Permalänk
Medlem

Jag kör Arch Linux. Gillar det för Wikin som är himla bra och för att man alltid har modern uppdaterad programvara på en rullande dist. Trots "bleeding edge" så fick jag mycket stabilare system där jag har bättre kontroll jämfört med när jag tidigare körde färdigpackade distar såsom Linux Mint och ubuntu. Att det är mer pill med konfiguration gör inget, jag tycker det är roligt.

Som andrahandsval har jag Debian. Kör det på webservern och på min dotters dator, alltså datorer där jag sällan uppdaterar eller ändrar något på.

Har tidigare kört FreeBSD på min filserver, men bytte till Arch för att få samma system som på dekstopen. FreeBSD var trevligt men jag gillade inte att kompilera när man skulle installera program och uppdateringar. dessutom saknade jag vissade programvaror som fanns till Linux men inte till FreeBSD (såsom programvaror som använder tv-kort, det är nämligen en tv-backend också numera).

Permalänk
Medlem

Om jag inte får Gentoo så blir det CentOS. Rätt bra att kunna iom att många företag just kör CentOS i servermiljö

Visa signatur

Om ni vill kontakta eller veta mer om mig: Mikael Jenkler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Desktop: Ubuntu w/ Cinnamon - nej, inte Mint.
Håller på att prova mig runt för att hitta "min" distro. Kör Arch och Manjaro i VM atm och vill helst köra arch men vill samtidigt komma undan smidigt.

Server/Router: Debian Stable

Efter en arch installation så skulle jag säga att det är relativt lätt att underhålla när allt väl är configat. Men visst, det tar lite tid att lära sig och ställa in allt som man vill ha det. Jag säger, kör på det du kan såvida du inte är nyfiken och vill testa något nytt.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Arch är bra på det sättet att du blir en Turingkomplett användare (kan utföra alla operationer en användare kan utföra givet obegränsat med tid och försök).

När man förstår programmen som bor i din dator på en högre nivå (low-level? lite förvirrande det här med nivå ibland) så kan man felsöka saker själv, skapa egna paket, skriva enkla skript osv. Oavsett ifall man vill fortsätta med Arch eller behöver använda något mer server-vänligt så är mycket av det man lär sig överföringsbart.

Sedan har Arch utmärkt stöd för btrfs, som enligt mig är en ofattbar förbättring jämfört med tidigare filsystem.

Permalänk

OpenBSD,Solaris,Debian

Dock är Solaris fortfarande favoriten sen 20år tillbaka.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Efter en arch installation så skulle jag säga att det är relativt lätt att underhålla när allt väl är configat. Men visst, det tar lite tid att lära sig och ställa in allt som man vill ha det. Jag säger, kör på det du kan såvida du inte är nyfiken och vill testa något nytt.

Jag har funnit mitt val. Tills vidare kör jag en core-installation av Ubuntu med i3wm on top. Slipper "problemen" med rolling release samtidigt som jag får en extremt liten dist.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Fedora är det som gäller för mig och finner det otroligt stabilt och mysigt. Fedora rullar utan problem på både laptop och server. Har tidigare använt Debian och Ubuntu, men dessa kändes väldigt ostabila enligt mig.

Dock använder jag Linux Mint på den stationära för att kunna spela lite spel då och då, eftersom Ubuntu är mer populärt hos Steam osv. och Linux Mint känns mer stabilt än Ubuntu och jag slipper gräsliga Unity.

Försöker bekanta mig med Arch Linux när jag får tid och hoppas att det ska vara värt tiden som alla säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Linux from scratch

Finns ingen bättre efter det kommer FreeBSD eller ZenWalk eller Slackware.. men eftersom jag redan ordnat script som bygger LFS automagiskt så behöver jag inte längre köra något annat än LFS

Skulle du kunna skicka ditt skript till mig? Vill så gärna ha LFS men tiden räcker inte till när jag pluggar.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kör primärt med Ubuntu. Tycker att det fungerar bra till desktopbruk, går snabbt att installera klientprogram och komma igång med.

Tycker dock generellt bättre om Arch p.g.a. kontrollen och effektiviteten. Jösses, vad effektiv den är på att köra program - jag får känslan av att den knappt äter några resurser alls av datorn. Kör dock i nuläget Arch till program som inte behöver GUI. Vill lära mig det ordentligt innan jag sätter det som primärt OS.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Kör själv Kubuntu för att slippa Unity under de senaste åren.
Övriga datorer ligger på 13.10 just nu. Samtliga hemma kör Linux.
Jag vill att allt skall fungera stabilt och på ett enkelt sätt. Går inte alls i gång på att hacka i terminalen.

Har installerat åt flera i familjen och arbetskamrater som är helt okunniga på datorer men fortfarande kör 10.04LTS efter alla år.

Har provat xubuntu, mint, debian och Minimala distar men de har inte tilltalat mej helt.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Faktiskt lämnat Linux. OS X på skrivbordet, på mina servrar openbsd (FW), freebsd (DNS. Mail osv), omnios filserver. Måste säga att jag verkligen är förtjust i freebsd. Gentoo var annars min linuxstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Elementary OS. Snyggt från start, enkelt att lösa problem eftersom det är baserat på Ubuntu. för mig har allt fungerat direkt utan config. Inklusive grafikdrivrutiner och genvägstangenter på tangentbordet.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

Elementary. ENBART för att det är såpass snyggt så är det distron som jag rekommenderar åt alla jag träffar som börjar prata om att de är småsugna på att testa Linux.

Den visuella upplevelsen gör så mycket för att OS:et ska kännas kul att jobba i.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört Gentoo men nu är det CoreOS (ContainerOS) -> Docker -> Gentoo

Blir även lite Calculate Linux

Visa signatur

Om ni vill kontakta eller veta mer om mig: Mikael Jenkler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenkler:

Har alltid kört Gentoo men nu är det CoreOS (ContainerOS) -> Docker -> Gentoo

Blir även lite Calculate Linux

Jezzuz krist.....the holy mother of all threadresurections !

Men visst...jag hakar på !

Har kört olika varianter av ubuntu av och till sedan 2005.
Det som oftast gjort att jag hoppat tillbaka till Win har varit bristen på bra bildbearbetningsprogram(fotoredigering e.t.c) och möjligheten till att köra färgkailbrerade system.
Men sedan en tid tillbaka finns nu dom möjligheterna utan något större krångel. Så jag gick helt över till "Linux" för ca 2 år sedan och känner idag absolut inget behov av att gå tillbaka. Distron jag kör idag är Ubuntu Gnome, men kommer förmodligen gå över till KDE Neon(som bygger på Ubuntu) under våren nästa år när ubuntu släpper nästa LTS version.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har bytt fram och tillbaka mellan Linux Mint Cinnamon och Manjaro Cinnamon. Har kör Manjaro nu ett par veckor. Gillar verkligen att det är en "stabil" rullande release.

Vad gäller DE så har jag fastnat för Cinnaomon. Tror även Budgie kan bli nåt framöver. Saknar fortfarande lite funktionalitet där

Permalänk
Medlem

Favoritdist, det är nog den jag för tillfället lär mig. Har varit allt från Ubuntu 2010 till Gentoo Linux 2017.
Nu kör jag bara Gentoo, men Arch Linux är nog mest användarvänlig tror jag, om man tycker om att hugga i lite. Om något år är det kanske LFS, vem vet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Jezzuz krist.....the holy mother of all threadresurections !

Men visst...jag hakar på !

Har kört olika varianter av ubuntu av och till sedan 2005.
Det som oftast gjort att jag hoppat tillbaka till Win har varit bristen på bra bildbearbetningsprogram(fotoredigering e.t.c) och möjligheten till att köra färgkailbrerade system.
Men sedan en tid tillbaka finns nu dom möjligheterna utan något större krångel. Så jag gick helt över till "Linux" för ca 2 år sedan och känner idag absolut inget behov av att gå tillbaka. Distron jag kör idag är Ubuntu Gnome, men kommer förmodligen gå över till KDE Neon(som bygger på Ubuntu) under våren nästa år när ubuntu släpper nästa LTS version.

Hehe, jepp sådan är jag Kör Xfce och är mycket nöjd, använde KDE under en lång tid!

Visa signatur

Om ni vill kontakta eller veta mer om mig: Mikael Jenkler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Favoritdist, det är nog den jag för tillfället lär mig. Har varit allt från Ubuntu 2010 till Gentoo Linux 2017.
Nu kör jag bara Gentoo, men Arch Linux är nog mest användarvänlig tror jag, om man tycker om att hugga i lite. Om något år är det kanske LFS, vem vet.

Good man! Så ska det låta! Kör gentoo-ish genomgående men det är bäst för servrar. Testa Calculate Linux som är gentoo-binärt typ. Kör det på några burkar och det är rätt nice

Visa signatur

Om ni vill kontakta eller veta mer om mig: Mikael Jenkler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenkler:

Good man! Så ska det låta! Kör gentoo-ish genomgående men det är bäst för servrar. Testa Calculate Linux som är gentoo-binärt typ. Kör det på några burkar och det är rätt nice

Tackar för tips. Calculate och Sabayon har jag testat, men det är lika lätt som Ubuntu mer eller mindre. Jag föredrar inlärningskurvan. I Gentoo finns det gott om grejer och mirakel att sätta mig in i. Det är min främsta hobby och intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Fedora på laptop/arbetstation med en rad GNOME extensions.
På jobbet kör vi Centos i datahallarna men det känns lite antikt som skrivbordsmiljö - och man får en inblick i vilka features som kommer i nästa RHEL/Centos

Permalänk
Sötast

Kör just nu elementary, det är så galet vackert!

Permalänk
Medlem

@Dockland: Jepp, gillar utmaning själv men när du känner att du har koll på Gentoo så är Calculate ett bra alternativ för att spara tid (Binärt) om man vill det

Visa signatur

Om ni vill kontakta eller veta mer om mig: Mikael Jenkler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenkler:

@Dockland: Jepp, gillar utmaning själv men när du känner att du har koll på Gentoo så är Calculate ett bra alternativ för att spara tid (Binärt) om man vill det

Sant. Jag minns man kunde använda calculate precis som Gentoo och göra allt manuellt också om man så önskade.
Dock har jag för mig utvecklarna för calculate gömde, eller försökte gömma, en del kod och conf-filer för att minimera risk för breakage, eller så var det för att de ville vara lite hemliga med deras approach. Därav var rekommendationen från dessa reviewers att köra Sabayon om jag inte missminner.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SWE|OggE:

Linux is all about choice

Träffade på Linux i form av Ubuntu under 8.04-tiden. Har kört de flesta stora distarna, OpenSuse, Arch, Fedora, Mint.. faller alltid tillbaka på Ubuntu dock.

Ubuntu vinner för mig därför:
* Konsistent UI
* Alltid möjlighet att uppgradera till nästa release (tittar på dig, Mint)
* Användarvänligt
* Snygg design
* Känns som framtiden för Linux på skrivbordet

Underhåller ett antal Linuxdatorer, både mina egna, min familjs och bekanta. När man kommer in i stadiet då man faktiskt vill använda GNU/Linux som primärt OS för överskådlig framtid, är Ubuntu oslagbart i mitt tycke.

Tänkte skriva i denna tråd bara för att upptäcka att den var gammal och att jag svarade 2014.
Står fast vid ovan dock, Ubuntu vinner när man har många burkar som man använder under lång tid, det bara funkar och kan uppgraderas i evighet. Konsistent UI mellan releaser vilket är bra för de mindre tekniska användare som jag underhåller Ubuntu-datorer för. Får se hur det blir från 17.10 med gnome-shell och frammåt, dock.

Permalänk
Inaktiv

Kör CentOS på server för att det är väldigt gångbart i företagsmiljöer (där jag ofta sätter upp just CentOS, dock på Hyper-V Server så det blir en frisk blandning i slutet) och för att det helt enkelt funkar klockrent.

På desktop kör jag Ubuntu eller Fedora om jag måste köra linux, men väljer ändå helst Mac pga programvara.

Permalänk
Medlem

Arch linux: Ständigt uppdaterat, löjligt bra användarguider/instruktioner, bra disciplin och ordning i forum/community, flexibelt och anpassningsbart, resurssnålt (beror väl på vad man kör utöver disten i sig såklart). Vill tipsa alla som inte riktigt pallar gå igenom hela den beryktade installeringsprocessen att prova typ Antergos och eventuellt byta fönsterhanterare mm. därifrån, något enklare tillvägagångsätt.

PS: Trivs bra med fönsterhanteraren i3, känns lite som handen i handsken på nått sätt.

Det jag i jämförelse har provat utöver är väl några andra distar som exempelvis Mint, manjaro, ubuntu, ubuntu, openSUSE, elementary, slackware.

Permalänk
Medlem

Arch Linux var länge min favorit. Men jag kom dock aldrig över att de gick över till Systemd. Jag har dock verkligen gjort mitt bästa med att försöka lära mig att gilla Systemd, men det är svårt när det alltid är något som tjafsar med det tycker jag.

För ett tag sedan fick jag nog och installerade Gentoo, som jag testat lite innan. Det är en himla go distro, men de saknar typ lite struktur tycker jag. Och för ett par veckor sedan fick jag för mig att testa Funtoo istället. Även om det bara gått ett par veckor måste jag ändå erkänna Funtoo som min nya favoritdistro.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

favoriten för mig är antegros rullar på kanon

Permalänk
Medlem

OpenBSD - Bäst dokumentation. Saker är gjorda på korrekt sätt eller inte alls.
Slackware - När det är linux som gäller. Komplett utan något extra.

Värda att nämnas:
Elementary - UX, så skönt när det får vara huvudfokus. En utav få distributioner som gör något annorlunda.
Arch Linux - Så otroligt bra wiki.