Microsoft kovänder om Xbox One DRM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

"These changes will impact some of the scenarios we previously announced for Xbox One. The sharing of games will work as it does today, you will simply share the disc. Downloaded titles cannot be shared or resold. Also, similar to today, playing disc based games will require that the disc be in the tray."

Eller hur! Visst suger det! Vem fan vill ha skivor liksom!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Skyll på Amerikanarna och deras horribla internet.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

Alla som säger att Microsoft lyssnar på sina kunder har fått det om bakfoten helt.

De vet inte vad deras konsol ska stå för alls. Innan hette det att DRM på Xbox One inte kunde tas bort och nu gör man det helt plötsligt. Bra för de som nu kan tänka sig köpa konsolen.

Sony har gjort rätt från början och erbjuder en riktig spelkonsol som är kraftfullare, har bättre exklusiva spel och ett lägre pris så för min del är det Playstation 4 som gäller!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Nej, det är en balansgång mellan utgivare och konsumenter som MS måste gå. Antagligen vill utgivarna strama åt den fysiska spelmarknaden och iom det kunna vara lite liberalare på den digitala fronten. You can't have it both.

Aaa. Det är ju sant att det är en balansgång gällande en del aspekter här. Borde jag tagit upp i mitt förra inlägg. Man kan vända och vrida på det lite och säga att det lika gärna är spelutvecklarna som är bakåtsträvare om man vill.
Men onlinedistributionsdelen av spel med delning till vänner är inte alls omöjligt även om de fysiska skivorna kommer sakna delningsmöjligheten. Det har ju inget att göra med de fysiska skivornas för/nackdelar. Hur det blir här vet vi inte ännu men oavsett hur det blir på detta plan är det bara Microsoft som kan välja utgången. De kan ju ha två distributionssätt som fungerar på olika sätt så blir nöjda! Även spelutvecklarna.
Så det där med att "bakåtsträvarna" har förstört det för folk köper jag inte riktigt. Pucken ligger hos Microsoft.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Online kravet krävs för att family sharing ska fungera. Samma med discless gaming.

Jag det håller jag med om. Men finns det INGEN anledning för dom att behöva kontrollera dig varje dag. Räcker med att du endast går online EN gång vid installation av spelet. Sen kan man köra det hur ofta man vill utan att behöva logga in.

Denna lösning skulle vara bäst för alla parter. Då du begränsar online kravet till endast vid installation. Som är exakt hur Steam fungerar, och har funkat nu i många år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Man borde få sälja den digitala spel också

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning men de har en ganska lång väg kvar innan de lyckas vinna tillbaka mitt förtroende. Kinect samt priset är dem två större orsakerna till att jag föredrar PS4 i dagsläget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Nej, det är en balansgång mellan utgivare och konsumenter som MS måste gå. Antagligen vill utgivarna strama åt den fysiska spelmarknaden och iom det kunna vara lite liberalare på den digitala fronten. You can't have it both.

Det var väl det som var poängen. Utgivarna och Microsoft söker att öka restriktioner, men konsumenternas svar var lite väl mycket att svälja denna gång. Alltså backar de helt och hållet och återgår till förra modellen.

Allt snack om hur de skulle revolutionera saker — det vägde lätt när det visade sig vara ekonomiskt självmord att sätta in de åtgärder de ville, utan alternativ. Vad hindrar tekniskt från att kombinera nuvarande system med deras tidigare föreslagna system för de som vill logga in en gång varje dag? Ingenting. Men att ge valmöjligheter vore att ge konsumenter större frihet, och det är inte en väg som är attraktiv.

Deras inställning, och uppvisade arrogans i frågan, blev en riktig PR-bomb. Nu backar de helt och fullt för att minska skadan (detta kostar säkerligen mängder med pengar, inte minst att kasta den infrastruktur de jobbat på under en längre tid). Om de, som många spekulerar, kommer försöka ändra villkoren i efterhand på något sätt så kommer de säkert vänta åtminstone ett halvår efter lansering så att de fått en fot på marknaden denna generation.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag det håller jag med om. Men finns det INGEN anledning för dom att behöva kontrollera dig varje dag. Räcker med att du endast går online EN gång vid installation av spelet. Sen kan man köra det hur ofta man vill utan att behöva logga in.

Denna lösning skulle vara bäst för alla parter. Då du begränsar online kravet till endast vid installation. Som är exakt hur Steam fungerar, och har funkat nu i många år.

Hur ska konsolen då veta om någon av dina vänner sitter och spelar spelet du delat? Eller om du kör utan skiva (online) och ger skivan till din kompis som kör (offline). Om inta alla konsoler är online så fungerar inte det här systemet.

Permalänk

Playstation 4 är fortfarande en bättre konsol än Xbox One, sen hur stor skillnad man kommer märka är en annan femma, även PS3 var ju en bättre konsol än 360n men många spel var bättre till 360n.
Dock är den stora skillnaden att PS4 har en mycket bättre GPU, upp till 40% kraftfullare vilket lär göra större skillnad jämfört med föregående generation då PS3 hade en bättre processor.
MS har skadat varumärket Xbox och har nog tappat en så där 10-15 miljoner användare redan. Sony kan nog dominera totalt denna generation och jag ser det inte omöjligt att man når upp till Wiis siffror, alltså upp mot 95 miljoner när denna generatoin är över.
Både Nintendo och MS kommer tappa mycket.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

"Leva digitalt"? Du skojar.

Min enda slutsats är att du är Microsoft-evangelist och får betalt för allt du säger här på Swec.

Ja jag är trött på att stoppa i skivor i konsolen på samma sätt som jag stoppade i kasetter i mitt Nintendo 8-bit på 80-talet. Tänkte att jag kunde få slippa det år 2013 lixom... men du har förstås rätt att tycka att det systemet är bättre.

Vänta nu. Jag klagar på Microsoft och därmed är jag en Microsoft-evangelist? Hur får du ihop den ekvationen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det var väl det som var poängen. Utgivarna och Microsoft söker att öka restriktioner, men konsumenternas svar var lite väl mycket att svälja denna gång. Alltså backar de helt och hållet och återgår till förra modellen.

Allt snack om hur de skulle revolutionera saker — det vägde lätt när det visade sig vara ekonomiskt självmord att sätta in de åtgärder de ville, utan alternativ. Vad hindrar tekniskt från att kombinera nuvarande system med deras tidigare föreslagna system för de som vill logga in en gång varje dag? Ingenting. Men att ge valmöjligheter vore att ge konsumenter större frihet, och det är inte en väg som är attraktiv.

Deras inställning, och uppvisade arrogans i frågan, blev en riktig PR-bomb. Nu backar de helt och fullt för att minska skadan (detta kostar säkerligen mängder med pengar, inte minst att kasta den infrastruktur de jobbat på under en längre tid). Om de, som många spekulerar, kommer försöka ändra villkoren i efterhand på något sätt så kommer de säkert vänta åtminstone ett halvår efter lansering så att de fått en fot på marknaden denna generation.

Men MS valde att offra lite "frihet" på den fysiska fronten för större "frihet" på den digitala. Och den digitala fronten kan vi väl ändå hålla med om är framtiden. Kom ihåg att dessa konsor förväntas leva i 7 år vilket är en lång tid. MS gick med på att öka restiktioner på vad de ansåg sig vara "ute" för att arbeta för en liberalare framtid. Men de misstolkade hur konservativa deras kunder är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Alla som säger att Microsoft lyssnar på sina kunder har fått det om bakfoten helt.

De vet inte vad deras konsol ska stå för alls. Innan hette det att DRM på Xbox One inte kunde tas bort och nu gör man det helt plötsligt. Bra för de som nu kan tänka sig köpa konsolen.

Sony har gjort rätt från början och erbjuder en riktig spelkonsol som är kraftfullare, har bättre exklusiva spel och ett lägre pris så för min del är det Playstation 4 som gäller!

Men du förstår inte att med lite ökade DRM restriktioner på fysisk media kunde MS lätta på restriktionerna på det digitala DRM:et, som endå är framtiden? Jag tycker iaf att det är ett bra utbyte. Jag har inte köpt fysiskt media på en väldans massa år så för mig skulle det innebära mycket MINDRE restriktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Paul Thurrott on twitter: "Xbox One team to users: We wanted to make it awesome, but apparently you wanted a PS4 with an Xbox logo on it. Enjoy."

+1000

Vilken bitter kommentar från Thurrott. Jättebra att han stödjer en Xbox One som säkert fått en extremt marginell andel förhandsbokningar jämfört med PS4 och gått mot en katastrof. Marknaden hade kunnat bli så skev att till och med PC fått fler multiplattformsspel än XB1 i slutändan. Nu försöker Microsoft rädda spelmarknaden, men det kan redan vara försent.

Steam infördes inte över en dag, det började som en distributionsplattform av Valves egna produkter och fick mycket kritik i början. Det tog flera år innan den började accepteras. Här försöker MS införa något liknande pang på i en generationsväxling på konsolmarknaden utan att förstå hur de flesta som haft 360 innan reagerar. Dessutom gör de det med tunga restriktioner som att inte kunna spela offline mer än 24h utan att riktigt bra förklara varför det behövs och även stenhårt pusha fördelarna man får av det.

Microsoft gör mer och mer desperata försök att utöka sina marknader, och de krockar med stora delar av sin befintliga användarskara. Först Windows 8 och mobila marknaden, nu Xbox One och TV/vardagsrum. De har först bara varit intresserat av att prata med sin nya marknad och glömt bort de tidigare kunderna, vilket straffar sig. Att gå ut med TV-presentationen först för Xbox One var en total katastrof.

Permalänk

Att spela online kostar fortfarande pengar, vilket jag inte tänker stötta när man får "host has left the game" var tredje minut. Hade MS en server som hostade spel: ja då kunde jag betala för en live tjänst. Men nu känns det som att dom bara tar ut pengar för att koppla upp sig.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Vilken bitter kommentar från Thurrott. Jättebra att han stödjer en Xbox One som säkert fått en extremt marginell andel förhandsbokningar jämfört med PS4 och gått mot en katastrof. Marknaden hade kunnat bli så skev att till och med PC fått fler multiplattformsspel än XB1 i slutändan. Nu försöker Microsoft rädda spelmarknaden, men det kan redan vara försent.

Steam infördes inte över en dag, det började som en distributionsplattform av Valves egna produkter och fick mycket kritik i början. Det tog flera år innan den började accepteras. Här försöker MS införa något liknande pang på i en generationsväxling på konsolmarknaden utan att förstå hur de flesta som haft 360 innan reagerar. Dessutom gör de det med tunga restriktioner som att inte kunna spela offline mer än 24h utan att riktigt bra förklara varför det behövs och även stenhårt pusha fördelarna man får av det.

Microsoft gör mer och mer desperata försök att utöka sina marknader, och de krockar med stora delar av sin befintliga användarskara. Först Windows 8 och mobila marknaden, nu Xbox One och TV/vardagsrum. De har först bara varit intresserat av att prata med sin nya marknad och glömt bort de tidigare kunderna, vilket straffar sig. Att gå ut med TV-presentationen först för Xbox One var en total katastrof.

http://www.techradar.com/news/gaming/consoles/xbox-one-pre-or...

"Pre-orders of the Xbox One console in the last week have broken all previous pre-order records in Blockbuster's 24-year history, according to a report out of the U.K. today."

Det här var innan man ändrade i sin policy.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja jag är trött på att stoppa i skivor i konsolen på samma sätt som jag stoppade i kasetter i mitt Nintendo 8-bit på 80-talet. Tänkte att jag kunde få slippa det år 2013 lixom... men du har förstås rätt att tycka att det systemet är bättre.

Digitala spel suger. Det är bättre med skivor för att då kan man sälja sina begagnade spel och få en del av sina pengar tillbaks.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Digitala spel suger. Det är bättre med skivor för att då kan man sälja sina begagnade spel och få en del av sina pengar tillbaks.

Men vi skulle ju haft möjligheten att sälja digitala spel om det inte vore för bakåtsträvarna? Men nu kommer vi bara kunna sälja fysisk media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Hur ska konsolen då veta om någon av dina vänner sitter och spelar spelet du delat? Eller om du kör utan skiva (online) och ger skivan till din kompis som kör (offline). Om inta alla konsoler är online så fungerar inte det här systemet.

Hur fan ska konsolen kunna veta det om deen bara kollar dig en gång om dagen då?
Så om min kompis i men delnings lista loggar in en gång, så låses jag ute för resten av 24 timmar eller? Hur exakt har du tänkt dig det skulle fungerat?

Deras krav var inte konstant online, utan du skulle logga in minst EN gång vart 24 timme. Hur tusan hade dom tänkt lösa det då att blocka dina vänner från att spela? Hur fan ska den hålla reda på vem som spelar och inte spelar, om den bara gör en check varje dag? Ingen logik i det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Men du förstår inte att med lite ökade DRM restriktioner på fysisk media kunde MS lätta på restriktionerna på det digitala DRM:et, som endå är framtiden? Jag tycker iaf att det är ett bra utbyte. Jag har inte köpt fysiskt media på en väldans massa år så för mig skulle det innebära mycket MINDRE restriktioner.

Jag köper fortfarande mycket fysisk media även om jag också börjat köpa mer digitalt. Jo jag förstår det men att låsa ner en konsol med DRM restriktioner är inget jag tycker är framtiden därav tycker jag inte om Xbox One.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://www.techradar.com/news/gaming/consoles/xbox-one-pre-or...
"Pre-orders of the Xbox One console in the last week have broken all previous pre-order records in Blockbuster's 24-year history, according to a report out of the U.K. today."
Det här var innan man ändrade i sin policy.

Från en affär och något som på många andra stora ställen pekat helt åt andra hållet. Varför tror du MS ändrat sig? För att folk klagar på internet, eller för att PS4 slagit dem enormt med förhandsbokningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men vi skulle ju haft möjligheten att sälja digitala spel om det inte vore för bakåtsträvarna? Men nu kommer vi bara kunna sälja fysisk media.

Jag ser inte hur det skulle fungera i dagens ekonomiska system att sälja digitala spel... de är ju oskiljbara från originalen, så alla skulle ju bara köpa begagnade spel då, om de skulle vara billigare.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men vi skulle ju haft möjligheten att sälja digitala spel om det inte vore för bakåtsträvarna? Men nu kommer vi bara kunna sälja fysisk media.

Inte helt rätt. Detta kommer från M$ egna munnar. Du skulle kunna sälja spelet EN gång. Personen som sen köpte det spelet, får sen inte sälja det vidare efteråt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Från en affär och något som på många andra stora ställen pekat helt åt andra hållet. Varför tror du MS ändrat sig? För att folk klagar på internet, eller för att PS4 slagit dem enormt med förhandsbokningar?

Ja de har ändrat sig för att folk klagade och inte förstog fördelen med en digital konsol. Otroligt trist.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Bara Apple lyckas med att genomföra "revolutionerade" och stängda system som konsumenterna gillar oavsett hur bra det än är. Microsoft försökte, men tack vare usel PR-avdelning som inte kunde få ut informationen rätt så blev det ett fiasko. Hade de varit Apple där Jony Ive berättat om hur bra det är med "always on" så hade folk jublat.

Om utgivarna vill att deras spel inte ska säljas begagnat, måste digitala nedladdningarna vara betydligt billigare än de som säljs i fysisk form. Som det ser ut idag, kostar digitala nedladdningarna lika mycket eller mer än de fysiska skivorna. Varför ska jag då som konsument köpa det digitalt när jag inte får möjligheten till att ge bort eller sälja spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hur fan ska konsolen kunna veta det om deen bara kollar dig en gång om dagen då?
Så om min kompis i men delnings lista loggar in en gång, så låses jag ute för resten av 24 timmar eller? Hur exakt har du tänkt dig det skulle fungerat?

Deras krav var inte konstant online, utan du skulle logga in minst EN gång vart 24 timme. Hur tusan hade dom tänkt lösa det då att blocka dina vänner från att spela? Hur fan ska den hålla reda på vem som spelar och inte spelar, om den bara gör en check varje dag? Ingen logik i det.

INte vet jag, deras kommunikation har varit usel. Men antagligen så blir spelet låst för alla andra i 24h om någon har spelat spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Inte helt rätt. Detta kommer från M$ egna munnar. Du skulle kunna sälja spelet EN gång. Personen som sen köpte det spelet, får sen inte sälja det vidare efteråt.

Vilket är bättre än att inte kunna sälja alls? Och en som redan har köpt spelet begagnat har ju redan sparat en massa på just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://www.techradar.com/news/gaming/consoles/xbox-one-pre-or...

"Pre-orders of the Xbox One console in the last week have broken all previous pre-order records in Blockbuster's 24-year history, according to a report out of the U.K. today."

Det här var innan man ändrade i sin policy.

Men detta var ju för fan innan E3.. Då man visste varken priset mot PS4an. Och exakt vad deras policy var. För det var fortfarande mycket lul om hur fan M$ hade tänkt sköta det. Och efter E3 skiftade detta enormt till Sonys fördel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag köper fortfarande mycket fysisk media även om jag också börjat köpa mer digitalt. Jo jag förstår det men att låsa ner en konsol med DRM restriktioner är inget jag tycker är framtiden därav tycker jag inte om Xbox One.

Den är fortfarande lika låst, restriktionerna skulle bara bli lite mer förskjutna åt fysisk media. Vilket är bra eller? Att framtidens försäljningsätt av spel blir mindre DRM belagt i utbyte mot lite DRM på fysiskt media som ändå är på utgång?

Problemet är att alla antar att MS gör det för egen vinning istället för att se att de försöker möjliggöra en mindre restrikterad framtid. Och den framtiden är digital enligt dem.

Permalänk
Medlem

Bra ändringar att ta bort det idiotiska 24-timmarskravet. Försvinner kinect-kravet kan det bli en riktigt bra konsoll. Visst är det väldigt illa att de överhuvudtaget försökte införa sån här skit, men tyvärr är sony inte heller kända att arbeta för att förenkla det för slutkonsumenter, trots att de gjorde ett mycket bättre jobb i PS4:ans fall.

Synd bara att MS alltför ofta ska göra så brutalt fel från början och envist hävda att alla vill ha det så för att senare tvingas kovända när alltför många haft starka åsikter om det. Lite marknadsundersökningar och ett sunt antagande att inte alla konsumenter är idioter hade gjort att de sluppit detta. Då hade de insett att ett vettigare alternativ vode att införa frivilliga nya funktioner och låta de som vill ha det som förr välja att slipa de nya funktionerna.

Jag undrar om de hade problem med "family sharing"-tekniken med tanke på att de helt tar bort det. Det kan ju inte vara svårt att odrna ett mellanting som att t.ex. de som kopplar upp sig ständigt eller var 24:e timme kan dela sina spel och att spelen inte går att spela för andra om ägaren inte varit uppkopplad senaste tiden.

[Foliehatt på]
Känns intressant med timingen att detta kommer upp lagom efter Snowdens avslöjanden som fått även amerikaner mer kritiska till NSA:s spaningsverksamhet.
MS kanske insåg att det skulle kunna förstöra deras förtroende helt om sanningen bakom NSAbox One avslöjades.
[/Foliehatt av]