Permalänk
Medlem

woops seg i kolan idag, läste in första inlägget, sry men favvo Linuxen är någon av de första Ubuntu man har på sin slitna gamla bärbara. =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av IT-Coach:

Ubuntu är ju det enda hoppet (just nu) att få majoriteten att byta till Linux på desktopen. Fortfarande ostabilt med lite småsaker som kan förbättras, men jag anser att de är på rätt väg. Alla andra distros känns rätt ostabila.

Hoppas de fixar snart så att man konfigurera launchern lite mer. Vill gärna kunna flytta lauchern till nedre eller högra sidan av skärmen.

Jag är mer av uppfattningen att Ubuntu redan har sabbat sin chans. Tror mer på t.ex. Mint eller något med KDE. Sen håller jag inte heller med om att alla andra distar är ostabila. Ubuntu lyckats alltid börja krångla efter några månader. Mitt Arch Linux som är rolling release är mer stabilt än vad Ubuntu någonsin har varit för mig. Sedan är Mageia och openSUSE två distar som jag starkt kan rekommendera om man inte känner att man vill ge sig på Arch som är ganska tekniskt utmanande. Båda går som klockor och är mer stabila än Ubuntu enligt min erfarenhet.

Ubuntu är i en enorm förändring som inte är nära på att vara färdig. Unity ska skrivas om till Qt. Mir, som är ett stort projekt, lär inte vara klart ännu på ett tag och sen ska man in på telefoner, plattor och TV. Ingen vet om det blir succé eller pannkaka men tills vi vet så håller jag mig till andra distar.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Jag är mer av uppfattningen att Ubuntu redan har sabbat sin chans. Tror mer på t.ex. Mint eller något med KDE. Sen håller jag inte heller med om att alla andra distar är ostabila. Ubuntu lyckats alltid börja krångla efter några månader. Mitt Arch Linux som är rolling release är mer stabilt än vad Ubuntu någonsin har varit för mig. Sedan är Mageia och openSUSE två distar som jag starkt kan rekommendera om man inte känner att man vill ge sig på Arch som är ganska tekniskt utmanande. Båda går som klockor och är mer stabila än Ubuntu enligt min erfarenhet.

Ubuntu är i en enorm förändring som inte är nära på att vara färdig. Unity ska skrivas om till Qt. Mir, som är ett stort projekt, lär inte vara klart ännu på ett tag och sen ska man in på telefoner, plattor och TV. Ingen vet om det blir succé eller pannkaka men tills vi vet så håller jag mig till andra distar.

Ubuntu har krångel också... men absolut inte i samma utsträckning som andra. Inte LTS versionerna iallafall. Tycker de är närmast ett desktop-vänligt OS. Visst, vi har också Mint och andra Ubuntu-baserade distar också som är rätt så stabila. Men upplever att original Ubuntu ändå är bäst.

Jag talar också om användarvänligheten av ett OS. Ubuntu är på rätt spår. Det är inte Arch som du nämnde. Göran 56 ska kunna göra sina uppgifter utan att hålla på med småpill eller googla för att fixa en liten sak.

Du har säkert rätt att Arch är stabilt för DIG, men du besitter säkert också ganska mycket kunskap kring Linux. Tyvärr så är inte alla intresserade av datorer.

Arch är exempelvis en mardröm för mig... skulle säga att jag har "avarage skills" i Linux. Jag vill ha jobbet gjort, inte pilla för mycket med OS:et.

Linux behöver också ett distro som sticker lite ut ur mängden. Det gör Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Kör Elementary OS på laptopen. Inte för att det är bleeding edge eller bäst utan för att det är så sinnesjukt snyggt!

Permalänk
Medlem

Den tiden jag höll på med Linux är över. Nu är det OSX och Win 8.1 som är mina två main os. (Va!? En som använder BÅDE mac och Win?). Jepp, det är möjligt

Mitt allra första möte med linux var länge sedan, säkert på 90-talet en gång. Slackware var det då. Det var riktigt komplicerat att installera. Fanns inte drivrutiner för datorn. Det var inte bara att koppla upp sig och googla fram något. Man fick försöka fixa till det på nått sätt själv.

Efter det var det Gentoo och Ubuntu Server som jag använde mest.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Skrivet av IT-Coach:

Ubuntu är ju det enda hoppet (just nu) att få majoriteten att byta till Linux på desktopen. --- Alla andra distros känns rätt ostabila.

Om det är nån distro jag upplevt som instabil och krashbenägen så är det just Ubuntu (Desktop alltså, Server är bra)...
Sen gillar jag inte Windows 8 ideologin med sök-efter-allt och använd-shortcuts-till-allt och hemliga menyer, dvs jag gillar inte Unity.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Jag kor Foresight Linux.

Conary, gnome2 och rolling release.

Kunde inte vara mer nojd.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att Ubuntu är en av flera distributioner som de "stora företagen" (Valve, Google, Spotify etc) prioriterar när de utvecklar mjukvara för Linux.
Det ger mig känslan att Ubuntu (Xubunu, Lubuntu och Ubuntu Gnome) är distributionen som har störst chans att få ny mjukvara från dessa företag. Har för mig att när Valve kom med Steam till Linux så prioriterade de Ubuntu.

Nu finns det säkert Steam, Spotify, Skype m.m på fler distron men Ubuntu är sällan den som glömms bort. Ubuntu är oftast först med att få ny mjukvara officelt från dessa företag.

En anledning är självklart för att det är (tror jag) den populäraste distron.
Enligt mig är det en väldigt stor fördel. Även om jag inte utnyttjar Steam eller Spotify på min Ubuntu installation så är det skönt att veta att de finns där och att de med största sannolikhet har bra support (väldigt stor community) ifall något skulle krångla.

Antar att jag gillar Ubuntu är för att det är en av de populäraste distributionerna. Men jag står heller inte ut med Unity, därför är Ubuntu Gnome min favorit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chigurh:

Jag har fått för mig att Ubuntu är en av flera distributioner som de "stora företagen" (Valve, Google, Spotify etc) prioriterar när de utvecklar mjukvara för Linux.
Det ger mig känslan att Ubuntu (Xubunu, Lubuntu och Ubuntu Gnome) är distributionen som har störst chans att få ny mjukvara från dessa företag.

Jag trodde alla Debian-baserade distros var kompatibla? Jag har i alla fall inte hittat något program som funkar på Ubuntu men inte på Mint (och vice versa).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Linux Mint Debian Edition - enkelt, stabilt, rolling release. Finns det någon distribution som kan utmana när det gäller dessa egenskaper?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Linux Mint Debian Edition - enkelt, stabilt, rolling release. Finns det någon distribution som kan utmana när det gäller dessa egenskaper?

Det vore intressant att se om något kunde kontra! LMDE är något jag själv kikar på för framtiden, om jag inte väljer bara Debian förstås. För mig avgör användarbas och hur enkelt det är att installera med fulldiskkryptering. Jag skulle hemsk gärna ha btrfs också, men det går ju att ordna med de flesta distar idag antar jag.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Linux Mint Debian Edition - enkelt, stabilt, rolling release. Finns det någon distribution som kan utmana när det gäller dessa egenskaper?

Manjaro är en värdig utmanare, arch baserad och tillgång till AUR.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Själv har jag en laptop med Kali på vilket är en ny version av Backtrack.

Använder inte den laptopen typ alls då jag ännu inte har hittat något riktigt bra användningsområde förutom programmering, men det orkar jag typ inte sätta mig i nu. (Har en bra bas för programmering men har ingen bra/rolig program ide just nu)

Några tips vad man kan använda den till? Kör för det mesta via SSH med terminalen bara då jag inte kräver så mycket mer.

Ska skriva tenta förövrigt på en Linux kurs nästa vecka och i denna kursen har vi hållt på med CentOS.

Permalänk
Medlem

Linux Mint. I för sig den enda dist jag testat på senare år. Men jag lär mig mer hela tiden och tycker den fungerar riktigt bra över lag.

Permalänk
Medlem

Gentoo, så sjukt flexibelt.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Fedora, Arch och Centos

Permalänk
Medlem

Mageia

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Sabayon låter intressant... cut throat bleeding edge linux..

Men jag kör ubuntu, gillar att spela safe...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

På servernsidan har jag alltid använt Debian och inte sett någon anledning till att växla över till en annan distribution. Pillar inte riktigt på saker som skiljer sig mellan distributioner (init-system osv) så jag tror jag hade klarat mig lindrigt undan med vilken som helst. På desktop har jag alltid föredragit Arch då jag gillar att hålla mig uppdaterad och ha det senaste av det senaste. AUR:en är väldigt trevlig om paketet inte finns i standardrepon. Man har dessutom en bra wiki fylld med information, och ett rätt stort community.

