Permalänk
Medlem

Tråkigt att du känner så men jag måste ändå försvara Noxen på vissa punkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucus
Sålde min Zepto Nox 15A häromdagen efter 1 månads användning eftersom jag aldrig förstod mig på den dator.
Massa fönster som poppade upp vid starten med diverse avancerade inställningar som jag inte kunde bli av med (t.ex fingerprint reader mm).

Går utmärkt att bli av med om man tar sig tid att kolla runt lite.

Citat:

Datorn stängde av internetuppkopplingen lite då och då.

Zeptos egna nätverkskort? Det är skräp tyvärr, Intels är mycket bättre, eller så har du inte uppdaterat drivrutinerna.

Citat:

Skype fungerade urdåligt på datorn trots att min gamla compaq från 2002 och nya macbook från 2009 som jag provade med samma uppkoppling fungerade utmärkt.

Detta beror givetvis inte på Noxen utan på Windows Vista, google is your friend.

Citat:

Ljudet från högtalarna var extremt tyst trots max inställning, min gamla compaq är en ljudmaskin i jämförelse.

Hårdvarufel eller så har du gjort nått fel med inställningarna. Du kanske inte uppdaterade alla drivrutiner?

Citat:

Pekplattan var jobbigt gummiaktig och därtill var det omöjligt att ställa in rätt remsa på skrollfunktionen då plattan ofta avläste pekandet som skroll vilket är väldigt irriterande då hela bilden på skärmen rör sig.

Håller med, scrollfunktionen är risig, min tog aldrig pekandet som scrollning men den vill knappt scrolla alls. Piltangenten funkar dock bra när jag inte använder extern mus.

Citat:

Den lät som en dammsugare mellan tysta pauser, började även höra klickande ljud vid pauserna mot slutet.

Återigen drivrutiner och BIOS uppdate, detta löste det för mig...

Citat:

Vista är förinstallerat och ingen installationsskiva medföljer vilken man skulle bränna själv men som jag aldrig fattade hur man gjorde.

Hmm, skumt. Jag fick en Vista skiva hemskickad separat utan att jag bad om det.

Citat:

Ljudkontrollen på vänster sida av datorn är omöjlig att använda med precision då den höjer eller sänker ljudet i flera oväntade steg vilket blir olika för varje gång.

Nja, kan vara klurig ibörjan men jag har inga problem med det nu.

Citat:

Det enda som var bra med datorn var att man kunde spela Crysis men Microsoft Flight simulator hackade däremot på de högsta inställningarna och gick inte att spela.

Drivrutiner, kompabilitetsproblem? Annars är ju inte grafikkortet något high-end direkt... Men det visste man ju innan.

Citat:

Ska man ha en Nox ska man vara programmerare eller liknande.

Jag har lärt min mor att uppdatera drivrutiner osv. och hon kan nada om datorer. Bara man vill så kan man lösa många problem.

Citat:

Nu ska jag handla en enkel dator och för spelen blir det en spelkonsol av typen playstation eller xbox.

Lycka till, hoppas du hittar nått som passar.

Permalänk
Medlem

Efter att jag updaterat BIOS från första versionen så har jag fått problem. Efter lite sökning visade det sig ha me storage drivisar till Intel, tror jag iaf.

Problemet är att vid boot tar det 10 minuter minst innan man kan logga in. tittar man i event viewer så står det bara att bios är fel konfat. Jag har efter det updaterat intel matrix storage drivisar till de nyaste, då verkar det gå snabbare att boota men ny är det code 10 på blue ray spelaren istället. Dum som jag va tog jag och avinstallerade intel matrix drivisar.... då blev det blåskärm vid boot. Har lagt in en backup men har nu igen samma problem.

har någon sett detta eller har en lösning?

Permalänk
Medlem

Har nu lyckats få igång maskinen igen via en backup. Dock så fick jag ladda in endast drivisarna till SATA controllen, ifall jag tog matrix storage så fick jag blådump ingen. verkar vara ngt skumt med 3532 drivisarna. Vid startup så får jag också en AHCI varning i loggen, bios gör ngt som drivisarna inte tycker om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Har nu lyckats få igång maskinen igen via en backup. Dock så fick jag ladda in endast drivisarna till SATA controllen, ifall jag tog matrix storage så fick jag blådump ingen. verkar vara ngt skumt med 3532 drivisarna. Vid startup så får jag också en AHCI varning i loggen, bios gör ngt som drivisarna inte tycker om.

Har du kollat upp så att AHCI inställningen i BIOS står rätt?
Det är möjligt att den ändrats till standard inställning när du gjorde BIOS uppdateringen.

Permalänk
Medlem

AHCI är påslaget, har provat med och utan rom inställningen som är under IDE/AHCI inställningen. Har nu märkt att datorn inte går att få igång efter sleep. Kan det ha med c6 att göra? skall man slå av c6 i power mode? Samt vad skall c4 ha? den är satt till force slow nu iaf, o c6 är påslaget.

Permalänk
Inaktiv

En fråga till er som köpte Nox med 9650-grafikkortet. Om man öppnar Välkomstcenter, står det då 9650 på grafikkortet eller bara 9600?

Permalänk
Medlem

Min Nox 15A har ballat ur ordentligt nu. Den funkar men allt går skitsegt helt plötsligt och hänger sig i några sekunder här och där. Den ger ifrån sig ett ljud (från processorn tror jag).. låter som att någon steker något därinne. Ska formatera och installera nya bios etc och se om det funkar men skulle inte förvåna mig att något cp har hänt me någon komponent. Någon annan som har haft samma problem? Tog 1½ minut för att komma in i Windows nyss efter jag skrivit mitt lösenord och tryckt på enter.. den är inte riktigt med. Skicka mail till Zepto och bad dom hämta o laga den men står att sidan har bannat mitt mailkonto eller något för security reasons.. helt sjukt ju. Någon som vet vart man kan göra en felanmällan utifall att det inte funkar me att formatera osv? Verkar inte hitta någons sådan formulär på deras hemsida.

Edit: Fattar fortfarande inte hur man upgraderar BIOS. Försökte använda guiden som Zepto ger men det funkar ju fan inte utan Nero 7. använda Imgburn "Write Image to disc" och mounta ISOn och brände i AUTO speed med DVD+R DL. När ja försöker boota me CD/DVD-läsaren sen så låter den bara som hora och bootar sedan windows. Tips någon?

Permalänk
Medlem

Anoxida, jag använde programmet som finns på Zeptos.dk ftp; active @ISO burner 1.7

lätt installtion och när programmet är startat, är det bara att lokalisera .ISO filen och rulla tummarna någon minut och följ sedan resterande punkter i zeptos instruktion för en lyckad uppgradering av bios.

länk till fil:

ftp://ftp.zepto.dk/Utilities/ISO_Burner/

kollar man sen Bios version i CPUZ: Aura_V0.35-EC32
eller direkt i bios: Aura EFI 0.35 Bios Release Date 17/10/2008 EC00.32

lycka till!

Visa signatur

Insert a coin and try again.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=906...

Någon mer som har problems med sin webkamera???

Visa signatur

| A64 3000+ @ ~3800+ | corsair xms4400 512mb | Gainward Geforce 6800NU (fullt upplåst) | 2x200gb Maxtor |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jingeL
Anoxida, jag använde programmet som finns på Zeptos.dk ftp; active @ISO burner 1.7

lätt installtion och när programmet är startat, är det bara att lokalisera .ISO filen och rulla tummarna någon minut och följ sedan resterande punkter i zeptos instruktion för en lyckad uppgradering av bios.

länk till fil:

ftp://ftp.zepto.dk/Utilities/ISO_Burner/

kollar man sen Bios version i CPUZ: Aura_V0.35-EC32
eller direkt i bios: Aura EFI 0.35 Bios Release Date 17/10/2008 EC00.32

lycka till!

Tackar så mycket! Funka jättebra. Satte cpu thermal grejen på 65grader.. tänkte dra upp den till 75 då fläkten går på och av fortfarande då och då (dock inte lika mycket tack o lov).. är det lugnt att köra på 75grader? Står på hemsidan att man ska vara försiktig.

Permalänk
Medlem

Det ska vara lugnt att köra på 75 grader, garatin och försäkringen täcker fortfarande enligt Zepto live support.

Men läser man denna tråd så ligger inte problemet i valet av 55 65 75, många som kör på 55 för konstant fläkt ljud än att den går på och av hela tiden. rätta mig om jag har fel eller ge tips på andra saker.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=329526&page=...

Visa signatur

Insert a coin and try again.

Permalänk
Medlem

Asså fläkten är ju helt störd. Det är precis som det vart innan bios update. Kör man på 55-65 så har man fläkt konstant.. medans på 75 så går den av och på som det vart innan. Blir så trött. Finns det inget man kan göra åt det hela?

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord la av härom dagen, idag ringde jag till zepto, kom fram efter 1 minut, och Magnus skickade en fil till mig. Löste sig snabbt och smidigt.

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk

En stor varning för Zepto!

Jag lämnade in min dator första gången för överhettning, nästa gång 3 månader senare gick moderkortet + hårddisken.

Dom bytte moderkortet men hårddisken var också trasig vilket inte teknikerna upptäckte så jag fick skicka tillbaks den direkt och så visade det sig som sagt att dom hade bytt Hårddisk och ersatt den 320 GB HD med 160 GB. Riktigt skickliga tekniker! Väldigt snällt att inte meddela mig om att Hårddisken var trasig och all min viktiga data jag hade där försvann.

Jag bestämmer mig för att häva köpet men den anställda på kundtjänsten vägrar och hänvisar mig till deras chef om jag har något problem. Jag mailar chefen, får svar att jag kan kontakta två andra personer och jag skrev till dom också, men får inget svar.

Dagarna går och efter 1 månads anonymitet från Zepto så tar äntligen en nyanställd kille på kundservice hand om ärendet (då man har ringt till kundservice 50 ggr ca utan hjälp) och jag får pengarna tillbaks.

Så ett tips. Gynna aldrig Zepto. Deras produkter, tekniker och kundservice är skit! Stackars kille på kundservice som måste ta emot alla felanmälningar!

Permalänk

Hej och hå vad det har klagats sen sist jag kollade denna forumtråd.

Jag är precis som er, en zepto nox a15 ägare - dock en nöjd sådan. Min nox har på sistone fungerat som en klocka, kör vista 64x bitars och har inte fått bluescreen på flertal månader. Inte har jag haft några problem med varken överhettning, irriterande fläkt ljud*(jag återkommer med hur jag löste detta) eller dylikt. Att klaga på laptop högtalare är orimligen lågt, vad förväntar man sig egentligen, när det är så snålt om plats att det är otroligt att de lyckas få plats med ett par överhuvudtaget. Själv köpte jag ett par sennheiser hd 595 lurar och njuter av det knivskarpa ljudet. Det trådlösa nätverkskortet (zepto original) fungerar prima, sitter på en övervåning i en vanlig villa, där jag har ca 30 meter till routern och kör 8mbit - identiskt som att sitta med kabel. Förvisso har jag, precis som många andra upptäckt att windows vista + trådlöst är en riktig no-go för de som speciellt spelar mycket online. Åtminstonde för min del hade det en tendens att ungefär varje minut tappa kontakten alternativt ge mig en 1-2 sekunders laggspike. Efter lite tålamod och googlande löste sig även detta med ett litet smidigt program som minimerades nere vid klockan, Vista Anti-lag v.1.1.1 är precis vad ni behöver. Tangentbordet är utmärkt, inge gnissel, knarr eller tangenter som fastnar/lossnar. Skärpan på skärmen är fortfarande helt flawless och inte en död pixel för den delen heller. Noxen drar åt sig ordentligt med damm, vilket inte går att komma ifrån. Dock rengör jag min nox ungefär en gång i veckan i samband med städning av rummet. En snabb swisch med dammsugaren + mjukborste tar bort eventuellt skräp mellan tangeterna, sen brukar jag vända på datorn och suga försiktigt vid fläkten och utblåset för att också hålla det fräscht. Därefter tar jag skärmen med en typ av trasa gjord speciell för ljust lcd tv, skärmar och liknande, då blir även den dammfri. Sist men inte minst tar jag en helt vanlig trasa med vatten + minimal mängd rengöringsmedel typ ajax och torkar av resten. Ytan blir snabbt torr och lika fin som när datorn kom levererad. Det enda slitaget på noxen är att ytan till vänster där man vanligtvis håller handen är något nött, inget allvarligt men det syns i skarpt ljus och liknande. Fingeravtrycks läsaren har jag varken något gott eller ont att säga om, då jag personligen tycker det är en helt värdelös grej och har ej ens installerat drivrutiner för den. Webbcamen fungerar med msn, men kan krävas att man startar amcap och stänger av programmet sedan testar man att köra igång webbkameran på msn så hoppar det oftast igång. Såg också tidigare att någon klagade på ljud-scrollen till vänster och det är ju bara komiskt. Har man något som helst sinne för små korta rörelser är det ju en baggis att ljustera. Men trycker man till ordentligt, ja då får man kräm så det heter duga. Övning ger färdighet grabbar. Kortläsaren är suverän likaså den inbyggda bluetoothen (använder nästan dagligen för att överföra musik till min walkmantelefon). Touchpaden går an den med, är dock inget fan av touchpads och kommer aldrig att vara.

Snabbguide, hur man fixar eventuella problem med sin nox:

1. Fläktljud: Jag har den absolut bästa lösningen av alla, min fläkt har inte gått på högvarv en enda gång sedan jag köpte mig en laptop-cooler. Jag valde att köpa en ganska dyr med fortfarande smidig, då det är en extra usb-port som kan användas frivilligt. Jag har helnöjd, den kyler väldigt bra och ifrån att fläkten gick tamefan konstant från att aldrig göra ifrån ett ljud. Länk följer nedan:

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=1427
Zalman ZM-NC2000 Ultra quiet notebook cooler, färg: black, givetvis.

2. Trådlösa nätverkskort som tappar kontakt/ger laggspikes:
Googla på Vista Antilag (v.1.1.1) och installera programmet (Obs, håll det minimerat och igång hela tiden. Jag satte även programmet i autostart menyn, så det startar automatiskt, minimerat)

3. Drivers till grafikkortet (9600m gt, 9650m gt):
Eftersom zepto generellt vägrar eller av ren lathet aldrig laddar upp nya drivers på deras ftp, har jag alltid kört hem mina från http://www.laptopvideo2go.com Det har fungerat utmärkt hittils. Aldrig haft problem med spel som bioshock, crysis: warhead och liknande. Ha dock i åtanke att grafikkortet inte är superb men helt okej, så man får nöja sig med 1024x768 och settings på medium/max. Alternativt så har faktiskt nvidia också börjat ladda upp drivers till notebook korten nu, länk: http://www.nvidia.com/object/notebook_drivers.html

Allt som allt, helnöjd zepto nox a15 ägare. Har någon frågor eller synpunkter är ni mera än välkommna, checkar hit då och då. Ursäktar för eventuella stavfel eller konstigt formulerade meningar, har en sjujävlans huvudvärk just nu.

Edit: Glömde nämna något om brännaren, HDMI-anslutning + bios men det orkar jag inte ta nu. Godnatt.

Visa signatur

Laptop: Zepto Nox A15, P8600 @ 2,40Ghz (2 CPUs), GeForce 9600m GT 512, 4 GB RAM, 320GB hdd 5400 rpm, 15.4" WSXGA+ (1680x1050), Win Vista Business x64

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma Balboa, väldigt nöjd med min Zepto Nox 15a
Brännaren har fungerat perfekt för mig, dvs inga problem vid anvädning.

Vista Antilag fungarar för mig också och är en gudars räddning till detta problem!

Intressant artikel och väldigt utförlig om Vista Antilag:

http://www.wlanbook.com/vista-wifi-60-second-lag-problem/

Befinner mig nu i Barcelona och efter dagligt flyttande mellan skola och hem (även när jag var på Teneriffa) så fungerar datorn klockrent efter snart 9 månaders använding.

Kör 64bit och anväder Eset anti virus och fungerar klockrent! något jag verkligen ger tummen upp för: var rädd om datorn!
Något jag märkt mycket när jag lever livet och man delar med sig bilder via USB minnen, finns mycket virus som går obemärkt. följ denna instruktion för att blockera Autoruns via USB.

http://www.eset.com/threat-center/blog/?p=828

Men nu svävar jag ut... Men iallafall hel nöjd med datorn och när det varit något tjafs har live chatten på zepto.se svarat snabbt.

någon som har problem med något?

Har även haft problem med saker men de har gått att lösa. många svar finns redan i denna tråd men var inte rädd för att fråga

Visa signatur

Insert a coin and try again.

Permalänk
Medlem

noxen

Mina nox/zepto erfarenheter har varit allt annat än goda.

Från början tog leveransen >2 månader mer än utlovat. När leveransen väl kom var den inte komplett (saknades extrautrustning i form av sladdar).

Upplevde inom en snarframtid stora problem med RAM-minnena. Blåskärmar och kraschar. Skickade in datorn och det tog återigen extremt lång tid, >5 veckor.

Min kompis som köpte sin dator ungefär samtidigt som mig har också haft stora problem. Hans moderkort gick sönder efter kanske 2-3 månaders användning. Det tog 6 veckor för zeptos support att laga.

Dessutom har vi upplevt problem med nästan allt annat som nämnts i tråden, problem med fläktar och liknande.

Allt detta i kombination med väldigt dålig och, framförallt, långsam support gör att jag aldrig kommer köpa av Zepto igen. Jag vill avråda alla andra från att handla av dem.

EDIT:
Glömde faktiskt bort ett par av problemen jag haft. Efter att min dator varit inne på service för problem med minnena fick jag tillbaka den. Efter mindre än en vecka fick jag återigen samma problem. Felsökte den själv och hittade att återigen var en av RAM-stickorna trasiga. Skickade tillbaka den och fick en ny.

När min vän fick tillbaka sin nox från supporten bootade den inte windows, inte med hjälp av skiva heller. Efter endel annat testande flashade han BIOS och då kunde han tillslut starta windows. Antagligen var det någonting kvar efter testandet. Om detta hänt någon utan kunskap om datorer hade det bara varit att glatt skicka in datorn igen på en ytterligare >5 veckors reparation.

Undvik Zepto.

Permalänk
Medlem

Men i herrans går ett moderkort sönder? verkar som underleverantörerna till Zepto strött grus i maskiniriet om det är mycket sådana fel.

Kan tilläga att även jag väntade på min dator i 2 månader, väntade från början av juli till slutet av augusti... var väll sisodär men hann göra ändringar i min config som jag är väldigt nöjd med så! kanske var lika bra, mer sol och bad och bättre dator...

Men Zepto lär ju aldrig göra samma fel igen med leveranserna.
Dom har nog fått höra ett och annat om det redan och tappat kunder på det också

Visa signatur

Insert a coin and try again.

Permalänk

Jag har haft min Zepto sedan i höstas. Fungerade bra fram tills för en och en halv månad. Då skärmen bara blev svart en dag. Skickade in den på lagning och fick grafikkortet bytt.

Nu typ tre veckor efter lagningen har datorn dött helt. Helt plötsligt tar den inte emot nån ström. Antingen är det fel på strömadaptern eller på nånting inne i datorn. Den funkade ena sekunden sen helt plötsligt blev dog den bara.

Hur många gånger är det okej att man ska behöva skicka in den under garantitiden? Jag behöver datorn och får problem nu när jag är tvungen att skicka in den på lagning igen. Kan jag försöka häva köpet?

Permalänk
Medlem

Jag skickade in min Nox för att få fläkten bytt.

8 dagar senare hade jag datorn hemma igen, med ny fläkt. Det enda trista var att jag skickade ner noxen i originallådan och den fick jag inte tillbaka, men det står tydligt att man inte ska räkna med att få tillbaka emballaget man skickade ner i så får skylla mig själv där. =/

Tycker att servicen för mig i alla fall varit helt suverän. Hoppas att den här fläkten håller bättre bara.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM, 320 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Nu har min Nox börjat cpa igen! Starta om den och nu bootar den inte windows.. skärmen är bara svart. Tänkte kanske flasha om den men den har redan den senaste bios. Går det bara mata in skivan och köra igen ändå eller?

Permalänk
Medlem

Funkade inte att flasha om BIOS.. får väll ta och formatera och se om det löser biffen.. annars är ju något knas.

Permalänk
Medlem

Ny bios finns nu:

4638 (26/05-2009)

- New fan control
- Fixed problem where combination og Fn+NumLK gave wrong key output

Skall ladda den nu

Permalänk
Inaktiv

Skriv gärna o berätta ifall det blir någon förbättring

Permalänk
Medlem

Kan säga att nya bios har ändrats till enable på ngn fsb switching. verkar där med som den går mycket kallare o fläkten ej behöver att gå ofta. Det verkar också som om de ändrat på hur ramp up görs på fläkten.

Permalänk
Inaktiv

enable på ngn fsb switching? vad betyder det :)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 246mag
enable på ngn fsb switching? vad betyder det :)?

Har inte datorn här, men det är en setting i bios som ändrats.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen löst mitt problem med noxen. Jag har (titta några sidor bak i tråden) haft 2 problem efter bios upgrade 3252:
1: Sleep har inte fungerat, går inte att väcka maskinen
2: BSOD med någon annan intel matrix storage driver än 1029, som har använt default MS IDE drivisar. Robson har då ej fungerat.

Labbade i helgen lite, och blåste masinen. Tog Vista 64 och installerade clean, så fort jag la på intel drivisarna så gick det inte att starta maskinen igen. Så då la jag på en backup, tog bort robson drivisarna( som ändå inte laddades), tog bort turbomem kortet och laddade på nyaste intel matrix storage drivers. När jag gjort detta så tog det 10 minuter att ladda vista, men ingen BSOD. Trodde då att det var korrupt turbomem kort, som givit BSOD. Men tittade snabbt i event viewern. Där var det massa errors från IASTORE. Sökte på felet och fick tipset att ta bort reg inställningarna till matrix storage.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStor\parameters. När jag gjort det så fungerar allt igen!! Sleep/turbomem o snabb boot. Shiit vad glad jag är. Ser dess utom att fler på andra forum haft liknande problem med just noxen.

Hittade en artikel på intel, då står det att vid installation kan det bli fel och desktop bus type sätts istället för laptop buss type i parameters, där av fungerar det efter man tagit bort det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Ny bios finns nu:

4638 (26/05-2009)

- New fan control
- Fixed problem where combination og Fn+NumLK gave wrong key output

Skall ladda den nu

Var hittar du den? Finns ju inte i /Notebooks/Nox_A15/BIOS/ i alla fall. Länka gärna om det är något som man behöver.

Jag köpte en Zalman NC2000 som det tipsades om tidigare i tråden btw och det funkar skitbra fläkten drar bara igång om jag kollar på film, vanligt användande i windows så är det nada datorfläkt, ofattbart skönt.

Nu har jag problem med det där förbannade skiten till OSD som kraschar hela jävla tiden och det går inte att avaktivera touchpadden med FN + F7 plus att en del andra funktioner får skräpet att krascha också.

På Vista 64 bits, nån som har nån lösning på OSD.exe kraschar? Posta gärna svar...

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM, 320 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b00red
Var hittar du den? Finns ju inte i /Notebooks/Nox_A15/BIOS/ i alla fall. Länka gärna om det är något som man behöver.

Jag köpte en Zalman NC2000 som det tipsades om tidigare i tråden btw och det funkar skitbra fläkten drar bara igång om jag kollar på film, vanligt användande i windows så är det nada datorfläkt, ofattbart skönt.

Nu har jag problem med det där förbannade skiten till OSD som kraschar hela jävla tiden och det går inte att avaktivera touchpadden med FN + F7 plus att en del andra funktioner får skräpet att krascha också.

På Vista 64 bits, nån som har nån lösning på OSD.exe kraschar? Posta gärna svar...

OSD har jag inte installerat, det krashar ju

BIOSen har tagits bort, det verkar vara problem med blåtand när man använder den. Dock så kan jag säga att maskinen nu är som den borde varit från början. Fläkten går nästan aldrig, o när den går är det på låga varv. Verkar som maskinen nu genererar klart mindre värme än förr.