Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkadde
Tjena!

Jag tänkte höra om någon vet var man kan få tag på reservdelar till en mythos a15. Det är så att min fläkt har pajjat.

Samma här. Fläkten börjar brumma mer och mer.. Läste på ett annat forum om en som försökt hitta en fläkt till en Znote men utan resultat.

http://ubuntu.se/forum/showthread.php?t=5702

"Tyvärr så hjälper det inte då just den modellen är spärrad för försäljning annat än till den datortillverkare som beställt den" - undrans vilket datortillverkare som det kan vara....

"Lite mikrokirurgi och en skvätt siliconspray så fick jag fläkten att fungera, vet dock ej hur länge så jag är fortfarande intresserad av en ny ifall någon dyker på en." - Får väl bli en sådan lösning tillsvidare...

Vet någon var man kan hitta reservdelar eller vet om det finns någon annan fläkt som passar?

Permalänk
Medlem

SSD

Tjena!

Någon som har en aning om Noxen stöder SATA-300? Tänkte köpa en SSD som läser 250MB/s .. frågan är bara om moderkortet också klara den hastigheten?

Permalänk
Medlem

Min Zepto Nox A15 har gått sönder (från Okt 2008). Det har börjat dyka massa fula gruskorn överallt på skärmen.
Har provat all från att installera om OS, nya drivrutiner, öppna datorn och rengor flänsen samt lagt ny pasta.

Det skumma är att om jag kör i VGA läge, dvs utan drivrutiner eller i Safe mode... då visas inga prickar i huvudtaget.

Är det hårdvaraufel eller mjukvarufel? Har svårt att avgöra det och behöver en 2nd opinion...

Permalänk
Medlem

Hoppas denna fråga hamnar rätt, tyckte det var bättre att hålla Nox frågorna inom samma tråd.

Mitt problem är att jag inte hittar mina blåtands drivisar. Modellen är Nox A15.

Drivrutins skivan har tyvärr kommit bort, systemet omlagt. Har nyttjat den gamla ftpn och laddat ned allt som finns där men vad jag ser finns det inga uttryckliga blåtands drivisar där heller. (allt inst. ink mobile utilites)

Googlat en del, bluesoleil är ju inte gratis, hittade råd om att låta windows själv installera drivisar..(jag undrar varför den inte gjorde det från början isf?)

Är det någon vänlig själ där ute som har dessa drivrutiner och kan packa ihop dom och skicka dom, eller tom kanske kan lägga dom på nätet?

Tack på förhand!!

/Lady

Permalänk

problem, Nox-15 som kraschar

Jag är (relativt lycklig) Zepto-ägare sen ett och ett halvt år, men ny på det här forumet. Förstår förstås att det finns en massa matnyttiga i denna och andra trådar men innan jag börjar plöja igenom alla hundratals sidor så tänkte jag höra om det finns nån med liknande erfarenheter och kanske råd att ge? Min Zepto Nox A15 har nämligen, sen någon månad, börjat krascha bara sådär - det blir blåskärm och sen startar den om sej själv. runt en gång per dag men lite mera nu. Utöver det funkar den fint (hemskt fläktljud iofs som jag förstått att man kan åtgärda med BIOS-uppgradering etc). Ska försöka med Windows Debugging Tool och se om det kan vara något mjukvaruproblem, nu tycker jag t.ex att den kraschat bara jag öppnat Vuze och det kan röra sej om någon inkompabilitet? Alla tips och råd mottages med stor tacksamhet!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jabberwock:

Jag är (relativt lycklig) Zepto-ägare sen ett och ett halvt år, men ny på det här forumet. Förstår förstås att det finns en massa matnyttiga i denna och andra trådar men innan jag börjar plöja igenom alla hundratals sidor så tänkte jag höra om det finns nån med liknande erfarenheter och kanske råd att ge? Min Zepto Nox A15 har nämligen, sen någon månad, börjat krascha bara sådär - det blir blåskärm och sen startar den om sej själv. runt en gång per dag men lite mera nu. Utöver det funkar den fint (hemskt fläktljud iofs som jag förstått att man kan åtgärda med BIOS-uppgradering etc). Ska försöka med Windows Debugging Tool och se om det kan vara något mjukvaruproblem, nu tycker jag t.ex att den kraschat bara jag öppnat Vuze och det kan röra sej om någon inkompabilitet? Alla tips och råd mottages med stor tacksamhet!!

Jag tolkar "hemskt fläktljud" som att den antingen skär, eller låter väldigt högt. Det, och i samband med att datorn hänger sig och visar BSOD, kan mycket väl bero på att fläkten är igensatt med damm, vilket resulterar i att datorn blir överhettad.
Har du testat att rengöra fläkten/datorn (du kommer åt den genom att skruva bort någon/några plastplattor undertill) med tryckluft ?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Jag tolkar "hemskt fläktljud" som att den antingen skär, eller låter väldigt högt. Det, och i samband med att datorn hänger sig och visar BSOD, kan mycket väl bero på att fläkten är igensatt med damm, vilket resulterar i att datorn blir överhettad.
Har du testat att rengöra fläkten/datorn (du kommer åt den genom att skruva bort någon/några plastplattor undertill) med tryckluft ?

Tack för tipset! Nej det har jag inte gjort, däremot dammsugit lätt över fläkten med jämna mellanrum och då har den låtit mindre ett tag. Är det plattan där lappen med licens/datornumret sitter du menar? Är det isf de små metallskruvarna man ska lossa på? Och, är det riskfritt?

Permalänk

Ps - nu har jag gjort en kraschanalys med WhoCrashed och där står
This was likely caused by the following module: fwpkclnt.sys
Bugcheck code: 0xA (0x0, 0x2, 0x1, 0x8220EFE9)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Dump file: C:\Windows\Minidump\Mini041810-03.dmp
file path: C:\Windows\system32\drivers\fwpkclnt.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: FWP/IPsec Kernel-Mode API
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jabberwock:

Tack för tipset! Nej det har jag inte gjort, däremot dammsugit lätt över fläkten med jämna mellanrum och då har den låtit mindre ett tag. Är det plattan där lappen med licens/datornumret sitter du menar? Är det isf de små metallskruvarna man ska lossa på? Och, är det riskfritt?

Skulle inte rekommendera att du dammsuger datorn. Det kan i värsta fall leda till att den går sönder. Kör med tryckluft istället. Vilken lucka det är vet jag inte, när jag gjorde det på min Zepto (ej samma modell) så skruvade jag bort flera luckor om jag inte missminner mig. Jag hade samma problem som du; datorn stängde av sig osv. Fläkten var full med damm. Jag skulle säga att det är riskfritt så länge du tar det lugnt, och inte hetsar.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Bästa rådet till er som har problem är att köpa en ny dator av en tillverkare som inte går i konkurs samt har bättre kvalité, t ex hp, dell, sony...

Mvh Adrian

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

Någon här som har den rippade ftpn med alla drivrutiner? är främst ute de ubuntu drivsar som fanns!

Visa signatur

Insert a coin and try again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jingeL:

Någon här som har den rippade ftpn med alla drivrutiner? är främst ute de ubuntu drivsar som fanns!

Hmmm. Har för mig jag hittade flera servrar med drivrutiner till Zepto när jag letade igår (Flera = 2, en i Sverige, en i USA) Ska se om jag kan hitta dessa igen

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är möjligt att byta grafikkortet i noxen? Jag vill minnas att jag har läst någonstans att grafikkortet i Nox A15 kan uppgraderas om så önskas. Funderar i så fall på att byta ut mitt Geforce 9600M GT till ett GeForce GTX 480M. Någon som vet? För övrigt är jag en riktigt nöjd Nox-användare. Noxen har underhållit mig till max ända sedan köpet!

Visa signatur

Zepto Nox A15: Intel C2 Duo P9500 2,53 Ghz - Nvidia GeForce 9600M GT 512 MB GDDR3 - 8 GB RAM - 7200rpm - 320GB HDD - 1680x1050 - 15,4"

Permalänk
Medlem

Alla zepto drivisar finns här

Zepto drivers – All Zepto notebook drivers

Visa signatur

Zepto nox a15, Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3,4 GB DDR2 PC6400 800MHZ

Permalänk
Medlem

Reservdelar.

Har en mythos om nån kanske är sugen på lite delar... Pm:a

Visa signatur

lofblom@msn.com
lofblom@ovi.com
daniel@lofblom.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortmon:

Någon som vet om det är möjligt att byta grafikkortet i noxen? Jag vill minnas att jag har läst någonstans att grafikkortet i Nox A15 kan uppgraderas om så önskas. Funderar i så fall på att byta ut mitt Geforce 9600M GT till ett GeForce GTX 480M. Någon som vet? För övrigt är jag en riktigt nöjd Nox-användare. Noxen har underhållit mig till max ända sedan köpet!

kan gå dock får du räkna med att du säkert får betala upp mot en 7000-10000kr för bara grafikkortet... samt att ditt moderkort förmodligen inte kommer att funka ihop med grafikkortet

ett gtx 280m går på runt 2500-5000kr annars

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hej, nu har jag, även ägare av en ZEPTO NOX A15.
Jag har ZEPTOS egna, dåliga trådlösa nätverkskort.
Jag är supernöjd med datorn, dock har ett av minnena nu gott sönder.

Mitt problem: Jag kan inte hitta drivrutiner till det trådlösa nätverkskortet. Jag har windows vista 64bit.

Permalänk
Medlem

Tänkte koppla in SSD i min Nox. Någon som vet om detta fungerar eller om tex biosen inte är kompatibel? Har för mig att man kunde välja SSD till denna när jag köpte den, men det var 2008 så jag kommer inte ihåg.

Visa signatur

Zepto nox a15, Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3,4 GB DDR2 PC6400 800MHZ

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en massa delar för Zepto Mythos 15 tummare.
Laptop skärmen på 1680x1050 av Samsung märke, 15 tum
Geforce 9600M GT grafikkort
C2D P8600 processor
DVD-rom
WIFI modul.
4GB DDR3 laptop ram (2x2GB)

Finns i Malmö, men kan skicka om ni betalar frakt.

MVH

Permalänk
Medlem

När jag startar min Nox A15 ser jag endast bios-loggan när datorn startas, för att sedan gå direkt vidare till nätverksbootning. Jag har gjort försök med lite olika knappkombinationer för att komma in i bios setup-menyn, men har inte lyckats. Datorn har varit såhär i nästan tre år, men tänkte göra ett sista försök att fixa det.

Bios-skärmen är dessutom blocklig och lite scramblad på nedre halvan av skärmen; dock är Intel-loggan direkt i scramblingen intakt, så det borde inte vara något hårdvarufel enligt en vän. En reflow av komponenterna skulle alltså inte fungera enligt honom, så jag tänkte pröva att uppdatera datorns bios. Problemet är att jag inte sparat någon bios-fil sedan innan Zeptos konkurs, och den enda nerladdningslänken jag hittar är en som kostar 49 kronor:

Skrivet av jobbo:

49 kronor är verkligen ingen större summa för att få en fungerande laptop, nej. Problemet är att jag inte vet om det faktiskt hjälper med en bios update, och då skulle det kännas snöpligt att ha lagt ut pengarna i onödan.

Så, finns det någon vänlig själ som kan länka/skicka en bios-uppdatering för Zepto Nox A15, gärna en av de senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genmah:

När jag startar min Nox A15 ser jag endast bios-loggan när datorn startas, för att sedan gå direkt vidare till nätverksbootning. Jag har gjort försök med lite olika knappkombinationer för att komma in i bios setup-menyn, men har inte lyckats. Datorn har varit såhär i nästan tre år, men tänkte göra ett sista försök att fixa det.

Bios-skärmen är dessutom blocklig och lite scramblad på nedre halvan av skärmen; dock är Intel-loggan direkt i scramblingen intakt, så det borde inte vara något hårdvarufel enligt en vän. En reflow av komponenterna skulle alltså inte fungera enligt honom, så jag tänkte pröva att uppdatera datorns bios. Problemet är att jag inte sparat någon bios-fil sedan innan Zeptos konkurs, och den enda nerladdningslänken jag hittar är en som kostar 49 kronor:

49 kronor är verkligen ingen större summa för att få en fungerande laptop, nej. Problemet är att jag inte vet om det faktiskt hjälper med en bios update, och då skulle det kännas snöpligt att ha lagt ut pengarna i onödan.

Så, finns det någon vänlig själ som kan länka/skicka en bios-uppdatering för Zepto Nox A15, gärna en av de senaste?

http://www.fdd.dk/Zepto%20Nox_A15/index.html

Någon som har Wifi standard?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tack, Ceogar! Ska pröva det imorgon.