Microsoft kovänder om Xbox One DRM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

http://www.youtube.com/watch?v=JVzwI_aImrw

Microsoft shouldent be praised to undoing this, Sony didnt made this misstake from the very start.

Håller helt med honom, tycker inte man ska se positivt på detta, för dom har försökt få igenom detta.

Försökt ja, men ändrat sig efter påtryckning.

Sony gick steget längre, de såg till att det installerade övervakande mjukvara som regelbundet kontrollerar dig. Ofta utan din vetskap.
http://en.wikipedia.org/wiki/SecuROM

Vad som är än värre var att SecuROM ställer krav på dig som användare att inte köra vissa program, som tex ProcessExplorer. Kör du det funkar övervakningsmjukvaran inte och du får inte spela. Inte bara spelet som installerade SecuROM utan ävan andra spel.
Detta hände mig, jag installerade Crysis och har för vana att alltid ha ProcessExplorer igång.
Installationen gick väl men när jag skulle starta Crysis gick det inte igång på grund av en "säkerhetsmodul" inte kunde laddas.
Jag tröttnade allvarligt på EA och deras arrogans och misstro till sina kunder och försökte starta Fallout 3. Det startade inte heller.

De är lika goda kålsupare

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket 360:n har utvecklats i programvaran från release tills nu och med tanke på hur lite som har hänt på PS3 så kommer jag köpa en Xbox One. Om jag köper någon alls.

Men det kommer inte att bli något köp på release, ingen är helt utdömd ännu. Har PS4 förbättrat systemet för hur uppdateringar och installationer sköts ORDENTLIGT så kan den vara intressant igen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ja, himla tråkigt att Microsoft tvingas backa i nedrustningen utav konsumenträtten. Självklart skall systemet vara regionslåst, spelen licensreglerade för andrahandsförsäljning och självklart skall Microsoft kunna neka systemen från att starta spelen när nästa system intågar.

Jag förstår inte hur folk prioriterar. Det är ju att sådana här vansinniga idéer som gjort industrin är ett sånt enfaldigt illa ställa just nu. Med Always-Online-DRM, slopat LAN-stöd, multiplayer-koder i andrahandsspel, day-one DLC, DLC-modellen överlag, etc. Självfallet skall de bestridas och Microsoft har backat och gjort systemet något mindre oattraktivt.

Fyfan.

Sedan vore det helt okej att få Google att lägga ned Google Glasses. Folk är så enfaldigt lättimponerade och säljer ut sin integritet i utbyte mot vilken skit som helst.

Yeap verkligen.. nu har vi datorer och mobiler som är online hela tiden, Vilken hemsk värld vi lever i
Borde gå tillbaka till medeltiden då allt var enkelt och bra.

Vill du ha en foliehatt också? tror aliens skannar din hjärna en gång per dag

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Är det säkert att Xbox Family försvinner? Inte läst något om det men det kanske är något jag har missat.

PS. Om Xbox Family försvinner så är det en större förlust än vinst

Just nu tolkar nog de flesta texten som att funktionen med att dela spelbibliotek mellan 10 personer digitalt har försvunnit.

"These changes will impact some of the scenarios we previously announced for Xbox One. The sharing of games will work as it does today, you will simply share the disc. Downloaded titles cannot be shared or resold. Also, similar to today, playing disc based games will require that the disc be in the tray."

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Nu kanske det är värt att skaffa en i framtiden. Blir dock ingen day one för mig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Just nu tolkar nog de flesta texten som att funktionen med att dela spelbibliotek mellan 10 personer digitalt har försvunnit.

"These changes will impact some of the scenarios we previously announced for Xbox One. The sharing of games will work as it does today, you will simply share the disc. Downloaded titles cannot be shared or resold. Also, similar to today, playing disc based games will require that the disc be in the tray."

OMG kunde man till och med sälja digitala versionerna! Jag dör nu... Seriöst, vilken konsumenträtt, alla vi som håller oss till digitala tjänster förlorade nu...

Permalänk
Medlem

De förändringar Microsoft nu gått ut med är ju snarare oroväckande än positiva. Först säger de att de inte kommer ändra upplägget och att hela konsollen har byggts kring det här konceptet, sen ska de revidera allting? Med tanke på att konsollen ska släppas om 5-6 månader är jag orolig för hur detta kommer påverka slutprodukten.
Om nu konsollen byggts kring detta system så lär det ju inte räcka att ändra några rader kod för att plocka bort det, och då kanske andra delar av mjukvaran blir lidande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Ta bort kinect, ta bort family sharing, ta bort discless gaming. Ta bort allt som skiljer sig åt från förra generationens konsoler. Hur kul är det att bara ha upphottade versioner av förra generationens konsoler?? Hade gärna sett en always online konsol, men nu har vi två likadana istället. Jag var faktiskt imponerad att MS fick till ett avtal med utgivarna om digital delning, även om det medförde en online check. Men allt det gick i sjön nu, pga av att folk vill skicka skivor till varandra.. -.-

Ja vi höll på att få den första möjligheten i historien att dela/sälja digitala appar (Ja i alla fall om man tittar på de populära app-plattformarna som iOS, Android, Windows o.s.v.). Nu gick det om stöpet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolny:

De förändringar Microsoft nu gått ut med är ju snarare oroväckande än positiva. Först säger de att de inte kommer ändra upplägget och att hela konsollen har byggts kring det här konceptet, sen ska de revidera allting? Med tanke på att konsollen ska släppas om 5-6 månader är jag orolig för hur detta kommer påverka slutprodukten.
Om nu konsollen byggts kring detta system så lär det ju inte räcka att ändra några rader kod för att plocka bort det, och då kanske andra delar av mjukvaran blir lidande istället.

Men "byggd för detta" menas att konsolen har(hade) funktioner såsom family sharing och discless gaming, som nu måste tas bort iom denna förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Ja vi höll på att få den första möjligheten i historien att dela/sälja digitala appar (Ja i alla fall om man tittar på de populära app-plattformarna som iOS, Android, Windows o.s.v.). Nu gick det om stöpet...

Jag hoppas innerligt de slällper en always-on Xbox One utan blueray så vi får tillbaka dessa funktioner. Men det är inte troligt, nu får vi istället nöja oss med skivor och begränsade digitala versioner de kommande 7 åren. Tack så hemskt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men "byggd för detta" menas att konsolen har(hade) funktioner såsom family sharing och discless gaming, som nu måste tas bort iom denna förändring.

det är mycket mer än det som måste tas bort
De har byggt hela systemet hur xbox one kommer funka kring detta "drm" systemet.
De skulle visa upp fler och fler saker jo närmare releasen det kom. En av sakerna var att man kunde streama xbox spelan till valfri enhet, + fler saker som de höll på att utvecklas. Nu läggs allt ner

Permalänk
Medlem

Miljön förstörs ännu mer pga mer skivor å fodral ska skapas sedan fraktas...

Detta hade lätt gått över internet, å sluta säg att det finns områden med dålig uppkoppling. Finns något som heter streaming..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

det är mycket mer än det som måste tas bort
De har byggt hela systemet hur xbox one kommer funka kring detta "drm" systemet.
De skulle visa upp fler och fler saker jo närmare releasen det kom. En av sakerna var att man kunde streama xbox spelan till valfri enhet, + fler saker som de höll på att utvecklas. Nu läggs allt ner

Stream till valfri enhet är en våt dröm. Det vill jag så sjukt gärna ha. Hoppas de inte lägger ner det projektet...

Permalänk
Medlem

Skönt att de är redo att ändra på sin inställning till det hela. Frågan är "Is it too little too late?" för dom...? Nu tilltalar ingen av konsolerna mig något märkvärt. Skulle jag mot all förmodan köpt en hade det blivit ett PS4 för att prislappen är billigare men antagligen blir det ingen konsol.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

This.

Blir bojkott av både Ps4 och Xbone p.g.a av just detta. Helvete ska man behöva betala en månadskostnad för en konsol som kostar 4k med spel som kostar 500-700 spänn, NEVAH!!

Köp spelen utomlands då, och spela online på PC.

T.e.x UK/US för PS3/Xbox 360 spel så får du de flesta för runt 400 kr inklusive frakt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Kan ju inte säga att jag är förvånad med tanke på kritiken de fick...

Nu får vi se vad Sony kan kontra med...

De behöver inte kontra, ps4 var perfekt från början.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Paul Thurrott on twitter: "Xbox One team to users: We wanted to make it awesome, but apparently you wanted a PS4 with an Xbox logo on it. Enjoy."

+1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

De sade aldrig att DU får tillgång till 10 vänners spelbibliotek. Du måste vara familjemedlem för att kunna göra det. Hur de skulle ha kollat det i praktiken vet ingen (antagligen någon form av delat XBox live konto). Du kunde däremot logga in var som helst och dra ner ett spel du ägde och spela. Sen då ägaren till konsolen loggar in skulle inte spelet ha varit aktiverat för dem längre. Sedan kunde du utan avgift GE BORT spelet (inte dela) åt en vän som hade varit i din vänlista i 30 dagar. Inte direkt vänligt för en begagnadmarknad.

Hur folk har vänt detta till "Gratis spel för/från 10 av mina vänner" förstår jag inte.

Källa: http://news.xbox.com/2013/06/license

Mja, det behöver nödvändigtvis inte vara en "familjemedlem". Utan även en vän på Xbox live. Men det finns ju en möjlighet att denna information är fel, men jag tror inte det.

Microsoft är ju tyvärr inte så tydliga i sin kommunikation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Miljön förstörs ännu mer pga mer skivor å fodral ska skapas sedan fraktas...

Detta hade lätt gått över internet, å sluta säg att det finns områden med dålig uppkoppling. Finns något som heter streaming..

Ja tyvärr så har nog inte så många brytt sig om miljön i WOWandet av skivor...

Permalänk

Ett steg i rätt riktning. Faktum är dock fortfarande att man får betala mer för en konsol som kan prestera mindre. Så hej då XBOX One, trots allt...

Permalänk
Medlem

Aja, om de nya konsolerna nu inte kommer med något nytt pga av att konsolägarna är efter, så kanske PC Gaming for en uppsving <3 Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Riktigt dåligt gjort av Microsoft det här att böja sig för baktåsträvare. Här hade man hoppats att man skulle få leva digitalt, men icke. Folket krävde plastskivor från 70-talet och det fick dom.

"Leva digitalt"? Du skojar.

Min enda slutsats är att du är Microsoft-evangelist och får betalt för allt du säger här på Swec.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Mja, det behöver nödvändigtvis inte vara en "familjemedlem". Utan även en vän på Xbox live. Men det finns ju en möjlighet att denna information är fel, men jag tror inte det.

Microsoft är ju tyvärr inte så tydliga i sin kommunikation

Skickades från m.sweclockers.com

"These changes will impact some of the scenarios we previously announced for Xbox One. The sharing of games will work as it does today, you will simply share the disc. Downloaded titles cannot be shared or resold. Also, similar to today, playing disc based games will require that the disc be in the tray."

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexenhammer:

Ett steg i rätt riktning. Faktum är dock fortfarande att man får betala mer för en konsol som kan prestera mindre. Så hej då XBOX One, trots allt...

Kristallkula much eller? Du vet uppenbarligen något som ingen annan vet. Kan jag få rätt lottorad till på lördag tack?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Riktigt dåligt gjort av Microsoft det här att böja sig för baktåsträvare. Här hade man hoppats att man skulle få leva digitalt, men icke. Folket krävde plastskivor från 70-talet och det fick dom.

Det är väl inte folkets fel. Visst, du säger att det är dåligt gjort av Microsoft men lägger till att det är för att de lyssnat på "bakåtsträvare". Det hade ju gått att kombinera det bästa från båda världar om nu Microsoft hade velat detta. Ladda ner spel online kommer väl inte vara avstängt för övrigt? Dela med sig av sitt spel till vänner så länge man är online borde också gå fortfarande om Microsoft skulle vilja detta. Går att lösa om man knyter en fysisk kopia till ens konto (frivilligt) med onlineuppkoppling och så länge detta är gjort kan man dela med sig av spelet. Vill man sälja den fysiska skivan så kommer den inte fungera förrän den är avregistrerad från användaren igen och då kan spelet inte lägre delas med vänner.
Dessutom skulle man kunna använda samma funktion med tillfälligt bindande av spel till kontot för att spela utan skiva.
Använd internetuppkopplingen för att öppnna möjligheter, inte stänga dem!

Så är man missnöjd med tjänster och stöd som xboxone kommer innehålla i nuläget så bör man inte lägga skulden på att folk varit missnöjda eller "bakåtstävare". Nuvarande begränsningar kommer från Microsofts egna beslut och val uteslutande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Xbox blev precis så mycket mer attraktiv.
Men väljer nog ändå Playstation 4.

Sony före Microsoft denna gång..
Japan före USA

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Leva digitalt"? Du skojar.

Min enda slutsats är att du är Microsoft-evangelist och får betalt för allt du säger här på Swec.

Seriöst, nämn en enda nackdel för oss som alltid är uppkopplade och köper digitalt? Just nu förlorade vi alla framsteg MS försökte komma med på den digitala fronten bara för folk vill kränga skivor till varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl inte folkets fel. Visst, du säger att det är dåligt gjort av Microsoft men lägger till att det är för att de lyssnat på "bakåtsträvare". Det hade ju gått att kombinera det bästa från båda världar om nu Microsoft hade velat detta. Ladda ner spel online kommer väl inte vara avstängt för övrigt? Dela med sig av sitt spel till vänner så länge man är online borde också gå fortfarande om Microsoft skulle vilja detta. Går att lösa om man knyter en fysisk kopia till ens konto (frivilligt) med onlineuppkoppling och så länge detta är gjort kan man dela med sig av spelet. Vill man sälja den fysiska skivan så kommer den inte fungera förrän den är avregistrerad från användaren igen och då kan spelet inte lägre delas med vänner.
Dessutom skulle man kunna använda samma funktion med tillfälligt bindande av spel till kontot för att spela utan skiva.
Använd internetuppkopplingen för att öppnna möjligheter, inte stänga dem!

Så är man missnöjd med tjänster och stöd som xboxone kommer innehålla i nuläget så bör man inte lägga skulden på att folk varit missnöjda eller "bakåtstävare". Nuvarande begränsningar kommer från Microsofts egna beslut och val uteslutande.

Nej, det är en balansgång mellan utgivare och konsumenter som MS måste gå. Antagligen vill utgivarna strama åt den fysiska spelmarknaden och iom det kunna vara lite liberalare på den digitala fronten. You can't have it both.

Permalänk
Medlem

Jag vill se en ny omröstning om vilken konsoll folk här på Swec kommer att köpa efter denna nyhet.

Jag kommer förmodligen inte köpa någon av dem. Inte direkt i alla fall.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

T.ex:
Forza 5
Quantum Break

Inte bara exklusiva spel men du kan ju ta dig en titt så du får se att det faktiskt finns fler.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_One_games

Quantum Break skall vara spel och tv blandat och inget gameplay, men ja, det kan ju bli bra. Och ett bilspel. Underwhelmed.
Tur smaken är som baken