Permalänk
Medlem

Slackware, gammal kärlek rostar aldrig som man säger. Är dock otrogen förtillfället med Ubuntu 14.04... vilket är en väldigt smidig och ready-to-go dist tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde först Ubuntu 10.10 och har kört flera versioner därefter. Fastnade sedan för Debian då jag ville ha ett mer stabilt OS. Blev så trött på alla buggar. Nu kan jag inte tänka mig något annat!

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Hedersmedlem

Linux is all about choise

Träffade på Linux i form av Ubuntu under 8.04-tiden. Har kört de flesta stora distarna, OpenSuse, Arch, Fedora, Mint.. faller alltid tillbaka på Ubuntu dock.

Ubuntu vinner för mig därför:
* Konsistent UI
* Alltid möjlighet att uppgradera till nästa release (tittar på dig, Mint)
* Användarvänligt
* Snygg design
* Känns som framtiden för Linux på skrivbordet

Underhåller ett antal Linuxdatorer, både mina egna, min familjs och bekanta. När man kommer in i stadiet då man faktiskt vill använda GNU/Linux som primärt OS för överskådlig framtid, är Ubuntu oslagbart i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Den tiden jag höll på med Linux är över. Nu är det OSX och Win 8.1 som är mina två main os. (Va!? En som använder BÅDE mac och Win?). Jepp, det är möjligt

Mitt allra första möte med linux var länge sedan, säkert på 90-talet en gång. Slackware var det då. Det var riktigt komplicerat att installera. Fanns inte drivrutiner för datorn. Det var inte bara att koppla upp sig och googla fram något. Man fick försöka fixa till det på nått sätt själv.

Efter det var det Gentoo och Ubuntu Server som jag använde mest.

Gammalt inlägg förvisso men det var samma sak för mig. Började med Slackware 1997 och SFTW!!! var det enda svar man fick när man frågade om något på linuxforumen.
Det fanns en otäck elitistisk syn på linux som tack och lov i stort sett har försvunnit.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Arch linux.

För att deras Wiki är en av linuxvärldens bästa tillgångar. För att ekosystemet för program är vettigt, med Core, Extra, Community och AUR. Det är inte lika säkert och stabilt som t ex APT, men det löser användarens behov utmärkt - pacmans gränssnitt faller mig i smaken bättre än t ex Yum eller Aptitude.

Jag har kört GNOME 3 i åratal men är numera intresserad av Pantheon, då det känns mer cleant och snyggt. Har dock inte tagit mig tid att installera det, bara noterat att det finns underlag för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Jag är mer av uppfattningen att Ubuntu redan har sabbat sin chans. Tror mer på t.ex. Mint eller något med KDE. Sen håller jag inte heller med om att alla andra distar är ostabila. Ubuntu lyckats alltid börja krångla efter några månader. Mitt Arch Linux som är rolling release är mer stabilt än vad Ubuntu någonsin har varit för mig. Sedan är Mageia och openSUSE två distar som jag starkt kan rekommendera om man inte känner att man vill ge sig på Arch som är ganska tekniskt utmanande. Båda går som klockor och är mer stabila än Ubuntu enligt min erfarenhet.

Ubuntu är i en enorm förändring som inte är nära på att vara färdig. Unity ska skrivas om till Qt. Mir, som är ett stort projekt, lär inte vara klart ännu på ett tag och sen ska man in på telefoner, plattor och TV. Ingen vet om det blir succé eller pannkaka men tills vi vet så håller jag mig till andra distar.

Ubuntu dog litet för mig när de stängde Ubuntu One. De hade något riktigt bra på G där, särskilt i kombination med kommande Ubuntu Touch.

Men de sumpade det.

Permalänk
Medlem

Debian.

Stabil och beprövad dist, inte massa lull-lull.

Permalänk

Har under många år kört Slackware vilket har varit det som passat mig bäst.
Just nu ruillar dock Linux Mint på laptopen vilket fungerar ruggigt bra då laptopen enbart används för surf när jag reser.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Debian.

Det känns som den funkar till det mesta om man inte gör några extra tillval under i netinst installationen. Då får man ett lagomt minimalt system som man sedan kan anpassa efter behov.

Permalänk
Medlem

Ubuntu, funkar alltid out-of-the-box och uppfyller sitt syfte

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nostalgiskt så ligger slackware klart 1a...det var den jag en gång började med som galen tonnåring.
Allmänt så är nog mint favorit just nu ur desktop/htpc synpunkt
Som server kör jag Debian stable

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT