AMD Radeon 300 och Fury ingen framgång hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem

AMDs aktie föll skarpt igår och tidigare idag, här är en intressant Q&A från Colorado med Mark Papermaster som är CTO för AMD.

http://hexus.net/tech/news/industry/85448-amd-quizzed-sharp-d...

Ett par utlägg;

McConnell addressed the issue of investor anxiety over AMD's scaling back of R&D levels. "When I talk to investors about AMD, there's some concern — I mean, we've seen a decline by close to 40% versus levels we were at in the beginning of the decade," McConnell pointed out to AMD's Papermaster.

The AMD CTO didn't quibble about the reduction in R&D, and admitted that as the PC market has contracted AMD has put less R&D effort into this part of the business. Instead of supporting its role in the PC market AMD was looking to target R&D in carefully chosen operations, so-called "banking the future of the Company."

Ser onekligen ut som att dom kommer minska sina utsikter för PC marknaden i framtiden av denna kommentar att döma. Minskad RND idag kommer synas om 4-5 år. Dom kommer fokusera på särskilda segment, dock framgår det ej vad detta är, vad som framgår med tydlighet är att R&D i PC minskar.

Papermaster sketched out the narrower targets of its reduced R&D spend; "So it is on that next generation of CPUs starting with Zen. It is on successive generations of our graphics core next." With particular reference to its APU and GCN designs Papermaster boasted that a lot of investments have paid off in getting its APUs adopted for its game console wins. Furthermore the AMD CTO asserted that "we have a very strong roadmap for that Graphics Core Next IP going forward".

Dom kommer med andra ord fortsätta med GCN arkitekturen, frågan är hur potent den är och hur mycket prestanda dom kan pressa ur den. APU verkar fortsättningsvis bli en fokuspunkt, särskilt mot Next Gen konsoler och mindre enheter, ex steammachines osv.

Vad tror ni om dessa kommentarer, vad pekar det mot?

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AxF:

Men hur svårt kan det vara? iaf när det gäller Fury. 1. rapa fram ett kort som är minst lika snabbt eller snabbare än nvidias motsvarighet 980Ti. 2. sälj det ngt billigare än 980Ti 3. Se till att vattenkylningen på kortet INTE låter som en stucken gris .

Så ska ni nog se att folk köper AMD!

  1. Fury är något snabbare i höga upplösningar, check!

  2. Fury är något billigare än GTX980Ti, check!

  3. Vattenpumpen är numera nästan helt tyst, check!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinitypcw:

Detta var tråkig läsning, det var dock väntat. Att namna om i stort sett hela sin produktlinje lönar sig inte i en sån här bransch. Att sänka priset på korten skulle nog inte vara en lösning då AMD är i extremt behov av pengar, hade det varit omvänt att dom haft massor med pengar så hade dom kunnat sälja korten med förlust.

Nvida är inte sena med rebrands heller.

Skrivet av Aeig:

AMDs aktie föll skarpt igår och tidigare idag, här är en intressant Q&A från Colorado med Mark Papermaster som är CTO för AMD.

http://hexus.net/tech/news/industry/85448-amd-quizzed-sharp-d...

Ett par utlägg;

McConnell addressed the issue of investor anxiety over AMD's scaling back of R&D levels. "When I talk to investors about AMD, there's some concern — I mean, we've seen a decline by close to 40% versus levels we were at in the beginning of the decade," McConnell pointed out to AMD's Papermaster.

The AMD CTO didn't quibble about the reduction in R&D, and admitted that as the PC market has contracted AMD has put less R&D effort into this part of the business. Instead of supporting its role in the PC market AMD was looking to target R&D in carefully chosen operations, so-called "banking the future of the Company."

Ser onekligen ut som att dom kommer minska sina utsikter för PC marknaden i framtiden av denna kommentar att döma. Minskad RND idag kommer synas om 4-5 år. Dom kommer fokusera på särskilda segment, dock framgår det ej vad detta är, vad som framgår med tydlighet är att R&D i PC minskar.

Papermaster sketched out the narrower targets of its reduced R&D spend; "So it is on that next generation of CPUs starting with Zen. It is on successive generations of our graphics core next." With particular reference to its APU and GCN designs Papermaster boasted that a lot of investments have paid off in getting its APUs adopted for its game console wins. Furthermore the AMD CTO asserted that "we have a very strong roadmap for that Graphics Core Next IP going forward".

Dom kommer med andra ord fortsätta med GCN arkitekturen, frågan är hur potent den är och hur mycket prestanda dom kan pressa ur den. APU verkar fortsättningsvis bli en fokuspunkt, särskilt mot Next Gen konsoler och mindre enheter, ex steammachines osv.

Vad tror ni om dessa kommentarer, vad pekar det mot?

Tja GCN på 16nm kan ju göra en del. Med Fury visade dom att dom kan göra mindre törstiga kort med GCN, frågan hur mycket längre det kan gå att pressa tekniken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Klart att rebrands lönar sig!
Är du inte insatt tror du ju att kortet är helt nytt och är du insatt köper du ju det ger mest för pengarna.
Alternativet hade varit att ha kvar 200 serien, det hade säkerligen sålt sämre.
Alla ni som gnäller över rebrands, avrådde ni folk från att köpa GTX760 och GTX770?

Sedan skall man inte glömma att 300 serien faktiskt presterar bättre än 200 serien, även om den inte är helt ny, i de flesta tester jag sett, verkar 390x gå jämnt med GTX980, 390 verkar vara starkare än 290x och betydligt starkare än GTX970.

För Nvidia verkar det löna sig iaf, enlig steam hw survey så är det nästan dubbelt så många som sitter på 770 än hela 200-serien... Gg amd... Gg

Är fan på tiden att någon styr upp hos amd. Från ett kundperspektiv så är det verkligen inget fel på AMD:s grafikkort men ur ett pr och företagsperspektiv så är det totalt haveri där borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:
  1. Fury är något snabbare i höga upplösningar, check!

  2. Fury är något billigare än GTX980Ti, check!

  3. Vattenpumpen är numera nästan helt tyst, check!

Stock mot stock kanske, men... I princip alla 980 Ti klockar mellan 1400-1500Mhz.

Jag ska villigt erkänna att jag inte är så insatt i Furys OC potential, men av det lilla jag läst så verkar det inget vidare?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av AxF:

Men hur svårt kan det vara? iaf när det gäller Fury. 1. rapa fram ett kort som är minst lika snabbt eller snabbare än nvidias motsvarighet 980Ti. 2. sälj det ngt billigare än 980Ti 3. Se till att vattenkylningen på kortet INTE låter som en stucken gris .

Så ska ni nog se att folk köper AMD!

Tyvärr är det nog inte så enkelt...

Som gammal SAAB-fan så ser jag tyvärr allt för många likheter mellan SAAB och AMD.

Deras modeller var oftast billigare (å man fick fan så mkt mer lull-lull för pengarna) och hade överlag bättre prestanda än Volvos motsvarigheter. Mer bang for the buck, alltså...
Sålde de mer för det? Näe... (Fanns väl för många Volvo-fanboys )

Sedan var SAAB lika sega som AMD med att komma med nya modeller utan hottade bara upp de gamla
(9-5:an var ett typexempel), till skillnad från Volvo som spottade ut nya modeller betydligt oftare.
När de väl hade fått fram nya modeller på nya plattformar med ny teknik så var det tydligen för sent. De hann ju inte ens få ut det nya flaggskeppet 9-5 kombi innan de gick i putten.

AMD har säkerligen inte lika ont om likvida medel som SAAB hade och hinner således få ut Fury X2 och Nano, men frågan är om det hjälper. Kommer nog iaf inte blir några revolutionerande svängningar i marknadsandelar gällande AIB.

Dystert läge...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AxF:

Stock mot stock kanske, men... I princip alla 980 Ti klockar mellan 1400-1500Mhz.

Jag ska villigt erkänna att jag inte är så insatt i Furys OC potential, men av det lilla jag läst så verkar det inget vidare?

Den verkar tyvärr vara ganska kass.
För mig som inte överklockar längre, spelar det väl ingen roll, men det gör ju för många andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:
  1. Fury är något snabbare i höga upplösningar, check!

  2. Fury är något billigare än GTX980Ti, check!

  3. Vattenpumpen är numera nästan helt tyst, check!

Vill man tolka det så? Jämför man oklockade kort är Fury X 2% snabbare i 4K. Men kan man tänka sig köpa ett fabriksöverklockat 980 Ti så stämmer det inte. Inte ens i 4K där Fury X lyckats bäst. Skulle man sen gå ner till 1440p och 1080p så tappar kortet ännu mer och det är där 99% av gamers sitter?

Men i övrigt har du säkert rätt. Verkar som Fury X sänkts i pris sedan lanseringen?

Har du någon artikel om pumpljudet? Lite nyfiken

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har i princip varit AMD fanboy tidigare pga mest bang for the buck. Problemet nu är att AMD döper om föråldrade kretsar, höjer priserna markant på det som en gång nästan var prisvärt när det kom för 3 år sedan. Varma , strömtörstiga gamla kort som klockar ruskigt dåligt. Det enda som har bytts ut är en två till en trea i produktnamnet. Man behåller gammalt skräp i sortimentet och höjer priserna för att kunna ta ut hutlösa priser för prestandasegmentet. Det motiverar nvidia att ta ut ännu mer för sina flaggskepp. Aldrig förr har singel-gpuer varit så dyra. Grafikkort är ungefär dubbelt så dyra som de borde vara. Mycket för att AMD frångår sin roll att leverera prisvärd råprestanda strax efter nvidis toppmodeller.

Att grafikkorten blir dyrare dvs prestanda/kr inte sjunker längre beror kanske lite på att kretsens tillverkningskostnad/transistor inte sjunker så mycket längre vid krympningar. Sen är de ju kvar på 28nm så för att öka prestanda måste de bygga jättekretsar (både fiji och gm200 ligger ju på ca 600 mm^2). Effektivare arkitekturer kanske hjälper lite dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Klart att rebrands lönar sig!
Är du inte insatt tror du ju att kortet är helt nytt och är du insatt köper du ju det ger mest för pengarna.
Alternativet hade varit att ha kvar 200 serien, det hade säkerligen sålt sämre.
Alla ni som gnäller över rebrands, avrådde ni folk från att köpa GTX760 och GTX770?

Sedan skall man inte glömma att 300 serien faktiskt presterar bättre än 200 serien, även om den inte är helt ny, i de flesta tester jag sett, verkar 390x gå jämnt med GTX980, 390 verkar vara starkare än 290x och betydligt starkare än GTX970.

Folk som inte är insatta köper Nvidia. De brukar säkert se vad som finns i färdigbyggda fastän de skulle plocka ihop delarna själva. Enligt prisjakt finns 150 olika modeller med 960/760/670 och uppåt medan det finns 41 som har 265/370 och uppåt. 7950/280 och uppåt finns det 24.

Nvidia brukar endast rebranda en gång och då sänks priset och klassnumret. AMD gjorde det till 200 serien och det var okej.
AMD är uppe i andra rebranden på HD 7850 och priset har hållits konstant i 3 år.
När 200 blev 300 sänktes inte klassnumret utan i ett fall höjdes den till och med, R7 265 blev till R7 370. Finns säkert folk som tror att 380 är samma som 290 och att 370 är samma som 280.

I 1600-2300 kr-klassen har ungefär inget hänt på 3 år. Korten kostar lika mycket och presterar endast lite bättre om ens det. Nvidia är också med på det men de har ju åtminstone bytt till en effektivare krets.

970 vs 390 beror det helt på vilket spel man testar och olika sidor får olika resultat. Så betydligt starkare verkar inte stämma.
Hade AMD släppt 390/X i en 4GB version till ett lägre pris hade de kunnat öka försäljningen då 8GB inte behövs om man endast använder ett kort och det är ändå för svagt i 4k.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Var helt bestämd på ett 390... tyckte det presterade likvärdigt ett 970 och till billigare pris. Efter läst massa kommentarer här är jag inte alls lika övertygad. Hade jag bara varit ett fanboy hade jag köpt ett beroende på vilket lag jag höll på. Nu blev det svårare, jag har AMD sen innan och det har alltid funkat. Så varför byta? Jag tänkte köpt ett 970 först, sen såg jag i tester 390 skulle prestera bättre och vara mer framtidssäkert med sina 8GB.

Nu vet jag inte längre. Jag ville ha det mest strömsnåla och tysta. Vad jag såg på tester skulle det inte vara så stor skillnad. Nu ska tydligen inte 8 GB spela så stor roll eftersom det inte utnyttjas helt och helt enkelt gör kortet dyrare.

Är det bara jag eller vilka Japanska företag går det bra för nu för tiden? Jag som är Nintendofan är förbannad på Nintendo. Finns inget som lockar, deras PR-avdelning är värdelös. Inga nya spel påväg! AMDs PR ska heller inte vara så bra som jag förstår det. Dyra grafikkort, inga bundles? Nvidia har haft riktigt bra bundles... är inte förvånad att nvidia sålt bättre. Eftersom jag jobbar med marknadsföring i viss mån så undrar jag, vilka köper grafikkort? Generellt dem som är insatta? Vad köper man då? Jo inte nån rebrand som heller inte innan sålde så bra... folk köper vad andra köper. 970 har även fått väldigt bra recensioner vart man än kollar. Bra pris, bra prestanda, tysta och strömsnåla? Så klart det säljer!

Man kanske också måste inse att AMD har det tufft, de har väldigt små medel att jobba med, jämför med Nvidia. De får visserligen ut väldigt bra grafikkort, men det är svårt att slå någon som har bättre förutsättningar. Då måste man kunna ge det extra? Inet är väl ett exempel, de är inte billigast, men de ger kanske något extra, bra support, pingvinstång? Helt enkelt något som folk uppskattar. Det ska vara lätt att göra med, inte krångla, det ska bara funka. Då återkommer man och så struntar man lite i vad det kostar.

AMD får helt enkelt satsa på att hitta sin pingvinstång, locka tillbaka kunder, få de inse att det bara funkar och presterar.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rotkiv42:

Fast nu var den du länkade inte Skylake...
Och det jag ville ha är just mainstream prylar, att värsting prylarna blivit bättre spelar lite roll för vanliga konsumenter.
Jag håller fast vid att Skylake nog att failat om Intel hade haft konkurrans, 2år och bara några få procents förbättring är dåligt.
10-20% förbättring per år vore trevligt, i och med den ökningen för serveprocessorer verkar det inte helt orimligt.

Skulle vara tråkigt om Nvidia hade samma övertag som Intel, tex utan Fury hade nog inte 980ti släppts utan vi hade fått nöja oss med Titan X.

Nä det spelar ingen roll för vanliga konsumenter och Intel har inte fokus på Mainstream då ALLT bestäms från Xeon serien ALLT görs för att tjäna pengar där.

Nej den hade inte failat.

Några få % ? asså SLUTA kolla på raw power enbart snälla nån... ja 50 % vore as nice med....

Ja det är sammas IPC % ökning i server CPUs skillnaden är att dom får massa cores som du inte behöver i SPEL så jag förstår inte vad du klagar på att dom får något annat som inte stämmer.

Nvidia har ju skit stor % och nej dom skulle inte bara släppa Titan X, då det är skjuta sig i foten delux.

Dom har alltid släppt kortet nedan för top kortet.

570, 670 , 470 etc etc 780ti 780

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FredrikMH:

Vill man tolka det så? Jämför man oklockade kort är Fury X 2% snabbare i 4K. Men kan man tänka sig köpa ett fabriksöverklockat 980 Ti så stämmer det inte. Inte ens i 4K där Fury X lyckats bäst. Skulle man sen gå ner till 1440p och 1080p så tappar kortet ännu mer och det är där 99% av gamers sitter?

Men i övrigt har du säkert rätt. Verkar som Fury X sänkts i pris sedan lanseringen?

Har du någon artikel om pumpljudet? Lite nyfiken

Här finns en.
http://wccftech.com/amd-fury-x-pump-silent-solves-noise-issue...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag har redan förklarat den biten med Intel:

"Dollarn har gått upp med ungefär 40%, samtidigt påverkas även moms då den är procentbaserad så högre dollar gör det dyrare vilket gör momsen högre så det blir ännu dyrare.

Det är ganska enkelt att ta reda på om Intel har höjt priserna eller ej, titta på priset i dollar då ser du att dom kostar ungefär lika mycket som Sandy Bridge gjorde.

"

Intel har knappt petat på priset överhuvudtaget.

Du har ganska rätt.
Nu ska vi ta ihjäl myten om att intel har vridit upp priserna:

Från och med nu, hoppas jag att vi slipper höra något mer om att intel har ökat priserna med 70% Däremot kan vi konstatera att dollarn har gått upp sedan årsskiftet 2010/2011 från $6,80 till idag $8,70 (28%). Distributionskedjan tar dock chansen och höjer priset, vilket renderar i en total höjning på ca 45%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Hur f*n ska dom lyckas vända den här skutan? Allting, bokstavligt talat allting dom verkar göra nuförtiden, verkar ratas av kunderna. Det är ingen större efterfrågan på vare sig GPU, eller CPU sidan. Det går oroväckande åt fel håll kan man onekligen säga.

