Microsoft tillkännager surfplattan Surface

Permalänk
Medlem

Köpte iPad "3" förra veckan, orkade inte vänta på w8 plattor. Inget jag ångrar då dennhär funkar till det jag behöver nu.
Blir dock ett garanterat köp senare (x86), så kan man programmera och köra lite simpel CAD :).
Hoppas på bra batteri tid...

Permalänk
Medlem

Om priset blir tillräckligt lågt så kanske jag köper. Smart design (och snygg).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Den är inte klumpigare än en Ipad. Smidigare än en laptop, och till skillnad från Ipad så har den full laptopsfunktionalitet.

Förutom detaljen att du behöver ett helt rent bord för att kunna knappa på den. En laptop är bra mycket enklare att använda i trånga utrymmen (flyg, bus och så vidare). Kul idé men det är allt. Ända riktigt trevliga är penna i Pro varianten men lenovo har det redan så det blir återigen tveksamt varför man skulle köpa en stor och tung platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

Ser riktigt bra ut. Borde också vara rätt lätt att lira en del spel på den, heroes 3 på platta vore inte ett dumt sätt att fördriva tiden på tunnelbanan eftersom det är så otroligt klickvänligt.

Det finns en Androidport av Heroes of Might and Magic 2 och 3...

Jag går inte i god för att allting funkar, men det verkar som att folk spelar den.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

kan vara nice med pennan som är till också

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Skall Andreas Dimestam kritisera Surface för Windows 8 Pro när det visar sig att det inte går att byta batteri själv och att det kostar en Rejäl slant?

Trist att det saknas 3G och att det är så kass upplösning, det enda klagomålet jag har på iPad 2 är just upplösningen och Surface for Windows 8 RT ser ut att få liknande upplösning. Bäst är väl SD-kortplats och integrerat Office.

Hoppas det inte är en One-off eller att det blir som Zune, för lite för sent och inte all-in support efter det.

Hoppas Wacom släpper en platta för Windows 8 Pro.

Permalänk
Medlem

Ser jättbra ut, tur man inte slog till på "thä njo ajpäd" ;-D

Den som väntar på nåt gott.....

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Äntligen en platta som ser intressant ut, som man förhoppningsvis kan använda som man vill.
Jag är inte helt nöjd med min ipad.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Wacom + Windows 8 pro är välkommet i mitt hem (för rätt pris då ).

Edit: Efter att ha kollat lite på presentationen så har Win 8 pro 600dpi i rörelseupplösning, vilket räcker till b.la. skissarbeten och redigering i photoshop med penna. Dock är det för lite för ordentligt arbete så bara hoppas på att det kommer en version med Wacom med minst 5080 i dpi, så jag kan sälja iväg min klumpiga Intous3 platta...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har suttit och väntat på att samsung ska komma med något som kan fylla luckan mellan dator och mobil med en uppgraderad surfplatta som är högupplöst och har stulys. Dock forfarande med ett begränsat OS. Nu blir det till att vänta på denna då win 8 kommer öppna så många fler anvädningsområden, åtminstone för mig.

Permalänk
Medlem

Konstigt att W8 Pro väger 900g när det sitter en Core i5 i den. Givetvis kräver fetare hårdvara ett rymligare skal, det går inte att jämföra med fjantiga ARM-prollar som Apple, Asus, mfl stoppar i sina leksaker. Att de får ner den till 900g och 13,5mm är imponerande i sig, sett till den massiva prestandaförbättringen mot ARM-lösningarna. Här har vi en platta som faktiskt kan ersätta en bärbar dator på riktigt, det var väl ändå på tiden (även om det är ett halvår till lansering)?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Skall Andreas Dimestam kritisera Surface för Windows 8 Pro när det visar sig att det inte går att byta batteri själv och att det kostar en Rejäl slant?

Du verkar ha lika mycket lim i skallen som i datorn. På vilket sätt är denna kommentar motiverad? Jag är säker på att ett eventuellt fastlimmat batteri i denna platta kommer att få mycket och välförtjänt kritik oavsett vem som recenserar.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll på vikten, är ni veka eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RepZi:

Vad fan, varför har man tangentbord :S Snacka om oportabel. Känns som en Skoda modell, har man inte råd med något annat så får man nöja sig med den

Apple är tveklöst bäst fortfarande, kan aldrig gå tillbaka till tangentbord när det gäller surfplattor!!

Undrar hur bluescreen kommer se ut på denna pryl Lär nog ske ofta

Innan du fortsätter att trolla och skämma ut dig så vill jag informera om att tangentbordet är ett valfritt tillbehör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Förutom detaljen att du behöver ett helt rent bord för att kunna knappa på den. En laptop är bra mycket enklare att använda i trånga utrymmen (flyg, bus och så vidare). Kul idé men det är allt. Ända riktigt trevliga är penna i Pro varianten men lenovo har det redan så det blir återigen tveksamt varför man skulle köpa en stor och tung platta.

Eller så använder du den som en tablet när du inte har tillgång till ett bord? Varför gnälla på mer funktionalitet....
Detta är det gyllene konceptet, när speccsen går upp ytterligare behöver du i princip bara en tablet som du dockar lite här och var.

Tillägger att detta är plattan jag personligen har väntat på, x86 med ett fullt underliggande OS. Visst man kan inte lira moderna spel utan en docka men legacy stödet för x86 applikationer gör den helt komplett. Bara slänga på en mus eller låna ett tangentbord Good times ahead!

Permalänk
Medlem

en surfplatta är väll vad den heter att kolla mail och slösurfa med och inte någon mediapad för hd film och redigering av bilder eller cadköring på ,i5 är ju overkill kommer ju inte ha batteri meran max 5h

Visa signatur

//
Svenna

Permalänk

Jobbig musik

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenna:

en surfplatta är väll vad den heter att kolla mail och slösurfa med och inte någon mediapad för hd film och redigering av bilder eller cadköring på ,i5 är ju overkill kommer ju inte ha batteri meran max 5h

Jo lite orolig över det med, ultrabooks har ifs hyfsad batteritid men å andra sidan så är väl CPUn rejält ner-klockad i tablet läget.

Permalänk

Vafan anses den vara stor och tung? Känns som när folk vill ha jättetunnna tv-apparater. Finns ingen anlending till att ha det, men det är coolt och då är allt annat kasst.

900 gram är ju fan ingenting.
13.5 mm är ju inga problem alls. När är det för mycket att det inte får plats? De få gånger jag har problem att få med mig laptopen så är det ju inte tjockleken som är problemet. Alla andra mått är besvärligare.
Dubbla hade inte vart snyggt, men hade inte påverkat användbarheten ett dugg för mig.
Aja nu är jag inte målgruppen heller så ja de ska väl inte anpassa sig efter mig men lite konstigt tycker jag det är bara att folk klagar på sånt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Kanske tänker fel nu men borde ändå fråga. Varför tror människor att batteritiden kommer vara så dålig?

Det enda relevanta vi fått reda på är väl watt-talet vilket väl ändå inte ligger så långt ifrån det hos en del Ultrabooks (Asus Zenbook UX31 har väl 50W?). Den kommer väl dessutom vara lägre klockad än en Ultrabook villket väl också borde hjälpa batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chickfactor:

Kanske tänker fel nu men borde ändå fråga. Varför tror människor att batteritiden kommer vara så dålig?

Det enda relevanta vi fått reda på är väl watt-talet vilket väl ändå inte ligger så långt ifrån det hos en del Ultrabooks (Asus Zenbook UX31 har väl 50W?). Den kommer väl dessutom vara lägre klockad än en Ultrabook villket väl också borde hjälpa batteritiden.

vad är vittsen med att ha en i5 om man klockar ner den då kan man ju lika gärna använda en billigare variant med en gång

Visa signatur

//
Svenna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenna:

vad är vittsen med att ha en i5 om man klockar ner den då kan man ju lika gärna använda en billigare variant med en gång

Eftersom att den klarar av att köra tyngre applikationer när den tex. är dockad eller om du helt enkelt behöver en mer krävande CPU.
De kommer säkert att släppas fler versioner med I3: or men den här är väl avsedd för "Power users".

Permalänk
Skrivet av XHI:

Kan till viss del hålla med om att iOS börjar bli lite gammalt. Men samtidigt otroligt lätt för den osmarta! Jag köpte precis igår en vit iPhone 4 till min mormor. Hon förstod den direkt - varför jag köpte den var för att hon hade en Sony e - Arc och kunde knappt använda den. Easy fix - köpte en av de lättaste telefonerna.

Men ja, det börjar bli lite omodernt 2012

Håller med dig om det med ios är enkelt men den anledningen finns inte längre då man kan ha deras launcher i android mobiler, när mossan fick sin lur nyligen (första touch) så fixade jag aspier launcher.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vad fan, varför har man tangentbord :S Snacka om oportabel. Känns som en Skoda modell, har man inte råd med något annat så får man nöja sig med den

Apple är tveklöst bäst fortfarande, kan aldrig gå tillbaka till tangentbord när det gäller surfplattor!!

Undrar hur bluescreen kommer se ut på denna pryl Lär nog ske ofta

Man måste inte använda tangentbordet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Bara jag som känner att 10" är för stort för en surfplatta? Känns som att jag lika gärna kan ta min laptop då, 7" är däremot perfekt storlek och lagom format att ta med sig.

Håller med fullständigt.
Samsungs 7.7'a (som även har en riktig skärm) är perfekt.
Passar i lite större fickor, och känns inte som en laptop när man bär med sig den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cwittler:

Eller så använder du den som en tablet när du inte har tillgång till ett bord? Varför gnälla på mer funktionalitet....
Detta är det gyllene konceptet, när speccsen går upp ytterligare behöver du i princip bara en tablet som du dockar lite här och var.

Tillägger att detta är plattan jag personligen har väntat på, x86 med ett fullt underliggande OS. Visst man kan inte lira moderna spel utan en docka men legacy stödet för x86 applikationer gör den helt komplett. Bara slänga på en mus eller låna ett tangentbord Good times ahead!

För att man försöker utföra arbete? Ska du jämföra den med en laptop så ska den klara av samma saker. Snabb platta är inte ersättning för tangentbord och mus. Detta är en platta som om man råkar ha massa fritt utrymme kan användas som en laptop med dåligt tangentbord (och förmodligen rätt så kass batteritid med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag hade löst det genom att gjort paden och tangentbordet mer trekantigt (som en rektankel där man drar en diagonal linje) från sidan sett. Så vilkten hade hamnat neråt och mot "mig" vilket borde göra att den kan balansera. Detta ställer givetvis till andra problem t.ex. att tangentbordet lutar bort från mig vilket jag hade fått lösa med någon form av stödben likt vanliga tangentbord (vilket känns korkat att säga när det är just ett stödben jag retar mig på) samt att frågan hur mycket stryk denna konstruktion klara och hur man skulle placera hårdvaran eftersom ytan krymper. Men i grunden är det bara att jag finner stödbenet riktigt fult och känns ogenomtänkt.

Låter klumpigt, tror du får förklara tydligare om jag ska bli övertygad. :/

Skrivet av anon127948:

Förutom detaljen att du behöver ett helt rent bord för att kunna knappa på den. En laptop är bra mycket enklare att använda i trånga utrymmen (flyg, bus och så vidare). Kul idé men det är allt. Ända riktigt trevliga är penna i Pro varianten men lenovo har det redan så det blir återigen tveksamt varför man skulle köpa en stor och tung platta.

Pratar du Ipad nu? Jag pratar om microsofts platta som har full laptopfunktionalitet.

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att detta ser lovande ut, båda versionerna. Detta är bra, kommer driva på de andra parterna med

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av toxicstone:

Håller med dig om det med ios är enkelt men den anledningen finns inte längre då man kan ha deras launcher i android mobiler, när mossan fick sin lur nyligen (första touch) så fixade jag aspier launcher.

Jag vet inte vad det är, men det är ännu ett moment jag inte tycker man ska behöva göra, hon fick sin ur boxen och trallalah hon förstod direkt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 