AMD Radeon 300 och Fury ingen framgång hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hittade dessa två http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3142191 , http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3166050 bara ena som säljs i svensk butik (som inte har jätte bra support alla gånger heller).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196547 Vet inte vart du tagit dina prisuppgifter

Varifrån? Jo, från Inet.

Inet som ju är Sweclockers älskling (jag kan dock inte handla därifrån och de har sällan låga priser på grafikkort utom just detta).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3217479
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s232066813&o=produkt_pr...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Datavetare

Som nämnts ett par gånger räcker det inte i detta läge för AMD att göra något som är lika bra som Nvidia då Nvidia numera får ses som den dominerande aktören. Är man inte speciellt insatt i produkterna och de aktiva aktörerna är det fullt rationellt att välja den dominerande aktören då det typiskt är en risk förenad med att välja en mindre spelare.

Om 9 av 10 idag väljer Nvidia blir det tyvärr också än mindre risk för "svensson" att välja just Nvidia, med en dominans likt den Microsoft har på skrivbordet så är inte ens buggar i HW/drivare ett jätteproblem då speltillverkare blir tvungna att själva göra workarounds. Har själv flera gånger råkat ut för buggar i Windows som är kända i KB, då det handlar om Windows är det bara att göra workarounds för att inte trigga buggen från andra OS för folk kommer skita i vems fel det är, det måste fungera med Windows...

AMD har gjort en del misstag med 300-serien, är som påpekats flera gånger rätt dumt att ha 8GB RAM i 390/390x då det bara drar upp priset utan att ge någon relevant vinst för de typiska inställningar dessa kort kommer köras med. Vidare ger det konstiga signaler för Fury-serien då den ska vara designad för högre upplösningar men har 4GB RAM.

Vad det gäller just 390 mot 970 så anser jag att det rationella valet här är 970 om man tittar på pris och prestanda man för idag (tänker inte spekulera i vad eventuella drivrutiner från AMD kommer ge). Enligt prisjakt ligger dessa väldigt lika pris, man får fabriksöverklockade 970 för samma pris som 390. Sedan är frågan om prestanda är likvärdigt, enligt t.ex. Gamer Hexus så är prestanda mellan dessa kort i de flesta fall väldigt nära (och det är mot 970 referens), däremot finns titlar där 390/390x (precis som 290/290x) har rejäla dippar i 99%-kvartilen (högsta FPS på den 1% av scenerna med lägst FPS). Detta ser allt mer ut att vara ett HW-fel då varken Tonga (i 380) eller Tahiti uppvisar motsvarande problem.

Att 380 är med bland de AMD-kort som ändå säljer bäst är ingen överraskning. Sett till pris, finesser och framförallt resultat i tester så är detta den produkt som ligger bäst till jämfört med alternativen, 380 ligger också bra till sett till pris/perf jämfört med produkter i andra segment.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hawaii är "bara" två år gammal om vi ska vara petiga.

Man alla dagens AMD kort bygger i princip i grunden på samma arkitektur som användes i 7970. Maxwell är å sin sidan är ny och en stor förbättring över tidigare Kepler.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag tycker det är imponerande att AMD lyckats pressa ur så mycket prestanda som de gjort och fortfarande kan stå sig mot Nvidias Maxwell kort.

Skrivet av Aleshi:

Visst att man kan förklara lite med att en del vill ha svala kort, en nVidia-specifik funktion och att andra helt enkelt är fanboys. Men med tanke på hur bra 300-serien är prestandamässigt mot 900-serien så känns det som att det till stor del beror på oinformerade köp. Märker det hos mina vänner som spelar men inte kan hårdvara. De bara "vet" att GTX 960/970/980 är snabbare än AMDs alternativ och tycker att det är självklara köp.

Tror du är inne på något här många verkar ha fått för sig att Nvidia är bäst utan att verkligen kolla upp om det är så.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Antagligen, å andra sidan så behöver man inte göra något framsteg heller det finns ju liksom ingen större konkurrens att tala om. Hoppas att Zen blir vad man hoppas på så det händer något på CPU-sidan prestandamässigt. Om nu Zen blir bra så tror jag dock att Intel lanserar en bättre motsvarighet rätt snabbt, har säkert arkitekturer klara när de önskar. Lägger man 3 miljarder dollar per år i forskning och utveckling så känns prestandautvecklingen sedan Sandy bridge medveten snarare än att man inte kommit längre.

Skylake-E?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansaman5:

Skylake-E?

Skickades från m.sweclockers.com

Syftar du till att den släpps runt samma period? Vet inte heller om man riktigt kan jämföra E-processorer, visst de är ju monster men de kostar också typ fem gånger mer än de traditionella desktop-varianterna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Noterade då jag hade ett 290x ett tag att det inte alls var lika trevligt i Bf4 multiplayer eftersom cpu användningen var helt annorlunda där för mig, vi snackar om att fps gick ner säkert med 1/3 jmf med nvidia kortet. Noterade även tidigare med en kompis 7970 att hans framerate i spelet var långt ifrån där jag tycket att den borde vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som nämnts ett par gånger räcker det inte i detta läge för AMD att göra något som är lika bra som Nvidia då Nvidia numera får ses som den dominerande aktören. Är man inte speciellt insatt i produkterna och de aktiva aktörerna är det fullt rationellt att välja den dominerande aktören då det typiskt är en risk förenad med att välja en mindre spelare.

Om 9 av 10 idag väljer Nvidia blir det tyvärr också än mindre risk för "svensson" att välja just Nvidia, med en dominans likt den Microsoft har på skrivbordet så är inte ens buggar i HW/drivare ett jätteproblem då speltillverkare blir tvungna att själva göra workarounds. Har själv flera gånger råkat ut för buggar i Windows som är kända i KB, då det handlar om Windows är det bara att göra workarounds för att inte trigga buggen från andra OS för folk kommer skita i vems fel det är, det måste fungera med Windows...

AMD har gjort en del misstag med 300-serien, är som påpekats flera gånger rätt dumt att ha 8GB RAM i 390/390x då det bara drar upp priset utan att ge någon relevant vinst för de typiska inställningar dessa kort kommer köras med. Vidare ger det konstiga signaler för Fury-serien då den ska vara designad för högre upplösningar men har 4GB RAM.

Vad det gäller just 390 mot 970 så anser jag att det rationella valet här är 970 om man tittar på pris och prestanda man för idag (tänker inte spekulera i vad eventuella drivrutiner från AMD kommer ge). Enligt prisjakt ligger dessa väldigt lika pris, man får fabriksöverklockade 970 för samma pris som 390. Sedan är frågan om prestanda är likvärdigt, enligt t.ex. Gamer Hexus så är prestanda mellan dessa kort i de flesta fall väldigt nära (och det är mot 970 referens), däremot finns titlar där 390/390x (precis som 290/290x) har rejäla dippar i 99%-kvartilen (högsta FPS på den 1% av scenerna med lägst FPS). Detta ser allt mer ut att vara ett HW-fel då varken Tonga (i 380) eller Tahiti uppvisar motsvarande problem.

Att 380 är med bland de AMD-kort som ändå säljer bäst är ingen överraskning. Sett till pris, finesser och framförallt resultat i tester så är detta den produkt som ligger bäst till jämfört med alternativen, 380 ligger också bra till sett till pris/perf jämfört med produkter i andra segment.

Sen får vi inte glömma heller att 3xx serien kommer alldeles för sent. 9xx serien från nvidia har ju finnuts ute i ett år snart och således fått en etablerad ställning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Noterade då jag hade ett 290x ett tag att det inte alls var lika trevligt i Bf4 multiplayer eftersom cpu användningen var helt annorlunda där för mig, vi snackar om att fps gick ner säkert med 1/3 jmf med nvidia kortet. Noterade även tidigare med en kompis 7970 att hans framerate i spelet var långt ifrån där jag tycket att den borde vara.

Då kanske vi kan dra slutsatsen att bättre drivrutiner har gjort sitt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Semjonov:
Använde du mantle?

Permalänk
Medlem

Faktum är att i praktiken är det ingen större skillnad mellan ett Nvidia och ett AMD kort. Skulle ett blindtest genomföras med Freesync / Gsync skärmar på samma system förutom GPU skulle sannolikt få personer kunna göra ett korrekt antagande. Jag har köpt olika kort genom åren, men större delen har varit AMD därför att jag vill stötta det mindre företaget. Deras produkter är inte underlägsna, Fury X är svalt, drar 20-30W mer än 980ti, och är knäpptyst, AMDs största hinder är faktiskt deras värdelösa marknadsavdelning. Grundläggande saker som att kunna leverera i tid, på sina löften, osv verkar ha passerat obemärkt förbi.

Det som är oroväckande med att AMD förlorar marknadsandelar mot Nvidia är att dom riskerar att lämna marknaden för diskreta GPUer på sikt, ungefär som dom har gjort med CPUer för entusiaster. Deras RND fokuseras mot APUer och servers, och även om ZEN förhoppningsvis blir ett kliv framåt är deras fokus ej på entusiastmarknaden.

Om AMD teoretiskt skulle lämna GPU marknaden inom ett par år kommer vi få ett hiatus där Nvidia kommer regera ensamt under en obestämd period, beroende på om någon utomstående aktör kommer anse det potentiellt lönsamt att genomföra investeringar för att komma ikapp och förbi Nvidia är osäkert. I detta scenario är en möjlighet att segmentet helt enkelt lämnas åt Nvidia. För en ny aktör, eller en aktör som förvärvar AMD skulle det krävas otroliga summor i RND enbart för att ta sig in eller ta en lika stor andel som Nvidia, man får ej glömma tidsaspekten i detta, jämför med SAABs öde. Frågan är om bedömningen görs att det är lönsamt i längden.

Jag kommer köpa deras kort till den dagen de går under, och den dagen verkar tyvärr krypa allt närrmare, det går fort när det går utför.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Så går det när man leverar nått som kunder inte vill ha för det priset..

Sänk priserna så bör det ta fart!

Hur billigt ska det bli då? Gratis?
Har man en produkt som presterar som konkurrenten, varför ska man då dumpa priset?

Skrivet av JohnnyGreed:

Körde en hel del AMD/ATi-kort förr men senaste 6-7 åren har det blivit Nvidia. Mest för att jag vet att det funkar. Vill minnas en jävla massa trassel med Catalyst hit och dit. Numera spelar jag inte längre så nu använder jag inte ens något dedikerat grafikkort i burken.

Har kört både AMD och nVidia i flera år (parallellt) och inte märkt av några problem de senaste 10 åren.

Skrivet av Fire_Ice:

Jag minns tiden då det fanns konkurrens mellan AMD & Intel/Nvidia.

2500k - 1650kr
2600k - 2400kr
Entusiastkort - Strax över 3000kr

Numera:
6600K - 2800kr
6700K - 3800kr
Entusiastkort - Strax över 5000kr

Dra inte fram dollar-argumentet, den har inte gått upp med närmare 70%!

Jaa, och det är ju så här vi vill ha det, eller? Gemene man är för bekväm att orka bry sig, vilket leder till den här typen av monopol.

Skrivet av Cooling23:

Har alltid köpt Nvidia för att jag tycker det funkar bäst.

Hur vet du att nVidia är bäst om du inte provat något annat?

Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror att ATI gjorde en lite förvirrad lancering. De slog på stora trumman för Fury serien, när det egentligen är 390 och 390X som är mer intressant för den större "gamer massan" med tanke på prissättningen. Sen är det tråkigt att de lanserar Fury X med en halvkass vattenkylning och att kretsen knappt går att klocka.

390 är idag egentligen ett bättre köp än 970. Men 390x vs 980 är dock mer tveksamt.

Edit: Var nog kanske lite dumt att sätta 8gb minne på 390, hade räckt med 6 eller tom 4 och prispressat den ännu hårdare. De som köper kort i det segmentet behöver inte 8gb, de kommer inte lira på 4k skärmar osv, då har man en helt annan budget och kraftfullare GPUer.

Jag tycket snarare att det var MEDIA som slog på den stora trumman. En massa rykten dras igång, bara för att öka förväntningarna hos den tilltänkta målgruppen, vilket alltid visar sig vara en besvikelse. Grattis nVidia, där plockade ni hem några fler kunder och tack MEDIA som uppviglat en skara entusiaster.

Skrivet av RaBlack:

Sååå väntat... 9 av 10 sålda grafikkort är GRÖNA...

Är det roligt tycket du?

Skrivet av stimpen:

Va köper folk 960 och 750 ti? Är ju pissedyra sett till vad man får lol. Jösses...

O 970, trodde inte en kotte köpte det idag med minnesbugg när snabbare 390 släppts?

Folk är märkliga, betala mer för mindre prestanda, helt ologiskt.

750Ti, 960 och 970 är alla mycket bra kort.
750Ti passar utmärkt i HTPC-byggen om man vill spela lite lättare spel.
960 är ett bra presterande midrange-kort som klarar en midrange-upplösning (1080) prefekt. Dessutom är det i princip knäpper tyst.
970 har ingen minnesbugg, det är resultatet av att man valde att strypa kortet lite. Något som inte påverkar prestandan.

---------------
När det gäller nyheten:

Extremt synd.
* Radeon 300-serien
* FX-serien
* APU'er
* FreeSync
* Drivrutiner

Allt detta som AMD utvecklat med blod svett och tårar är bra produkter.
AMD's hårdvara presterar bra/riktigt bra och är alltid prisvärd. Deras tekniker, filosofi och idéer är sunda.

Varför blir det ändå så här? Hur kommer det sig att 9/10 konsumenter väljer nVidia?
Verkar som en smitta. Det verkar inte spela någon roll vad AMD gör, några kommer ändå se till att det går åt skogen för dem. Kan verkligen mobben (nVidia-fanboys) vara orsaken till AMD's undergång?

Ett tag känner jag att AMD ska strunta i högprestanda-segmentet för GPU'er och helt och hållet fokusera på mainstream. Men då är risken att det blir samma sak som för CPU-sidan, där 80% av prestandan för 50% av priset inte är gott nog för de flesta konsumenter (?).

En lite känga också till den här typen av "nyheter". Denna nyhet gäller alltså de högpresterande sortimentet, det gäller INTE hela grafikkortsserier. Sånna här nyheter snappar folk upp och sväljer med hull och hår, vilket resulterar till nVidia's fördel :/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

De ligger lika långt framme som Nvidia, Maxwell tvås teknik är väldigt lik GCN.

Antar att du då refererar till vad respektive kort är kapabelt till på pappret, för Maxwell är rätt mycket mer effektiv än GCN, för att prestera likvärdigt behöver CGN mer teoretiskt maxkapacitet.

Tittar man på microarkitekturen på respektive design så går det till viss del att förklara denna skillnad, den stora fördelen med Maxwell både jämfört med Kepler och GCN är att det krävs mindre mikrooptimeringar från utvecklaren för att få Maxwell att prestera väldigt bra.

Vissa typer av effekter, som t.ex. tessellation och även vissa typer av GPGPU beräkningar där koden innehåller relativt lite (för att vara något som ändå passar GPGPU) parallellism och relativt mycket villkorad kod. Maxwell är en "robust" design, motsatsen är t.ex. Pentium 4 som faktiskt var extremt snabb på några speciella fall om man optimerade för det, men rent generellt var det ofta som prestanda föll genom golvet.

Vad jag läst i programmeringsbloggar och forum så var även Fermi väldigt "robust" för GPGPU men den var för fokuserad på GPGPU så grafik blev lidande. Kepler är tyvärr en rätt "bräcklig" design, inte på P4 nivå men den har liknande tendenser. Kepler är också väldigt svår att använda för GPGPU, krävs väldigt mycket handoptimering om den ska prestera bra.

GCN är väldigt flexibel, men dess akilleshäl är den kräver långt mer dataparallellism än Fermi/Kepler/Maxwell (och mellan dessa är det Maxwell bättre än de andra) för att nå en specifik andel av sitt teoretiska max. Att GCN "gillar" höga upplösningar kommer nog från detta då grafik har mycket parallellism och för en given scen ökar teoretisk tillgänglig parallellism ju fler pixels scenen består av.

Skrivet av Ratatosk:

Samtidigt överges mer eller mindre de som sitter med Kepler-kort eller äldre av Nvidia, några större optimeringar sker inte där längre.

Trenden inom spel går mot tekniker som passar Maxwell långt bättre än Kepler, finns i princip inget Nvidia kan göra i drivare som kompenserar för det. Tvärtom påskyndar Nvidia denna trend då många GameWorks effekter passar Maxwell långt bättre än någon annan design (vilket ur ett affärsmässigt perspektiv är helt rätt).

Sett från Nvidias sida är ju det fullt önskvärt och fullt förståeligt då det ökar incitamentet för folk att uppgradera. En av de största konkurrenterna för de flesta företag är ju att ens egna äldre modeller är "tillräckligt bra"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mina senaste kort har varit
GTX 580, GTX 680, GTX 780, GTX 980, tänkte testa 390x eller FuryX men då dessa två inte såg intressanta ut så slutade det med ett GTX 980TI för jag litar på Nvidia mer än AMD.

Och om inte saker och ting förändras hos AMD så lär även nästa kort bli ett GTX.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Kan någon säga mig varför man skulle betala 7000 för en fury x när gtx 980ti kostar lika mycket och prestera bättre?

Permalänk
Datavetare

Kommentarer om att AMD skulle klara sig bättre om de sänker priset måste helt ha missat att AMDs GPUer rent generellt har högre teoretisk kapacitet än motsvarande Nvidia modell, något som också innebär större och mer komplicerade kretsar. Vidare har AMD typiskt bredare RAM-bussar -> dyrare.

Läser man de senaste kvartalsrapporterna är AMDs absolut största problem att marginalerna faller, hur ska man kunna sänka priset när det största problemet är att man redan nu tjänar allt mindre per såld krets?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Kanske för att den klockar sämre än min mormors eltandborste och att priset är för högt. Plus att AMD ljög oss rakt i ansiktet när de sade att Fury skulle vara "överklockarens dröm"

Hade den klockat lika bra eller bättre än HD 7950 dvs cirka 50% och priset vart en 500-1000 kronor billigare så hade den sålt som kanelbullar inför en klassresa...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Tror AMD kommer få svårt att kontra Pascal och Volta. Det är knäpptyst. Vad heter liksom deras nästa arkitekturer? Ingen aning.

Permalänk
Inaktiv

AMD's fördel är pris i förhållande till prestanda. Jag köpte mina 3 ASUS 290 kort för 2500 kr\styck och det närmaste som ligger i paritet från gröningarna är väl 3x970 som totalt kostar närmare 10000 kr, dvs 2500 kr dyrare.

Permalänk

Detta var tråkig läsning, det var dock väntat. Att namna om i stort sett hela sin produktlinje lönar sig inte i en sån här bransch. Att sänka priset på korten skulle nog inte vara en lösning då AMD är i extremt behov av pengar, hade det varit omvänt att dom haft massor med pengar så hade dom kunnat sälja korten med förlust.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk

jag har funderat på att köra 2x 390X pga att de är billigare än 980Ti helt enkelt
för det ger mer utrymme till andra komponenter

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tråkig utveckling men det kommer straffa sig den dagen AMD lämnar entusiastsegmentet åt sitt öde. Lisa Su har redan nämnt det i en intervju att dom överväger en exit.

Ja det gick ju bra när man lämnade entusiastsegmentet på processor sidan. ..Snart konkurs eller ordentlig rea på hela AMD om hon får fortsätta. Nej se till att byta ut felande länkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kommentarer om att AMD skulle klara sig bättre om de sänker priset måste helt ha missat att AMDs GPUer rent generellt har högre teoretisk kapacitet än motsvarande Nvidia modell, något som också innebär större och mer komplicerade kretsar. Vidare har AMD typiskt bredare RAM-bussar -> dyrare.

Läser man de senaste kvartalsrapporterna är AMDs absolut största problem att marginalerna faller, hur ska man kunna sänka priset när det största problemet är att man redan nu tjänar allt mindre per såld krets?

Dom behöver en ny krets som är billigare att tillverka men samtidigt har bra prestanda antar jag? Fury hjälper ju inte mycket heller eftersom inte alla köper såna high-end kort samt att vi har det faktum att HBM minne kostar väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dom behöver en ny krets som är billigare att tillverka men samtidigt har bra prestanda antar jag? Fury hjälper ju inte mycket heller eftersom inte alla köper såna high-end kort samt att vi har det faktum att HBM minne kostar väldigt mycket.

GDDR5 kostar väl runt 1-1.5 dollar styck, så kanske det kostar 2 dollar per HBM-chip.
Det som dödar AMD är att man fortfarande harvar runt med GCN, även Fury är byggt på GCN.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Klart att rebrands lönar sig!
Är du inte insatt tror du ju att kortet är helt nytt och är du insatt köper du ju det ger mest för pengarna.
Alternativet hade varit att ha kvar 200 serien, det hade säkerligen sålt sämre.
Alla ni som gnäller över rebrands, avrådde ni folk från att köpa GTX760 och GTX770?

Sedan skall man inte glömma att 300 serien faktiskt presterar bättre än 200 serien, även om den inte är helt ny, i de flesta tester jag sett, verkar 390x gå jämnt med GTX980, 390 verkar vara starkare än 290x och betydligt starkare än GTX970.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dem8n:

GDDR5 kostar väl runt 1-1.5 dollar styck, så kanske det kostar 2 dollar per HBM-chip.
Det som dödar AMD är att man fortfarande harvar runt med GCN, även Fury är byggt på GCN.

Skickades från m.sweclockers.com

De kommer inte att överge GCN, GCN presterar troligtvis ganska bra i DX12, vad vi kommer se är optimeringar, kanske liknande de som finns i Maxwell 2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Hur billigt ska det bli då? Gratis?
Har man en produkt som presterar som konkurrenten, varför ska man då dumpa priset?

Har kört både AMD och nVidia i flera år (parallellt) och inte märkt av några problem de senaste 10 åren.

Jaa, och det är ju så här vi vill ha det, eller? Gemene man är för bekväm att orka bry sig, vilket leder till den här typen av monopol.

Hur vet du att nVidia är bäst om du inte provat något annat?

Jag tycket snarare att det var MEDIA som slog på den stora trumman. En massa rykten dras igång, bara för att öka förväntningarna hos den tilltänkta målgruppen, vilket alltid visar sig vara en besvikelse. Grattis nVidia, där plockade ni hem några fler kunder och tack MEDIA som uppviglat en skara entusiaster.

Är det roligt tycket du?

750Ti, 960 och 970 är alla mycket bra kort.
750Ti passar utmärkt i HTPC-byggen om man vill spela lite lättare spel.
960 är ett bra presterande midrange-kort som klarar en midrange-upplösning (1080) prefekt. Dessutom är det i princip knäpper tyst.
970 har ingen minnesbugg, det är resultatet av att man valde att strypa kortet lite. Något som inte påverkar prestandan.

---------------
När det gäller nyheten:

Extremt synd.
* Radeon 300-serien
* FX-serien
* APU'er
* FreeSync
* Drivrutiner

Allt detta som AMD utvecklat med blod svett och tårar är bra produkter.
AMD's hårdvara presterar bra/riktigt bra och är alltid prisvärd. Deras tekniker, filosofi och idéer är sunda.

Varför blir det ändå så här? Hur kommer det sig att 9/10 konsumenter väljer nVidia?
Verkar som en smitta. Det verkar inte spela någon roll vad AMD gör, några kommer ändå se till att det går åt skogen för dem. Kan verkligen mobben (nVidia-fanboys) vara orsaken till AMD's undergång?

Ett tag känner jag att AMD ska strunta i högprestanda-segmentet för GPU'er och helt och hållet fokusera på mainstream. Men då är risken att det blir samma sak som för CPU-sidan, där 80% av prestandan för 50% av priset inte är gott nog för de flesta konsumenter (?).

En lite känga också till den här typen av "nyheter". Denna nyhet gäller alltså de högpresterande sortimentet, det gäller INTE hela grafikkortsserier. Sånna här nyheter snappar folk upp och sväljer med hull och hår, vilket resulterar till nVidia's fördel :/

Jag har redan förklarat den biten med Intel:

"Dollarn har gått upp med ungefär 40%, samtidigt påverkas även moms då den är procentbaserad så högre dollar gör det dyrare vilket gör momsen högre så det blir ännu dyrare.

Det är ganska enkelt att ta reda på om Intel har höjt priserna eller ej, titta på priset i dollar då ser du att dom kostar ungefär lika mycket som Sandy Bridge gjorde.

"

Intel har knappt petat på priset överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

GDDR5 kostar väl runt 1-1.5 dollar styck, så kanske det kostar 2 dollar per HBM-chip.
Det som dödar AMD är att man fortfarande harvar runt med GCN, även Fury är byggt på GCN.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis dom behöver något nytt.

Var finns siffror på att HBM/GDDR5 kostar 2/1.5 dollar per chip?

Permalänk
Medlem

Men hur svårt kan det vara? iaf när det gäller Fury. 1. rapa fram ett kort som är minst lika snabbt eller snabbare än nvidias motsvarighet 980Ti. 2. sälj det ngt billigare än 980Ti 3. Se till att vattenkylningen på kortet INTE låter som en stucken gris .

Så ska ni nog se att folk köper AMD!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]