Permalänk

Högtalare för 15 000kr

Jag har som plan att införskaffa nya högtalare, jag har en huvudenhet som ska bytas senare men den får vara just nu, det ska vara till ett 5.1 system, men är det så att det är ett 4.0/5.0 system och basen sitter i högtalarna gör det inget heller. Vad är de bästa högtalarna man kan få för detta priset (15 000kr)?

Högtalarna ska användas till musik mestadels, basen ska gärna vara djup och diskanterna ska låta kraftigt. Den musik som spelas är blandad men mest åt heavy/death metal hållet.

Jag har även möjlighet att bygga ihop högtalare själv ifall det finns förslag på detta.

Permalänk

Jag kan även behålla någon av högtalarna ifall det finns ett par riktigt bra par och endast använda de övriga vid film och spel när man vill ha suround ljud

Permalänk
Medlem

1: Ut och lyssna
2: 1 par högtalare?
3: Stora party högtalare som bara låter högt eller något med bra kvalitet
4: Storleken, antal element
5: Stereo eller surround
6: Vissa dyrare högtalare kräver sin förstärkare för att ens bara ge normal vettig volym

För min egen del om jag hade 15k så hade jag försökt få tag på en Audio Physic golvare, låter bra i alla registren med riktig bra kvalitet.
http://www.audiophysic.de/index_e.html

Permalänk

Tangent med en REL-subb till är mitt val i den prisklassen. Det var några kompisar till mig som hade svårt att höra skillnad på dem och JBL för 100 000+. Fast i verkligheten är det inte så svårt, de är bara ovana.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

1: Ut och lyssna
2: 1 par högtalare?
3: Stora party högtalare som bara låter högt eller något med bra kvalitet
4: Storleken, antal element
5: Stereo eller surround
6: Vissa dyrare högtalare kräver sin förstärkare för att ens bara ge normal vettig volym

För min egen del om jag hade 15k så hade jag försökt få tag på en Audio Physic golvare, låter bra i alla registren med riktig bra kvalitet.
http://www.audiophysic.de/index_e.html

2:Det kan gå bra med ett par högtalare ja.
3: Jag vill ha högtalare med bra kvalitet, volymen lär jag ändå vara nöjd med i slutändan.
4: Gärna upp till 15" bas.
5: Det vet jag inte riktigt tyvärr, det som rekommenderas.
6: Det är jag medveten om och funkar det inte med det jag har nu så är jag beredd att åka iväg och köpa förstärkare och slutsteg om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

2:Det kan gå bra med ett par högtalare ja.
3: Jag vill ha högtalare med bra kvalitet, volymen lär jag ändå vara nöjd med i slutändan.
4: Gärna upp till 15" bas.
5: Det vet jag inte riktigt tyvärr, det som rekommenderas.
6: Det är jag medveten om och funkar det inte med det jag har nu så är jag beredd att åka iväg och köpa förstärkare och slutsteg om det behövs.

du verkar vilja ha lite mer party/pa högtalare, kolla på Cerwin vega, finns ett par olika att välja mellan på Hifi-klubben

Låter bra? inte särskilt.. låter högt JAPP! mycket bass? JAPP

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

Kolla även på klipsch rf serien, väldigt mycket ljud (bra och högt) för pengen.
http://www.ljudochbild.se/test/klipsch-rf-62-mii

finns större än de i detta testet vilka jag själv har (rf82) och de spelar riktigt bra för prisklassen.

Permalänk

Kommer du köpa nytt eller begagnat?

För den prislappen skulle jag nog valt ett par Monitor Audio rx6/bx6/silver 6 eller kanske ett par Canton 509DC (Som för övrigt finns på dustinhome för ett sjukt bra pris) tillsammans med möjligtvis en XTZ W99 W12.16

Skall det användas för musik eller film?

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Då du till största del lyssnar på musik så tycker jag att du ska satsa på ett 2.1 system.
Tex ett par Klipsch RF-82 Mk1 och en lämplig sub till den tex Cerwin-Vegas XLS-15s
Sen jäv*** kan du rocka.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kollat på Klipsch. Skippa Cerwin Vega basarna, dom är värdelösa. Köp typ ett par Klipsch RF-82 och en bra stereoförstärkare till det så duger det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Fyndjägare

Klipsch borde funka till metal, kanske att horndiskanten kan bli för skrikig på dåliga inspelningar, men enbart en gissning har ej upplevt detta. Ut och lyssna som sagt.

Edit:
Klipsch finns till bra pris Aus Deutschland. Glöm inte beställa 2st, pris anges ofta för 1st hos Tyskarna.
RF-62
RF-82

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.