Blir det någon försämring på ljudet med en optisk>koaxial aktiv konverterare?

Permalänk
Medlem

Blir det någon försämring på ljudet med en optisk>koaxial aktiv konverterare?

Hej!

Har tyvär ingen reciever med HDMI så måste köra med optisk/koaxial för att få surroundljud.

Har nu använt upp både de optiska ljudingångarna på min reciever och vill inte köpa en billig 3:1 switch med vridhandtag, och de med handkontroll gå på 900 spänn så tänkte använda min koaxiala ingång och undrar då om det blir någon försämring på ljudet via en sån här omvandlare? http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

/Henrik

Permalänk
Medlem

Det borde inte bli det eftersom det är digitalt all the way.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det borde inte bli det eftersom det är digitalt all the way.

Okej kanon :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det borde inte bli det eftersom det är digitalt all the way.

Är det verkligen så enkelt?
Jag måste erkänna att jag har dålig koll på den digitala kommunikationen, men visst tycker jag med att eftersom att det "bara är ettor och nollor" så borde det inte vara något problem, eller hur? Men exempelvis med USB så kan man få taskig kvalisort på signalen i form av jitter som har nått med om det är synkron eller asynkron överföring, har jag för mig, någon får gärna rätta mig här.
Men, vad jag ville komma fram till är i alla fall att även USB kommunikationen är digital och borde därför vara helt oförvanskad, vilket den inte är...
Dock så är den där prylen så pass billig att jag blir sjukt sugen och prova den för att se om man hör någon skillnad. Dessutom så får jag prova coax-ingången på min DAC som tydligen skall ha bättre kvalité än resterande ingångar, enligt tillverkaren.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjeltman:

Är det verkligen så enkelt?
Jag måste erkänna att jag har dålig koll på den digitala kommunikationen, men visst tycker jag med att eftersom att det "bara är ettor och nollor" så borde det inte vara något problem, eller hur? Men exempelvis med USB så kan man få taskig kvalisort på signalen i form av jitter som har nått med om det är synkron eller asynkron överföring, har jag för mig, någon får gärna rätta mig här.
Men, vad jag ville komma fram till är i alla fall att även USB kommunikationen är digital och borde därför vara helt oförvanskad, vilket den inte är...
Dock så är den där prylen så pass billig att jag blir sjukt sugen och prova den för att se om man hör någon skillnad. Dessutom så får jag prova coax-ingången på min DAC som tydligen skall ha bättre kvalité än resterande ingångar, enligt tillverkaren.

SPDIF (digital coax eller optisk) kan bara skicka ut 2 kanaler om man inte bitstreamar Dolby Digital eller DTS. I så fall måste mottagaren stöda dom ljudformaten och decoda dom för att sedan skicka ut flerkanaligt analogt ljud.

Även om SPDIF är digitalt så är det gammalt och sättet att överföra data på är något föråldrat och saknar flödeskontroll, felkorrigering och omsändningsmöjlighet vilket gör att man inte kan garantera att det som når mottagaren är det som faktiskt sändes. Precis som du säger så kan det finnas synkroniseringsproblem i överföring med SPDIF som kan leda till brus i signalen. HDMI är mycket modernare och löser alla dom här problemen som fanns med SPDIF.