Fel på kylaren? Går varmt Q6600 + Cooler master 212 evo

Permalänk

Fel på kylaren? Går varmt Q6600 + Cooler master 212 evo

Tjena! Börjar fundera på om det är något fel på min nya kylare jag har köpt. Som topic avslöjar är det en cooler master 212 evo som sitter på min q6600.
Processorn är överklockad till 3,15 GHz med en Vcore på auto, OCCT visar 1,25 ungefär. Ligger på runt 55-57c i idle.

Om jag kör OCCT med stora paket en längre stund kommer den upp i nästan 80c på kärnorna. Tycker det känns för varmt?! Borde inte denna kylare hålla nere temperaturen mer? Jag börjar bli osäker på om jag gör något fel vid montering av kylaren eller dylikt, har dock tagit av och satt dit den 3 gånger nu Så borde fan fått dit den rätt, testat med olika mycket kylpasta också bara för att.. Inte blivit någon märkbar skillnad alls.

Någon som har koll på hur dessa siffror låter? Finns det någon chans/risk att programmet visar fel temperatur eller vad är grejen?

Värt att nämna är att om jag kör Aida64 och kollar temperaturen i det programmet så visar det mycket mindre, ca 45-48c idle. Då med inställningen Tjmax på automatisk. Men ställer jag Tjmax på 100c vilket jag har för mig är rätt för min CPU? Så visar den samma som i OCCT.

Vad tror ni kära Sweclockare? Hjälp!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

jag tror din avatar är direkt kopplad till problemet.

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk
Medlem

Tycker det låter väldigt mycket.
Min första tanke: Kylpastan?

Hur mycket alt hur lite om du ens använde det?
Min gissning är för mycket samt kanske inte ordentligt åtskruvat

Edit: Läste inte igenom allt först utan mest skummade då jag är trött.
Såg nu att du redan provat 3 gånger.

Låter väldigt skumt det där.
Vad hade du för temps innan?
Samt har du provat flera temp program?

Permalänk
Medlem

Ett vCORE AUTO = NEJ
Två använd realtemp och coretemp för mätningarna.

Edit:
Kör prime95

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Tycker det låter väldigt mycket.
Min första tanke: Kylpastan?

Hur mycket alt hur lite om du ens använde det?
Min gissning är för mycket samt kanske inte ordentligt åtskruvat

Edit: Läste inte igenom allt först utan mest skummade då jag är trött.
Såg nu att du redan provat 3 gånger.

Låter väldigt skumt det där.
Vad hade du för temps innan?
Samt har du provat flera temp program?

Jag kanske änvänder för mycket pasta ändå? Tog ungefär lika mycket som soft air gun kula (om ni vet hur de ser ut?).
En sak jag har tänkt på, och skulle vara intressant om någon med likadan kylare skulle kunna kolla. Är att när jag har skruvat åt kylaren, kan jag lixom "vrida" på kylaren om jag tar tag i toppen och vrider lite halvhårt. Alltså den sitter inte fast som berget över CPUn. Kan detta ha med mitt problem att göra? Eller ska den inte sitta såpass hårt att man inte kan vrida den över huvud taget?
Tack för tipsen än så länge!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p