Högst prestanda per watt för max 3000:- så har de mitt intresse, med kravet att någon lyckas göra en tyst kylare med...
Fast då kör jag noctuakylaren på 240 rpm i dagsläget för att slippa höra den, så jag är kanske lite för petig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

HAHA jämföra Android med AMD är väl lite fel..Android står för 80% av mobil marknaden idag och nya Samsung galaxy edge anses som en status pryl om något idag..Iallafall hos dom ungdomar jag träffar..

Sen har nog Google lite mer stabila finanser än AMD

Fast jag förstår vad du menar faktiskt ..Vart nästan idiot förklarad häromdagen i WOWs när en snubbe frågade vad för grafikkort vi hade och jag svarade 980ti och direkt vart jag påhoppad och typ tror jag skulle få ligga bara för att jag hade ett dyrt nvidia kort isåfall vart jag lurad typ lool

Du förstod vad jag menade vilket var bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Jag känner mig som en riktig fähund just nu. Beställde ett 980ti och block för fem minuter sen.

Ångra köpet och beställ ett fury X då.;)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä det spelar ingen roll för vanliga konsumenter och Intel har inte fokus på Mainstream då ALLT bestäms från Xeon serien ALLT görs för att tjäna pengar där.

Nej den hade inte failat.

Några få % ? asså SLUTA kolla på raw power enbart snälla nån... ja 50 % vore as nice med....

Ja det är sammas IPC % ökning i server CPUs skillnaden är att dom får massa cores som du inte behöver i SPEL så jag förstår inte vad du klagar på att dom får något annat som inte stämmer.

Nvidia har ju skit stor % och nej dom skulle inte bara släppa Titan X, då det är skjuta sig i foten delux.

Dom har alltid släppt kortet nedan för top kortet.

570, 670 , 470 etc etc 780ti 780

Säger inte att de har failat, men mest beroende på bristande konkurrans. Visst det har kommit lite finesser med Skylake också, mest DDR4 och lite fler lanes till snabbare M.2 SSDs (något annat viktigt jag missat?) men det inget skylake specifikt, fungerar bra med Haswell också.
Ser inte stor anledning att gå från 4770k till 6700k.

Nvidia är stora men konkurrerar mer med AMD än vad Intel gör, AMD ligger flera generation efter Intel. Misslyckas Nvidia med en generation kan AMD mycket väll ta marknadsandel från dom.

Men okej 980ti hade nog släppts, den stora kostnad ligger i att utveckla kretsen, har man Titan X så är 980ti lätt att ta fram. Men de hade nog inte släppts än, först hade man låtit folk köpa Titan X lite längre, det var inte en slump att 980ti släpptes några veckor före Fury.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Utan tvekan dålig marknadsföring. Jag tycker att AMD i mångt och mycket gör bra saker men är det något dom faktiskt är rent urusla på så är det marknadsföring.

EDIT:
Och en allmän tanke om artikeln, det är ju långt ifrån bygga-själv-datorer som är majoriteten av marknaden.
Vettigare vore ju att kolla på prebuilts för att få en insikt i hur saker och ting går.
Säger inte på något sätt att det går bra för AMD men att titta på en sån liten del av marknaden och tro att det pekar på någonting känns fel.

Och så kan de fortfarande inte utveckla vettigare drivare. Det ÄR fortfarande mera krångel med ett ATi-kort än Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Inte förvånande. Kollar man lite, t.ex. någon som vill ha hjälp med en ny dator, så händer det ofta att det blir "det ska va nvidia kort" i kraven. Nvidia är det folk tänker på när det kommer till grafikkort.
290x för 3000 eller 970 för 4000 "nä ja vill ha nvidia"
Även fast nvidia har varit som de varit med skit som 3.5GB och gameworks.

Indeed.. XD

har precis hjälp en kompis med att bygga ny datorn för den han hade var från stenåldern .. han ville pressa ner prislappen så mycket han kunde ... jag gav två alternative.. där ena dator var byggt med AMD komponeter.. och den andra dator med Intel/Nvidia.. pris skillnaden var ungenfar 2000kr.. men självklart han valde Intel/Nvidia bygget bara för att han har hört att dem är bättre!.. all så Nvidia är allt för överskattad in min opinion!

