Microsoft kovänder om Xbox One DRM

Permalänk
Medlem

Vilka kappvändare. Kan dom inte ändra design på sin VHS spelare när dom ändå är igång och inte tvinga folk att betala för kinect även om man inte vill ha det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tidigare kunde man köpa spel på skiva, installera och sen aldrig mer behöva bry sig om skivan. Man kunde till och med dela spelet med 10 andra människor helt gratis, som inte ens behövde bo i samma stad.

Det här nya systemet fungerar likadant som Nintendo 8-bit. Det är jag less på. Internet är framtiden.

Skrivet av iaken:

4K är inte ämnat för spel. Ingen har sagt det. Foton och film, ja visst. Tycker personligen att det är synd att man inte kan låna ut spel digitalt i och med denna ändringen.

Skrivet av Laymachine:

Jag kan förstå varför vissa delar a världen jublat över detta, men att så många svenskar gör det är för mig ofattbart. Visst är det tråkigt med autentisiering varje dag, men om denna Usväng betyder att jag inte längre kan dela mitt bibliotek av spel med 10 vänner längre ser jag som en sjukt stor förlust. Speciellt med tanke på att vi här i sverige är ledande inom stabila bredband.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni drar lite väl förhastade slutsatser. Artikeln bara antar, spekulerar, gissar vilt i sista stycket om den digitala biten. Microsoft har knappast berättat eller spikat alla detaljer.

Tänker man efter så inser många att inget hindrar dom från att köra båda sätten samtidigt. Bara detaljen att de fortfarande har digital nedladdning (spel på hårddisken) osv gör det uppenbart att de enkelt kan låta dig välja själv hur du vill ha det. Tex Vill du koppla till konto, fråga hur du vill göra med skivor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det är absolut inte tid för att göra en enbart-online-konsol.

I USA, Xbox:ens hemland, är telekominfrastrukturen urdålig. Så bara där krockar det.
Sedan lär din tagning utav Microsofts delnings-regler vara vansinnigt liberala. Min uppfattning var ett enbart ett system i sänder har tillgång till spelet - och utan verifieringen varje dygn så kommer mjukvara inte fungera.

Även i Sverige och delar av Europa så är tekniken inte redo. Att ladda ned ett 10-40GB stort spel över ADSL kan ta längre tid än att ta spårvagnen ned till sta'n och köpa skiten. Inte att nämna att en marknadsplats för spel på nätet skulle resultera i bristande konkurrens och priserna riskerar att hålla sig skyhöga - då butikernas lager inte längre är ett prispressande element.

Nä okej men om man hade släppt en modell med skivspelare och en billigare utan. Jag hade lätt köpt den utan.

Visst kommer man fortfarande kunna köpa spel digitalt. Men nu finns det inga fördelar med det. Delnings funktionerna som nu försvann hade så klart inte inneburit att det 10 personerna hade kunnat spela spelet samtidigt. Men det är lättare att låna ut ett spel digitalt än det är att låna ut en skiva. Speciellt om man inte bor på samma ort.

Skivor är ingen perfekt värld. Vad händer om du tappar bort skivan eller om du repar den? Jo då är du körd. Sen blir det nu ett krav att trycka in skivan varje gång du ska spela det spelet.

Underligt att alla utan internet har kunnat få sånt gehör. swec forum kanske kommuniserar med dom via röksignaler. Vad vet jag?

Nä men skivor kanske är framtiden om 3 år kanske vi köper ännu mer film, musik och spel på skiva. Jag börjar mer och mer tro att internet bara är en fluga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tycker det är lite konstigt att ingen har blivit förbannad på att man fortfarande måste ha xbox live gold och nu även ps+ för att spela online..
Va sjutton.. Allt jag vill göra är att köpa en konsoll, spela online utan att behöva betala en satans måndaskostnad! Jag spelar inte jätte ofta online men det händer o det tycker jag inte då ska kosta.. Jag betalar redan bredband..
Lite som att alla som tillverkar datorer skulle börja ta betalt (dell, hp, asus, msi osv) o även alla webbläsare (mozilla, microsoft, opera, google).. Båda 2 gör ju det möjligt för dig att spela med andra.. nej usch det blir bojkott.

This.

Blir bojkott av både Ps4 och Xbone p.g.a av just detta. Helvete ska man behöva betala en månadskostnad för en konsol som kostar 4k med spel som kostar 500-700 spänn, NEVAH!!

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Jag skulle inte ha försökt mig på på något liknande från första början och jag skulle dessutom ha tagit bort kravet på spionkameran, förlåt Kinect, så att priset kan gå ner.

MS kan inte ta bort Kinect, det är ett krav från NSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tycker det är lite konstigt att ingen har blivit förbannad på att man fortfarande måste ha xbox live gold och nu även ps+ för att spela online..
Va sjutton.. Allt jag vill göra är att köpa en konsoll, spela online utan att behöva betala en satans måndaskostnad! Jag spelar inte jätte ofta online men det händer o det tycker jag inte då ska kosta.. Jag betalar redan bredband..
Lite som att alla som tillverkar datorer skulle börja ta betalt (dell, hp, asus, msi osv) o även alla webbläsare (mozilla, microsoft, opera, google).. Båda 2 gör ju det möjligt för dig att spela med andra.. nej usch det blir bojkott.

Fråga dig själv hur mycket av pengarna du betalar till din ISP som utvecklaren eller utgivaren ser.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Helt klart ett steg framåt för Xbox One som en konsumentvänligare konsol. Problemet nu är att introduktionen var så grotesk och uppenbarligen anti-konsument att det lär svärta av hela systemet. Ta bort Kinect-kravet och sänk priset så kanske det kan bli något utav skiten.

Skivor lär kunna installeras som på Xbox 360.

...

Ja precis. Dvs man installerar spelet på hårdisken... men måste ändå ta en promenad för att byta skiva varje gång man vill byta spel. Dessutom måste man stå ut med bruset och långsammare laddningstider.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg borttagna*

Reglerna säger:

Citat:

§1.6
Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

Tog bort "+1"-inlägg, memebilder och fem upprepningar av "De borde kalla den Xbox 180!"-skämtet (lämnade en instans på första sidan för de som vill läsa det igen ).

Tog även bort en alltför grov liknelse, för att främja högre nivå på språket och lägre risk för flamewar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Först W8 och nu xbox, det går inte så bra för Microsoft just nu...De missbedömde marknaden och trodde att de hade mycket mer makt och inflytande på folket tills verkligheten knackade på dörren.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

This.

Blir bojkott av både Ps4 och Xbone p.g.a av just detta. Helvete ska man behöva betala en månadskostnad för en konsol som kostar 4000k med spel som kostar 500-700 spänn, NEVAH!!

Priset på konsolerna är ganska överkomligt med tanke på vad som finns i dem - man får nog lägga ut någon tusenlapp till för att få en likvärdig pc. Priset på konsolen lär väl sjunka inom ett par år som vanligt dock (köpte mitt 360 för 1500:- för ca fem år sedan). Men jag håller med, även om det inte är mycket pengar/dag som månadskostnaden innebär så är det ju trist. Visserligen så skulle väl MS ordna med en tämligen stor mängd servrar till sin nya konsol men hela intäkten från månadskostnaden lär ju inte gå till underhåll av dessa.

I övrigt så är det ju saker som det här som är själva affärsidén med konsoler och har alltid varit - Konsolen ska säljas till ett överkomligt pris varefter pengarna ska håvas in på dyra spel, tillbehör och andra funktioner.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

haha, det tog alltså två veckor innan Failbox one kröp till korset. PS4 har fått så mycket gratis PR nu och tillsammans med bättre pris och hårdvara så kommer ju PS4 att krossa failbox när försäljningen drar igång.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Varför försöker dom tvinga kunderna till konstiga saker, likadant med W8, och sen får dom erkänna att dom hade fel och göra om och göra rätt...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Microsoft shouldent be praised to undoing this, Sony didnt made this misstake from the very start.

Håller helt med honom, tycker inte man ska se positivt på detta, för dom har försökt få igenom detta.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur ni tänker här. Majoriteten klagar på online check och att man inte kan dela med sig av sina spel alternativt sälja dem vidare. Nu har dom tagit bort det förstnämnda men detta tog oss tillbaka till 80 talet. Du kan inte dela med dig av dina digitalt köpta spel längre så vill du kunna dela med dig får du snällt köpa skiva igen.
Alla klagar på att med det gamla systemet så kan man inte sälja sina spel begagnade men digitalt funkar ju inte detta ändå (Vare sig nya eller gamla systemet).
Så MS backade i vissa frågor men resultatet blev inte bättre för det.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

haha, det tog alltså två veckor innan Failbox one kröp till korset. PS4 har fått så mycket gratis PR nu och tillsammans med bättre pris och hårdvara så kommer ju PS4 att krossa failbox när försäljningen drar igång.

Haha det hade ju varit kanon så att alla börjar utveckla exklusivt för ps4 och priserna mer än dubbleras, seriöst sluta vara fanboy, det är osmakligt och löjligt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Om man får spekulera lite tror jag inte microsoft som ändrade på sin produkt pågrund av konsumenterna. När senast gjorde dom det?

Snarare beror det efter påtryck från aktieägare.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

http://www.youtube.com/watch?v=JVzwI_aImrw

Microsoft shouldent be praised to undoing this, Sony didnt made this misstake from the very start.

Håller helt med honom, tycker inte man ska se positivt på detta, för dom har försökt få igenom detta.

Vet inte om jag håller med honom, var nämligen tvungen att stänga av ungefär 20 sekunder in i klippet.. Jisses vad jobbig han var. Slappna av...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Det stog inget om att spelet måstes läsas konstant från läsaren, bara en snabb fix där, det stog bara att skivan måste sitta i ( någon form av DRM skydd att kolla ifall du äger produkten ) Tror nog fortfarande de kräver att man installerar den. Men inget som vet, de har inte uttalat sig om detta.

Källa: http://news.xbox.com/2013/06/update

Den största nyheten här dock är att de gör konsolen regions fri. Den absolut viktigaste punkten.

Hoppas på detta med. Den läser av skivan och bekräftar att den är genuin sen behöver den inte läsa under användning.

Skrivet av Atlas Tasume:

1 problem fixat, 999 kvar. Typ.

Snarare 3 fixade, ett kvarstår. Krav på kinnect.

Skrivet av Teslacoiler:

Fantastiskt, ska bli riktigt intressant att lira spel i 4K sen. Så kan ju alla Ps4:a fanboys spela i 1080p. Tycker inte Sony har gjort något att hänga i julgranen sedan Walkman. Men alla är vi olika.

Varken PS4 eller XBONE stödjer 4K-spelande, endast 4K-video.

Skrivet av holmberg:

Att de tar bort regionslåsning är ju bra.
Resten hade jag gärna behållt. "Family-grejen innebar ju (om jag fattat rätt)att om man T.ex vill lira ett spel i co-op med polaren så behöver bara en av oss äga spelet. Men det försvinner nu. Tack för det alla trångsynta och gnälliga djävlar! :/

Tänk vad smidigt när man varit hos polaren och blivit sugen på att lira ett spel i sin samling. Utan skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kunde aldrig spela samma spel på två olika boxar samtidigt, detta var aldrig aktuellt.

Skrivet av Kevlarheart:

Tack alla bakåt strävare. Tycker dock att det hade räckt med att dom tog bort online verifieringen som halva världen verkar klagat på.. Får helt enkelt stanna kvar på 90talet ett tag till.

Vad gav 24h-checken oss som konsumenter? På vilket sätt gjorde det produkten bättre för oss?

Skrivet av Kardizz:

De enda personerna som vann på det här är fattiga amerikanare som inte har råd med någon sorts bredband.. Sorgligt att vi inte kommer kunna dela spel via live längre Det man såg fram mest emot ju!

Nyckelordet här är stabilt internet och i vissa fall internet över huvud taget, inte hur vida man har råd med det.

Skrivet av Maho:

Dom har sålt sig för pengar, vad kallar man det nu igen? ^^

Man kallar det företagsamhet. Ett företags anledning att existera är att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

1. Det är mest EAs fel
2. Om du kollar på BF4 ser du hur mycket de har lyssnat på communityt.

om man inte kan joina servrar ingame och tvingas använda battlelog så har de inte lyssnat ett skit

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

1 problem fixat, 999 kvar. Typ.

Ha den heter ju xbox "one" så ett problem kunde de ju fixa iaf hehehe

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av panzerthrash:

priset och hårdvaran. jag tror inte att dom behöver komma med med något speciellt dom gjorde ju allt rätt från början

Sony har ju, med citat från Fredagspanelen, totaltabbat sig förr, så även om de dukar bordet fint och till synes presenterar bra mat, behöver inte det betyda att den är god.

Jag är dock jävligt skeptisk till Xbox One och att de nu bara ändrat åsikt om DRM, online check mm.
Allt detta, som de stod för så hårt - att sakerna vart huggna i sten.

Jag är bara rädd att Microsoft tittat på hur dåliga siffror Xbox One har i förbokningar, jämfört med PS4, vilket gör att de nu ändrar avtalen för att vinna tillbaka gamers. Men, vad är det som säger att inte kan ÄNDRA TILLBAKA till DRM, 24h Online Check osv... ??
Det är min fasa, att de liksom "snärjer gamers att köpa plattformen, och ½-1år ändrar avtalet för hur konsolen kan användas...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Jag fattar inte hur ni tänker här. Majoriteten klagar på online check och att man inte kan dela med sig av sina spel alternativt sälja dem vidare. Nu har dom tagit bort det förstnämnda men detta tog oss tillbaka till 80 talet. Du kan inte dela med dig av dina digitalt köpta spel längre så vill du kunna dela med dig får du snällt köpa skiva igen.
Alla klagar på att med det gamla systemet så kan man inte sälja sina spel begagnade men digitalt funkar ju inte detta ändå (Vare sig nya eller gamla systemet).
Så MS backade i vissa frågor men resultatet blev inte bättre för det.

Det är ett aktivt val av MS och inget annat än artificiella spärrar, precis DRM-skräpet de valde att införa. Det är inte konsumentens fel att MS eller förlag/publicisterna tar bort möjligheterna till att dela med sig av digitalt innehåll. De skulle utan problem kunna möjliggöra detta utan att för den delen införa Orwells 1984.

Permalänk
Medlem

Köper ändå Xbone, bryr mig inte om DRM och allt skit som folk klagar på. Mina spel finns ändå hos Microsoft

Varför boka? Plockar hellre upp en på samma dag till rabatterat pris.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av R4UWR:

Hur fungerar nu ''cloud powered''?

Du kommer missa massvis av effekter i spel, tex. skuggor på spelare försvinner helt, du kan bara se blå himmel - även om det skulle varit natt och stjärnklart, smoke granades blir bara.... granades, "poff" säger det och ingen rök kommer osv.

Bilarna i forza kommer inte ens starta, eftersom de skall använda AI från molnet, så kör du offline kommer de bara stå still vid start/mål linjen

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ta bort kinect, ta bort family sharing, ta bort discless gaming. Ta bort allt som skiljer sig åt från förra generationens konsoler. Hur kul är det att bara ha upphottade versioner av förra generationens konsoler?? Hade gärna sett en always online konsol, men nu har vi två likadana istället. Jag var faktiskt imponerad att MS fick till ett avtal med utgivarna om digital delning, även om det medförde en online check. Men allt det gick i sjön nu, pga av att folk vill skicka skivor till varandra.. -.-

Permalänk
Medlem

Nu blir jag riktigt glad !

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Så länge Xbone har kinekt inbyggt så är den inte intressant. I 1984 har dom TV med inbygd övervakning som inte går att stänga av... verkar som att MS tog inspiration därifrån.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Ta bort kinect, ta bort family sharing, ta bort discless gaming. Ta bort allt som skiljer sig åt från förra generationens konsoler. Hur kul är det att bara ha upphottade versioner av förra generationens konsoler?? Hade gärna sett en always online konsol, men nu har vi två likadana istället. Jag var faktiskt imponerad att MS fick till ett avtal med utgivarna om digital delning, även om det medförde en online check. Men allt det gick i sjön nu, pga av att folk vill skicka skivor till varandra.. -.-

Exakt bakåtsträvare till miljöbovar. Skäms på dem som vill förstöra moder jord ännu mer..

Permalänk
Medlem

vem mer än jag tror att dem kommer återinföra detta när alla köpt producten. jag tror dem kommer lägga in någon uppdatering som antingen för produkten ospelbar eller måste man gå med deras "terms" och acceptera det. så är det jag kommer ha öppna ögon i ett år till innan jag bestämmer mig. man vet ju hur mycket tabbar som kan komma fram vid release

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci