Får Android monopol (ca:90 %) på mobilmarknaden till slut?

Permalänk
Medlem

Jag tror Android kommer få i alla fall 90%.

Förstår inte hur folk tror att WP kommer växa så stort, max 10%, okänt för väldigt många samt inget speciellt i sig (ja, jag är fanboy). iOS är rökt sedan länge och går bara utför. Att WP går om iOS är inget jag tvivlar på, däremot när, det är en bra fråga.

Vet inte vad jag tycker om monopol, själv älskar jag ju Android men det är självklart viktigt med konkurrenter för att driva utvecklingen framåt.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av md7:

Skulle vilja påstå att det är du som är fanatikern och har svårt att ta till dig information. Såväl jag, och andra till exempel S_Z, har kommit med otal faktauppgifter om att iPhone 5s hårdvara är i toppskiktet vilket du vägrar ta till dig. Ännu roligare är det när du tjafsar emot och säger att iPhone 5s hårdvara är kass när du jobbar på Volvo AB (inget ont om det och antar att det inte är datorer du jobbar med där) medan jag (och säkerligen S_Z med flera) är utbildade inom datavetenskap och har jobbat med datorer i flera år. Tror du verkligen att du vet bättre än oss när det gäller hur hårdvara och mjukvara fungerar i en mobil/dator?

Har aldrig menat att iPhone 5 har dålig hårdvara, duger lätt till vad den ska driva. Däremot menar jag att telefonen i sig inte kan mäta sig mot sina lika dyra konkurenter.

Jag skryter inte med hur tekniskt lagd jag är i ämnet för det är jag inte men skulle inte använda det som argument för att påvisa intelligens...

Angående fanatism och information, jag tar till mig det alla skriver om och just nu ser det inte bra ut för iPhonen i framtiden. Det har inget med fanatism att göra utan är ren fakta.

Försök att förstå att jag tycker att iPhone 5 är en helt ok telefon men inte värd det de begär för den.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk

För första gången vill jag faktiskt att Android börjar tappa och Apple/iOS tar mer. Detsamma gäller Windows Phone så klart, monopol är inte bra för någon, utom möjligen den som har monopolet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Har aldrig menat att iPhone 5 har dålig hårdvara, duger lätt till vad den ska driva. Däremot menar jag att telefonen i sig inte kan mäta sig mot sina lika dyra konkurenter.

Jag skryter inte med hur tekniskt lagd jag är i ämnet för det är jag inte men skulle inte använda det som argument för att påvisa intelligens...

Angående fanatism och information, jag tar till mig det alla skriver om och just nu ser det inte bra ut för iPhonen i framtiden. Det har inget med fanatism att göra utan är ren fakta.

Försök att förstå att jag tycker att iPhone 5 är en helt ok telefon men inte värd det de begär för den.

Tror nog majoriteten av dom som tycker om Iphone inte bryr sig om att ha det senaste i hårdvaruväg, om det sitter en snabbare cpu tror jag det är skitsamma.
Såklart är inte alla köpare såhär, men tror nog det är rätt generellt, det är inte quadcore ghz som säljer Iphones direkt
Kameran ex i Iphone5 tar faktiskt fortfarande riktigt bra bilder, och har varit i toppen sen den släpptes, är först nu den har fått lämna (undantag pureview 808 som pownar alla )

Enkelheten tilltalar även nog en majoritet av köparna och också därför dom tycker om Iphone.

Ramblar lite här men det är andra saker som gör Iphone populär och säljer, senaste hårdvaran(cpu osv är inte en av dom)

WP är tvärtom, dom jag vet som man visat det för tycker det ser enormt rörigt ut, och många är rädda för det. Ungefär likheten med metro i windows 8.
Och jag håller med, första anblicken på WP så är det ett stort WTF i skallen på mig, ser helt sjukt krångligt och rörigt ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BoToss:

Problemet är att Android har lite monopol just nu och behöver ett OS som kontrar.

En skillnad vad gäller Android kontra andra aktörer är trots allt den relativa öppenheten. Om det visar sig att Google missbrukar sin monopolistiska position så kan vem som helst ta kodbasen för Android och bygga ett eget ekosystem med det som bas; Amazon erbjuder redan en alternativ programmarknad för deras Androidprodukter. Det finns alternativa OS-implementationer så som CyanogenMod. Även Microsoft och Apple skulle kunna ta Android och göra detta. Android kan inte bli ett monopol på samma sätt som stängda OS kan bli. Hade det handlat om ett stängt OS som närmade sig dessa nivåer, hade 1984-liknelser varit passande.

Android utvecklas idag av ett konsortium av de flesta hårdvarutillverkare gemensamt i Open Handset Alliance — det handlar inte om ett enstaka företags nycker, utan det är en gemensam aktion av marknaden. Det är bara att titta på förstasidan för projektet och notera länken "Get the source".

Varför är Google då öht involverat? Det låter ju som en usel affärsidé, det här. Men Android är inte Googles huvudsakliga produkt — Android är deras försäkring för att deras riktiga produkter inte ska försvinna bakom "walled gardens" på andra håll. Håller sig folk inom Googles egna system så är det ju två tummar upp från Google, men bara att hålla marknaden öppen är en ren vinst för Google. Apple tjänar inte speciellt mycket på de som köper Android — men de som köper Ios använder idag likväl Googles tjänster. Om Ios hade haft 90% av marknaden så hade ett snabbt Applebeslut gällande t ex sök- eller karttjänst (vilket vi redan sett hända) kunnat störa Googles affärsmodell betydligt. Återigen: Android är inte Googles huvudsakliga produkt — det är deras försäkring. Samma princip kan appliceras på en mängd av Googles tjänster; är man inte med på vad Google säljer så är det svårt att förstå deras aktioner.

Det finns ingen egentlig anledning till att det måste vara just olika OS som tillverkarna måste konkurrera med. I detta fall så utvecklar de ett gemensamt OS, med alla fördelar det innebär i att undvika dubbelarbete, och konkurrerar med kringtjänster och hårdvara. Bara för att OS traditionellt (under de inte-speciellt-många år smartphones existerat) har varit den differentierande faktorn så måste det inte vara det naturliga tillståndet för branschen, hur tråkigt man än kan tycka det är. Android blir snarare en infrastruktur på vilken tjänster byggs.

Alla gillar bilanalogier, hur dåliga de än må vara: Audi och BMW har inte varsitt vägnät, men de är konkurrenter ändå. Faktum är att många biltillverkare idag tom delar på alla interna komponenter: motorer, etc., men ändå finns det plats för flera aktörer.

Jag ser verkligen inget negativt, tvärtom, i att vi även har Tizen, Sailfish, etc., och ur ett teknikperspektiv kan man tycka det är tråkigt att Android blivit så dominerande, men det är värt att notera att ett monopol av en öppen mjukvara är ett koncept som har fundamentala skillnader från ett monopol av stängd mjukvara.

Skrivet av BoToss:

WP är "störst" om man ser till att Microsoft ligger bakom och det är just det som behövs, en spelare man kan lita på.

Anser du att Microsoft är betydligt mer att lita på än Apple/Google/OHA:s medlemmar i allmänhet?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Har aldrig menat att iPhone 5 har dålig hårdvara, duger lätt till vad den ska driva. Däremot menar jag att telefonen i sig inte kan mäta sig mot sina lika dyra konkurenter.

Jag skryter inte med hur tekniskt lagd jag är i ämnet för det är jag inte men skulle inte använda det som argument för att påvisa intelligens...

Angående fanatism och information, jag tar till mig det alla skriver om och just nu ser det inte bra ut för iPhonen i framtiden. Det har inget med fanatism att göra utan är ren fakta.

Försök att förstå att jag tycker att iPhone 5 är en helt ok telefon men inte värd det de begär för den.

När det gäller ren prestanda så kan den mäta sig med alla andra toppmobiler, och presterar bättre än de flesta (troligtvis så är dock S4:an snabbare, har dock inte djupdykt i några prestandatester i dagsläget). Däremot så saknar iPhone 5 vissa saker som andra mobiler har, till exempel NFC och trådlös laddning. Men hur viktigt det är skiljer sig ju från person till person. För min del är det skit i samma i dagsläget, det kan dock mycket möjligt ändras längre fram. Däremot mjukvaran kan man klaga på en del eftersom det är den som begränsar i stora delar vad du kan, och inte kan göra.

Att vara tekniskt lagd eller ha, eller inte ha, kunskap inom något ämne likställer jag inte med intelligens. Men jag tycker det blir lite löjligt när du kallar S_Zs inlägg för fanatism när det enda han har gjort (av det jag har läst) är att komma med rena faktauppgifter, plus att han är väldigt insatt i ämnet eftersom han faktiskt utvecklar programvaror. Det är ungefär som om jag skulle börja tjafsa emot dig när det gäller dina arbetsuppgifter på Volvo AB trots att jag aldrig satt en fot där.

Nu skrev jag inget om hur dyster eller ljus iPhones framtid är utan det får du så gärna spekulera i. Däremot blir jag lite lack, precis som en del andra, när vissa kommer med direkta felaktigheter, och då av en naturlig orsak så väljer vi att försöka upplysa om hur saker och ting verkligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

...

WP är tvärtom, dom jag vet som man visat det för tycker det ser enormt rörigt ut, och många är rädda för det. Ungefär likheten med metro i windows 8.
Och jag håller med, första anblicken på WP så är det ett stort WTF i skallen på mig, ser helt sjukt krångligt och rörigt ut.

Äsch, nu överdriver du allt, om man nu inte hajar hur man gör med jättelika tiles som man nästan kan klicka med hela handen på så ska man nog inte ha någon telefon alls.

Nu har jag ingen wp telefon men vad jag sett är den knappast rörig, du menar kanske live tiles då ? det kan du ju välja själv hur mycket som ska poppa runt på din skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

...

Anser du att Microsoft är betydligt mer att lita på än Apple/Google/OHA:s medlemmar i allmänhet?

Nu är ju inte Google så öppna och snälla de vill göra gällande i alla sammanhang, Google spärrar till exempel Microsoft från att använda Youtube API:er öppna för alla andra, hur gulligt är det på en skala ? Sen blir man skitförbannad när Microsoft ändå lyckas reverse engineera och ta bort annonserna, vilekt som du säger är deras inkomstkälla.

Självklart litar man mer på företag som inte har som sin core business att indexera allt användarna gör. (men jag har android mobil ändå)

Permalänk
Medlem

Som webbutvecklare så vill jag ha bort Windows Phone illa kvickt. Åtminstone IE10 som är den enda webbläsaren i WP8 skalar om fontstorleken lite som den vill och får många webbsidor att se hemska ut. Och jag har ingen aning hur jag ska fixa det, utan trial and error gäller där man ändar ett slumpmässigt ställe i koden och ser om det hjälpte. (Som finländare hoppas jag dock ändå på att Nokia ska sälja bra)

Jolla / Sailfish tror jag också kan ha goda chanser att få en viss marknadsandel iom att de kan köra befintliga Andriodapplikationer på sitt OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elnisse:
Skrivet av Nivity:

WP är tvärtom, dom jag vet som man visat det för tycker det ser enormt rörigt ut, och många är rädda för det. Ungefär likheten med metro i windows 8.
Och jag håller med, första anblicken på WP så är det ett stort WTF i skallen på mig, ser helt sjukt krångligt och rörigt ut.

Äsch, nu överdriver du allt, om man nu inte hajar hur man gör med jättelika tiles som man nästan kan klicka med hela handen på så ska man nog inte ha någon telefon alls.

Nu har jag ingen wp telefon men vad jag sett är den knappast rörig, du menar kanske live tiles då ? det kan du ju välja själv hur mycket som ska poppa runt på din skärm.

Jag har haft min WP8 i 3 månader nu och måste hålla med om att den är rätt så rörig. Att trycka på en tile för att öppna upp ett program är inte speciellt svårt. Dock så irriterar jag mig alltid på den röriga inställningsmenyn varje gång jag ska ändra nåt (sätta på vibration, kolla batteriprocent, sätta på wifi). På andra OS så är allting sorterat under kategorier, men i WP så presenteras jag inför en meny med typ 20 osorterade alternativ. De första veckorna kunde jag ibland spendera en minut scrollandes igenom listan för att leta efter menyn att aktivera kodlås. Nu har jag lärt mig att hitta de menyer jag använder oftast, men det är fortfarande onödigt besvärligt att behöva läsa igenom alla 20 menyval om jag ska till nån mer udda meny.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Android är redan för stort, detta är inte bra. Hoppas Windows kommer upp lite. Lika så Apple. Börjar bli för mycket Monopol innom tekniken tycker jag. :/

Det var ju inga problem med att ha ett Microsoft monopol på Dator OS.
Det gäller ju samma sak för mobiler, ett OS som världen kan samsas om. Det underlättar för alla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Det var ju inga problem med att ha ett Microsoft monopol på Dator OS.
Det gäller ju samma sak för mobiler, ett OS som världen kan samsas om. Det underlättar för alla.

Säg det till en Linux-entusiast (fanatiker) och du får nog höra ett och annat om hemskheterna i M$ monopol ställning. Förutom oron på forumet runt den inbyggda appbutiken i w8 och vad den skulle och inte skulle tillåta.

Framför allt malware utvecklare. Alltid bra att ha spridning på mjukvara och plattformar. Sen är det såklart praktiskt om det är lätt att porta mellan dem så att alla plattformar kan nås utan större ansträgning.

Skrivet av md7:

Skulle vilja påstå att det är du som är fanatikern och har svårt att ta till dig information. Såväl jag, och andra till exempel S_Z, har kommit med otal faktauppgifter om att iPhone 5s hårdvara är i toppskiktet vilket du vägrar ta till dig. Ännu roligare är det när du tjafsar emot och säger att iPhone 5s hårdvara är kass när du jobbar på Volvo AB (inget ont om det och antar att det inte är datorer du jobbar med där) medan jag (och säkerligen S_Z med flera) är utbildade inom datavetenskap och har jobbat med datorer i flera år. Tror du verkligen att du vet bättre än oss när det gäller hur hårdvara och mjukvara fungerar i en mobil/dator?

Jag hittar inget om vad 5s ska ha för hårdavara utöver en lite mer högupplöst skärm så dela gärna med dig av dessa otal faktauppgifter igen

Vad man jobbar med i övrigt garanterar ju inte att man är intresserad/okunnig om något. Däremot att hänga på forum där ämnen diskuteras hintar ju om ett intresse.

Skrivet av Nivity:

Apple har väll iofs större marknadsvärde än microsoft, redan 2010 gick dom om afaik.
Fast det speglar ju inte in den lilla smartphone delen utav bägge företagen.

Börsvärde * inte säker på om det är samma sak dock.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag personligen varken tror eller hoppas att Android kommer att gå över 90% men det är ju helt klart upp till konsumenterna att bestämma.

Har själv en Nexus 4 nu, haft både en Samsung Omnia 7 och en (tre) Nokia Lumia 920 tidigare med Windows Phone. Jag var jättenöjd med WP, men efter tre lumior med olika fel var jag tvungen att till sist ha en telefon som bara fungerade hårdvarumässigt.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Iwar:

iOS är nog att räkna med även i framtiden. Dock behövs en rejäl uppdatering nu, från att vara nytänkande och revolutionerande är dom nu på efterkälken, andrioid har blivit mycket bättre på senare år. Är set något operativsystem till mobil som kommer försvinna är det Windows phone....

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att stora uppdateringar är tecken på att något är rejält fel med nuvarande produkt. Tror att anledningen till att Android numera är så extremt framgångsrikt är att man sedan 2.2/2.3 någon gång blev "klar" på telefonsidan. Det som lagts till sedan dessa är i stor sätt bara finjusteringar + att man under 3.x letade efter ett hållbart koncept för pekplattor.

Sedan version 4.0 är Android en "färdig" produkt både för telefoner och pekplattor, precis som MS Office var "färdigt" i runt version Office 6.0/95 och ingen har haft en chans att riktigt konkurrera då Microsoft inte ändrat grundkonceptet.

iOS har varit en "färdig" produkt än längre än Android, men kan inte riktigt konkurrera ändå då man inte kan/vill skala iOS ner till de absolut billigaste enheterna, men tror ändå att det sämsta Apple skulle kunna göra nu med iOS är att göra stora förändringar. Tror också att WP är helt chanslöst så länge som inte Android och iOS inte gör något stor förändringar som går helt fel. Det finns möjligen plats för 2 OS på denna marknad, inte en chans att det skulle finnas plats för 3 (eller än fler) spelar som alla är speciellt relevanta. Skulle bli väldigt förvånad om WP någonsin får över 10%.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Skulle säga att stora uppdateringar är tecken på att något är rejält fel med nuvarande produkt. Tror att anledningen till att Android numera är så extremt framgångsrikt är att man sedan 2.2/2.3 någon gång blev "klar" på telefonsidan. Det som lagts till sedan dessa är i stor sätt bara finjusteringar + att man under 3.x letade efter ett hållbart koncept för pekplattor.

Sedan version 4.0 är Android en "färdig" produkt både för telefoner och pekplattor, precis som MS Office var "färdigt" i runt version Office 6.0/95 och ingen har haft en chans att riktigt konkurrera då Microsoft inte ändrat grundkonceptet.

iOS har varit en "färdig" produkt än längre än Android, men kan inte riktigt konkurrera ändå då man inte kan/vill skala iOS ner till de absolut billigaste enheterna, men tror ändå att det sämsta Apple skulle kunna göra nu med iOS är att göra stora förändringar. Tror också att WP är helt chanslöst så länge som inte Android och iOS inte gör något stor förändringar som går helt fel. Det finns möjligen plats för 2 OS på denna marknad, inte en chans att det skulle finnas plats för 3 (eller än fler) spelar som alla är speciellt relevanta. Skulle bli väldigt förvånad om WP någonsin får över 10%.

I vissa marknader är Windows Phone stora.
I Italien hade de 13.9 % i december 2012:
http://wmpoweruser.com/kantar-windows-phone-breaks-5-market-s...

Hur det ligger till nu ( maj 2013) vet jag inte riktigt men de har en bra chans globalt tror jag.
Microsoft har en stor penningpåse och har råd att hålla ut:
http://www.nytimes.com/2013/04/19/technology/microsoft-profit...

Det är väl egentligen app utbudet som har hållit folk borta från Windows Phone, men där ser det numera bättre ut också:
http://winsupersite.com/windows-phone/145000-windows-phone-ap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Jag hittar inget om vad 5s ska ha för hårdavara utöver en lite mer högupplöst skärm så dela gärna med dig av dessa otal faktauppgifter igen

Klantigt skrivet av mig. När jag skrev iPhone 5s (iPhone fems) så var det menat som "ägande", inte nästa generation av iPhone 5S. Jämför till exempel med flickans väska, pojkens väska etc. Så de otal faktauppgifter handlade om iPhone 5, inte iPhone 5S.

Skrivet av Kogster:

Vad man jobbar med i övrigt garanterar ju inte att man är intresserad/okunnig om något. Däremot att hänga på forum där ämnen diskuteras hintar ju om ett intresse.

Du har helt rätt! Däremot om man hänger här på SweClockers och är utbildad och jobbar inom datavetenskap så är sannolikheten stor att man har ett stort intresse av datorer och är relativt kunnig inom det också, och troligtvis mer insatt i ämnet än en som inte har någon utbildning, eller jobbar, inom datavetenskap. Att då bli anklagad för fanatism, eller att man jobbar för ett visst företag, när man försöker upplysa om direkta felaktigheter, då blir i alla fall jag lite lack.

Permalänk
Skrivet av phz:

En skillnad vad gäller Android kontra andra aktörer är trots allt den relativa öppenheten. Om det visar sig att Google missbrukar sin monopolistiska position så kan vem som helst ta kodbasen för Android och bygga ett eget ekosystem med det som bas; Amazon erbjuder redan en alternativ programmarknad för deras Androidprodukter. Det finns alternativa OS-implementationer så som CyanogenMod. Även Microsoft och Apple skulle kunna ta Android och göra detta. Android kan inte bli ett monopol på samma sätt som stängda OS kan bli. Hade det handlat om ett stängt OS som närmade sig dessa nivåer, hade 1984-liknelser varit passande.

Android utvecklas idag av ett konsortium av de flesta hårdvarutillverkare gemensamt i Open Handset Alliance — det handlar inte om ett enstaka företags nycker, utan det är en gemensam aktion av marknaden. Det är bara att titta på förstasidan för projektet och notera länken "Get the source".

Varför är Google då öht involverat? Det låter ju som en usel affärsidé, det här. Men Android är inte Googles huvudsakliga produkt — Android är deras försäkring för att deras riktiga produkter inte ska försvinna bakom "walled gardens" på andra håll. Håller sig folk inom Googles egna system så är det ju två tummar upp från Google, men bara att hålla marknaden öppen är en ren vinst för Google. Apple tjänar inte speciellt mycket på de som köper Android — men de som köper Ios använder idag likväl Googles tjänster. Om Ios hade haft 90% av marknaden så hade ett snabbt Applebeslut gällande t ex sök- eller karttjänst (vilket vi redan sett hända) kunnat störa Googles affärsmodell betydligt. Återigen: Android är inte Googles huvudsakliga produkt — det är deras försäkring. Samma princip kan appliceras på en mängd av Googles tjänster; är man inte med på vad Google säljer så är det svårt att förstå deras aktioner.

Det finns ingen egentlig anledning till att det måste vara just olika OS som tillverkarna måste konkurrera med. I detta fall så utvecklar de ett gemensamt OS, med alla fördelar det innebär i att undvika dubbelarbete, och konkurrerar med kringtjänster och hårdvara. Bara för att OS traditionellt (under de inte-speciellt-många år smartphones existerat) har varit den differentierande faktorn så måste det inte vara det naturliga tillståndet för branschen, hur tråkigt man än kan tycka det är. Android blir snarare en infrastruktur på vilken tjänster byggs.

Alla gillar bilanalogier, hur dåliga de än må vara: Audi och BMW har inte varsitt vägnät, men de är konkurrenter ändå. Faktum är att många biltillverkare idag tom delar på alla interna komponenter: motorer, etc., men ändå finns det plats för flera aktörer.

Jag ser verkligen inget negativt, tvärtom, i att vi även har Tizen, Sailfish, etc., och ur ett teknikperspektiv kan man tycka det är tråkigt att Android blivit så dominerande, men det är värt att notera att ett monopol av en öppen mjukvara är ett koncept som har fundamentala skillnader från ett monopol av stängd mjukvara.

Anser du att Microsoft är betydligt mer att lita på än Apple/Google/OHA:s medlemmar i allmänhet?

Så är det ju inte riktigt då. Android är "öppet" för att Google valt att använda den modellen just nu. Om något år kan de välja en annan inriktning, det är helt upp till Google," Open Handset Alliance" har mycket lite att säga till om där. Som sagt Google är uppbunden av Kinesiska myndigheter att hålla Android öppet till 2016, efter det så vet ingen vad som händer.

Nokia släppte sin Communicator år 1996, före många på det här forat inte ens var påtänkta. Så ja smartphones har funnits länge.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Just med iPhone/iOS är det kanske viktigare med mjukvaran än vilken hårdvara iPhone 5 s har:
http://pocketnow.com/2013/05/18/mobile-future-of-apple

Ryktas att den blir mer Windows Phone 8 lik:
http://www.extremetech.com/computing/154585-ios-7-will-report...

Blir intressant att se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Det var ju inga problem med att ha ett Microsoft monopol på Dator OS.
Det gäller ju samma sak för mobiler, ett OS som världen kan samsas om. Det underlättar för alla.

Det har inte varit ett problem för att Microsoft har inte själv varit den som tillverkat hårdvaran. Numera hare de ju sina Surfaceplattor. Men mobiltillverkning utgör ändå större del av Googles verksamhet än Microsofts gör för surfplattor, för att inte tala om PC datorer där Micsrosoft inte har någon verksamhet alls.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Det har inte varit ett problem för att Microsoft har inte själv varit den som tillverkat hårdvaran. Numera hare de ju sina Surfaceplattor. Men mobiltillverkning utgör ändå större del av Googles verksamhet än Microsofts gör för surfplattor, för att inte tala om PC datorer där Micsrosoft inte har någon verksamhet alls.

Microsoft har tillverkat eller sålt dator under namnet Microsoft förut.
Vet att Microsoft sålde datorer i Ryssland i början av 90-talet (Strax efter att USSR/Sovjetunionen kollapsade).
Microsoft har också ett djuptgående "samarbete" med hårdvarutillverkare.
På 90-talet, när Microsoft hade sitt starkaste grepp om datormarknaden, satte man hårdvarukrav på datorer. Typ minne, processorkapacitet och lagring med mera.

Red: Glömde lägga till att det var i Ryssland och några andra f.d sovjetstater som var marknaden för Microsoft datorerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Har aldrig menat att iPhone 5 har dålig hårdvara, duger lätt till vad den ska driva. Däremot menar jag att telefonen i sig inte kan mäta sig mot sina lika dyra konkurenter.

Och det är där du inte kan acceptera de fakta flera, inklusive jag själv, har presenterat för dig i form av källhänvisningar till Anandtech och andra experter som visat på motsatsen. Det viktiga för dig var en "åsikt" gjorde du klart rätt tidigt. Men vi lägger detta, det leder ingenstans. Var glad för att du hittat ditt Android och låt bli att säga att de som använder iOS gör det för det inte vet bättre, ok?

Skrivet av Henrik6504:

Just med iPhone/iOS är det kanske viktigare med mjukvaran än vilken hårdvara iPhone 5 s har:
http://pocketnow.com/2013/05/18/mobile-future-of-apple

Ryktas att den blir mer Windows Phone 8 lik:
http://www.extremetech.com/computing/154585-ios-7-will-report...

Blir intressant att se vad som händer.

Jo, "Jony" Ive har ju tagit över design-ansvaret även för mjukvaran så vad gäller nästa uppdatering är jag klart mer nyfiken på mjukvaran än hårdvaran. Men som virtual void säger så har jag också svårt att se att de skulle göra några jätteändringar (mer än rent grafiska). Det är inte Apple direkt kända för att göra heller.

Dock tror jag inte det spelar någon som helst roll hur vare sig hårdvaran eller mjukvaran ser ut på nästa iPhone, Apple kommer ju fortsätta neråt vad gäller totala marknadsandelarna för de inte har någon modell i budget-klassen. Sen om Apple bryr sig om det eller inte är ju en annan fråga. Det är ju som sagt i high-end segmentet som de stora pengarna finns.

Permalänk
Avstängd

Apple har ju ett slags "lågbudgetlurar" på sätt och vis. De tillverkar de äldre som fortfarande finns att köpa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654305
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998971

Men de är ändå dyrare än exempelvis en Nokia Lumia 620:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1553511

Får att behålla sina marknadsandelar tror jag de måste göra en "riktig" mellan/lågbudgetlur.
Skulle iOS/iPhones andelar minska alltför mycket är frågan hur intresset bland app utvecklare blir på längre sikt?

Så de har väl några tuffa beslut att ta vilken inriktning de väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Apple har ju ett slags "lågbudgetlurar" på sätt och vis. De tillverkar de äldre som fortfarande finns att köpa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654305
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998971

Men de är ändå dyrare än exempelvis en Nokia Lumia 620:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1553511

Får att behålla sina marknadsandelar tror jag de måste göra en "riktig" mellan/lågbudgetlur.
Skulle iOS/iPhones andelar minska alltför mycket är frågan hur intresset bland app utvecklare blir på längre sikt?

Så de har väl några tuffa beslut att ta vilken inriktning de väljer.

Ja, de äldre modellerna finns men de snarare mellanprisklass (3000+). De behöver ändå billigare varianter för att överhuvudtaget kunna konkurrera om totala marknadsandelar. Men som sagt, det är inte säkert att de bryr sig eftersom det inte är så lönsamt som i den högre prisklassen.

Vad gäller intresse bland utvecklare så har de nog inte något att oroa sig över. Stor andel av totala marknadsandelar betyder ju inte samma sak som lönsam plattform för utvecklare. Många av dem som byter sin feature-phone mot en billig smartphone kommer aldrig köpa en app eller utnyttja den för att surfa på. iOS är ju fortfarande den plattform som drar in mest pengar och det var längesen Android passerade iOS i totala marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Min kritik till apple är personlig. Efter att ha tagit in information i ca två månader om dom bl.a härifrån, Macrumors, verge, pocketnow m.fl. så har jag insett att de inte tillverkar något för användaren egentligen utan för sin egen del, allt och inget handlar om pengar, pengar och pengar.
Man försöker "låsa" in användaren i en gyllene bur och lyckas också om denna är oinformerad, dock så har de flesta av oss vaknat och det syns på papperet, det mesta pekar nedåt för iPhone och konkurrenter kommer ikapp. Även andrahandsvärdet är ju i botten, på blocket kan du få en iPhone 5 för halva nypriset ungefär, aldrig har väl en telefon sjunkit så fort i värde.

Jag säger inte att iPhone är en dålig telefon, jag menar att den borde kosta hälften för det man får och inte försöka mäta sig med toppskiktets smarta telefoner då man inte är där längre varken med mjuk eller hårdvara.

Som sagt, min personliga mening.

Apple och Google har helt olika affärsmodeller. Apple tjänar sina pengar på hårdvara och mjukvara medan Google överlägset största inkomst är reklam. Du tror inte att Google försöker "låsa" in användaren till Android?

Sälja Iphone 5 för halva priset kommer alltså inte att hända. Tror knappast att de som köper Iphone är mest intresserade utav hårdvara heller.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag antar att du inte läst "1984".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Storebrorssamh%C3%A4lle
Man vill inte att ett företag ska få för stormakt över folket, tro mig.

EDIT: Ja, jag vet att det i boken är ett samhälle och inte ett företag men jag tror du förstår grejen.

Och detta gör inte Microsoft/Apple? Sedan inte glömma att alla Amerikanska företag kommer att ge ut kundinformation vidare till NSA & CO. Dessa spionerar redan på alla de kan hitta och inga grundlagar stoppar dom. Kan de inte spionera själva på några så kan dessa köpa information från FRA och andra liknande tjänster. Har för mig också att nya lagar inom USA är på väg upp som kommer tillåta att privatföretag skall kunna spionera på folk.... Storebror ser dig redan och kunde göra detta långt innan också, nu är det bara att de inte bryr sig att dölja det lika bra.

Angående Google och deras dominans så ser jag inte problemet så länge de är öppna och ger AOSP (Android OpenSource Project) och valfriheten. Google är sedan inte stängda varför Android är gratis för tillverkare samt varför Google säljer sina egna plattor/telefoner till förlust..

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Som webbutvecklare så vill jag ha bort Windows Phone illa kvickt. Åtminstone IE10 som är den enda webbläsaren i WP8 skalar om fontstorleken lite som den vill och får många webbsidor att se hemska ut. Och jag har ingen aning hur jag ska fixa det, utan trial and error gäller där man ändar ett slumpmässigt ställe i koden och ser om det hjälpte. (Som finländare hoppas jag dock ändå på att Nokia ska sälja bra)

Jolla / Sailfish tror jag också kan ha goda chanser att få en viss marknadsandel iom att de kan köra befintliga Andriodapplikationer på sitt OS.

Eller så kan google eller mozilla få tummen ur röven och göra en webbläsare till WP.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Och detta gör inte Microsoft/Apple? Sedan inte glömma att alla Amerikanska företag kommer att ge ut kundinformation vidare till NSA & CO. Dessa spionerar redan på alla de kan hitta och inga grundlagar stoppar dom. Kan de inte spionera själva på några så kan dessa köpa information från FRA och andra liknande tjänster. Har för mig också att nya lagar inom USA är på väg upp som kommer tillåta att privatföretag skall kunna spionera på folk.... Storebror ser dig redan och kunde göra detta långt innan också, nu är det bara att de inte bryr sig att dölja det lika bra.

Angående Google och deras dominans så ser jag inte problemet så länge de är öppna och ger AOSP (Android OpenSource Project) och valfriheten. Google är sedan inte stängda varför Android är gratis för tillverkare samt varför Google säljer sina egna plattor/telefoner till förlust..

Jag menade att det ALDRIG är bra att en person, företag, organisation eller land/regering får för mycket makt.

Bara för att något är gratis så måste det inte leda till något bra i längden.

Permalänk
Medlem

WP gick ju om iOS här i Finland i april. Det har bara gått uppåt för WP här ungefär sedan L920 lanserades. Före 610 kom hade alla i skolan gamla sketna droider från S1 tiden. Plötsligt satt alla med 610 eller 920. Såklart finns ju tonårs tjejjerna med sina iPhones men, de är en utdöende art. WP är på väg upp. Bara det får mer uppmärksamhet och fler tillverkare än Nokia och HTC börjar göra riktiga WP lurar så kör de nog om iOS i än flera länder. Symbian hade ju 80% av markanden. Plötsligt ligger de helt i skymmundan. Högmod går före fall, sägs det. Man kan ju inte veta hur det blir, men det är mycket möjligt att Android kommer köra sig själv i botten tillslut, om de bara går för långt, vilket vi får hoppas de inte gör. Android och WP som top 2 aktörer vore ganska fint. iOS gillar jag inte heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elnisse:

Nu är ju inte Google så öppna och snälla de vill göra gällande i alla sammanhang, Google spärrar till exempel Microsoft från att använda Youtube API:er öppna för alla andra, hur gulligt är det på en skala ? Sen blir man skitförbannad när Microsoft ändå lyckas reverse engineera och ta bort annonserna, vilekt som du säger är deras inkomstkälla.

Självklart litar man mer på företag som inte har som sin core business att indexera allt användarna gör. (men jag har android mobil ändå)

Poängen var inte att Google är guds bästa barn eller av naturen bättre än alternativen, utan att alla börsnoterade företag dras med samma problematik.

Microsoftdiskussionen gällande Youtube som du tar upp är tragikomisk just för att Microsoft är inblandade, med tanke på deras historik vad gäller stängda API:er. Vad som händer i detta fall är att Google inte har utvecklat någon Youtubeapp för WP då det, rent krasst, är en väldigt liten plattform. Google har mig veterligen inga officiella appar för Blackberry, Tizen, Sailfish, etc., heller. De har gjort en åt Ios, och de har så klart en åt Android. Det är inte som att Google stänger sin hemsida för övriga aktörer, men deras interna API:er håller de på. Att Microsoft då går och gör en egen klient som direkt bryter mot Youtubes EULA, framställer den som en officiell Youtubeapp, tar bort reklam, erbjuder nedladdning av videor och sedan ställer sig frågande till varför Google blir arga är enbart en manifestation där de försöker pressa Google till att göra en klient för WP. Om Google inte går med på detta så blir det säkert en domstolssak vad det lider, som så mycket annat. Att kalla Google "elaka" för att de inte gör en app för WP är som att kalla Microsoft "elaka" för att de inte släpper Microsoft Office till Linux, FreeBSD, BeOS, KolibriOS, etc., trots att de släpper det till OS X.

Det finns redan mängder med tekniska verktyg likt youtube-dl, JDownloader och annat som bryter mot Youtubes EULA, men historiken tyder på att Google låter dessa hållas. När däremot en seriös kommersiell aktör använder liknande metoder som sin primära åtkomstmetod så får det väl ändå anses vara väsensskilt. När det dessutom är en aktör i direkt och tuff konkurrens med Google, som tom bekostar kontinuerliga smutskastningskampanjer gentemot Google, vad borde de göra i stället?

Jag skrev aldrig att Google/Apple/OHA skulle vara bättre än Microsoft (såg det så ut så reflekterar det nog snarare på läsaren, eller så uttryckte jag mig dåligt), men att anse att Microsoft skulle bete sig "snällare" om de var i ledande position är att kasta historik ut genom fönstret.

Gällande att Microsoft skulle ha en bättre historik än Google vad gäller att indexera användare: är det därför Microsoft har en betydande investering i Facebook? Är de därför Microsoft precis likt Google indexerar användarnas mail för riktad reklam? Är det därför som Microsoftägda Skype har ett stängt protokoll med bakdörrar för att inspektera användares meddelanden? Etc., etc., etc. En skillnad är dock att Google åtminstone än så länge inte delat med sig av insamlade uppgifter till externa kommersiella parter (troligen för att de anser att de själva är bäst på att göra pengar av informationen). Det är inte som att Microsoft ens försöker dölja det, men ändå bekostar de som sagt kontinuerliga smutskastningskampanjer där de beskyller andra företag för att göra exakt samma saker som de själva gör.

Försök att hitta en börsnoterad "snällhetsvinnare" är rätt lönlösa. Vad man kan göra är att titta på företagens faktiska historik och komma med kvalificerade gissningar vad gäller framtida beteende.

Skrivet av Anonymous FTW:

Så är det ju inte riktigt då. Android är "öppet" för att Google valt att använda den modellen just nu. Om något år kan de välja en annan inriktning, det är helt upp till Google," Open Handset Alliance" har mycket lite att säga till om där. Som sagt Google är uppbunden av Kinesiska myndigheter att hålla Android öppet till 2016, efter det så vet ingen vad som händer.

Då har du missat poängen med "öppen mjukvara": Google kan inte göra som du säger: ta befintlig kod och stänga den retroaktivt. Om (och det finns inget som tyder på detta i dagsläget, just av dessa anledningar) Google skulle stänga den fortsatta utvecklingen av Android så skulle resten av OHA kunna säga "ha så kul!" och forka koden till ett nytt OS. De är kvar i samarbete så länge de anser att projektet är positivt för alla parter (att det även ska vara positivt för kunderna är marknadsekonomins "leap of faith"). Microsoft och Apple skulle gemensamt kunna ta Androidkoden, fortsätta utveckla den öppet och erbjuda alternativet till hårdvarutillverkare bara för att jäklas med Google. Varför skulle någon då vilja ha Googles egna stängda variant?

Det är detta som är hela poängen med öppen mjukvara. Licensen tvingar dessa krav att gälla i lagens mening. Det finns ingen "vendor lock-in" på samma sätt som för stängd mjukvara. Det var det som var poängen med mitt inlägg, som i viss mån var medvetet kontroversiellt för att belysa denna skillnad som alltför sällan behandlas. Det är givetvis inte helt utan problem eller insats att forka, men det är en milsvid skillnad om man jämför med hur enkelt det vore för någon att säga t ex: "nä, nu gillar vi inte Windows längre, vi använder något annat".

Skrivet av Anonymous FTW:

Nokia släppte sin Communicator år 1996, före många på det här forat inte ens var påtänkta. Så ja smartphones har funnits länge.

Då har du definierat begreppet "länge" .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Poängen var inte att Google är guds bästa barn eller av naturen bättre än alternativen, utan att alla börsnoterade företag har samma problematik.

Microsoftdiskussionen gällande Youtube som du tar upp är tragikomisk just för att det är Microsoft som är inblandade, med tanke på deras historik vad gäller stängda API:er. Vad som händer i detta fallet är att Google inte har utvecklat någon Youtubeapp för WP då det, rent krasst, är en väldigt liten plattform. Google har mig veterligen inga officiella appar för Blackberry, Tizen, Sailfish, etc., heller. De har gjort en åt Ios, och de har så klart en åt Android. Det är inte som att Google stänger sin hemsida för övriga aktörer, men deras interna API:er håller de på. Att Microsoft då går och gör en egen klient som direkt bryter mot Youtubes EULA, framställer den som en officiell Youtubeapp, tar bort reklam, erbjuder nedladdning av videor och sedan ställer sig frågande till varför Google blir arga är enbart en manifestation där de försöker pressa Google till att göra en klient för WP. Om Google inte går med på detta så blir det säkert en domstolssak vad det lider, som så mycket annat. Att kalla Google "elaka" för att de inte gör en app för WP är som att kalla Microsoft "elaka" för att de inte släpper Microsoft Office till Linux, FreeBSD, BeOS, etc., trots att de släpper det till OS X.

En skillnad är dock att Google åtminstone än så länge inte delat med sig av insamlade uppgifter till externa kommersiella parter (troligen för att de anser att de själva är bäst på att göra pengar av informationen). Det är inte som att Microsoft ens försöker dölja det, men ändå bekostar de som sagt kontinuerliga smutskastningskampanjer där de beskyller andra företag för att göra exakt samma saker som de själva gör.

Försök att hitta en börsnoterad "snällhetsvinnare" är rätt lönlösa. Vad man kan göra är att titta på företagens faktiska historik och komma med kvalificerade gissningar vad gäller framtida beteende.

Då har du missat poängen med "öppen mjukvara": Google kan inte göra som du säger och ta befintlig kod och stänga den retroaktivt. Om (och det finns inget som tyder på detta i dagsläget, just av dessa anledningar) Google skulle stänga den fortsatta utvecklingen av Android så skulle resten av OHA kunna säga "ha så kul!" och forka koden till ett nytt OS. De är kvar i samarbete så länge de anser att projektet är positivt för alla parter (att det även ska vara positivt för kunderna är marknadsekonomins "leap of faith"). Microsoft och Apple skulle gemensamt kunna ta Androidkoden, fortsätta utveckla den öppet och erbjuda alternativet till hårdvarutillverkare bara för att jäklas med Google. Varför skulle någon då vilja ha Googles egna stängda variant?

Det är detta som är hela poängen med öppen mjukvara. Licensen tvingar dessa krav att gälla i lagens mening. Det finns ingen "vendor lock-in" på samma sätt som för stängd mjukvara. Det var det som var poängen med mitt inlägg, som i viss mån var medvetet kontroversiellt för att belysa denna skillnad som allt för sällan behandlas. Det är givetvis inte helt utan problem eller insats att forka, men det är en milsvid skillnad från att någon ska kunna säga t ex "nä, nu gillar vi inte Windows längre, vi använder något annat".

Då har du definierat begreppet "länge" .

Microsoft har inte stängt av reklam i youtubeappen, det har Google gjort själva när de inte delar med sig av API till WP, Microsoft skulle mer än gärna lägga till reklam åt Google om de fick möjlighet till det. Sen förstår jag inte varför Google bryr sig om "WP är sådan liten plattform". Hur vet du att Microsoft har delat med sig av information och inte Google?

Ja då kan Google säga "ha så kul" med erat fork utan Google Play, Maps osv.. vem vill köpa smartphone forket Aliyun i Sverige?

Det här är inget som kommer ske över en kväll. De kan stänga säg 2016-01-01 och sedan ta betalt för Android. Google är ett börsnoterat företag, som har ett ansvar inför sina aktieägare. Självklart vill de tjäna de pengar som Apple tjänar, det skulle jag också vilja om jag hade haft aktier i Google. Apple har sin enda egna mobil som de tjänar otroliga pengar på.

Ja 17 år är ruskigt länge i mobilbranschen.

Visa signatur

NO MAAM