Permalänk
Medlem

AMD placerar Fury/Fury X som direkta konkurrenter till 980/980ti i prissättningen. När facit är att de endast uppnår en variabel i jämförelsen, ren prestanda i stock.

När väl notan skall betalas så medger även de mest inbitna AMD-fans att detta inte är fallet.

Sanningen är att nVidia gör en hel del saker bättre än AMD och varje liten grej är värd en slant när det kommer till kritan. Många bäckar små.

nVidias trumfkort:
Lägre värmeutveckling/(strömförbrukning iaf vid OC). Enklare att kyla vilket slutanvändaren kan ta ut i antingen en trevligare arbetsmiljö eller högre prestanda. Bättre överklockning då det faktiskt finns kraft tillgodo. Bättre drivrutiner / mer faktiskt nyttig mjukvara öht. Bättre frame times och en överlägsen lösning i Gsync dock till en kostnad.

Allt detta har blivit objektivt bevisat att gälla i dagsläget. AMD vägrar inse att de måste sänka priset för att vara relevanta på marknaden med en sämre totallösning till salu.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ångra köpet och beställ ett fury X då.;)

Hehe nej. Har velat fram och tillbaka så länge nu. Det har varit väldigt nära att jag köpt fury x. Men nu blev det 980ti. Lite bättre, lite dyrare, lite sämre samvete men ganska nöjd ändå.

Fast du fick mig att tveka haha. Paketet är ju redan postat och förhoppningsvis framme runt lunch i morgon

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Tror utan tvekan det största problemet amd har är deras marknadsföring.
Går själv första klass på gymnasiet (tekniklinjen) och 4 personer i min klass bad om min hjälp att välja delar till en ny dator.
3 av dem sa "det måste vara ett nvidia kort och en intel cpu" och den fjärde var till att börja med helt öppen till förslag men trots mina rekommendationer blev han också övertygad om att slopa amd.
Det här var också precis efter att 960 hade släppts och 900 serien var ganska dyr i jämförelse till sin konkurrens.

En av dem skaffade ett 960 för ca 2500 fast man kunde få tag på ett 280x för ca 2000 eller 290 för samma pris som hans gtx 960.
De andra 3 valde att köra på ett gtx 970 för ca 3100 fast man kunde få tag på r9 290 för ca 600kr mindre.

"nVidia har bättre drivrutiner och shadowplay". Spelade ingen roll hur mycket man argumenterade, det var nästan som att man pratade med en vägg.

Liknande beteende verkar många ha, skit i prestanda/pris så länge kortet är från nVidia. Ofta är det såklart motiverat att välja ett kort från det gröna laget men om man kollar på prestanda/pris så tycker jag verkligen inte det är rimligt att nVidia säljer 9 kort på ett amd kort.

Som det ser ut på marknaden just nu så verkar nVidia vara bättre än amd i många prissegment, speciellt när det gäller de dyrare korten. Men kort som r9 380 och r7 370 ser jag som ett mycket bättre alternativ än nVidias motsvarighet i den prisklassen.

Dock verkar konsumenter som de i min klass verkar vara extremt vanliga vilket är synd. Verkar också som att de flesta färdigbyggda datorerna (som på tex komplett) har nVidia kort. Kanske eftersom de är strömsnålare, vad vet jag.

Känns verkligen som att nVidia får många kunder när de sponsrar saker som e-sport tävlingar och bara generellt sprider reklam över internet. Tyvärr verkar det som att amd kanske inte riktigt har kapital föra att ha så mycket reklam...

Aja, just some thoughts of mine

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Syftar du till att den släpps runt samma period? Vet inte heller om man riktigt kan jämföra E-processorer, visst de är ju monster men de kostar också typ fem gånger mer än de traditionella desktop-varianterna.

i7-5820k är trevlig och prisvärd enligt mig i alla fall, inte särskilt mycket dyrare än i7-4970k dock är ju moderkorten en del dyrare och även ram.

Hade dock tur och fick min 5820k för 3k och mitt asus x99a för 2k.

Permalänk
Skrivet av Aztro_dj:

Indeed.. XD

har precis hjälp en kompis med att bygga ny datorn för den han hade var från stenåldern .. han ville pressa ner prislappen så mycket han kunde ... jag gav två alternative.. där ena dator var byggt med AMD komponeter.. och den andra dator med Intel/Nvidia.. pris skillnaden var ungenfar 2000kr.. men självklart han valde Intel/Nvidia bygget bara för att han har hört att dem är bättre!.. all så Nvidia är allt för överskattad in min opinion!

