Designfel på nya Define XL R2?

Permalänk
Medlem

Fick fläkt och distanser idag. Snabbt och bra jobbat av FD. Hoppas det går att lösa mic/headphone portarna på något sätt också.

Permalänk
Medlem

Fick till slut ihop mitt idag. Till min stora besvikelse fick jag inte med några skruvar så jag kunde inte fästa moderkortet. De som jag fick med chassit var för smala och var därför tvungen att plundra en gammal burk på skruvar. Visst ingen jättegrej men man tycker ändå att man i alla fall kan få med skruvar och annat som passar chassit. Ingen av skruvarna jag fick med passade mitt chassit, alla är för smala.

En annan sak som jag reagerade på var att man inte fick med något så att man kan fästa 3½ tums diskar. Fick ta en jag redan hade från ett annat chassit och sätta dit. Hade gärna sett att något sådant följt med.

Sen fanns det ingen karta på hur man skulle fästa distanserna. Visst detta är ingen svår match för den inbitne men för de som inte är så rutinerade hade ett enkelt papper som visar var man skall fästa distanseran varit guld värt.

En av fläktarna som jag fick med chassit gav också ifrån sig ett tickande ljud. Som tur fick jag en som kompensation som jag bytte med den tickande fläkten.

Använder inte front portarna för ljud ingång eller utgång så kan inte uttala mig om hur den funkar.

Nu fungerar allt som det skall och för att säga något bra om chassit så känns det robust och stadigt. Fronten är lite plastig men annars känns det som något som är tänkt att användas inom militären. Väger gör den också. Av allt bärande fram och tillbaka för montering och testning har jag haft träningsverk några dagar. Verkligen inget man släpar med sig på lan.

Permalänk
Medlem

ingen som har haft problem med fläkten som sitter i botten att den skrapar i chassit? jag hade det på min så jag fick skruva loss fläkten å sätta distanser mellan fläkten å chassit

Permalänk
Medlem

Kan någon som fått de nya distanserna eller någon som fick rätt från början mäta hur höga de är? Vi vet att de felaktiga (och de som man finner med de flesta chassin är 6.5mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av incido:

Kan någon som fått de nya distanserna eller någon som fick rätt från början mäta hur höga de är? Vi vet att de felaktiga (och de som man finner med de flesta chassin är 6.5mm)

8.5mm och typ 1.1cm totallängd med gänga.

Permalänk
Fractal Design

Hej,

Som vissa redan uppmärksammat så har vi råkat kasta om MIC/LINE symbolerna på XL R2 front audio. Kopplingen som sådan är helt korrekt i övrigt, och det är ingen fara att använda lådan, och det är alltså ”bara” symbolerna som inte stämmer överens med förväntad funktion.

För att göra det så enkelt och smidigt som möjligt för er som redan köpt lådan, valde vi att ta fram en ca 5cm lång adapter som sätts mellan moderkortet och Audio IO kabeln, vars funktion är att byta plats på portarna så symbolerna hamnar rätt. Vi jobbar för fullt för att få hit dem första adaptrarna, och ni som drabbats kan skicka ett mail till vår support så skickar vi ut så fort dem landat i sverige. Vår förhoppning är att adaptern är på plats inom 2 veckor.

Vår support hittar ni här.

Mvh
Fractal Design

Skrivet av incido:

Kan någon som fått de nya distanserna eller någon som fick rätt från början mäta hur höga de är? Vi vet att de felaktiga (och de som man finner med de flesta chassin är 6.5mm)

Vad gäller distanserna som diskuterats tidigare så är de korrekta distanserna 8,5mm höga (gänga ej inkluderat).

Permalänk
Medlem

dem moderkortsdistanserna som jag använder e dem som man fick med till chassit och dem e 6,5mm och märkte sen att grafikkortet inte sitter i hela vägen ner i socketen och att det var lite problem att montera grafikkortet på moderkortet, och har upptäckt nu efter att jag bytat till ett xl r2 att ibland kommer där nåt konstigt ljud från grafikkortet typ som nån sorts vibrationsljud skulle jag tro som jag inte kunde höra innan jag bytade chassi.

Men kan det bli vibrationsljud från grafikkortet om det sitter i lite snett och inte sitter i ordentligt i moderkortet?

Grafikkortet jag använder e ett asus geforce gtx 580 direct cu2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mnsn:

dem moderkortsdistanserna som jag använder e dem som man fick med till chassit och dem e 6,5mm och märkte sen att grafikkortet inte sitter i hela vägen ner i socketen och att det var lite problem att montera grafikkortet på moderkortet, och har upptäckt nu efter att jag bytat till ett xl r2 att ibland kommer där nåt konstigt ljud från grafikkortet typ som nån sorts vibrationsljud skulle jag tro som jag inte kunde höra innan jag bytade chassi.

Men kan det bli vibrationsljud från grafikkortet om det sitter i lite snett och inte sitter i ordentligt i moderkortet?

Grafikkortet jag använder e ett asus geforce gtx 580 direct cu2

Använder du för korta distanser är det fel och du måste byta ut dem. Dina är bara 6,5 och de ska vara 8,5mm. Tråden har ju gått igenom vad som behöver göras så vet inte riktigt varför du frågar om det är ok, när det uppenbart inte är det? Speciellt inte med ett tungt kort som 580 CU2.

Kontakta Fractal för att få nya utskickade. Tror t o m man fick en fläkt som plåster på såren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro