Swefilmer misstänks dragit in miljontals kronor på olovlig strömning

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Om du kan handla en film för 99 kr, men du väljer att ladda ner den gratis istället för att titta på, då är du skyldig filmbolaget 99 kr, alternativt om filmbolaget erbjuder en tjänst där du kan ladda ner filmen för 79 kr, då är du skyldig 79 kr. Dvs det ska vara marknadsvärdet som styr. Om du exempelvis sprider en film till miljoner andra människor, ja, då lär det bli en dyr historia för din del.

Om det gäller skadestånd så är det inte samma som ett försäljningspris som varierar mellan butiker och länder. I det beloppet ska även kostnader räknas av som t.ex. distributionskostnader, butikskostnader, personalkostnader, reklamkostnader mm. En någorlunda normal marginalförtjänst brukar ligg på ca 10 - 20% eller i det här fallet 10 - 20 kr. Sen skulle naturligtvis även jag kunna tänka mig att få ersättningar som är 5 - 10 ggr högre än verklig kostnad. Tror ingen säger nej till det.

Det är där som samarbete mellan domare och upphovsrättsföreträdarna kommer in, man höjde ersättningskraven för kostnaderna i tpb-målet 5 - 10 ggr mot vad som brukar vara normalt i andra domar. Kallas i folkmun för jäv men i domstol så skyddar man varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Blev nästan lite irriterad att jag slösade min tid på att klicka mig hit för att läsa vad du hade svarat. Utifrån inlägget jag svarade på så förväntade jag mig faktiskt lite mer men du har ju inte läst hälften vad jag skrivit utan svarar bara blaha. Jaja man lär ju inte rädda världen här på detta forumet, dags att göra något vettigare. Trevlig kväll!

Du har helt rätt! Jag var grymt stressad när jag skrev det inlägget (otålig sambo som väntade på mig), samtidigt så ville jag hinna svara lite på det du skrivit. Så ber om ursäkt där.

Dock, förändrar inget i mitt inlägg.

Skrivet av nipe:

Att någon annan anser sig förstå bättre är underordnat i en demokrati. Kanske direktdemokrati är lösningen.

Jag tror verkligen inte att en direktdemokrati skulle fungera i praktiken, teoretiskt visst, men inte praktiskt. De flesta människor orkar inte sätta sig in tillräckligt för att kunna fatta några kloka och väl grundade beslut. De har helt enkelt fullt upp med annat: familj, jobb, träffa släkt/vänner etc. Många vet ju knappt vad de röstar på i riksdagsvalen, att de då helt plötsligt skulle orka sätta sig in i alla möjliga frågor lite då och då känns knappast troligt.

Skrivet av nipe:

Du har fel, det finns inte en enda bra kommersiell tjänst om man vill kolla på film/serier. Att du har låga krav bör inte rättfärdiga undermåliga tjänster.

Och som sagt, finns en massa bra kommersiella tjänster att se film/serier på. Det är dock inte gratis, men de finns. Men visst, vill du ha i blu-ray kvalité så är det fysisk media som gäller i dagsläget (inte piratkopiering). Men skulle vilja påstå att kvalitén på exempelvis Netflix är fullt godtagbar.

Skrivet av nipe:

Du ifrågasatte statistiken tidigare och här slänger du själv ur dig en personlig åsikt som om det vore sanningen trots att du inte har något som backar upp det. Mer troligt är att man helt enkelt inte har råd med alla de tjänster som krävs för att täcka in helheten när branschen inte kan centralisera utbudet till en tjänst likt Spotify. Och sedan handlar det också om de där undermåliga tjänsterna man försöker prångla på kunderna. Inget av detta må rättfärdiga piratkopiering, men det handlar i alla fall inte om snålhet.

Självklart handlar det även om snålhet. Jag har själv varit ung en gång och piratkopierat (det var "lagligt" att ladda ner då) och nog fan handlade det om snålhet, men även i vissa fall att man inte hade råd. Likaså för mina kompisar. Man hade inte råd med 3D studio, däremot hade man råd med spel/filmer som man istället piratkopierade. Men visst, det finns de som inte har råd, men det finns även de som har råd men likväl väljer att inte betala. Att tro att bara det ena eller det andra gäller är bara korkat.

Förresten, tack detsamma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Nu får du skärpa dig. Du förvägras inte att konsumera materialet. I värsta fall så får du vänta lite längre än andra. Om du inte har råd, så ja, då får du väl vänta tills filmen/serien kommer på TV alternativt låna/se filmen/serien från/hos någon kompis. Och har du inte heller några kompisar så du får du helt enkelt klara dig utan om du nu inte skulle ha råd och inte ha möjlighet att se filmen/serien på TV. Det är ingen mänsklig rättighet att få ta del av upphovsrättsskyddat material. Däremot är det en mänsklig rättighet att: "Var och en som arbetar har rätt till en rättvis och tillfredsställande ersättning som ger honom eller henne och hans eller hennes familj en människovärdig tillvaro och som vid behov kan kompletteras med andra medel för socialt skydd."

Sen vore det bra om alla kan arbeta på lika villkor. Varför ska vissa profitera sig på andras arbeten ?
Vi kanske ska ha räknare på toa-stolarna också och kräva ut en summa per spolning extra ?
Då blir det en förmån att få installera en offentlig toalett. Varför inte en avgift för att tänd och släcka ljuset, elektrikern ska också kunna leva och kunna lämna något till sina barn och barnbarn och behöver också gravvård. Orättvisorna är många idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Era båda antaganden precis som upphovsrättsindustrins förlustberäkningar bygger på att alternativet till att konsumera olagligt är att konsumera lagligt. I verkligenheten är kanske alternativet snarare att man inte skulle konsumerat alls. I det fallet har upphovsrättsinnehavaren inte förlorat ett öre på att någon konsumerat olagligt. När det gäller digital vara, till skillnad från om det var ett äpple.

Eller så kanske verkligheten är någonting mitt emellan? Det är den erfarenheten jag har av piratkopiering när den tiden begav sig. Att tro att varje olaglig konsumtion är lika med laglig konsumtion är ju bara dumt. Samtidigt är det ganska dumt att även tro att laglig konsumtion inte skulle vara större om möjligheten till olaglig konsumtion inte fanns.

Däremot, ska du kunna beräkna förlust så måste du utgå från hur mycket olaglig konsumtion som sker. Du har inte så mycket annat att gå på. Visst, man kan gissa, men gissa bör man inte göra om man driver företag eller ska besluta om straff i domstol eller annat. Då måste utgå från vad siffrorna faktiskt visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Det är verkligen inte krångligt att konsumera i dagsläget, man kan se på film/serier genom datorn, mobilen, surfplattan, TV:n, spelkonsolerna etc med en mängd olika tjänster. Det enda som man kan klaga på är utbudet om man nu är en bortskämd barnunge som inte kan vänta ett tag. Visst, jag önskar verkligen att utbudet kunde bli bättre och komma ut snabbare, men det ger mig ändå inte rätten till att ta del av upphovsrättsskyddat material illegalt. Det är inte rätt någonstans att begå lagbrott eller omoraliska handlingar för att ta sig rätten till något som man inte ha rätt till genom att ta ifrån någon annans rättigheter.

Vissa lever i det blå.
Det du kan köpa? och sen se på är ett begränsat utbud.
Har letat ett antal filmer på alla möjliga kanaler/butiker/sajter men utbudet är bara det som är producerat senaste året (det är där gränsen för upphovsskyddet ska sluta).
Har lovats både här och där men efter 30 - 60 - 90 dagar så ger man upp. Fast håller man på några år så kommer säkert filmen fram men då är den förmodligen inte intressant längre.
Det är fördelen med tpb, de kunde ta fram även filmer som inte är dagsfärska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, så är det svårt för mig att se det. Även om det enda sättet att konsumera hade varit på laglig väg så finns fortfarande det möjliga utfallet att ingen vill köpa, och i så fall så står du ju då där utan lön.

Självklart, men nu finns det möjlighet att piratkopiera väldigt enkelt och skita i att köpa. Det finns faktiskt människor som gott och väl har råd att betala för de varor de nyttjar men vägrar att göra det, men hade betalat ifall möjligheten till piratkopiering inte hade funnits. På dessa människor förlorar bolagen intäkter, vilket i sin tur leder till sämre resultat för bolaget vilket i sin tur leder till en massa annat (varsel, sämre/färre filmer etc).

Skrivet av Ozzed:

Skall man tvunget ha all sin inkomst från sitt skapande så får man helt enkelt se till att tillräckligt många köper, oavsett hur många som sedan piratkopierar, och alla klarar ju av det. Eller har du hört om någon som lagt ner sitt skapande och blivit städare istället på grund av otillräcklig inkomst?

Det är helt omöjligt att konkurrera med något som är gratis. Oavsett vad för tjänst filmbolagen kommer upp med så finns det andra som kan sätta upp en liknande tjänst men ha det gratis. Helt omöjligt för filmbolagen att kunna konkurrera med det. Sen pratar inte jag om artister, jag pratar om filmbolag.

Skrivet av Ozzed:

Jag är inte ett dugg orilig för att de inte klarar sig. Principerna bakom det hela skiter jag fullständigt i. Jag är själv artist och vet att det inte är så jävligt som många vill få det till.

Ja, du är själv artist. Du är EN artist, som styr dig själv. Ett filmbolag är inte bara en skådespelare och inget annat. Ett filmbolag har tusentals anställda som ska ha lön varje månad. Det är filmbolagets (alla bolags) skyldighet att ta hand om sina anställda. Om då något händer som gör att filmbolagen förlorar intäkter (piratkopierare) så måste filmbolaget ta till varje medel för att komma tillrätta med det, så länge de följer lagen naturligtvis. Det är deras skyldighet gentemot sina anställda.
Att du jämför dig själv med ett filmbolag med tusentals anställda är ju bara trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Eller så kanske verkligheten är någonting mitt emellan? Det är den erfarenheten jag har av piratkopiering när den tiden begav sig. Att tro att varje olaglig konsumtion är lika med laglig konsumtion är ju bara dumt. Samtidigt är det ganska dumt att även tro att laglig konsumtion inte skulle vara större om möjligheten till olaglig konsumtion inte fanns.

Däremot, ska du kunna beräkna förlust så måste du utgå från hur mycket olaglig konsumtion som sker. Du har inte så mycket annat att gå på. Visst, man kan gissa, men gissa bör man inte göra om man driver företag eller ska besluta om straff i domstol eller annat. Då måste utgå från vad siffrorna faktiskt visar.

Jo det vore dumt om man inte skulle kunna luras lite till.
Det är trots det påvisat (ej av maffian) att piratkopiering ger en ökad legal konsumtion också på samma sätt som att t.ex. musik som spelas i radio säljer mer än annan musik.
Har du någon oberoende uppgift om att piratkopiering ger sämre försäljning av legal musik så vill jag gärna se den. (Gäller inte typ IFPI som är värdelösa forskare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

De snattare som åker dit beror på butikskontrollanterna, inte polisen. Sen det omvända snatteriet eller ska vi kalla det bedrägerierna som butikerna gör där finns ingen tillräckligt stark motpart så där går alla fria. Har handlat på vissa butiker 2 ggr i veckan. Efter kontroll av kvittot så är det en regel att det är annat pris på kvittot än i butiken på en vara varannan gång. Här krävs det en motpart som anmäler och tar ut skadestånd av butiken varje gång när butiken också gör det.
De flesta tar inte emot kvittot och får då normalt inte heller reda på hur dålig prismärkningen är i vissa butiker. Alla erbjuder då pengarna tillbaka på det felaktiga beloppet och det tycker jag är ok om man behandlar snatterier likadant.

Jo, men det lagförs av polisen. Så polisen ignorerar inte snatteri som Ozzed ville får det till.

Om det omvända snatteriet kan jag inte uttala mig så mycket om, vet inte hur stort det problemet är faktiskt. Jag har själv aldrig råkat ut för det. Men självklart är det illa om priset på varan skiljer sig från det som står på kvittot. Sen om det är medvetet eller omedvetet gör också skillnad. Snatteri dock är alltid medvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är där som samarbete mellan domare och upphovsrättsföreträdarna kommer in, man höjde ersättningskraven för kostnaderna i tpb-målet 5 - 10 ggr mot vad som brukar vara normalt i andra domar. Kallas i folkmun för jäv men i domstol så skyddar man varandra.

Ok, och är det något du har belägg för eller är det bara en åsikt som du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Sen vore det bra om alla kan arbeta på lika villkor. Varför ska vissa profitera sig på andras arbeten ?
Vi kanske ska ha räknare på toa-stolarna också och kräva ut en summa per spolning extra ?
Då blir det en förmån att få installera en offentlig toalett. Varför inte en avgift för att tänd och släcka ljuset, elektrikern ska också kunna leva och kunna lämna något till sina barn och barnbarn och behöver också gravvård. Orättvisorna är många idag.

Vilka är det som profiterar sig på andras arbeten, utan rättigheter då?

Japp, orättvisorna är många idag, särskilt från de som anser sig ska få tillgång till andra människors arbeten gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Vissa lever i det blå.
Det du kan köpa? och sen se på är ett begränsat utbud.
Har letat ett antal filmer på alla möjliga kanaler/butiker/sajter men utbudet är bara det som är producerat senaste året (det är där gränsen för upphovsskyddet ska sluta).
Har lovats både här och där men efter 30 - 60 - 90 dagar så ger man upp. Fast håller man på några år så kommer säkert filmen fram men då är den förmodligen inte intressant längre.
Det är fördelen med tpb, de kunde ta fram även filmer som inte är dagsfärska.

Nope, lever inte i det blå. Jag försöker dock följa lagen och mina moraliska värderingar om andra människors rättigheter, men även skyldigheter.

Vad bra. Så en film som släpps den 24:e december är upphovsrättskyddad en vecka då, sen kan alla göra precis vad de vill med filmen. Mmm, känns som att det skulle fungera jättebra... eller inte.

Spelar ingen roll om du inte kan få tag på något i en vanlig butik/kanal/sajt, du har fortfarande ingen rätt att piratkopiera upphovsrättsskyddat material. Svårare än så är det inte. Men självklart, jag ser klart och tydligt fördelarna med tjänster som tpb, det är inte där problemet ligger. Problemet ligger i att man skiter i andra människors rättigheter.

Permalänk
Medlem

När man läser dessa miljontalsbelopp som de tydligen ska dra in på dessa sidor.
Hade varit extremt roligt om någon sida som nu drar in enorma summor pengar på detta sätt tar en del till att endast upprätthålla sidan. (Inget till administratörerna eller liknande)
Sen den "enorma" vinsten hade de skickat på månadsbasis till Copyswede eller liknande med meddelandet: "Vi försöker vara lite ärliga åtminstone".

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Självklart, men nu finns det möjlighet att piratkopiera väldigt enkelt och skita i att köpa. Det finns faktiskt människor som gott och väl har råd att betala för de varor de nyttjar men vägrar att göra det, men hade betalat ifall möjligheten till piratkopiering inte hade funnits. På dessa människor förlorar bolagen intäkter, vilket i sin tur leder till sämre resultat för bolaget vilket i sin tur leder till en massa annat (varsel, sämre/färre filmer etc).

Sålänge man inte vet exakt vilka och i vilken omfattning så är det en gissningslek. Vissa tror att alla hade köpt om det inte gick att kopiera, andra tror att ingen gjort det. Din gissning är lika bra som min.

Citat:

Det är helt omöjligt att konkurrera med något som är gratis. Oavsett vad för tjänst filmbolagen kommer upp med så finns det andra som kan sätta upp en liknande tjänst men ha det gratis. Helt omöjligt för filmbolagen att kunna konkurrera med det. Sen pratar inte jag om artister, jag pratar om filmbolag.

Nej det tror jag inte. Gör de ett Spotify för film och serier så är de hemma se'n. Netflix är en bit på väg men saknar gratisalternativ och har för dåligt utbud, samt släpper material olika tidpunkter i olika länder.

Citat:

Ja, du är själv artist. Du är EN artist, som styr dig själv. Ett filmbolag är inte bara en skådespelare och inget annat. Ett filmbolag har tusentals anställda som ska ha lön varje månad. Det är filmbolagets (alla bolags) skyldighet att ta hand om sina anställda. Om då något händer som gör att filmbolagen förlorar intäkter (piratkopierare) så måste filmbolaget ta till varje medel för att komma tillrätta med det, så länge de följer lagen naturligtvis. Det är deras skyldighet gentemot sina anställda.
Att du jämför dig själv med ett filmbolag med tusentals anställda är ju bara trams.

Var ju någon höjdare i TPB-rättegången som sa att deras organisation (MPAA eller något liknande) lade ner en miljard Euro på att bekämpa piratkopieringen årligen... Känns ju som det hade varit bra mycket vettigare att investera de pengarna i verksamheten istället.

Skrämseltaktiken med jaga och lagföra hjälper ju inte. De som tycker att det är fel att piratkopiera gjorde det redan innan, och de som piratkopierar gör det bevisligen oavsett. IPRED hade väl en märkbar effekt på traffiken i typ två dygn innan det var "business as usual" igen. Det är liksom ingen som övertygas åt något håll utan man har sina egna värderingssystem, och det gäller förmodligen andra områden också.

Se'n kan man vara kass på att debattera och ha dåliga argument enligt andra, men det stoppar en ju inte från att fortsätta piratkopiera om man nu vill det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så nu ska dom räkna ut hur mycket pengar dom kan tänkas ha genererat i sin ...hobby och kräva in skatt på beloppet eller? Skulle det vara så är det ju värsta häleriet.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Jo det vore dumt om man inte skulle kunna luras lite till.
Det är trots det påvisat (ej av maffian) att piratkopiering ger en ökad legal konsumtion också på samma sätt som att t.ex. musik som spelas i radio säljer mer än annan musik.
Har du någon oberoende uppgift om att piratkopiering ger sämre försäljning av legal musik så vill jag gärna se den. (Gäller inte typ IFPI som är värdelösa forskare)

Jag vet mycket väl hur jag och mina kompisar tänkte på den tiden. Så kom inte med några sketna anklagelser om att luras.

Det finns olika åsikter om huruvida piratkopieringen ger en ökad eller minskad legal konsumtion. Sen beror det ju på vilken sida man väljer att lyssna på. Det är i alla fall klart och tydligt vilken sida du lyssnar på.

Ok, låt oss nu säga att de olika diverse bolagen (jag har pratat om filmbolag, inte musikbolag, men sak samma) faktiskt tjänar på piratkopieringen, varför försöker de då motverka den? Ett företags uppgift är att tjäna så mycket pengar som möjligt, och ifall nu piratkopieringen ökar deras intäkter varför försöker de då motverka den. Är ju väldigt korkat i sådant fall, tycker du inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sålänge man inte vet exakt vilka och i vilken omfattning så är det en gissningslek. Vissa tror att alla hade köpt om det inte gick att kopiera, andra tror att ingen gjort det. Din gissning är lika bra som min.

Absolut, men jag vet att det finns de som hade betalat ifall det nu inte hade varit möjligt att piratkopiera materialet, vilket bidrar till minskade intäkter för bolagen. Sen hur stor den summan är, om den är 100 kr eller 1000000000 kr, kan inte jag svara på. Jag tror dock att det är ganska så stor.

Skrivet av Ozzed:

Nej det tror jag inte. Gör de ett Spotify för film och serier så är de hemma se'n. Netflix är en bit på väg men saknar gratisalternativ och har för dåligt utbud, samt släpper material olika tidpunkter i olika länder.

Men då kanske det är bättre att stöjda tjänster som Netflix istället för att piratkopiera? Ju fler som väljer att stödja lagliga alternativ desto intressantare blir det för filmbolagen att lägga ut sitt material där och desto lättare blir det för till exempel Netflix att faktiskt investera. Om folk istället väljer att piratkopiera så blir det väldigt svårt för tjänster som Netflix att faktiskt kunna förbättras. Mer kapital i bolaget = större möjligheter till att investera.

Skrivet av Ozzed:

Var ju någon höjdare i TPB-rättegången som sa att deras organisation (MPAA eller något liknande) lade ner en miljard Euro på att bekämpa piratkopieringen årligen... Känns ju som det hade varit bra mycket vettigare att investera de pengarna i verksamheten istället.

Ja, kanske. Eller så kanske de anser att de förlorar så mycket i kapital så att lägga 1 miljard euro årligen till att bekämpa piratkopieringen är inte så mycket jämfört mot hur mycket de förlorar. Vore ju ganska rubbat att lägga ner mer pengar på att bekämpa något än vad man förlorar på. Så rubbade tror jag inte faktiskt att de är.

Skrivet av Ozzed:

Skrämseltaktiken med jaga och lagföra hjälper ju inte. De som tycker att det är fel att piratkopiera gjorde det redan innan, och de som piratkopierar gör det bevisligen oavsett. IPRED hade väl en märkbar effekt på traffiken i typ två dygn innan det var "business as usual" igen. Det är liksom ingen som övertygas åt något håll utan man har sina egna värderingssystem, och det gäller förmodligen andra områden också.

Jo, men så gäller ju för alla brott. Oavsett om det är våldtäkt, snatteri, piratkopiering etc så hjälper inte "skrämseltaktik" och lagföra, finns ju de som väljer att begå lagbrott ändå. Men det betyder ju inte att man ska skita i att utreda och sträva efter andra bättre värderingar i samhället. I sådant fall så hade homosexualitet fortfarande varit olagligt i samhället och kvinnor inte haft någon rätt till att rösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Du har helt rätt! Jag var grymt stressad när jag skrev det inlägget (otålig sambo som väntade på mig), samtidigt så ville jag hinna svara lite på det du skrivit. Så ber om ursäkt där.

Ursäkten godtagen. Dina nya svar var mycket bättre, även om jag inte håller med om allt.

Skrivet av md7:

Jag tror verkligen inte att en direktdemokrati skulle fungera i praktiken, teoretiskt visst, men inte praktiskt. De flesta människor orkar inte sätta sig in tillräckligt för att kunna fatta några kloka och väl grundade beslut. De har helt enkelt fullt upp med annat: familj, jobb, träffa släkt/vänner etc. Många vet ju knappt vad de röstar på i riksdagsvalen, att de då helt plötsligt skulle orka sätta sig in i alla möjliga frågor lite då och då känns knappast troligt.

Håller med, det ges dock en lösning på det i länken jag postade. Kortfattat en mix av representativ och direktdemokrati. Går inte in mer på det här då det är totalt off-topic.

Skrivet av md7:

Och som sagt, finns en massa bra kommersiella tjänster att se film/serier på. Det är dock inte gratis, men de finns. Men visst, vill du ha i blu-ray kvalité så är det fysisk media som gäller i dagsläget (inte piratkopiering). Men skulle vilja påstå att kvalitén på exempelvis Netflix är fullt godtagbar.

Jag kan sträcka mig till att säga att det finns de som inte är skitdåliga. Jag inser också att nuvarande infrastruktur inte tillåter streaming av okomprimerad blu-ray kvalitet åt alla men både bild och surround-ljud är ofta långt under det. Dessutom kräver jag inte att innehållet ska kunna streamas i realtid, det är helt ok för mig att ladda ner det i förväg. Sedan handlar det även om utbud, teknik, användargränssnitt, mervärde i kringfunktioner, integration med andra system som IMDB, TMDB, Trakt osv. Att behöva använda flera olika helt separata tjänster utformade på helt olika sätt med olika tekniker är inte optimalt. Kort sagt det finns ingen kommersiell tjänst som är ens är nära det pirat-alternativet kan erbjuda.

Det läggs så mycket fokus på att låsa in system för att hindra obehöriga (till ingen nytta för det hjälper ju inte) att det hindrar att bygga bra tjänster för de som faktiskt betalar för dem. Idioti. Om alla de resurserna lagts på att erbjuda något som överträffar piratalternativet i smidighet, utbud, kvalitet osv, så hade garanterat fler valt att betala för det. Så länge det piratalternativet inte bara är gratis utan dessutom är bättre på samtliga punkter är det ju inte konstigt att många lockas av det oavsett om man har råd eller inte att betala för sig.

Skrivet av md7:

Självklart handlar det även om snålhet. Jag har själv varit ung en gång och piratkopierat (det var "lagligt" att ladda ner då) och nog fan handlade det om snålhet, men även i vissa fall att man inte hade råd. Likaså för mina kompisar. Man hade inte råd med 3D studio, däremot hade man råd med spel/filmer som man istället piratkopierade. Men visst, det finns de som inte har råd, men det finns även de som har råd men likväl väljer att inte betala. Att tro att bara det ena eller det andra gäller är bara korkat.

Ja "även", inte "enbart" som du skrev först. Det finns absolut de som väljer det omoraliska gratisalternativet oavsett hur billigt och bra det legala alternativet är. Men det finns också väldigt många som vill göra rätt för sig om de bara kunde. Framförallt finns det många som tycker om att visa sin uppskattning genom att ge till de som förtjänar det, men kanske inte är lika uppmuntrade när en stor del av kakan hamnar hos mellanhänder.

Skrivet av md7:

Eller så kanske verkligheten är någonting mitt emellan? Det är den erfarenheten jag har av piratkopiering när den tiden begav sig. Att tro att varje olaglig konsumtion är lika med laglig konsumtion är ju bara dumt. Samtidigt är det ganska dumt att även tro att laglig konsumtion inte skulle vara större om möjligheten till olaglig konsumtion inte fanns.

Däremot, ska du kunna beräkna förlust så måste du utgå från hur mycket olaglig konsumtion som sker. Du har inte så mycket annat att gå på. Visst, man kan gissa, men gissa bör man inte göra om man driver företag eller ska besluta om straff i domstol eller annat. Då måste utgå från vad siffrorna faktiskt visar.

Ja självklart ligger sanningen någonstans där mellan. Jag vet många som automatiserat laddat ner allt som publicerats i vissa flöden, för att sedan radera merparten av materialet oanvänt. Sådant boostar upphovsrättsindustrin kalkyler ganska rejält. I många andra sammanhang långt mer betydelsefulla än upphovsrättsfrågor används schablonberäkningar. Jag ser inte varför man inte kan göra det i detta sammanhanget också.

Shit vad jag pladdrar.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag gillar inte vad Swefilmer gjort, framförallt för att detta långsiktigt kommer användas av "the powers that be" som ett argument för att kunna strypa yttrandefriheten. Det handlar inte bara om pengar alltså utan går långt längre. Det kommer antagligen sluta med att man inte får använda varken videosnuttar (delar av material) och liknande för att framföra en viss åsikt. I ett nötskal: Om du framför ett meddelande på internet som inte passar in i den riktning samhället "är tänkt att gå åt" så kan de stänga av ditt meddelande och hänsyfta till upphovsrättslagen och i realiteten så kommer du inte kunna göra något åt detta beslut.

Samma sak nu med Politisk korrekthet (som vi även hade i Nazityskland, där de enda man hörde var att allt var judarnas fel och andra åsikter valde att vara tysta pga av rädsla). Det skall alltså räcka med att någon tar illa upp av ditt meddelande och gormar om det så kall det alltså räcka för att kunna ta bort det. Väldigt många har ju redan börjat självcensurera sig på nätet för länge sedan.

Fascismen är slug och kan anta många ansikten och har inga problem att ta omvägar genom HELA det politiska spektrum för att slutligen komma till sitt slutgiltiga mål (totalitär stat). Det är många som snart kommer bli förvånade för det är inte så långt kvar innan vi är där.

Äntligen någon som ser längre än vad artikeln visar på. Detta händer och har pågått i några år, vi blir konstant censurerade i tv/tidning/internet/radio, det som inte är politiskt korrekt censureras på direkten, även i live sändningar numera, vissa som är för kritiska mot tex EUs högkvarter får sidorna nedstängda, men detta tas aldrig upp i västerländsk media. Så allt man gör på nätet som kan vara emot en viss uppfattning om några år kan komma att användas emot en själv vid senare tillfälle, inte konstigt att folk börjat att självcensurera sig.
Internet är inte så fritt som folk vill få det till, fritt till en viss gräns.

Ont:
Självklart är det fel det den/dom har pysslat med, och jag har bara sett nån enstaka film från denna sida, hemma hos någon polare, och det var ju skitkvalla som heter duga, skulle aldrig ha orkat kämpa mig igenom den på min utrustnig som kräver bra bild och ljud. Och när ska storfräsarna lära sig att öppna streaming tjänster med full Blu-Ray kvalitet med både full bild och vad det innebär med DD TrueHD och DTS HD-MA ljud? när dom gör det och INTE till en peng av 1500:- / mån, utan 150:-/300:- /mån beroende på hur tjänsten skulle vara utvecklad. Och utan regionsblockningar, och nya filmer, då tror jag dom ror hem en större peng än den utdöda metoden med att stämma allihopa hela tiden, som dom egentligen aldrig får igen så mycket som dom vill ha av. Det är inte bara vi i Sverige som sitter med feta 100/1000 Mbit fiberlinor längre, andra länder har hunnit ikapp, kanske nästa om oss. Så bandbredden finns det så det räcker till att streama om dom bara vill. Men dom vill ju statuera exempel, fast till vilken nytta. Om en liten sketen svensson klarar av att öppna en sida med dålig bild och ljud kvalitet, så bör väl dessa bolag med enorma börsar som dom köper rättssalana med kunna öppna det kunderna efterfrågar, helst en gemensam plattform för alla filmbolag för streaming av filmer med högsta kvallitet på både bild och ljud, och som man kan välja kvalitet efter vilken bandbredd man har, till en rimlig peng, 200:- / 300:- /mån om det skulle vara en gemensam för alla filmbolag så skulle jag tänka mig att betala en ansenlig summa om kvaliteten var därefter också, men det klarar dom inte (eller vill inte), för utustning för det finn det iaf. Kolla kvaliteten hos vissa IPTV leverantörer, jag hade lika bra eller bättre bild hos BBB på många av HD kanalerna än vad mina föräldrar har via parabol hos Viasat (jag hade också viasat ska tilläggas, så det var samma paket). Pga av BBB körde konstant bitrate på 17 Mbit på HD kanalerna så hade jag bättre flyt och märkbart bättre bild.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Varför inte utveckla lite och säga att man säljer brödet mot donationer/mot att brukarna kollar på en reklamsnutt

Förövrigt tycker jag att Zipparns påstående är väldigt korkat, det är väl fortfarande människor som skapat datan till att början med, ska dom inte få ersättning? Nej du Zipparn, det är inte så världen fungerar tyvärr.

Nu finns ju från början reklam för att betala för servrar, vilket lätt kan leda till girighet när man märker att man får väldigt hög internettrafik och tjänar in mycket stålar på reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Äntligen någon som ser längre än vad artikeln visar på. Detta händer och har pågått i några år, vi blir konstant censurerade i tv/tidning/internet/radio, det som inte är politiskt korrekt censureras på direkten, även i live sändningar numera, vissa som är för kritiska mot tex EUs högkvarter får sidorna nedstängda, men detta tas aldrig upp i västerländsk media. Så allt man gör på nätet som kan vara emot en viss uppfattning om några år kan komma att användas emot en själv vid senare tillfälle, inte konstigt att folk börjat att självcensurera sig.
Internet är inte så fritt som folk vill få det till, fritt till en viss gräns.

Ont:
Självklart är det fel det den/dom har pysslat med, och jag har bara sett nån enstaka film från denna sida, hemma hos någon polare, och det var ju skitkvalla som heter duga, skulle aldrig ha orkat kämpa mig igenom den på min utrustnig som kräver bra bild och ljud. Och när ska storfräsarna lära sig att öppna streaming tjänster med full Blu-Ray kvalitet med både full bild och vad det innebär med DD TrueHD och DTS HD-MA ljud? när dom gör det och INTE till en peng av 1500:- / mån, utan 150:-/300:- /mån beroende på hur tjänsten skulle vara utvecklad. Och utan regionsblockningar, och nya filmer, då tror jag dom ror hem en större peng än den utdöda metoden med att stämma allihopa hela tiden, som dom egentligen aldrig får igen så mycket som dom vill ha av. Det är inte bara vi i Sverige som sitter med feta 100/1000 Mbit fiberlinor längre, andra länder har hunnit ikapp, kanske nästa om oss. Så bandbredden finns det så det räcker till att streama om dom bara vill. Men dom vill ju statuera exempel, fast till vilken nytta. Om en liten sketen svensson klarar av att öppna en sida med dålig bild och ljud kvalitet, så bör väl dessa bolag med enorma börsar som dom köper rättssalana med kunna öppna det kunderna efterfrågar, helst en gemensam plattform för alla filmbolag för streaming av filmer med högsta kvallitet på både bild och ljud, och som man kan välja kvalitet efter vilken bandbredd man har, till en rimlig peng, 200:- / 300:- /mån om det skulle vara en gemensam för alla filmbolag så skulle jag tänka mig att betala en ansenlig summa om kvaliteten var därefter också, men det klarar dom inte (eller vill inte), för utustning för det finn det iaf. Kolla kvaliteten hos vissa IPTV leverantörer, jag hade lika bra eller bättre bild hos BBB på många av HD kanalerna än vad mina föräldrar har via parabol hos Viasat (jag hade också viasat ska tilläggas, så det var samma paket). Pga av BBB körde konstant bitrate på 17 Mbit på HD kanalerna så hade jag bättre flyt och märkbart bättre bild.

Får anta att du är stadsbo då du har så fet lina att streama saker på, dock ser ju livet på landet helt annorlunda ut än så länge. I övrigt håller jag med

Betalar för både netflix och viaplay som det ser ut idag, dock så har jag på senare tid streamat det mesta av serier från gråzons siter, då utbudet på dom legala tjänsterna långt ifrån har det jag vill se, så tyvärr kommer nog dessa två tjänster tappa mig som kund inom kort.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Absolut, men jag vet att det finns de som hade betalat ifall det nu inte hade varit möjligt att piratkopiera materialet, vilket bidrar till minskade intäkter för bolagen. Sen hur stor den summan är, om den är 100 kr eller 1000000000 kr, kan inte jag svara på. Jag tror dock att det är ganska så stor.

Och filmbolagen har sin egen estimering. Problemet är ju att polisen lyssnar på filmbolagens gissningar och att de kan dra till med vad de vill.

Citat:

Men då kanske det är bättre att stöjda tjänster som Netflix istället för att piratkopiera? Ju fler som väljer att stödja lagliga alternativ desto intressantare blir det för filmbolagen att lägga ut sitt material där och desto lättare blir det för till exempel Netflix att faktiskt investera. Om folk istället väljer att piratkopiera så blir det väldigt svårt för tjänster som Netflix att faktiskt kunna förbättras. Mer kapital i bolaget = större möjligheter till att investera.

Nej jag tror precis tvärt om. Om man gör så så kommer de tro att folk är helt och hållet nöjda med modellen, och inte göra något mer. Underhållningsbranchen har i alla tider varit motståndare till ny teknik, från det självspelande pianot till streaming. Vad som krävs är att de känner sig tvingade att gå med på vad kunderna önskar. Så gott som alla andra marknader är kundens marknad där kunden till och med uppmuntras att "rösta med plånboken" som det heter. Jag tycker inte att underhålningsindustrin skall ha några gräddfiler.

Citat:

Ja, kanske. Eller så kanske de anser att de förlorar så mycket i kapital så att lägga 1 miljard euro årligen till att bekämpa piratkopieringen är inte så mycket jämfört mot hur mycket de förlorar. Vore ju ganska rubbat att lägga ner mer pengar på att bekämpa något än vad man förlorar på. Så rubbade tror jag inte faktiskt att de är.

Det låter som de har rätt allvarliga gamblingproblem i så fall. De lägger ner en miljard på något de gissat fram.

Citat:

Jo, men så gäller ju för alla brott. Oavsett om det är våldtäkt, snatteri, piratkopiering etc så hjälper inte "skrämseltaktik" och lagföra, finns ju de som väljer att begå lagbrott ändå. Men det betyder ju inte att man ska skita i att utreda och sträva efter andra bättre värderingar i samhället. I sådant fall så hade homosexualitet fortfarande varit olagligt i samhället och kvinnor inte haft någon rätt till att rösta.

Nej precis, och många saker har hänt genom protester osv osv.. Inte genom att "snällt lyda lagen och vänta", och för mig är det samma med piratkopiering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Beror på vem som laddar upp materialet.
Vägverket straffas inte när narkotikasmugglare använder deras vägar; men Sverige har för vana att när man inte hittar den skyldige så "hittar man på" en skyldig, sinnessjuk mentalitet egentligen utav flera anledningar, mest för att det inte är konsekvent.

Nja, ska du jämföra med vägverket så är det ju snarare internetleverantören som du måste jämföra med. För swefilmers fall så är det ju snarare som om någon skulle köpa en lokal och bjuda in knarklangare för att sälja. Det är inte de som säljer knarket men du kan ge dig fan på att de kommer bli få uppmärksamhet av polisen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de har enormt mycket "extra över" varje år, så visar detta inte mer än någon som säger att de donerar till BRIS, röda korset eller cancerfonden. Jaha... hur mycket? Är en rätt stor skillnad mellan 1kr och 1Mkr.

Men det är iaf lite plåster på såren att de går nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det låter som det är dit de får söka sig om inte inkomsterna räcker till, som vi andra gör. Ditt resonemang stänmer om det hade rört sig om fysiska varor men det är helt annat när det är digitalt. Snor du ett äpple och äter kan ju ingen annan äta det äpplet se'n. "snor" du en film och tittar på så kan andra fortfarande se den. Det är skillnad, tycker jag.

är väl klart det är lite skilldnad, men om nu alla skulle göra så då? om varenda människa snodde filmen, då har ju även fimen tappat sitt värde och ingen kanske köper den för att alla sett den? likt äpplet är värdet försvunnet.

extremscenario men i alla fall

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

är väl klart det är lite skilldnad, men om nu alla skulle göra så då? om varenda människa snodde filmen, då har ju även fimen tappat sitt värde och ingen kanske köper den för att alla sett den? likt äpplet är värdet försvunnet.

extremscenario men i alla fall

Ja fast så ser det ju inte ut. Det finns bevisligen folk som betalar för materialet i sådan utsträckning att branchen lever och frodas, och det tycker jag räcker. Även när "piratandet" var på topp runt 2005-2006 någon gång så gick ju branchen runt liksom. Jag har svårt att se problemet. Att "principen" av piratkopiering skulle vara fel saknar liksom värde när det inte går att bevisa att det får några negativa effekter. Det finns ju minst lika mycket forkning som visar att piratkopiering gynnar branchen som det finns forskning som visar att den missgynnas. Att branchen beter sig idiotiskt och skyller på piratkopieringen säger mer om branchen än om piratkopieringen. "VHS-kassetten är döden för filmindustrin"... Nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Det är helt omöjligt att konkurrera med något som är gratis. Oavsett vad för tjänst filmbolagen kommer upp med så finns det andra som kan sätta upp en liknande tjänst men ha det gratis. Helt omöjligt för filmbolagen att kunna konkurrera med det. Sen pratar inte jag om artister, jag pratar om filmbolag.

Men för fan skärp dig.

Folk piratar inte för att det är gratis. Folk priatar för att man får produkten snabbare, dvs direkt när du vill se den, i samma bildkvalitet eller bättre. Utan all reklam och kopieringsskydd. Att den är gratis är givetvis ett stort plus men knappast anledningen till att den breda massan piratar.

Gör en laglig tjänst som gör att du får tillgång till film / tv-serier på ett sätt som är lättare än att pirata och du dödar piratandet.
Som vanligt är dock branschen så förbannat korkade så de vägrar. Förmodligen för att de öst in miljarder för att ändra lagar osv genom lobbying så de målat in sig i ett hörn där de inte lätt kan fixa en sådan tjänst utan att bryta någon av sina egenskapade lagar.

Kolla spotify, det har mer eller mindre dödat all piratande av musik.

Att copyswede får finnas samtidigt som det finns kopieringsskydd på köpt film är dessutom det största skämtet som finns.

Nej, branschen är det inte synd om, för istället för att lyssna på sin kund så spottar de på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Jag kan sträcka mig till att säga att det finns de som inte är skitdåliga. Jag inser också att nuvarande infrastruktur inte tillåter streaming av okomprimerad blu-ray kvalitet åt alla men både bild och surround-ljud är ofta långt under det. Dessutom kräver jag inte att innehållet ska kunna streamas i realtid, det är helt ok för mig att ladda ner det i förväg. Sedan handlar det även om utbud, teknik, användargränssnitt, mervärde i kringfunktioner, integration med andra system som IMDB, TMDB, Trakt osv. Att behöva använda flera olika helt separata tjänster utformade på helt olika sätt med olika tekniker är inte optimalt. Kort sagt det finns ingen kommersiell tjänst som är ens är nära det pirat-alternativet kan erbjuda.

Ja, nu vet inte ju inte jag vad exakt du söker, men för min del så är jag mest intresserad av filmen, och då duger Netflix för det mesta alldeles utmärkt. Utöver Netflix så går jag på bio och använder fysisk media. Men visst, självklart så kan ju tjänsterna bli mycket bättre. Och där tror jag det är bättre att stödja bra tjänster och försöka föra någon slags dialog med dem än att jävlas med dem och göra det ännu svårare för dem att utveckla sina tjänster. För trots allt så krävs det kapital för att kunna göra investeringar, och kapitalet kommer oftast från de människor som använder tjänsterna.

Skrivet av nipe:

Det läggs så mycket fokus på att låsa in system för att hindra obehöriga (till ingen nytta för det hjälper ju inte) att det hindrar att bygga bra tjänster för de som faktiskt betalar för dem. Idioti. Om alla de resurserna lagts på att erbjuda något som överträffar piratalternativet i smidighet, utbud, kvalitet osv, så hade garanterat fler valt att betala för det. Så länge det piratalternativet inte bara är gratis utan dessutom är bättre på samtliga punkter är det ju inte konstigt att många lockas av det oavsett om man har råd eller inte att betala för sig.

Jag håller helt med att de borde bli bättre att öppna upp tjänsterna så att det inte påverkar slutanvändaren negativt. Men jag anser att vi redan är där i mångt och mycket. Ska du se en film/serie på Netflix till exempel så startar du upp appen och trycker på den film/serie du vill se. Inte svårare än så. Eller köpa den på iTunes Store och kolla på filmen sen, eller Google Play. Det finns så många olika sätt på att se en film/serie i dagens läge. Men det är klart, vill man ha allting nu och inte kan vänta en stund, ja, då är vi inte där riktigt ännu. Men förhoppningsvis så kommer det. Men att välja att piratkopiera för att man inte kan få något nu är jämförbart med att en barnunge skriker ut sin ilska över att den inte får en godisbit precis nu, anser jag.

Skrivet av nipe:

Ja "även", inte "enbart" som du skrev först. Det finns absolut de som väljer det omoraliska gratisalternativet oavsett hur billigt och bra det legala alternativet är. Men det finns också väldigt många som vill göra rätt för sig om de bara kunde. Framförallt finns det många som tycker om att visa sin uppskattning genom att ge till de som förtjänar det, men kanske inte är lika uppmuntrade när en stor del av kakan hamnar hos mellanhänder.

Jag var lite stressad där och för snabb i mitt ordval. Men jag håller med, det är inget perfekt system, mycket som kan bli bättre. Men jag tror att det är bättre på att försöka föra en slags dialog och stödja bra tjänster istället för att ägna sig åt lagbrott.

Skrivet av nipe:

Ja självklart ligger sanningen någonstans där mellan. Jag vet många som automatiserat laddat ner allt som publicerats i vissa flöden, för att sedan radera merparten av materialet oanvänt. Sådant boostar upphovsrättsindustrin kalkyler ganska rejält. I många andra sammanhang långt mer betydelsefulla än upphovsrättsfrågor används schablonberäkningar. Jag ser inte varför man inte kan göra det i detta sammanhanget också.

Fast om man ser det från industrins håll så är det omöjligt för dem att veta om du har raderat materialet innan du har nyttjat den. Då måste de ju utgå från vad siffrorna visar, dvs att du laddat ner en mängd filmer och anta att du nyttjat filmerna. Den enda gång är väl om man laddat ner så många filmer så det är helt omöjligt att hunnit se alla innan man åker dit, då kan det finnas en anledning till schablonberäkningar.

Permalänk
Inaktiv

Med den mentaliteten som du förespråkar i dina inlägg så undrar jag hur du förväntar dig att någon någonsin skulle vilja lägga ner tid och arbete på att skapa nya saker, uppfinna och vara kreativ. Att ta från andra bara för "sprida glädje" utan att betala för det och utan att bestraffas skulle ju innebära total död för all uppfinningsrikedom.

Tänk dig om du jobbar på en nöjespark så kommer chefen i slutet av månaden och säger: Vi har bestämt att inte ge dig någon lön, men du spred glädje till alla våra kunder och det värdesätter vi högt.
Sen om du redan är rik eller inte har väl inte med saken att göra? Sen att driva en server är ju som sagt peanuts när man ser till vinsten.

Tagit bort citat i enlighet med §1.6 /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Med den mentaliteten som du förespråkar i dina inlägg så undrar jag hur du förväntar dig att någon någonsin skulle vilja lägga ner tid och arbete på att skapa nya saker, uppfinna och vara kreativ. Att ta från andra bara för "sprida glädje" utan att betala för det och utan att bestraffas skulle ju innebära total död för all uppfinningsrikedom.

Tänk dig om du jobbar på en nöjespark så kommer chefen i slutet av månaden och säger: Vi har bestämt att inte ge dig någon lön, men du spred glädje till alla våra kunder och det värdesätter vi högt.
Sen om du redan är rik eller inte har väl inte med saken att göra? Sen att driva en server är ju som sagt peanuts när man ser till vinsten.

Jag tror inte att något av det där stämmer. Folk har skapat och uppfunnit saker långt innan vi hade monetära system, och det finns folk som skapar prylar och omedelbart släpper det till Public Domain och så vidare. Skaparglädje och uppfinningslusta har inte ett skit med pengar att göra.

Se'n finns det väl massor av folk som, enligt ditt sätt att se på det "tar" från andra utan att åka fast. De flesta som fildelar lagförs över huvud taget aldrig, och branchen är ju inte död alls, utan rikare än någonsin, så jag köper inte dina argument.

Och jo, jag tycker nog det har med saken att göra om man är rik eller inte. Det blir inte trovärdigt att sitta och säga att branchen är döende när industrin vältrar sig i pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och filmbolagen har sin egen estimering. Problemet är ju att polisen lyssnar på filmbolagens gissningar och att de kan dra till med vad de vill.

Jag tror inte bara att det är gissningar. Utan de har en siffror på vad en person har laddat ner/upp och utifrån det så beräknar de en summa. Sen om personen har valt att nyttja det material som den laddat ner är skit i samma. Är det några som faktiskt vet vad de förlorar så är det filmbolagen, sen får domstolarna besluta hur nära sanningen filmbolagen ligger.

Skrivet av Ozzed:

Nej jag tror precis tvärt om. Om man gör så så kommer de tro att folk är helt och hållet nöjda med modellen, och inte göra något mer. Underhållningsbranchen har i alla tider varit motståndare till ny teknik, från det självspelande pianot till streaming. Vad som krävs är att de känner sig tvingade att gå med på vad kunderna önskar. Så gott som alla andra marknader är kundens marknad där kunden till och med uppmuntras att "rösta med plånboken" som det heter. Jag tycker inte att underhålningsindustrin skall ha några gräddfiler.

Tycker inte underhållningsindustrin varit så mycket motståndare till ny teknik. I sådant fall så hade vi fortfarande suttit och tittat på svartvita stumfilmer. Och att tvinga någon att gå med på något genom att begå lagbrott är helt fel väg att gå, anser jag. Du kan protestera genom att inte köpa/använda deras produkter, men när du väljer att begå lagbrott för att uttrycka ditt missnöje då har du gått för långt och jag tror att det är väldigt kontraproduktivt.

Skrivet av Ozzed:

Det låter som de har rätt allvarliga gamblingproblem i så fall. De lägger ner en miljard på något de gissat fram.

Eller så har de beräknat fram den summan och därmed inga gissningar. Som sagt, jag har väldigt svårt att tro att det är helt rubbade människor som sköter ekonomin i företaget. De har garanterat betydligt bättre kunskap om läget i företaget än vad du och jag har.

Skrivet av Ozzed:

Nej precis, och många saker har hänt genom protester osv osv.. Inte genom att "snällt lyda lagen och vänta", och för mig är det samma med piratkopiering.

Japp, det är mycket som har hänt genom protester, oftast fredliga sådana och att man håller sig inom lagen. När folk har börjat gå utanför lagen det är då den mesta av skiten har hänt. Jag tror mer på att föra en dialog och respektera varandras åsikter istället för att välja att pissa på den andra sidan. Då blir det bara skit av att istället.