Varför inte Intel/AMD, Intel/NVIDIA? Intels prollar är bättre än AMD,s ditto när det kommer till spel hur man än vrider och vänder på det. Nuvarande FX serien är så gammal och tråkig att det är helt poänglöst att ens tänka på om man ska köpa nytt för att spela på idag.

Permalänk

Sjukt tråkigt att läsa. Jag vill verkligen gå över till AMD igen då jag avskyr Nvidias drivrutiner, så jag hoppas dom håller hårt i hatten. Mina nuvarande Titan-kort kostade ju dock en mindre förmögenhet så de får sitta kvar så länge jag inte verkligen behöver mer prestanda, vilket jag absolut inte gör i dagsläget (använder knappt SLI ens).

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med denna typen av diskussioner är att det endast blir fanboys som sitter och gnäller på varandra. Ingen borde väl rekommendera ett GTX 970 över ett 390/390X med tanke på att Nvidia gjorde en hel del smutsiga grejer där. Att det ens får marknadsföras som ett kort med 4GB förstår jag inte. Om AMD hade haft Nvidias marknadsföring... det hade varit en kul tanke att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

AMD DVR, varför glömmer alla att det finns? Fungerar nästan exakt som Shadowplay både i prestanda, kvalité och stöd.

hmm, har AMD DVR desktop recording i 16:10 ?
Skulle kanske kunna tänka mig amd i mitt nästa bygge om detta finns stöd för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FribBe:

Det tråkiga med denna typen av diskussioner är att det endast blir fanboys som sitter och gnäller på varandra. Ingen borde väl rekommendera ett GTX 970 över ett 390/390X med tanke på att Nvidia gjorde en hel del smutsiga grejer där. Att det ens får marknadsföras som ett kort med 4GB förstår jag inte. Om AMD hade haft Nvidias marknadsföring... det hade varit en kul tanke att leka med.

Det riktigt trista med 970-skandalen var hur det slätades över. Risken är ganska stor att Nvidia försöker samma sak igen då de inte drabbades av att det hela upptäcktes. Hade AMD gjort samma sak hade det sett väldigt annorlunda ut, många redaktioner världen över hade spytt galla över AMDs tilltag och AMD och dess produkter hade också lidit försäljningsmässigt. Dubbla måttstockar finns det definitivt även om det såklart finns mer sansade sidor som kommer försöka ge en mer objektiv bedömning och åsikt.

Trist men vad kan man egentligen göra.

Permalänk
Medlem

Hmm kul att höra alla som gnäller på att där sitter äldre rebrandade kretsar i AMDs 3 serie. De gjorde visst ett chip för 2 år sen som än idag slår Nvidias nyaste.

390 idag snabbare än 290x, 290 som det bygger på var en bra bit efter så är inte bara rebrand. 390 har även lägre frame times och lägre frame time variance än 970.

Sen är det många man ser som väljer lr vill ha Nvidia, varför? Jo "mina kompisar som hjälpt mig med den här, i övrigt helt värdelösa build (dvs kompisarna är kompletta nötter), sa jag skulle ha det". Folk verkar inte ens kolla upp tester, reviews etc. och kolla vad där finns för alternativ.

AMDs mjukvara :D, sett folk skriva samma sak innan, men vad är problemet? Där är inspelning, spelinställningsoptimering precis som hos Nvidia programvara, allt funkar utan problem och inga konstigheter.

Men man läser ibland skräckexempel, var en tråd där en var väldigt tveksam över att använda AMD i en build till en vän lr ngt, "man måste ju själv gå in på deras hemsida och manuellt kolla efter och ladda ner nya drivrutiner etc, Nvidia säger till när där är nya". Verkade som han inte ens installerat Raptr på sin egen burk med AMD kort, som att man väljer att inte installera experience...
Sen baserar sina råd till andra pga det.

Sen liten känga åt Sweclockers :), var inte så länge sen här var en artikel där Experience nämndes men inte Raptr, AMDs motsvarigheter. Inte förrän efter påpekande lades det till. Så när man inte ens nämner AMDs programvara så får folk aldrig vetskap om att den finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync