Grand Theft Auto V (Konsol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ni som eventuellt får det imorgon och till PS3, rapportera om hur fpsen är. Vill inte köpa det om det är lika runkigt som förra spelet var.

Vet inte vad ni andra tycker men fps blir rätt låg under vissa tillfällen och grafiken är inte särskilt bra på saker som är långt ifrån dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yonologin:

Ett USB-minne lär du väl veta vad det är?? Förstår inte vad du gör på sweclockers annars

On the other hand, En sak jag inte förstår. GTA V kommer tydligen på två skivor till 360.
Vilken ska man installera och vilken ska man köra med? Har 4gb hårddisk så ska köpa ett 16gb usb minne.

Om du inte kan läsa på skivorna förstår jag inte vad du gör på sweclockers?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Har den senaste Xboxen(Svarta) och för mycket flyter det helt okej. Bara ibland fps:en droppar ner. Förvånad att det går så bra.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Medlem

Hur fan får man Health i spelet? Hittar inga sånna snabbmats ställen på kartan eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Hur fan får man Health i spelet? Hittar inga sånna snabbmats ställen på kartan eller så?

Leta upp medpacks, finns lite här och där.

Permalänk
Medlem

Behövs ju knappast. Hälsan återhämtar ju sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Håller helt med.
Rockstar måste använda någon gudomlig motion blur för att jag ska kunna köpa det här spelet annars får det väntas på en PC-version.
Konsol-spel will always be konsol-spel.

Skrivet av Sisyfos:

Tack så mycket för den länken, har Googlat som en galning efter information men aldrig hittat en liknande analys!

Ok, tack för din input! Det blir inget GTA för mig då... Hoppas det kommer ut ganska snart till PC dock och att man får spela det innan 2014.
Det känns ju som att det absolut kommer till PC eftersom next gen-konsolernas hårdvara liknar PC's och det är ju bekräftat att de nya konsolerna får GTA V.

Frågan är bara när...

Ska dock tillägga att det inte är sååå dåligt som jag först påpekade. Har man dessutom någon bildbehandlingsprocessor inbyggt i tvn (typ motionflow ect)
så kan man nog få bilden att te sig mjukare.

Ingen dealbreaker alltså!

Skrivet av Zache_:

Kollade igenom ett par sidor men hittade inte vad jag söker så jag frågar.

Hur är bilkörningen? På de trailers jag sett så ser det ut som Need For Speed, dvs. du kan gasa för fullt och snyggt drifta genom varenda kurva utan problem. Jag vill det ska vara lite svårt. Självklart förväntar jag mig inte att det ska vara som Gran Turismo (även om det är min våta dröm) men jag tycker NFS-körning skulle förstöra spelet totalt.

Som svar kan jag säga följande:
Själv är jag uppvuxen med bilspel och har handlat de senaste som level 10 har spottat ur sig.
Skulle jag jämföra bilfysiken mellan IV och V så skulle det möööjligtvis vara ett steg ner. Det beror på flera saker.
I IV så var bilarna för tunga, inget snack om den saken. Det har nu åtgärdats. Bilarna känns dock nästan för lättmanövrerade och
många gånger behövs inte bromsen användas - dock, gäller detta inte alla bilar! Var som är fint är att ingen bil känns lika, vilket
skapar dynamik och spänning.

Så bry dig inte i bilfysiken, du blir nog nöjd som mig! Däremot så känns skademodelleringen som ett steg bakåt. Men det är en annan fråga...

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Med tanke på allt tjat om just FPS, så verkar det ju onekligen så.
Inget som förvånar mig dock, Swec har tappat sin median IQ sedan jag blev medlem 2001.

Jag förväntade mig inte bättre FPS än så här.

Spelet är trots brister helt underbart.

Haters gonna hate.

Tur att det finns ett värde på omspel i detta, jag har moddat mitt GTA4 friskt och det är helt grymt stundstals, fortfarande.
Så ett PC-släpp längtar man helt klart till, om inte annat för alla mods.

Men att vänta i 3-4 månader+ ? Nej tack.

tyckte faktiskt inte spelet var intressant nog så skulle nog inte lagt många fler timmar på PS3 versionen av GTA 5 tack vare att jag får cpryck när det laggar, köpte mig donkey kong returns 3d och zelda spirit tracks istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag måste säga att jag faktiskt är besviken på utseendet.
Visst spelet får verkligen dom gamla konsolerna att jobba röven av sig, men et betyder inte nödvändigtvis att det är snyggt.
Det fanns massor av fina detaljer, om man går fram och tittar på dom på en meters håll, men allting på avstånd blir bara grötigt. Vilket resulterar att hela spelet är en gröt, och några 30fps är det aldrig i närheten av.
Mindre försök till detaljrikedom och en betydligt lägre ribba på grafiken hade antagligen gjort en betydligt bättre helhet. Det är nästan så att San Andreas med moddar är snyggare, då slipper man åtminstone den mesta grötigehten.

Tör för Rockstar att det är roligt som tusan att spela, men dom alldeles för höga grafiska visionerna stjäl tyvärr en del från upplevelsen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

GTA V är det absolut roligaste som jag kört på länge. Har kört 8h idag. Det är extremt sällan jag spelar så mycket på en dag, och samma i 8h på en dag har nog inte hänt sen jag var liten. Det här kan nog vara årets bästa spel för mig.

Jag är imponerad över vad Rockstar gjort grafiskt sätt. Det är bra jobbat att få det att se så snyggt ut med de gamla konsollerna. Dock är det trist att det blir suddigt pga så låg upplösning.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Jag tycker det är riktigt jävla konstigt också. En annan sak jag märkte med Electroworld är att man inte kan avboka varor när dom inte ens är skickade (står på deras faq), wtf?

Nej avbokning kan man inte göra själv på electroworld, dock är det bara kontakta dom så avbokar dom åt dig. Har funkat bra hittills snabbt å trevligt svar har det varit

EDIT: Någon fler än mig som fastnat framför TV'n å kollat alla tecknade serier, man bara måste älska Rockstars humor

EDIT 2: Slängde ihop en liten "polisjaktvideo", inget mission utan bara free roam

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag måste säga att jag faktiskt är besviken på utseendet.
Visst spelet får verkligen dom gamla konsolerna att jobba röven av sig, men et betyder inte nödvändigtvis att det är snyggt.
Det fanns massor av fina detaljer, om man går fram och tittar på dom på en meters håll, men allting på avstånd blir bara grötigt. Vilket resulterar att hela spelet är en gröt, och några 30fps är det aldrig i närheten av.
Mindre försök till detaljrikedom och en betydligt lägre ribba på grafiken hade antagligen gjort en betydligt bättre helhet. Det är nästan så att San Andreas med moddar är snyggare, då slipper man åtminstone den mesta grötigehten.

Tör för Rockstar att det är roligt som tusan att spela, men dom alldeles för höga grafiska visionerna stjäl tyvärr en del från upplevelsen.

Visst, grafiken är inte perfekt men man måste ha lite perspektiv. Playstation 3 släpptes 2006. Det har hänt MYCKET med hårdvara sen dess. Det går inte att jämföra detta med ett spel på pc.

Ett ps3 har 256MB RAM och 256MB grafikminne. Det hade inte ens gått att starta upp en windows 7 dator med de specifikationerna, än mindre spela. När man tänker på vilken grafik tillsammans med mängden innehåll, bilar som kör runt, fotgängare, och att de inte laggar sönder totalt.... Jag tycker att det är imponerande. Jämfört med gta iv är det snyggare och flyter på betydligt bättre.

Jag är riktigt imponerad över det. Efter att ha spelat 2h känns det bara som att man knappt ens börjat skrapa på ytan. Det känns väldigt polerat och så enormt djupt och detaljrikt med den stora karta med så mycket detaljer och alla sidorgrejer man kan göra, tv-programmen, radio-kanalerna, internet mm mm. Jag tycker inte att det på långa vägar finns något annat spel som kan ens jämföras när det gäller mängden innehåll.

Man märker att det är det dyraste spelet genom tiderna, med stor marginal. Kostade 256 miljoner dollar att utveckla (ca 1.6 miljarder kronor). Det är helt galna summor.

Det här kommer jag spela länge....

Permalänk
Medlem

Hittade en schysst google maps-style karta. Ser lovande ut.

http://gta-5-map.com/

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Visst, grafiken är inte perfekt men man måste ha lite perspektiv. Playstation 3 släpptes 2006. Det har hänt MYCKET med hårdvara sen dess. Det går inte att jämföra detta med ett spel på pc.

Ett ps3 har 256MB RAM och 256MB grafikminne. Det hade inte ens gått att starta upp en windows 7 dator med de specifikationerna, än mindre spela. När man tänker på vilken grafik tillsammans med mängden innehåll, bilar som kör runt, fotgängare, och att de inte laggar sönder totalt.... Jag tycker att det är imponerande. Jämfört med gta iv är det snyggare och flyter på betydligt bättre.

Jag jämför inte med PC. Och jag skriver ju att det är imponerande mycket kraft dom drar ur konsolerna, bara att resultatet inte är snyggt. Det är lite som att se Prime 95 köras på en dator, jävlar vad den får jobba, det blir inte snyggt för det.

Grafiken känns anpassad till en konsol som presterar 110% av vad dagens gör, nu blir det bara en massa saker som "nästan räcker till". lite som att se en höjdhoppare som klarar 180cm och envist lägger ribban på 190. Och sedan ger järnet och hoppar 185. Det blir ett imponerande högt hopp, men ändå ett fall.

Ja, det är jätteimponerande att en lastbil är fullastad med lösa lådor som ramlar av och går sönder i realtid, men nej, det blir ingen snygg helhet när lådorna ser ut som pixelspyor.
Då hade jag hellre kört förbi lastbilar utan lådor, med lite skarpare kanter och högre fps.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag jämför inte med PC. Och jag skriver ju att det är imponerande mycket kraft dom drar ur konsolerna, bara att resultatet inte är snyggt. Det är lite som att se Prime 95 köras på en dator, jävlar vad den får jobba, det blir inte snyggt för det.

Grafiken känns anpassad till en konsol som presterar 110% av vad dagens gör, nu blir det bara en massa saker som "nästan räcker till". lite som att se en höjdhoppare som klarar 180cm och envist lägger ribban på 190. Och sedan ger järnet och hoppar 185. Det blir ett imponerande högt hopp, men ändå ett fall.

Ja, det är jätteimponerande att en lastbil är fullastad med lösa lådor som ramlar av och går sönder i realtid, men nej, det blir ingen snygg helhet när lådorna ser ut som pixelspyor.
Då hade jag hellre kört förbi lastbilar utan lådor, med lite skarpare kanter och högre fps.

Ah. Ok. Då förstår jag vad du menar. De har förmodligen haft nästa generation i åtanke hela tiden under utvecklingen och sen skalat ner och optimerat för att det ska kunna köras på nuvarande generation.

Personligen tycker jag inte att grafiken är så viktigt. Jag hade inte velat att de skulle skala ner på saker som lösa lådor på lastbilar för att kunna få snyggare grafik och lite skarpare kanter. Jag tänker inte på sånna saker.. Men det är ju en fråga om vad man föredrar. Det hade kunnat se mycket mycket värre ut och jag hade fortfarande spelat det och tyckt det var skitkul I många spel sänker jag grafiken lägre än vad datorn klarar av på pc. För att vara säker på att alltid ha en stabil fps och ofta är massa effekter, reflektioner och liknande bara störande. Ett typ-exempel är starcraft 2 som kan blir rätt snyggt med allt påslaget men blir mycket renare och lättspelat med alla effekter, reflektioner, rörelser i miljön osv avstängda.

Jag har bara spelat ca 2h. Tror jag sett en fps-drop som jag märkte av. Och den var över på 2-3 sek, störde inte spelandet direkt. Det var lite värre i gta iv.

Ska bli spännande att se hur spelet ser ut på PS4.

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Ah. Ok. Då förstår jag vad du menar. De har förmodligen haft nästa generation i åtanke hela tiden under utvecklingen och sen skalat ner och optimerat för att det ska kunna köras på nuvarande generation.

