Designfel på nya Define XL R2?

Permalänk

Designfel på nya Define XL R2?

När jag monterat mitt Powercolor 6950 i nya XL R2 så når inte kontakten ner riktigt till pciexpress porten. Detta borde vara ett designfel då jag vet att det fungerade utmärkt på min Define R3 som jag tidigare hade.

Se bilderna

Några tips på lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phreak1986:

När jag monterat mitt Powercolor 6950 i nya XL R2 så når inte kontakten ner riktigt till pciexpress porten. Detta borde vara ett designfel då jag vet att det fungerade utmärkt på min Define R3 som jag tidigare hade.

Se bilderna
http://www.pictures.se/bilder/PRySH.jpg

http://www.pictures.se/bilder/P3A0V.jpg

Några tips på lösningar?

Är moderkortet korrekt monterat? (Distanser på plats?)

(Om moderkortet sitter för lågt så skulle ju det förklara problemet)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast

Det ser väldigt distansrelaterat ut. Har du distanser mellan moderkortet och chassit?

Permalänk
Medlem

Tänker också direkt att det saknas distanser under moderkortet, dvs det kommer för djupt in i lådan.

Permalänk
Medlem

Fabriksfel kanske?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Jag använder de distanserna som ingick i chassit

Permalänk
Medlem

Det finns distanser av flera storlekar - kanske de har skickat med fel sort?

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Det finns distanser av flera storlekar - kanske de har skickat med fel sort?

Mycket möjligt, bara konstigt att inte fler att fått samma problem i tester osv...

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vi få bilder på distansmonteringen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Kan vi få bilder på distansmonteringen?

Är på jobbet just nu, får fixa det i helgen..

Jag kommer även ihåg att de "vita täckplåtarna" som sitter på vid köp är just 2mm längre än täckplåten som jag hade på mitt 6950

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phreak1986:

Är på jobbet just nu, får fixa det i helgen..

Jag kommer även ihåg att de "vita täckplåtarna" som sitter på vid köp är just 2mm längre än täckplåten som jag hade på mitt 6950

Täckplåtarnas längd kan variera något mellan olika lådor, inget fel för det.

Det är betydligt mer än 2mm som felar enligt din bild, eller vad menar du med "just"? Det ser ut att fela ungefär så mycket som en normal moderkortsdistans längd, därför så många som misstänker fel här.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har liknande problem. Med distanser menar ni de gummi-ringar som hängde med? Eller de vanliga guldiga metallfästena man fäster moderkortet i? Har problem med att pci korten inte vill åka in hela vägen och få bra kontakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weson:

Har liknande problem. Med distanser menar ni de gummi-ringar som hängde med? Eller de vanliga guldiga metallfästena man fäster moderkortet i? Har problem med att pci korten inte vill åka in hela vägen och få bra kontakt.

Moderkortsdistanser, sitter mellan moderkort och låda:

Lägg upp några tydliga bilder om du har samma problem. Enda sättet att avgöra om något är fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Grafikkortet sitter bättre. Men dock krävs det lite våld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weson:

http://i.imgur.com/5wgEyep.jpg

Grafikkortet sitter bättre. Men dock krävs det lite våld.

Hur ska vi kunna se om moderkortsdistanserna är korrekt monterade av den bilden? Sitter det moderkortsdistanser mellan moderkort och låda, på de ställen det finns monteringshål i moderkortet, varken fler eller färre?

Edit: Det där ser för övrigt ut som ett ljudkort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Visst är det ett ljudkort. Men vad spelar det för roll? Det sitter ändå inte som det ska?
Distanserna sitter där se ska. Lägger upp en bild asap för att bekräfta.

Permalänk
Medlem

Bild på distanser

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weson:

Ljudkortet sitter för högt upp så då är det fel längd på distanserna medskickat. Inte bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

kontakta den som sålde chassit först och sedan maila tillverkarens kontaktmail och fråga skicka med bilderna om säljaren krånglar.

http://www.fractal-design.com/?view=contact&category=

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Ljudkortet sitter för högt upp så då är det fel längd på distanserna medskickat. Inte bra.

Å andra sidan ser inte ljudkortet ut att vara nedtryckt tillräckligt i PCI Express-kontakten. Inget av mina kort sitter så högt upp i kontakten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Nej det är inte något design fel. så fall bara på ditt chassi. För sweC har ju monterat komponenter i det och det fungerade ju

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phreak1986:

Mycket möjligt, bara konstigt att inte fler att fått samma problem i tester osv...

Vi är fler!

#13232339

Permalänk
Medlem

Här är en bild på distansen som visar dess längd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ljudkortet sitter för högt upp så då är det fel längd på distanserna medskickat. Inte bra.

På mitt chassi är de inte bara snett på ett vis. Fel både vågrätt och vertikalt vilket gör att grafikkortet hamnar snett i PCI-E slotten (går in längst bak men inte längst fram i slotten) samt omöjligt att ansluta varken DVI eller displayport på mitt grafikkort eftersom plåten mellan slottarna var ivägen. Bakplåten som man skruvar fast moderkortet i verkar vara både sned och förskjuten!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av WEBRUNNER:

På mitt chassi är de inte bara snett på ett vis. Fel både vågrätt och vertikalt vilket gör att grafikkortet hamnar snett i PCI-E slotten (går in längst bak men inte längst fram i slotten) samt omöjligt att ansluta varken DVI eller displayport på mitt grafikkort eftersom plåten mellan slottarna var ivägen. Bakplåten som man skruvar fast moderkortet i verkar vara både sned och förskjuten!

Verkligen inte bra det här. Verkar vara en defekt batch från fabriken. Har mailat Fractal om det hela i alla fall, så får vi hoppas på en lösning inom kort!

Permalänk
99:e percentilen

Jag orkar inte vänta på att alla bilder ska laddas i 0,02 Mbit/s, men på mitt HAF X är vinkeln mellan moderkortsplåt och baksida större än 90 grader, vilket gör att man måste välja att antingen skruva fast grafikkortet eller trycka i det i PCIe-slotten, men inte båda samtidigt.

Jag löste det genom att lägga till två metallbrickor på vardera av de högra distanserna, så att de effektivt blir längre än de vänstra. Detta gör att moderkortet sitter snett i förhållande till moderkortsplåten, men vinkelrätt mot baksidan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag orkar inte vänta på att alla bilder ska laddas i 0,02 Mbit/s, men på mitt HAF X är vinkeln mellan moderkortsplåt och baksida större än 90 grader, vilket gör att man måste välja att antingen skruva fast grafikkortet eller trycka i det i PCIe-slotten, men inte båda samtidigt.

Jag löste det genom att lägga till två metallbrickor på vardera av de högra distanserna, så att de effektivt blir längre än de vänstra. Detta gör att moderkortet sitter snett i förhållande till moderkortsplåten, men vinkelrätt mot baksidan.

Ja, kanske funkar men de löser inte min förskjutning åt andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag orkar inte vänta på att alla bilder ska laddas i 0,02 Mbit/s, men på mitt HAF X är vinkeln mellan moderkortsplåt och baksida större än 90 grader, vilket gör att man måste välja att antingen skruva fast grafikkortet eller trycka i det i PCIe-slotten, men inte båda samtidigt.

Jag löste det genom att lägga till två metallbrickor på vardera av de högra distanserna, så att de effektivt blir längre än de vänstra. Detta gör att moderkortet sitter snett i förhållande till moderkortsplåten, men vinkelrätt mot baksidan.

Kanske funkar men jag bli tvungen att lägga brickor på dom vänstra distanserna eftersom på mitt chassi är de snett åt de hållet. Skumt dehär!
Men hur som helst så ska man inte behöva grejja med sånt! Har lagt in en varnings kommentar på Dustin där jag köpte min låda vad gäller denna produkt. Inte roligt om massa folk får detta problem. Man lägger ju ner massvis med tid när man bygger datorer och jag hade skruvat ut allt ur min gamla låda, monterat allt i nya Xl R2, dragit alla kablar snyggt, anslutit fläktar och de sista jag gjorde var att sätta i grafikkortet. Bara för att upptäcka att de inte passade. Suck!
Dessutom om man inte är uppmärksam på att expansionskorten inte går i riktigt utan ligger och glappar och är snett insatt så är väl risken att komponenter kan gå sönder! Då täcker knappast nån garanti?
Vi får se vad Jonas T får för svar av Fractal Design!

Om det inte vore för detta problem så håller jag med recensionen att det är otroligt enkelt att dra kablar, mycket plats samt tyst! Kunde vara riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weson:

http://i.imgur.com/fly6ICE.jpg

Här är en bild på distansen som visar dess längd.

Jag måste säga att det där var en riktigt vacker bild. I like it. Jag kan inte bidra med något vettigt för problemet, godnatt!

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att köpa chassit, är det ngt man kan göra för att undvika få ett dåligt chassi?