AMD Radeon 300 och Fury ingen framgång hos svenska återförsäljare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lexius:

Tråkigt att Nvidia ligger så långt före när det gäller GPUS . Hade varit bra om AMD prioriterat CPU Zen kommer nog va mer framgågnsrikt än failade skylake

Zen vinna över "failade skylake"

Vart någonstans failade skylake???

Förstår inte logiken precis.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag lutar år nvidia för att de har shadowplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Oneone: Utan någon statistik att luta mig på så skulle jag tro att 390/390X är det som säljer bäst från AMD.

Edit: "När det kommer till AMD är det framförallt Radeon R9 390, 390X och 380 som går hem hos svenska konsumenter." såg jag nu att det stod längst ner i artikeln, alltså är det de så kallade rebrands som säljer bäst.

Kan ju bero på att fury x är långt efter 980ti till samma pris och att r9 fury drar jämt med överklockade 980 kort som kostar en tusenlapp mindre. Fury Utan x skulle lanserats för samma pris som 980 och fury x för 6000. Då hade de nog sålt Några också, vilket de dock inte verkar vilja sedan de inte har några kort att sälja...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Skulle lätt köpa AMD om de kunde släppa Fury X2, annars så blir det Nvidia!

Har idag 980 Ti i ett ITX bygge, vilket gör att bäst prestanda på ett kort vinner.

Skulle AMD idag ha ett Fury X2 på marknaden skulle jag givetvis ta det, men det är de som förlorar på att vara så slöa och alltid ligga steget efter Nvidia.

De visar upp sina kort så munnen vattnas, sedan går det en lååååång tid och man får inte höra någonting, sedan avskyr jag deras marknadsföring för Fury X lanseringen, den var urusel...

Permalänk
Avstängd

Sååå väntat... 9 av 10 sålda grafikkort är GRÖNA...

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Zen vinna över "failade skylake"

Vart någonstans failade skylake???

Förstår inte logiken precis.

Om jag får gissa så failade Skylake på samma sätt som Ivy Bridge, Haswell och Haswell Refresh, dvs levererade inga större prestandaförbättringar. Tycker iofs inte man kan kalla det fail.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Å andra sidan så lämnar det plats åt nya konkurrenter som kanske kan göra någon nytta istället. AMD kommer förmodligen att sälja iväg varumärket Radeon om de nu skulle lämna marknaden.....

Med Radeon Menar du ATI.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad. Fury X blev ett fiasko inte minst på grund av ljudnivån. AMDs GPUer ligger också en generation efter nVidias Maxwell. Visst AMD är först med staplade minnen men det räcker inte för att sälja grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

290/290X var ju trevliga kort men 390/390X är ju i princip samma sak med 4GB mer minne och högre prislapp. Inte så konstigt att dom inte säljer så bra.

Gick ju dessutom att fynda 290/290X före 3xx-launchen.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror att ATI gjorde en lite förvirrad lancering. De slog på stora trumman för Fury serien, när det egentligen är 390 och 390X som är mer intressant för den större "gamer massan" med tanke på prissättningen. Sen är det tråkigt att de lanserar Fury X med en halvkass vattenkylning och att kretsen knappt går att klocka.

390 är idag egentligen ett bättre köp än 970. Men 390x vs 980 är dock mer tveksamt.

Edit: Var nog kanske lite dumt att sätta 8gb minne på 390, hade räckt med 6 eller tom 4 och prispressat den ännu hårdare. De som köper kort i det segmentet behöver inte 8gb, de kommer inte lira på 4k skärmar osv, då har man en helt annan budget och kraftfullare GPUer.

Håller med. 390-serien är ju väldigt trevlig. Synd att den inte fick större uppmärksamhet. Egentligen ett lika bra eller bättre alternativ än 970/980.

Ang 8 GB så kanske det kan behövas för de som kör dubbla 390(X). För 4K räcker väl inte en GPU ändå - inte ens 980Ti klarar väl det? Dubbla 390(X) behövs väl minst. Eller dubbla 980Ti/TitanX om man har mer pengar. Dubbla 970/980 går väl bort då de ev har för lite minne. Men visst hade de ju kunnat lansera en billigare 4GB-version.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tråkigt att Nvidia ligger så långt före när det gäller GPUS . Hade varit bra om AMD prioriterat CPU Zen kommer nog va mer framgågnsrikt än failade skylake

Nu har du fått typ allt om bakfoten tror jag

Nvidia kanske ligger lite före i försäljningen, men ATI och Nvidia är ganska jämna just nu gällande prestanda. Nvidia har haft lite bättre säljstrategier och mer genomtänkta lanseringar dock

Ang. Zen så vet i nästan ingenting om den än, även om vi kan hoppas på det bästa.

Ang. Skulake så är den så långt ifrån failad som man kan komma. Skylake kommer sälja bättre än Devils Canyon då många som sitter på SandyBridge Pheonom II mfl, kommer passa på att gå över på en ny fräsch DDR4 plattform. Inkl. jag själv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av heffaklumpmamma:

Om jag får gissa så failade Skylake på samma sätt som Ivy Bridge, Haswell och Haswell Refresh, dvs levererade inga större prestandaförbättringar. Tycker iofs inte man kan kalla det fail.

Jävla skillnad tycker jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Så de trode att rebrandade kort skulle sälja som smör i solsken? ok...

Precis, vi svenskar är smartare än så

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Hur f*n ska dom lyckas vända den här skutan? Allting, bokstavligt talat allting dom verkar göra nuförtiden, verkar ratas av kunderna. Det är ingen större efterfrågan på vare sig GPU, eller CPU sidan. Det går oroväckande åt fel håll kan man onekligen säga.

När man har dåliga produkter då går det som det går.

Kan inte Apple börja tillverka prestanda grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Om jag får gissa så failade Skylake på samma sätt som Ivy Bridge, Haswell och Haswell Refresh, dvs levererade inga större prestandaförbättringar. Tycker iofs inte man kan kalla det fail.

Antagligen, å andra sidan så behöver man inte göra något framsteg heller det finns ju liksom ingen större konkurrens att tala om. Hoppas att Zen blir vad man hoppas på så det händer något på CPU-sidan prestandamässigt. Om nu Zen blir bra så tror jag dock att Intel lanserar en bättre motsvarighet rätt snabbt, har säkert arkitekturer klara när de önskar. Lägger man 3 miljarder dollar per år i forskning och utveckling så känns prestandautvecklingen sedan Sandy bridge medveten snarare än att man inte kommit längre.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff:

Tror att AMD.s minneskontroll är 2-4-8..osv för nuvarande GCN med GDDR5 medans nVidia är 3-6-12..osv i vissa serier

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Herr Andersson:

När man har dåliga produkter då går det som det går.

Kan inte Apple börja tillverka prestanda grafikkort?

Vill inte ha 25k GPUs igen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Håller med. 390-serien är ju väldigt trevlig. Synd att den inte fick större uppmärksamhet. Egentligen ett lika bra eller bättre alternativ än 970/980.

Ang 8 GB så kanske det kan behövas för de som kör dubbla 390(X). För 4K räcker väl inte en GPU ändå - inte ens 980Ti klarar väl det? Dubbla 390(X) behövs väl minst. Eller dubbla 980Ti/TitanX om man har mer pengar. Dubbla 970/980 går väl bort då de ev har för lite minne. Men visst hade de ju kunnat lansera en billigare 4GB-version.

Beror ju på vilka titlar vi talar om såklart. Men 980ti /fury /titan sov klarar väl 4k hyffsat om man ställer in spelet rätt. Men jag tänker att har man pengar att bygga en rigg för 4k-gaming, så köper man inte GPU i 3500kr klassen. Så som jag ser det är 970/390 är för single monitor gaming up till 1440p. Finns väldigt få fall där jag skulle kunna tänka mig att köra SLI med ett 970 tex. Då säljer jag det hellre och köper ett ensamt 980ti.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Jag lutar år nvidia för att de har shadowplay.

AMD har Rptr som jag personligen tycker är bättre än shadowplay.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Absolut. Jag förstår att man måste sticka ut ur mängden oavsett om det sker tekniskt eller med hjälp av marknadsföring för att få nya kunder. Min fråga var mer ur ett tekniskt perspektiv än ett affärsmässigt perspektiv däremot. Teknologiskt sett så vill jag påstå att AMD och nVidia är snarlika i prestanda.

Ja generellt ligger de jämsides.
Eftersom jag har ett 290X själv så måste jag och säga att kvaliteten på mjukvaran från AMD är inte där den bör vara år 2015.

Både Catalyst och AMD Gaming Evolved känns som 5+ år gammal mjukvara.
Passar inte in i Windows överhuvudtaget, borde inte vara så svårt att fixa ett någorlunda fräsch utseende på sin mjukvara...borde vara den billigaste och enklaste grejer för att höja sig lite. Håller du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Köpte först ett amd r9 390 men hade problem med kortet i Final Fantasy XIV vilket är ett spel jag spelar väldigt mycket så lämnade tillbaka kortet och bytte ut det mot ett 970. Grejen är att sen spelet fick en ny expansion så fick spelet även stöd för DX11 och Amd har inte uppdaterat drivrutinerna så man kan inte spela spelet i DX11 vilket är jätte tråkigt. Spelet krashar bara hela tiden.

Jag kör 290 och spelar ffxiv mitt dx11 fungerade från dag1

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Personligen har jag haft lika mycket/lite problem oavsett om jag har kört med amd eller nvidia. Jag har bytt tillverkare då och då, men i dagsläget köper jag hellre amd's kort, eftersom jag tycker nvidia behöver lite konkurrens.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju sett fram emot AMD's nya kort och att istället för G-Sync (Blev så istället, inte ett dugg missnöjd) att skaffa Freesync skärm och deras 390X som istället blev en rebrant så med hopp och tro höll jag mig vaken i flera dagar för att få se recensionen på Fury X som blev så besviken, så in i helvete, HBM minnet levererade inte som jag hade trott (4GB) istället för 8. Och deras skryt nyhet "Världen snabbaste GPU" jo tjena, har ni tagit droger eller?

Så nästa kort blir 980 Ti.

Nvidia är de äkta grafikmänniskorna som levererar till gamers.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vill inte ha 25k GPUs igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aztro_dj:

Med Radeon Menar du ATI.

Nej varför skulle jag mena ATI som inte har används på över 5år i marknadsföringssammanhang? Det namn som väger mest är Radeon. Blir det t.ex. Samsung som köper upp det så lär det heta Samsung Radeon, precis som att det först hette ATI Radeon och sedan AMD Radeon.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ja generellt ligger de jämsides.
Eftersom jag har ett 290X själv så måste jag och säga att kvaliteten på mjukvaran från AMD är inte där den bör vara år 2015.

Både Catalyst och AMD Gaming Evolved känns som 5+ år gammal mjukvara.
Passar inte in i Windows överhuvudtaget, borde inte vara så svårt att fixa ett någorlunda fräsch utseende på sin mjukvara...borde vara den billigaste och enklaste grejer för att höja sig lite. Håller du med?

Absolut. Jag vet inte om jag håller med om Gaming Evolved, tycker att det har ett någorlunda "modernt" gränssnitt. CCC behöver definitivt uppdateras grafiskt däremot men det är simpelt och valmöjligheterna över hårdvaran verkar, från vad jag har sett, vara bättre än hos nVidia. Har inte använt nvidia i modern tid däremot så kan givetvis ha fel.

Och slutligen så är det väll funktionen som är det viktiga och inte utseendet på verktygen? Jag är relativt van att jobba i fula verktyg däremot så kan vara därför jag tolererar det.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Skrivet av Lunk:

Jag kör 290 och spelar ffxiv mitt dx11 fungerade från dag1

Huh? Mitt spel krasha hela tiden läste även att andra med r9 390/X har haft samma problem.

EDIT: https://community.amd.com/thread/183328

Verkar bara 285, 380 och 390/X som har problemet.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit lite av ett AMD-fanboy. Inte i form av att jag väljer AMD oavsett hur korten presterar, men jag har alltid betraktat AMD efter uppköpet av ATI som något av en underdog på grafikkortsscenen. Mina senaste grafikkort har varit AMD-kort och det var ett tag sedan jag ägde ett Nvidiakort, mitt senaste måste nog ha varit ett 8800GTS. Men när det var dags för grafikkortsuppgradering härom månaden så kunde jag verkligen inte motivera ett köp av AMDs nya grafikkort. 9800 ti var på alla sätt och vis fördelaktigt, inte minst om man ser till att man utan några större ansträngningar överklockar det till en prestanda en bit över Fury X och att man inte tvingas in i att försöka få plats med en väldigt omständlig radiator i chassit. Gamingdatorn är rackmonterad tillsammans med servrar och nätverksutrustning, så möjligheterna till 120mm-fläktplatser och annan lyx finns helt enkelt inte.

Om AMD på något sätt skall kunna konkurrera igen måste det verkligen vända med ZEN och nästa grafikkortsgeneration - när det är dags för krympning. Inte bara det utan jag tror även att samma eventuella konkurrenskraft måste hålla i sig åtminstone två generationer efter detta för att AMD skall klara av att leva vidare i den form vi ser de idag.

Egentligen måste inte AMD kunna konkurrera rent prestandamässigt heller, utan det räcker att de kan konkurrera när det kommer till att vara prisvärdiga. Jag skulle inte ha några problem med att AMD säkrar sin position där, men har samtidigt svårt att se hur man skall kunna leverera prisvärdiga produkter om man inte klarar av att leverera produkter som skalar bra prestandamässigt från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Oj, ännu mer nvidia propaganda från sweclockers. Va ovanligt. Bra vinkling där. Påminner lite om uppdrag granskning...

Hjälp!!! Jag kan inte se det du ser... Peka ut propagandan så vi kan stå tillsammans mot ondskan Sweclockers!!!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Räkna lite på det där du ink inflation och att allt blir dyrare, snabbare, bättre etc..
Dollarn har gått upp med 44% sen 2011.
2600k vs 6700k = 58%.

Ingen överdriven skillnad.
Fast det är väl inte det nyheten handlar om..

Hm nja. Jag räknade på 8.66kr idag och 6.4kr då. Vet att den var nere i kring 6kr också, men då var priserna ännu lägre än jag skrev ovan.

M.a.o. kring 35% ökning, inflationen har då inte påverkat mitt studiebidrag eller föräldrarnas löner iaf. Får i stort sett samma, möjligtvis några få % extra. Max 5%. Så priserna har gått upp med 65%+ medan dollarn + löner ~40%. Finns inte ens chans att jag kan motivera ett köp av nya komponenter idag, ber en stilla bön att inget går i sönder.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u