Swefilmer misstänks dragit in miljontals kronor på olovlig strömning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur tillför man nöje till någon som förvägras att konsumera materialet? Undrar vem det är som har skruvad verklighetsuppfattning.

Nu får du skärpa dig. Du förvägras inte att konsumera materialet. I värsta fall så får du vänta lite längre än andra. Om du inte har råd, så ja, då får du väl vänta tills filmen/serien kommer på TV alternativt låna/se filmen/serien från/hos någon kompis. Och har du inte heller några kompisar så du får du helt enkelt klara dig utan om du nu inte skulle ha råd och inte ha möjlighet att se filmen/serien på TV. Det är ingen mänsklig rättighet att få ta del av upphovsrättsskyddat material. Däremot är det en mänsklig rättighet att: "Var och en som arbetar har rätt till en rättvis och tillfredsställande ersättning som ger honom eller henne och hans eller hennes familj en människovärdig tillvaro och som vid behov kan kompletteras med andra medel för socialt skydd."

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att han haft pengarna undangömda i Bitcoins eller annan crypto-valuta.
Vet inte riktigt hur han har tänkt, men han måste ju ha fattat att polisen skulle slå till tillslut, speciellt om han tjänat så stora pengar som flera miljoner.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Nu får du skärpa dig. Du förvägras inte att konsumera materialet. I värsta fall så får du vänta lite längre än andra. Om du inte har råd, så ja, då får du väl vänta tills filmen/serien kommer på TV alternativt låna/se filmen/serien från/hos någon kompis. Och har du inte heller några kompisar så du får du helt enkelt klara dig utan om du nu inte skulle ha råd och inte ha möjlighet att se filmen/serien på TV. Det är ingen mänsklig rättighet att få ta del av upphovsrättsskyddat material. Däremot är det en mänsklig rättighet att: "Var och en som arbetar har rätt till en rättvis och tillfredsställande ersättning som ger honom eller henne och hans eller hennes familj en människovärdig tillvaro och som vid behov kan kompletteras med andra medel för socialt skydd."

Det låter som det är dit de får söka sig om inte inkomsterna räcker till, som vi andra gör. Ditt resonemang stänmer om det hade rört sig om fysiska varor men det är helt annat när det är digitalt. Snor du ett äpple och äter kan ju ingen annan äta det äpplet se'n. "snor" du en film och tittar på så kan andra fortfarande se den. Det är skillnad, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Vart räknar han fel?

Jag har inte läst domen. Men jag hör omedelbart att beloppen han påstår är orimrligt höga av egen erfarenhet.
Glöm inte Göran Roswalls incitament att presentera ett högt belopp: Han uttryckte själv sitt egna syfte i att han sa "TBP är därför inte en ideell eller hobbyverksamhet, det är en ren affärsidé". Detta ändrar bilden av de åtalade i rättegången till att ge den bild av honom som passar med Göran Roswalls önskemål och därmed en fällande dom.

Detta är om jag förstår Göran Roswall rätt (och jag baserar detta bara på vad jag hör i filmen TPB: AFK):
Göran Roswall menar att The PirateBay får betalt för att visa 36 annonser på sin site varje vecka och att dessa intäkter skulle beräknas
36 x 3500 KR i veckan = 126 000 kr i intäkter per vecka.
126 000 x 52 (veckor per år) = 6 552 000 kr i intäkter per år.

Min teori, (nämns även av åtalade Fredrik Neij i filmen): TPB har rotaterande annons-rutor på siten där 36 olika anonser ligger i kö. Och varje anons visas upp på siten 1/36 av sidovisningarna för besökare. Den totala intäkten och summan av dessa 36 anonser tillsammans är 3500 kronor i veckan.
3500 kr x 52 vekor per år = 182 000 kr per år.

En hutlös skillnad. Jag tror att detta var en stor faktor som ledde till dom. Att nämna mångmiljonbelopp i en uppmärksammad rättegång som denna genererade dessutom rubriker i media. Och förändrade bilden av TPB på ett negativt sätt. (Samma taktik fungerar idag. Läs alla stora tidningar på nätet om swefilmer idag.)

Jag undrar vad försvarssidan gjorde för att motbevisa de ekonomiska påståenden som läggs fram av åtalarsidan. Jag misstänker personligen att de inte kunde producera dokument som kunde fälla dessa anklagelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De enda som är "bortskämda barnungar" i sammanhanget är upphovsrättsdirektörerna som kräver full kontroll när de ine kan få det. Släpp allt samtidigt på alla platser istället så fick de nog in mer pengar än idag. Geofencing är trams. Rätt åt dem att det ser ut som det gör.

Om detta stämmer så finns det två alternativ här: 1. Filmbranschen vill inte tjäna så mycket pengar som möjligt. 2. Du vet mer än deras marknadsekonomer. Ska jag var helt ärlig så känns bägge alternativen osannolika, är det inte troligare att du inte vet vad du snackar om? Sjävla filmdistributionskedjan är väl dels utformad för att maximera vinst och dels för att minimera förluster, då det kan vara dyrt att rulla ut osäkra filmer storskaligt globalt om de floppar osv. Sen finns det massa andra praktiska och legala anledningar till detta också. Sen hade såklart jag också föredragit att man inte sysslade med regionslåsning.

Sen finner även jag det obegripligt att folk försvarar illegal fildelning, visst man kan vara hur kritisk som helst till de metoder som används för att bekämpa det och vara emot mediabranchen men hur detta leder till att det blir helt plötsligt försvarbart att konsumera saker gratis som andra måste betala för finner jag ofattbart. Finns hur mycket media som helst som är gratis att konsumera (bandcamp, soundcloud, youtube, vimeo) som man kan vända sig till om man inte tycker produkter som kostar pengar är värt det. Inte direkt så att jag börjar planka på konserter för att jag tycker biljetterna är för dyra, nä då röstar jag med plånboken och går på en konsert som jag finner mer prisvärd. Ogillar man något så bör man bojkotta eller vända sig till alternativ som passar en bättre inte klaga som en idiot och ändå konsumera det och låta andra betala istället. Då spelar man bara mediabranchen i händerna då dom får en väldigt trevlig syndabock som förstör för oss som betalar (drm, always online, tveksamma lagar etc).

Sen är det ju ännu värre i detta fall när de tjänar pengar på andras arbete. Men du Ozzed, du gillar ju att påpeka att du är en artist, vad hade du sagt om någon hade tagit ditt arbete och tjänat 13 miljoner kroner på det? Tänker att det svaret kan ge mig någon form av insikt i hur du tänker.

Skrivet av Zipparn:

Jag undrar vad försvarssidan gjorde för att motbevisa de ekonomiska påståenden som läggs fram av åtalarsidan. Jag misstänker personligen att de inte kunde producera dokument som kunde fälla dessa anklagelser.

Det nämndes väl ett flertal gånger i mail-konversationer mellan medlemmarna att det handlade om en "million dollar business" eller liknande. Bara att tanka ner förundersökningen ett flertal mail står med i den, smarta som de var använde de inte sig av krypterade mail... Man måste komma ihåg att tpb var en av världens mest besökta sidor, de hade nog med största sannolikhet väldigt höga reklamintäkter.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det låter som det är dit de får söka sig om inte inkomsterna räcker till, som vi andra gör. Ditt resonemang stänmer om det hade rört sig om fysiska varor men det är helt annat när det är digitalt. Snor du ett äpple och äter kan ju ingen annan äta det äpplet se'n. "snor" du en film och tittar på så kan andra fortfarande se den. Det är skillnad, tycker jag.

Vad händer om alla ser filmer, serier eller lyssnar på musik gratis på dessa mörkgrå sidor? Det fungerar just nu att producera dyra filmer och serier för att en del betalar medans andra parasiterar på dom betalande kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det låter som det är dit de får söka sig om inte inkomsterna räcker till, som vi andra gör. Ditt resonemang stänmer om det hade rört sig om fysiska varor men det är helt annat när det är digitalt. Snor du ett äpple och äter kan ju ingen annan äta det äpplet se'n. "snor" du en film och tittar på så kan andra fortfarande se den. Det är skillnad, tycker jag.

Det är inte så stor skillnad faktiskt, anser jag. Det kostar att tillverka en produkt som sen släpps digitalt. Sen att det är hur lätt som helst att sprida filmen digitalt har inget att göra med hur mycket filmen faktiskt har kostat att tillverka. Det är inte gratis att göra film. Det är massa människor som ska ha lön för det arbete som de utför i filmen. Om nu många väljer att inte betala för sin underhållning så minskar det intäkterna till filmbolagen som i sin tur inte kan satsa lika mycket som de annars hade kunnat. Detta kommer att påverka de anställda på filmbolaget såväl som anställda på underleverantörerna = varsel. Vilket i sin tur leder till "Var och en som arbetar har rätt till en rättvis och tillfredsställande ersättning som ger honom eller henne och hans eller hennes familj en människovärdig tillvaro...". Denna rättvisa och tillfredsställande ersättning blir inte av om du nu blir varslad.

Som jag ser det så är det inte bara en produkt du betalar för, du betalar andra människors lön genom att betala för den produkt du nyttjat. Vilket du inte gör om du piratkopierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Ok, kan du visa var upphovsrättsindustrin har sagt att alla fildelar allt?

Direktdemokrati skulle aldrig fungera eftersom de flesta människor har jobb/familj och därför har inte tid till att säga sig in i allt.

Finns hur många bra kommersiella tjänster som helst som är alldeles utmärkta, likaså finns det fysisk media. Så det är bara snålhet, alternativt att man inte har råd. Men att man inte har råd rättfärdigar inte att man är olaglig eller omoralisk.

Kanske för att jag känner till en del om piratkopiering som gör att jag vet att det har med snålhet att göra? Inte i alla fall så klart, men självklart finns det även de som är snåla. Vi är överens om i alla fall att om inte har råd så rättfärdigar det inte piratkopiering.

Blev nästan lite irriterad att jag slösade min tid på att klicka mig hit för att läsa vad du hade svarat. Utifrån inlägget jag svarade på så förväntade jag mig faktiskt lite mer men du har ju inte läst hälften vad jag skrivit utan svarar bara blaha. Jaja man lär ju inte rädda världen här på detta forumet, dags att göra något vettigare. Trevlig kväll!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Var tvungen att svara på detta också bara.

Skrivet av stolproten:

Vad händer om alla ser filmer, serier eller lyssnar på musik gratis på dessa mörkgrå sidor? Det fungerar just nu att producera dyra filmer och serier för att en del betalar medans andra parasiterar på dom betalande kunderna.

Skrivet av md7:

Det är inte så stor skillnad faktiskt, anser jag. Det kostar att tillverka en produkt som sen släpps digitalt. Sen att det är hur lätt som helst att sprida filmen digitalt har inget att göra med hur mycket filmen faktiskt har kostat att tillverka. Det är inte gratis att göra film. Det är massa människor som ska ha lön för det arbete som de utför i filmen. Om nu många väljer att inte betala för sin underhållning så minskar det intäkterna till filmbolagen som i sin tur inte kan satsa lika mycket som de annars hade kunnat. Detta kommer att påverka de anställda på filmbolaget såväl som anställda på underleverantörerna = varsel. Vilket i sin tur leder till "Var och en som arbetar har rätt till en rättvis och tillfredsställande ersättning som ger honom eller henne och hans eller hennes familj en människovärdig tillvaro...". Denna rättvisa och tillfredsställande ersättning blir inte av om du nu blir varslad.

Som jag ser det så är det inte bara en produkt du betalar för, du betalar andra människors lön genom att betala för den produkt du nyttjat. Vilket du inte gör om du piratkopierar.

Era båda antaganden precis som upphovsrättsindustrins förlustberäkningar bygger på att alternativet till att konsumera olagligt är att konsumera lagligt. I verkligenheten är kanske alternativet snarare att man inte skulle konsumerat alls. I det fallet har upphovsrättsinnehavaren inte förlorat ett öre på att någon konsumerat olagligt. När det gäller digital vara, till skillnad från om det var ett äpple.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Det är inte så stor skillnad faktiskt, anser jag. Det kostar att tillverka en produkt som sen släpps digitalt. Sen att det är hur lätt som helst att sprida filmen digitalt har inget att göra med hur mycket filmen faktiskt har kostat att tillverka. Det är inte gratis att göra film. Det är massa människor som ska ha lön för det arbete som de utför i filmen. Om nu många väljer att inte betala för sin underhållning så minskar det intäkterna till filmbolagen som i sin tur inte kan satsa lika mycket som de annars hade kunnat. Detta kommer att påverka de anställda på filmbolaget såväl som anställda på underleverantörerna = varsel. Vilket i sin tur leder till "Var och en som arbetar har rätt till en rättvis och tillfredsställande ersättning som ger honom eller henne och hans eller hennes familj en människovärdig tillvaro...". Denna rättvisa och tillfredsställande ersättning blir inte av om du nu blir varslad.

Som jag ser det så är det inte bara en produkt du betalar för, du betalar andra människors lön genom att betala för den produkt du nyttjat. Vilket du inte gör om du piratkopierar.

Mja, så är det svårt för mig att se det. Även om det enda sättet att konsumera hade varit på laglig väg så finns fortfarande det möjliga utfallet att ingen vill köpa, och i så fall så står du ju då där utan lön.

Skall man tvunget ha all sin inkomst från sitt skapande så får man helt enkelt se till att tillräckligt många köper, oavsett hur många som sedan piratkopierar, och alla klarar ju av det. Eller har du hört om någon som lagt ner sitt skapande och blivit städare istället på grund av otillräcklig inkomst?

Jag är inte ett dugg orilig för att de inte klarar sig. Principerna bakom det hela skiter jag fullständigt i. Jag är själv artist och vet att det inte är så jävligt som många vill få det till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det nämndes väl ett flertal gånger i mail-konversationer mellan medlemmarna att det handlade om en "million dollar business" eller liknande. Bara att tanka ner förundersökningen ett flertal mail står med i den, smarta som de var använde de inte sig av krypterade mail... Man måste komma ihåg att tpb var en är världens mest besökta sidor, de hade nog med största sannolikhet väldigt höga reklamintäkter.

De kan inte pratat om PRQ och andra verksamheter som de dömda var delaktiga i? Eller alla tillsammans?
Jag har inte fakta nog att säga att du har fel. Men Roswalls siffror låter hutlöst orimliga i storleksordningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

De kan inte pratat om PRQ och andra verksamheter som de dömda var delaktiga i? Eller alla tillsammans?

Var länge sen jag läste FUD:en, men jag vill minnas att detta gällde specifikt för sidan (ironiskt nog så tanka jag den från tpb )

Gjorde en snabb googling och är är några utdrag https://www.flashback.org/t847931 (ser också att någon anakata har skrivit i tråden och han förnekar inte mailen, han säger dock att han inte har några pengar). Det var väl även detta som var TPB största fall, att det drevs med ekonomiskt intresse och inte ideellt, hade det vart det senare hade nog rättegången sett annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om detta stämmer så finns det två alternativ här: 1. Filmbranschen vill inte tjäna så mycket pengar som möjligt. 2. Du vet mer än deras marknadsekonomer. Ska jag var helt ärlig så känns bägge alternativen osannolika, är det inte troligare att du inte vet vad du snackar om? Sjävla filmdistributionskedjan är väl dels utformad för att maximera vinst och dels för att minimera förluster, då det kan vara dyrt att rulla ut osäkra filmer storskaligt globalt om de floppar osv. Sen finns det massa andra praktiska och legala anledningar till detta också. Sen hade såklart jag också föredragit att man inte sysslade med regionslåsning.

Sen finner även jag det obegripligt att folk försvarar illegal fildelning, visst man kan vara hur kritisk som helst till de metoder som används för att bekämpa det och vara emot mediabranchen men hur detta leder till att det blir helt plötsligt försvarbart att konsumera saker gratis som andra måste betala för finner jag ofattbart. Finns hur mycket media som helst som är gratis att konsumera (bandcamp, soundcloud, youtube, vimeo) som man kan vända sig till om man inte tycker produkter som kostar pengar är värt det. Inte direkt så att jag börjar planka på konserter för att jag tycker biljetterna är för dyra, nä då röstar jag med plånboken och går på en konsert som jag finner mer prisvärd. Ogillar man något så bör man bojkotta eller vända sig till alternativ som passar än bättre inte klaga som idiot och ändå konsumera det och låta andra betala istället. Då spelar man bara mediabranchen i händerna då dom får en väldigt trevlig syndabock som förstör för oss som betalar (drm, always online, tveksamma lagar etc).

Sen är det ju ännu värre i detta fall när de tjänar pengar på andras arbete. Men du Ozzed, du gillar ju att påpeka att du är en artist, vad hade du sagt om någon hade tagit ditt arbete och tjänat 13 miljoner kroner på det? Tänker att det svaret kan ge mig någon form av insikt i hur du tänker.
Det nämndes väl ett flertal gånger i mail-konversationer mellan medlemmarna att det handlade om en "million dollar business" eller liknande. Bara att tanka ner förundersökningen ett flertal mail står med i den, smarta som de var använde de inte sig av krypterade mail... Man måste komma ihåg att tpb var en är världens mest besökta sidor, de hade nog med största sannolikhet väldigt höga reklamintäkter.

Hade dom presenterat en fungerande betallösning så hade dom ju slagit undan benen för illegal streaming. Men det är klart, det är ju bekvämt att köra på med medeltida "släppfönster", men då kan dom ju också räkna med att det poppar upp nya illegala streamingtjänster...

Jag försvarar dem inte och använder dem inte själv (kör bl a Netflix), men jag försöker påvisa varför pirater i olika former ens finns och i den omfattningen.

Det är ganska intressant att Google klarar sig medan TPB åker dit och på Youtube finns ju en hel del filmer mm också. Borde bli ett himla liv men dom har väl för stora ekonomiska muskler för att lilla Antipiratbyrån eller vad dom nu heter nuförtiden ska våga sig på dom.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Youtube finns ju en hel del filmer mm också. Borde bli ett himla liv men dom har väl för stora ekonomiska muskler för att lilla Antipiratbyrån eller vad dom nu heter nuförtiden ska våga sig på dom.

Nej det är inte alls konstigt, tjänsten är inte ansvarig för det som laddas upp men materialet måste tas bort på upphovsrättsmannens begäran, detta gjorde inte TPB. Tror det är inskrivet i denna lagen https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Millennium_Copyright_Ac... Gäller google alltså, TPB dömdes ju här och det var för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen (vilket de ganska uppenbart är skyldiga till, sen om straffet var lämpligt är en annan femma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nej det är inte alls konstigt, tjänsten är inte ansvarig för det som laddas upp men materialet måste tas bort på upphovsrättsmannens begäran, detta gjorde inte TPB. Tror det är inskrivet i denna lagen https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Millennium_Copyright_Ac... Gäller google alltså, TPB dömdes ju här och det var för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen (vilket de ganska uppenbart är skyldiga till, sen om straffet var lämpligt är en annan femma).

Men det var väl inget material som var uppladdat på TPB? Eller?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Men det var väl inget material som var uppladdat på TPB? Eller?

Alltså det där var förklaringen varför inte google åker dit, och nej de hade väl inga filer på siten men det var inte det dom dömdes för heller.

edit. Såg nu att jag skrivit som att det lät som att hade material på sidan, dock om de hade det blockat ner torrents som länkade till upphovsrättsskyddat material hade de säkert klarat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag har inte läst domen. Men jag hör omedelbart att beloppen han påstår är orimrligt höga av egen erfarenhet.
Glöm inte Göran Roswalls incitament att presentera ett högt belopp: Han uttryckte själv sitt egna syfte i att han sa "TBP är därför inte en ideell eller hobbyverksamhet, det är en ren affärsidé". Detta ändrar bilden av de åtalade i rättegången till att ge den bild av honom som passar med Göran Roswalls önskemål och därmed en fällande dom.

Detta är om jag förstår Göran Roswall rätt (och jag baserar detta bara på vad jag hör i filmen TPB: AFK):
Göran Roswall menar att The PirateBay får betalt för att visa 36 annonser på sin site varje vecka och att dessa intäkter skulle beräknas
36 x 3500 KR i veckan = 126 000 kr i intäkter per vecka.
126 000 x 52 (veckor per år) = 6 552 000 kr i intäkter per år.

Min teori, (nämns även av åtalade Fredrik Neij i filmen): TPB har rotaterande annons-rutor på siten där 36 olika anonser ligger i kö. Och varje anons visas upp på siten 1/36 av sidovisningarna för besökare. Den totala intäkten och summan av dessa 36 anonser tillsammans är 3500 kronor i veckan.
3500 kr x 52 vekor per år = 182 000 kr per år.

En hutlös skillnad. Jag tror att detta var en stor faktor som ledde till dom. Att nämna mångmiljonbelopp i en uppmärksammad rättegång som denna genererade dessutom rubriker i media. Och förändrade bilden av TPB på ett negativt sätt. (Samma taktik fungerar idag. Läs alla stora tidningar på nätet om swefilmer idag.)

Jag undrar vad försvarssidan gjorde för att motbevisa de ekonomiska påståenden som läggs fram av åtalarsidan. Jag misstänker personligen att de inte kunde producera dokument som kunde fälla dessa anklagelser.

Ah, jag förstår, var bara lite nyfiken. Det verkar som att hans uträkning stämmer, men att siffrorna han har att jobba med inte alls stämmer. En stor del av skulden ligger på NFC som gav honom felaktiga siffror. Kika lite på dokumentären som du länkade och enligt TPB grundarna (som jag tror på jäkligt mycket mer) så hade de endast 4 unika annonser per vecka. Då blir det ju en betydligt mycket mindre summa, fast det bryr sig nog inte Rättighetsalliansen om.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Mycket svammel här va? Vi bör nog hålla religion utanför den här diskussionen. Kan bli stökigt annars

Okej, vilket århundrade lever vi i? Lite svårt utan kristen tideräkning, eller ska vi hålla dagens datum utanför diskussionen också? Kan bli stökigt annars

Skrivet av Ozzed:

Jag sa inte att hela ditt inlägg var irellevant. Men andra normalbegåvade personer klarar av att argumentera utan att blanda in personangrepp, och då jag tror ju att du också är normalbegåvad och fullt kapabel att författa ett inlägg som utelämnar sådant som saknar relevans, såsom personangrepp, antaganden om mig som person, härskartekniker osv osv, så därför vill jag ge dig en chans att hålla samma goda ton som alla andra, även de som tycker att mina åsikter är helt uppåt väggarna, klarar av. Vill du inte så slipper du, men du kan inte heller tvinga mig att bemöta ett inlägg som bryter mot god debattetikett på punkt efter punkt.

Okej, eftersom du inte kan låta bli att bli kränkt av frågor och på det nyttjar härskartekniker (du har fel pga debattetikett och andra begrepp utan sakdefinition) så försöker jag igen.

Fråga 1;

Ska vi, enligt ditt exempel på majoritetsstyre och inte principstyre (som exempelvis mänskliga rättigheter som upphovsrätt och äganderätt), lyda under sharialagar eftersom det finns fler shariaanhängare än de som följer svensk lag? Är gruppvåldtäkt okej eftersom det finns fler förövare än offer? Alltså; är majoritetsbeslut alltid gällande?

Detta eftersom du anfört majoritetsbeslut som underlag för att inte följa lagen.

Fråga 2;

Varför tror du att t.o.m BSD eller GNU har licensmodeller?

Fråga 3;

Det bereder mig mycket nöje att läsa andras patientjournaler, liksom du tycks avnjuta andra människors musik och film. Varför gör du inte din tillgänglig på piratebay? Eller är det så att den är avsedd för somliga, exempelvis läkare? Precis som film, musik och mjukvara är avsedd för betalande kunder?

Avslutning;

Vet du varför artisterna vill ha betalt? För att människor konsumerar deras verk. Vet du när de får byta bransch? När ingen konsumerar deras material. Vet du när de har rätt att ta betalt? När människor konsumerar deras verk.

"Jag är själv artist och vet att det inte är så jävligt som många vill få det till."

Åter igen; Artist är ingen skyddad titel. Du talar inte för Bob Marley, Victor Jara eller Władysław Szpilman. Du talar för dig själv.

Och för att vara en person som blir upprörd över att andra gör "antaganden" om dig så är det särskilt komiskt att du med din gameboymusik som grund gör antaganden om alla som sysslar med det. Lol.

Allt enligt rådande lagstiftning, prejudikat, moralfilosofi och sunt förnuft. Förstår du nu eller behöver jag sockra det hela och linda in det i bomull, guldfolie och rosenblad? Och kanske en tårta formad som en startmeny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Okej, vilket århundrade lever vi i? Lite svårt utan kristen tideräkning, eller ska vi hålla dagens datum utanför diskussionen också? Kan bli stökigt annars

Jag kan berätta att vi i större delen av Sverige använder en tideräkning enligt vilken dagens datum är 2015-07-29. Dagens datum har inte så mycket med diskussionen att göra så det går bra för min del att lämna det utanför.

Upphovsrättsinnehavarna får ju betalt för i stort sett allt vi köper som innehåller lagringsmedia i någon form så jag har lätt att förstå att folk vill ha valuta för det (CopySwede).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Jag kan berätta att vi i större delen av Sverige använder en tideräkning enligt vilken dagens datum är 2015-07-29. Dagens datum har inte så mycket med diskussionen att göra så det går bra för min del att lämna det utanför.

Upphovsrättsinnehavarna får ju betalt för i stort sett allt vi köper som innehåller lagringsmedia i någon form så jag har lätt att förstå att folk vill ha valuta för det (CopySwede).

Sluta blanda in religion! Bara för att profeten föddes för typ 2015 år sen behöver du inte hålla på och stöka runt med det. Dagens datum har allt med det att göra. Hade det varit förra veckan hade vi inte diskuterat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Okej, eftersom du inte kan låta bli att bli kränkt av frågor och på det nyttjar härskartekniker (du har fel pga debattetikett och andra begrepp utan sakdefinition) så försöker jag igen.

Jag har inte sagt att du har fel, jag har sagt att jag inte tänker bemöta inlägg med personangrepp, härskartekniker osv osv.

[/quote]

Citat:

Fråga 1;

Ska vi, enligt ditt exempel på majoritetsstyre och inte principstyre (som exempelvis mänskliga rättigheter som upphovsrätt och äganderätt), lyda under sharialagar eftersom det finns fler shariaanhängare än de som följer svensk lag? Är gruppvåldtäkt okej eftersom det finns fler förövare än offer? Alltså; är majoritetsbeslut alltid gällande?

Detta eftersom du anfört majoritetsbeslut som underlag för att inte följa lagen.

Jag har för det första inte anfört majoritetsbeslut för att följa några lagar. Sedan är jag rätt övertygad om att en majoritet av Sveriges befolkning varken är för Sharialagar eller har våldtagit någon, så jag förstår inte ditt inlägg.

Jag är för demokrati, och tycker varken att korporativism eller teknokrati är lämpligt styre, Nej.

Citat:

Fråga 2;

Varför tror du att t.o.m BSD eller GNU har licensmodeller?

Jag har inte jagt att jag är mot licenser, men både GNU och BSD-licenserna tillåter ju uttryckligen kopiering, så det är återigen irrelevant.

Citat:

Fråga 3;

Det bereder mig mycket nöje att läsa andras patientjournaler, liksom du tycks avnjuta andra människors musik och film. Varför gör du inte din tillgänglig på piratebay? Eller är det så att den är avsedd för somliga, exempelvis läkare? Precis som film, musik och mjukvara är avsedd för betalande kunder?

Jag har sagt att jag är för fri spridning, inte att en upphovsman tvunget måste tillgängliggöra matterialet på vad sätt en konsument begär. Men nu finns det ju andra som fixar det galant så de slipper.

Läs gärna min journal, men du får fixa fram den själv.

Citat:

Avslutning;

Vet du varför artisterna vill ha betalt? För att människor konsumerar deras verk. Vet du när de får byta bransch? När ingen konsumerar deras material. Vet du när de har rätt att ta betalt? När människor konsumerar deras verk.

"Jag är själv artist och vet att det inte är så jävligt som många vill få det till."

Åter igen; Artist är ingen skyddad titel. Du talar inte för Bob Marley, Victor Jara eller Władysław Szpilman. Du talar för dig själv.

Allt enligt rådande lagstiftning, prejudikat, moralfilosofi och sunt förnuft.

Jag har inte påstått att jag talar för alla, men det är min bestämda åsikt att andra kreatörer som inte är nöjda med sin inkomst får vackert ta och byta jobb, precis som målare, advokater, stödare, vårdbiträden osv osv får göra. Bara för att man varit med och skapat något skall man, enligt mig, inte ha subventionerad inkomst.

Citat:

Förstår du nu eller behöver jag sockra det hela och linda in det i bomull, guldfolie och rosenblad? Och kanske en tårta formad som en startmeny?

Och där kom det. Du klarar alltså inte av att skriva ett inlägg utan att åtminstonne avsluta med lite trams? Det tycker jag är tråkigt när samtliga övriga debattdeltagare klarar det allderles utmärkt. Jag skiter väl i vilket egentligen för jag tycker att dina argument är ihåliga och saknar tyngd och verklighetsförankring, men det kan ju finnas andra som läser och funderar på vem som har en poäng egentligen, och då är det inte till ens fördel att ta till personangrepp då det oftast mest uppfattas som att det är det enda man har att komma med. Jag säger nu inte att jag är mästerdebattör eller så, men att låta bli personangrepp och halmgubbar, samt låta bli felciteringar är ganska grundläggande saker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Sluta blanda in religion! Bara för att profeten föddes för typ 2015 år sen behöver du inte hålla på och stöka runt med det. Dagens datum har allt med det att göra. Hade det varit förra veckan hade vi inte diskuterat detta.

Nej, förra veckan är förra veckan och då hade det varit någonstans mellan 2015-07-15 - 2015-07-26 som det handlade om. Däremot har det inte mycket med diskussionen om Swefilmer, CopySwede och mediabranschen i övrigt att göra. Var det inte du som tog upp det här med tideräkning förresten?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Är det 13 miljoner i intäkter eller i vinst?
Det låter som lite väl mycket om det är i vinst.

Enligt Aftonbladet har de beslutat om kvarstad på den misstänktes tillgångar. Det frysta beloppet är på 13 miljoner kr.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article21186712.ab

Permalänk
Medlem

- Hellre razzia mot en fildelningssajt än läskiga handgranatskastare i Malmö.
- Hellre miljonskadestånd från pirater än att döma våldtäktsmän då "kvinnan inte tydligt sa NEJ (eftersom hon var drogad)", måste ju tänka på intäkterna.
- Hellre jaga fildelare än att utreda korruption inom åklagarmyndigheten.

Roswall = Sepp Blatter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men skärp dig nu. Det vet ju alla att just "kreativa" yrken är undantaget sådanna principer. Hur kan du ha mage att komma här och begära att de ska skaffa andra/extra jobb om de inte är nöjda med inkomsterna? Sådant är reserverat för precis alla andra brancher men inte när man sysslar med upphovsrättsskyddade verk. Att du inte skäms!

Annars är det en bransch som lever mycket på andra. Frånsett politiker tror jag inte det finns någon grupp som profiterar så mycket på andra som just upphovsrätten gör. Köpen eller vad man ska kalla det så förändras villkoren stadigt. Det är inte bara kreatören som ska gödas numer utan även barn, barnbarn, gravvård mm. Bäst vore om lite fler kunde skaffa andra jobb i stället som övriga har lite mer nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Enligt Aftonbladet har de beslutat om kvarstad på den misstänktes tillgångar. Det frysta beloppet är på 13 miljoner kr.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article21186712.ab

Tacka fan för att personen i klippet var gråtfärdig

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

- Hellre razzia mot en fildelningssajt än läskiga handgranatskastare i Malmö.
- Hellre miljonskadestånd från pirater än att döma våldtäktsmän då "kvinnan inte tydligt sa NEJ (eftersom hon var drogad)", måste ju tänka på intäkterna.
- Hellre jaga fildelare än att utreda korruption inom åklagarmyndigheten.

Roswall = Sepp Blatter.

Mjapapap.... Våga nu inte påstå att våldtäcktsoffer och folk som får granatsplitter i ögonen lider lika mycket som upphovsmän som får sina verk kopierade utan lov!

Nu har inte jag varit utsatt för något av ovanstående, men gissningsvis lider man värre av olovlig kopiering med tanke på hur polisen prioriterar, skadestånden och fängelsestraffen som utdöms.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande vilken legal tjänst som kommer kunna leverera serier som:

The last ship
Penny Dreadful
Halt and catch fire
The strain
Mr. Robot

Till mig om ställena med dom vettigaste utbuden försvinner.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Annars är det en bransch som lever mycket på andra. Frånsett politiker tror jag inte det finns någon grupp som profiterar så mycket på andra som just upphovsrätten gör. Köpen eller vad man ska kalla det så förändras villkoren stadigt. Det är inte bara kreatören som ska gödas numer utan även barn, barnbarn, gravvård mm. Bäst vore om lite fler kunde skaffa andra jobb i stället som övriga har lite mer nytta av.

Ja, de får ju till och med betalt efter sin död.. De har helt otroligt fantastiskt bra arbetsvillkor, men ändå gråts det krokodiltårar. Mycket vill ha mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Jag har inte påstått att detta bara gäller filmbranschen, gäller alla bolag. Är det något bolag som inte kan konkurrera med andra bolag på samma villkor (till exempel bolag/privatpersoner som kringgår rådande lagar) som kommer det bolaget att bli lidande på ett eller annat sätt. Inte nödvändigtvis gå i konkurs, men kommer att bli lidande.

Sen att snatteri är ett problem som polisen helt ignorerar är fel. Finns många som åker dit för snatteri, sen är det klart att mer skulle behöva göras. Dock kan man inte göra jämföra personerna som drev Swefilmer med snattare.

Det är vad du anser, dvs moralen kring upphovsrättsbrott är skapad av upphovsrättsorganisationerna. Själv så säger min moral att man ska ha rätt att få betalt för det som man har skapat, för det pris som man själv har satt, och som andra väljer att nyttja. Sen att det skulle vara en köpt lag som saknar stöd hos folket är bara skitsnack från din sida och inget annat.

De snattare som åker dit beror på butikskontrollanterna, inte polisen. Sen det omvända snatteriet eller ska vi kalla det bedrägerierna som butikerna gör där finns ingen tillräckligt stark motpart så där går alla fria. Har handlat på vissa butiker 2 ggr i veckan. Efter kontroll av kvittot så är det en regel att det är annat pris på kvittot än i butiken på en vara varannan gång. Här krävs det en motpart som anmäler och tar ut skadestånd av butiken varje gång när butiken också gör det.
De flesta tar inte emot kvittot och får då normalt inte heller reda på hur dålig prismärkningen är i vissa butiker. Alla erbjuder då pengarna tillbaka på det felaktiga beloppet och det tycker jag är ok om man behandlar snatterier likadant.