Swefilmer misstänks dragit in miljontals kronor på olovlig strömning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så om någon ställer en korvvagn precis utanför en krog så är det omoraliskt? Är ju rätt uppenbart att folk inte kom dit för att äta korv främst, och man utnyttjar det faktum att folk är fyllehungriga när de går hem. Borde ju vara olagligt då för den som har korvvagnen tjänar ju pengar på andras arbete.

Inte samma sak överhuvudtaget om du frågar mig. Han har ju direkt använt sig av "stulet" material för att tjäna pengar på det. Inte har han t.ex amatörnoveller eller fina kattungar på sidan som han tjänar pengar på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mja.. Tycker det är tveksamt om han minskat värdet. "Kundgruppen" är ju ändå sådanna personer som inte vill konsumera filmen på ett lagligt sätt.

Se'n är det många lagar i de flesta länder som har extremt dålig folklig förankring, och ja. De tycker jag det är helt OK att bryta mot. Det skiter jag i. Om man sedan blir påkommen och åtalad och dömd så är det väl en sak, men att undvika något med "det är olagligt" som enda motivering känns inte särskillt mänskligt i min mening.

Visste du t. ex att "förolämpning" är ett brott i Sverige? Tänk om alla följde den lagen.. Jävlar vad helylle alla skulle bli.. På utsidan.

Sedan vad gäller lönebildningen generellt så är jag inte så orolig heller. Stackars Ingves kämpar ju på men vi har deflation likt förbannat.

Nej grundprincipen måste ändå vara att man får fixa en inkomst man är nöjd med själv. Det går inte bara sitta och förvänta sig att stekta sparvar skall flyga in i munnen på en bara för att man har ett skaparyrke. Jag är musiker själv så jag vet hur det är.

Mm, blir man rånad ofta får man snällt lägga ned kioskverksamheten. Fler än ägaren får glädje av varorna till en kostnad för bara en person. Perfekt!

Man kan inte räkna med att magna carta ska gälla ju? Musiker är inte en skyddad titel så du talar knappast för hela skrået. Om man är Victor Jara får man ta och skaffa sig ett annat yrke, man kan ju inte räkna med att ha fingrarna fredade. Sen kan någon göra sig en hacka på att göra hans musik tillgänglig mot reklam, bara göttans.

Din kvot för producerat/konsumerat tangerar noll, både kvalitetsmässigt och kvantitetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så om någon ställer en korvvagn precis utanför en krog så är det omoraliskt? Är ju rätt uppenbart att folk inte kom dit för att äta korv främst, och man utnyttjar det faktum att folk är fyllehungriga när de går hem. Borde ju vara olagligt då för den som har korvvagnen tjänar ju pengar på andras arbete.

Fast nu ser jag inte ens kopplingen mellan detta och swefilmer?

I så fall är det är det öl och sprint han har i vagnen och det är gratis. "äkta" carlsberg och gunnies är det också. Allt finansieras av lite reklam som sitter på vagnen. Sen att bolagen som har gjort ölen från början inte får en spänn gör väl inget?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Varför kan inte bara filmbolagen och myndigheter ge upp och börjar förhandla med dessa olagliga sajter istället, dom skulle ju kunna tjäna på det betydligt mer än dom lagliga sajterna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Konstigt att de skall åka dit för reklampengarna. Gratisreklam är väl inte fel? I vanliga fall kostar ju reklam för filmbolagen. Fast såklart...det är väl skattepengarna de är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla. Reklamintäkterna hade varit totalt obefintliga såvida de inte publicerade upphovsrättsskyddat material gratis för att dra in besökare till hemsidan. Det är väl helt glasklart för alla?

Givetvis så vill man även åt skattepengarna. Det har garanterat tjänats in svarta pengar på detta. Tycker du det är rätt att man ska kunna tjäna ohederliga pengar på en ohederlig verksamhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Om man ska vara petig; med lika illa menar du att varje kopierat exemplar har samma pengavärde (som potentiell intäkt) som en köpt DVD kopia? Eller hur värdesätter du en film som består av kopierad data?
Är en bluray-nedladdning värd mer än en DVD, CD? Värdesätter du den storleksmässigt? Eller vad?

Jag håller med om att en filmskapare ska kunna ta betalt för sitt verk. Men nedladdad data som innehåller filmen kan inte direkt räknas om till förlorat värde, om man inte kan definiera exakt hur. Matematiken som åtalet presenterar är tex. i TPB rättegången absolut löjeväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Inte samma sak överhuvudtaget om du frågar mig. Han har ju direkt använt sig av "stulet" material för att tjäna pengar på det. Inte har han t.ex amatörnoveller eller fina kattungar på sidan som han tjänar pengar på.

Rent juridiskt är det inte stöld.

Jag tycker det är samma sak. Korvmojen skor sig på att folk blivit fyllehungriga, och det har ju krogen fixat. Om krogen har egen servering så har ju den som driver korvmojen i så fall eventuellt förorsakat inkomstbortfall för krogen.

Ser du hur snårigt det blir när man börjar applicera verkligheten på det hela?

Sant är att han inte skapat materialet, och att det är olagligt att sprida osv osv.. Men moraliskt så tycker jag inte det är fel. Han har ju inte påstått att han skapat filmerna eller sammarbetat med filmbolagen, och han har heller inte hindrat filmbolagen att erbjuda en liknande tjänst.. Det är helt enkelt filmbolaget själva som valt en strategi som inte genererar de inkomster de önskar, och nu gråter de krokodiltårar och vill att Pappa staten ska fixa för någon har varit dum mot dem. Jag har ingen sympati överhuvudtaget för bolagen. De saknar verklighetsförankring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men skärp dig nu. Det vet ju alla att just "kreativa" yrken är undantaget sådanna principer. Hur kan du ha mage att komma här och begära att de ska skaffa andra/extra jobb om de inte är nöjda med inkomsterna? Sådant är reserverat för precis alla andra brancher men inte när man sysslar med upphovsrättsskyddade verk. Att du inte skäms!

Bingo
...
Jag kanske ska gråta lite till staten att ingen vill se vad jag ritar och kräva pengar skattebetalarna.. Hmm kanske ska tipsa gatumusikanterna att de borde kräva pengar från staten...
...

Och sen är siffror alltid roliga 13miljoner före eller efter kostnader och utslaget på 4år, tänker de nog inte säga samt hur mycket i förlust de gjorde med konkreta bevis...
3,25m/år och hur många användare/servrar/bandbredd/etc inget av det är billigt...
Men tycker även att Swefilmer visste vad som skulle komma och tjäna stora summor på andras jobb är rätt förkastligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Konstigt att de skall åka dit för reklampengarna. Gratisreklam är väl inte fel? I vanliga fall kostar ju reklam för filmbolagen. Fast såklart...det är väl skattepengarna de är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar mer om vad som driver trafiken än just annonserna, reklamintäkterna hade varit i stort sätt obefintliga utan material de inte äger rättigheterna till som driver folk till sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja.. Tycker det är tveksamt om han minskat värdet. "Kundgruppen" är ju ändå sådanna personer som inte vill konsumera filmen på ett lagligt sätt.

Se'n är det många lagar i de flesta länder som har extremt dålig folklig förankring, och ja. De tycker jag det är helt OK att bryta mot. Det skiter jag i. Om man sedan blir påkommen och åtalad och dömd så är det väl en sak, men att undvika något med "det är olagligt" som enda motivering känns inte särskillt mänskligt i min mening.

Visste du t. ex att "förolämpning" är ett brott i Sverige? Tänk om alla följde den lagen.. Jävlar vad helylle alla skulle bli.. På utsidan.

Sedan vad gäller lönebildningen generellt så är jag inte så orolig heller. Stackars Ingves kämpar ju på men vi har deflation likt förbannat.

Nej grundprincipen måste ändå vara att man får fixa en inkomst man är nöjd med själv. Det går inte bara sitta och förvänta sig att stekta sparvar skall flyga in i munnen på en bara för att man har ett skaparyrke. Jag är musiker själv så jag vet hur det är.

Med tanke på att jag ser dig rätt ofta köpa bevis som passar dig och avvisa sådant som inte passar, på rätt godtyckliga grunder, är jag inte förvånad. På en hel del punkter kommer man bara till insikten att du bara vill göra som du vill, och det är svårt att argumentera vidare mot det. Det känns omoget från mitt synsätt men det är inget som riktigt utgör en värdefull diskussion här.

Vad gäller brottet förolämpning så låter det som du tror att det är förbjudet att förolämpa folk öht. Så är det absolut inte utan det rör sig om vissa upprepade fall av sådant mot myndighetspersoner, mot etnicitet osv, samt mot sexuell läggning. Så till störst del handlar det om förtryck av minoriteter (vilket ju är en inskränkning av yttrandefriheten vi har i Sverige).

Menar du att vi ska se olika på brott beroende på i vilken ekonomisk situation landet befinner sig i? Oerhört märkligt argument.

Så det gör ingenting om man skulle begå någon handling som påverkar andras jobb eftersom det är upp till dem att hitta arbete? Och din kommentar om stekta sparvar är delikat hycklande då du förespråkar att nyttja konst utan att betala för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Du ser alltså inte problemet med att Swefilmer har tjänat oärliga pengar på andras verk, dessutom så verkar ju inte heller näringsverksamheten (Vilket detta mycket väl kan klassas som) inte bedrivits i någon bolagsform, finns garanterat ingen redovisning. Så pengarna de har tjänat på andras verk är säkerligen bäcksvarta där man inte betalt mervärdesskatt, vinskatt eller sociala avgifter.

Ser inte mer fel i detta än det CopySwede gör. Skillnaden är att de tar pengar från konsumenterna, och sen försvinner dessa miljoner någon annanstans... verkar inte direkt gå till artisterna som det borde där heller.

Sen att båda är fel ur att de mjölkar pengar från något de inte borde, det kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mmmm.. Säkert ren vinst med. För det kostar ju inget att drifta servrar och grejer heller.

Se'n vet vi ju av erfarenhet att upphovsnissarna saknar grundläggande kunskaper i matte så det där skulle jag nog ta med några gruvor salt.

Även om allt är ren vinst tycker jag för den delen han kan få behålla pengarna. Han har spridit mycket glädje till väldigt många på (möjligen) några fås bekostnad, som för den delen redan har det gott ställt.

Du är så jäkla kontroversiell i dina inlägg så man bli mörkrädd. Spelar ingen roll om det är piratkopiering eller datorsnack.

Hoppas snubben åker fast så in i norden och får skaka galler i många år framöver och hoppas alla andra piratsidor åker med i samma veva.

Permalänk
Medlem

Tjänat miljontals kronor på reklam? I vilken värld lever ni i??

Permalänk
Medlem

Hoppas dessa parasiter får vad dem förtjänar.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Jag är inte inne på juridik men detta:

Citat:

Förutom beslagtagna datorer och telefoner har polisen även yrkat kvarstad på tretton miljoner, vilket innebär att den brottsmisstänkte förlorar rätten att förfoga över denna egendom.

Innebär inte det att han hade 13 miljoner som nu är frysta?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så om någon ställer en korvvagn precis utanför en krog så är det omoraliskt? Är ju rätt uppenbart att folk inte kom dit för att äta korv främst, och man utnyttjar det faktum att folk är fyllehungriga när de går hem. Borde ju vara olagligt då för den som har korvvagnen tjänar ju pengar på andras arbete.

Analogier är inte ditt forte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag är inte inne på juridik men detta:
Innebär inte det att han hade 13 miljoner som nu är frysta?

Ja, det ska innebära att det finns ett värde av 13 miljoner kronor som de vill sätta bortom den misstänktes förfogande. Det lär väl framgå framöver huruvida detta kommit från intäkter relaterade till Swefilmer.

Permalänk
Medlem

Hahaha, rättighetsalliansens beräkningar stämmer säkert. Jag säger bara: http://www.ted.com/talks/rob_reid_the_8_billion_ipod

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ser inte mer fel i detta än det CopySwede gör. Skillnaden är att de tar pengar från konsumenterna, och sen försvinner dessa miljoner någon annanstans... verkar inte direkt gå till artisterna som det borde där heller.

Sen att båda är fel ur att de mjölkar pengar från något de inte borde, det kan jag hålla med om.

http://issuu.com/ymrkommunikation/docs/150077_copyswede_f__rd...

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fantomen:

Dessa snickare å sminköser mm borde få tillgång till dessa pengar istället för direktörerna

Argumentet att X förtjänar det mer än Y är ett icke argument. För spelar ingen roll hur du resonerar.. Det finns alltid någon lägre ned i pyramiden som "Behöver" pengarna mer än personen ovan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Rent juridiskt är det inte stöld.

Jag tycker det är samma sak. Korvmojen skor sig på att folk blivit fyllehungriga, och det har ju krogen fixat. Om krogen har egen servering så har ju den som driver korvmojen i så fall eventuellt förorsakat inkomstbortfall för krogen.

Ser du hur snårigt det blir när man börjar applicera verkligheten på det hela?

Sant är att han inte skapat materialet, och att det är olagligt att sprida osv osv.. Men moraliskt så tycker jag inte det är fel. Han har ju inte påstått att han skapat filmerna eller sammarbetat med filmbolagen, och han har heller inte hindrat filmbolagen att erbjuda en liknande tjänst.. Det är helt enkelt filmbolaget själva som valt en strategi som inte genererar de inkomster de önskar, och nu gråter de krokodiltårar och vill att Pappa staten ska fixa för någon har varit dum mot dem. Jag har ingen sympati överhuvudtaget för bolagen. De saknar verklighetsförankring.

***bort/mod*** Att någon vill äta korv istället för krogens mat efter krogen är det inget brott. Om korven är stulen från krogen och såld till billigare pris än krogens så är det en annan femma.

Kan du ge mig dina kontorkortsdetaljer, personnummer, din surfhistorik, betalningshistorik, din patientjournal och din underskrift? Jag bara kopierar ju.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, det ska innebära att det finns ett värde av 13 miljoner kronor som de vill sätta bortom den misstänktes förfogande. Det lär väl framgå framöver huruvida detta kommit från intäkter relaterade till Swefilmer.

Måste bara dubbelchecka med dig så jag får det hela rätt. Han har alltså haft 13 miljoner kronor men som numera är frysta (innan dom blev frysta kunde han använda pengarna?), som dom misstänker att han tjänat på Swefilmer?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och detta gäller bara filmbranchen? Det har jag svårt att tro. Snatteri t. ex är ett problem som polisen helt ignorerar. Om snatteri hade behandlats med samma fjäsk från myndigheterna som upphovsrättsbrott gör hade vi haft patrulerande poliser i varenda butik och minst 6 månaders fängelse om man blir påkommen, men så ser det ju inte ut.

Det jag menar är att moralen kring upphovsrättsbrott i stort är skapad av upphovsrättsorganisationerna själva. Vissa väljer att köpa deras sätt att se på saken. Jag gör det inte. Att det är olagligt skiter jag fullständigt i då det är en köpt lag som saknar stöd hos folket.

Jag har inte påstått att detta bara gäller filmbranschen, gäller alla bolag. Är det något bolag som inte kan konkurrera med andra bolag på samma villkor (till exempel bolag/privatpersoner som kringgår rådande lagar) som kommer det bolaget att bli lidande på ett eller annat sätt. Inte nödvändigtvis gå i konkurs, men kommer att bli lidande.

Sen att snatteri är ett problem som polisen helt ignorerar är fel. Finns många som åker dit för snatteri, sen är det klart att mer skulle behöva göras. Dock kan man inte göra jämföra personerna som drev Swefilmer med snattare.

Det är vad du anser, dvs moralen kring upphovsrättsbrott är skapad av upphovsrättsorganisationerna. Själv så säger min moral att man ska ha rätt att få betalt för det som man har skapat, för det pris som man själv har satt, och som andra väljer att nyttja. Sen att det skulle vara en köpt lag som saknar stöd hos folket är bara skitsnack från din sida och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Om man ska vara petig; med lika illa menar du att varje kopierat exemplar har samma pengavärde (som potentiell intäkt) som en köpt DVD kopia? Eller hur värdesätter du en film som består av kopierad data?
Är en bluray-nedladdning värd mer än en DVD, CD? Värdesätter du den storleksmässigt? Eller vad?

Jag håller med om att en filmskapare ska kunna ta betalt för sitt verk. Men nedladdad data som innehåller filmen kan inte direkt räknas om till förlorat värde, om man inte kan definiera exakt hur. Matematiken som åtalet presenterar är tex. i TPB rättegången absolut löjeväckande.

Om du kan handla en film för 99 kr, men du väljer att ladda ner den gratis istället för att titta på, då är du skyldig filmbolaget 99 kr, alternativt om filmbolaget erbjuder en tjänst där du kan ladda ner filmen för 79 kr, då är du skyldig 79 kr. Dvs det ska vara marknadsvärdet som styr. Om du exempelvis sprider en film till miljoner andra människor, ja, då lär det bli en dyr historia för din del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Måste bara dubbelchecka med dig så jag får det hela rätt. Han har alltså haft 13 miljoner kronor men som numera är frysta (innan dom blev frysta kunde han använda pengarna?), som dom misstänker att han tjänat på Swefilmer?

Jag är ingen jurist men jag vet att kvarstad betyder att den misstänkte förlorar rätten att förfoga över den berörda delen av sin egendom, så det måste alltså faktiskt finnas pengar eller annat till ett värde av 13 miljoner (det låter som pengar i artikeln) som misstänks komma från Swefilmer-aktiviteten.

Permalänk

Har jag missat något är det inte förbjudet att diskutera piratkopiering och pirat strömmande av film o allt vad det är här på forumet. Det blir ett jäkla liv om någon startar en tråd om ämnet. Stäng tråden omedelbums annars tar polisen oss.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag är ingen jurist men jag vet att kvarstad betyder att den misstänkte förlorar rätten att förfoga över den berörda delen av sin egendom, så det måste alltså faktiskt finnas pengar eller annat till ett värde av 13 miljoner (det låter som pengar i artikeln) som misstänks komma från Swefilmer-aktiviteten.

Var så jag förstod det också. Tack så mycket

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Har jag missat något är det inte förbjudet att diskutera piratkopiering och pirat strömmande av film o allt vad det är här på forumet. Det blir ett jäkla liv om någon startar en tråd om ämnet. Stäng tråden omedelbums annars tar polisen oss.

Citat:

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna.

Citat:

Q: Varför är det förbjudet att diskutera piratkopior, när ni skriver nyheter om exempelvis The Pirate Bay?
A: Redaktionen är ansvarig för sina egna handlingar, men kan även ställas till svars för allt som sker på webbplatsen i övrigt. Därför har vi särskilda forumregler som inte nödvändigtvis är applicerbara på det redaktionella innehållet.

Dessutom bröt ditt inlägg emot regel 5

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vilken otur! Tillgångarna ÖKAR för varje år då man inte verkar hitta mottagare av alla pengar man drar in...

Bedrägeri eller beskyddarverksamhet brukar det kallas i andra branscher...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte vad Swefilmer gjort, framförallt för att detta långsiktigt kommer användas av "the powers that be" som ett argument för att kunna strypa yttrandefriheten. Det handlar inte bara om pengar alltså utan går långt längre. Det kommer antagligen sluta med att man inte får använda varken videosnuttar (delar av material) och liknande för att framföra en viss åsikt. I ett nötskal: Om du framför ett meddelande på internet som inte passar in i den riktning samhället "är tänkt att gå åt" så kan de stänga av ditt meddelande och hänsyfta till upphovsrättslagen och i realiteten så kommer du inte kunna göra något åt detta beslut.

Samma sak nu med Politisk korrekthet (som vi även hade i Nazityskland, där de enda man hörde var att allt var judarnas fel och andra åsikter valde att vara tysta pga av rädsla). Det skall alltså räcka med att någon tar illa upp av ditt meddelande och gormar om det så kall det alltså räcka för att kunna ta bort det. Väldigt många har ju redan börjat självcensurera sig på nätet för länge sedan.

Fascismen är slug och kan anta många ansikten och har inga problem att ta omvägar genom HELA det politiska spektrum för att slutligen komma till sitt slutgiltiga mål (totalitär stat). Det är många som snart kommer bli förvånade för det är inte så långt kvar innan vi är där.