Personligen tycker jag inte att grafiken är så viktigt. Jag hade inte velat att de skulle skala ner på saker som lösa lådor på lastbilar för att kunna få snyggare grafik och lite skarpare kanter. Jag tänker inte på sånna saker.. Men det är ju en fråga om vad man föredrar. Det hade kunnat se mycket mycket värre ut och jag hade fortfarande spelat det och tyckt det var skitkul I många spel sänker jag grafiken lägre än vad datorn klarar av på pc. För att vara säker på att alltid ha en stabil fps och ofta är massa effekter, reflektioner och liknande bara störande. Ett typ-exempel är starcraft 2 som kan blir rätt snyggt med allt påslaget men blir mycket renare och lättspelat med alla effekter, reflektioner, rörelser i miljön osv avstängda.

Jag har bara spelat ca 2h. Tror jag sett en fps-drop som jag märkte av. Och den var över på 2-3 sek, störde inte spelandet direkt. Det var lite värre i gta iv.

Ska bli spännande att se hur spelet ser ut på PS4.

Det är lite det du nämner som jag vill göra med GTA 5, ställa ner grafik och effekter för att öka spelbarheten

Jag bryr mig inte heller om att det ska försöka se ut som en film, utan det jag tycker är trist är att oskarpa kanter försämrar sikten i spelet, lagget gör det skitdrygt att köra tidvis, osv.

Jag har aldrig vart med om fps-"drop", den är låg konstant hos mig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Testpilot

Nån mer som har problem med att använda koden för att få tillgång till luftskeppet på PS3? när jag försöker använda min står det att den är ogiltig eller redan använd. Det jag kan hitta är att man måste ha konsoll, spel och PSN-konto från samma region för att det ska funka men det har jag vad jag vet för inte säljer Webhallen amerikanska importspel? Det står en symbol med "region 2" på fodralet vilket ju borde betyda att det är EU-versionen.

Edit: Testade nu lite senare under dagen och då funkade det plötsligt så det kanske bara är hårt tryck på servraran just nu, känns lite dumt att skriva att koden är ogiltig när det är serverproblem dock.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag jämför inte med PC. Och jag skriver ju att det är imponerande mycket kraft dom drar ur konsolerna, bara att resultatet inte är snyggt. Det är lite som att se Prime 95 köras på en dator, jävlar vad den får jobba, det blir inte snyggt för det.

Grafiken känns anpassad till en konsol som presterar 110% av vad dagens gör, nu blir det bara en massa saker som "nästan räcker till". lite som att se en höjdhoppare som klarar 180cm och envist lägger ribban på 190. Och sedan ger järnet och hoppar 185. Det blir ett imponerande högt hopp, men ändå ett fall.

Ja, det är jätteimponerande att en lastbil är fullastad med lösa lådor som ramlar av och går sönder i realtid, men nej, det blir ingen snygg helhet när lådorna ser ut som pixelspyor.
Då hade jag hellre kört förbi lastbilar utan lådor, med lite skarpare kanter och högre fps.

Vad är Rome 2 total war anpassat till då? Spelar ingen roll idag om det är konsoll eller pc. Speltillverkarna har tagit sig vatten över huvudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Skrivet av Tanso:

Vad är Rome 2 total war anpassat till då? Spelar ingen roll idag om det är konsoll eller pc. Speltillverkarna har tagit sig vatten över huvudet.

Jag har ingen insikt alls om hur Rome 2 är, bortsett från att jag hört att folk är missnöjda med det.
Men njae, inte nödvindigtvis alla spelutvecklare, större delen av det jag spelat på senare år har vart bra lämpade för sin tid. Allt utom GTA och Skyrim, vad jag kommer på på rak arm. Och Skyrim hade helt andra problem, att en stor del av texturerna såg ut att vara hämtade från 2004

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nu när folk har börjat lägga in timmarna på spelet, är det dags å fråga vilken radio kanal är eran klara favorit?

Personligen ger Los Santos en klar 80-tals vibe (BeverlyHills Cop/Leathal Weapon) så jag letar helst efter gamla 80 tals låtar på alla kanaler.

Nått jag har speciellt börjat märka är att ljud effekterna har förbättrats på V - specifikt ute på motorvägen och mellan tysta (Golf klubben) och bullriga (industri område) miljöer. Man känner av miljön mycket mer än på IV. Åsikter?

Jag spelar på PS3 och som det har sagts tidigare på forumet så märker man av PS3's 7 år gamla hårdvara i grafiken. I am really looking forward for the PC version as far as graphics are concerned.

Visa signatur

| Coolermaster Cosmos S | Asus Z87 Maximus VI hero | Intel 4770k | Asus Geforce GTX780 | Corsair H100i | Corsair AX860i | Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz | Intel 520 180GB SSD | OCZ Vertex 3 120GB SSD | HP LP2475w 24" |

Permalänk
Medlem

Tycker samtliga radiokanaler är rätt tråkiga. Ljudet/musiken är det klart sämsta med spelet.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar garaget? Hittade en fin bil jag parkera i mitt garage, körde lite uppdrag sen åkte dit o kolla då var det tomt? Hade trimmat bilen lite o bytt färg.

Känns ju värdelöst o slänga ut pengar på en bil man.inte kan spara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av KlockreN:

Hur fungerar garaget? Hittade en fin bil jag parkera i mitt garage, körde lite uppdrag sen åkte dit o kolla då var det tomt? Hade trimmat bilen lite o bytt färg.

Känns ju värdelöst o slänga ut pengar på en bil man.inte kan spara.

Skickades från m.sweclockers.com

Gick du in och sparade direkt efter du hade parkerat?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlockreN:

Hur fungerar garaget? Hittade en fin bil jag parkera i mitt garage, körde lite uppdrag sen åkte dit o kolla då var det tomt? Hade trimmat bilen lite o bytt färg.

Känns ju värdelöst o slänga ut pengar på en bil man.inte kan spara.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket garage syftar du på?

Permalänk
Medlem

va med om något konstigt men ändå roligt när jag spelade jag fick polisen efter mig och sen helt plötsligt så kom en brandbil och börja jaga mig och sprutade vatten

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon annan har stött på samma bugg som mig, eller för den delen har försökt att besöka strippklubben ( ). Jag drog upp några brudar till det privata rummet och fyllde deras "like"-mätare till fullo, då hämtade strippan en till tjej. Fyllde även hennes "like"-mätare. När deras show var färdig så drog de därifrån. När show-sekvensen var över så hade min karaktär buggat fast i den soffan jag satt i, så jag kunde inte ta mig ur den. Det bisarra slutar inte där, utan säkerhetsvakterna börjar attackera mig, men då jag sitter fast i soffan så kan de inte gör någon skada. Jag slår ihjäl alla vakter men sitter fortfarande fast. Var tvungen att starta om min konsol då jag inte hade någon quick save. Någon som har upplevt fler buggar som detta?

Permalänk

Slutsats: Det är farligt att besöka strippklubbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlockreN:

Hur fungerar garaget? Hittade en fin bil jag parkera i mitt garage, körde lite uppdrag sen åkte dit o kolla då var det tomt? Hade trimmat bilen lite o bytt färg.

Känns ju värdelöst o slänga ut pengar på en bil man.inte kan spara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det ska finnas "riktiga" garage att köpa. Alltså inte safe-house-garagen.

Lite om det från manualen:

Permalänk
Medlem

Tycker de har lyckats att fånga "LA-andan" i spelet. Känns som man är där nästan.
Skulle varit större stad dock, den känns rätt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Jag tycker det är riktigt jävla konstigt också. En annan sak jag märkte med Electroworld är att man inte kan avboka varor när dom inte ens är skickade (står på deras faq), wtf?

Jag som bokade på dustin har inte ens fått spelet än.. Totalt värdelöst.. Nä, ska jag köpa någonstans på releasedagen så blir det CDON.. Min bror fick det idag.. Jag får väl vänta ytterligare till imorgon. Dock så spelar det ingen roll då jag ändå inte kan spela förns ihelgen.. Men ändå, dåligt av dustin

Visa signatur