Microsoft tillkännager surfplattan Surface

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowJim:

Som sagt, man kan köra så gott som alla Windows program med den, det borde vara den största och mest uppenbara fördelen. Att inte tangentbordet är styvt(om det inte är det) så finns det säkert en hel del som tycker det är bra och om man inte gör det så lär det säkert finnas styva tangentbord som tillbehör (dock då troligen något tjockare).

Jag antar att du är inbiten OSx användare annars hade du inte missat det mest uppenbara. Många av oss som fortfarande inte köpt en platta har gått o väntat på just en produkt som denna.

Det ända jag hoppas nu är att batteritiden är okay.

Helvete heller. Jag hatar apple och hela deras ideologi att det är de som säger vad jag får göra med min dator för att inte tala om allt fördummande.

Jag är inbiten windows användare och jag vet att vanliga program och touch är skit (råkar ha en tablet PC så jag har testat). Med pennan går det klicka någorlunda ok men jämfört med mus/touchpad/track är det absurt dåligt. Nu kanske du säger att metro är gjord för touch men du kan köra metro skit appar på winRT med så då försvinner fördelen med x86. Saken är den att man har tangentbord och mus genom alla åren inte för att folk är en massa bakåtsträvare utan för att det är optimala sättet att jobba med en dator (observera ordet jobba!). Ska du bara konsumera behövs ingen tangentbord eller winx86, för skapande behövs det vettiga input verktyg och dessa tablets löser inte det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Precis. Vem skriver när de håller en platta framför sig? Man lägger alltid ner den. Samma sak med anteckningblock. Hur ofta håller man ett anteckningblock rakt upp och ner? Man lägger alltid ner dem på bordet.

Jag gör det ganska ofta. Håller plattan med ena handen och skriver med den andra. Att lägga ner den för att skriva några få ord/meningar (som jag oftast gör på en platta) gör jag inte. Ska jag skriva längre texter dock så använder jag allt som oftast en bärbar.

Permalänk
Skrivet av mahasj:

Återigen, ni missade syftet med mitt inlägg. Att skapa en surfplatta som väger 903 gram och är 13,5 mm tjock är, ur användarsynpunkt, totalt misslyckat. Prestandamässigt, jättebra! Men som användare som vill man kunna använda en surfplatta på en smidigt sätt, helst utan att bli trött i armar och händer efter 30 sekunder. Om de inte klarar av att göra en surfplatta som väger mindre och är tunnare med en Intel-processor med dagens teknik så är det bättre att de låter bli än att försöka lura en massa kunder. Allt har inte med prestanda att göra, man ska även kunna använda sakerna på ett vettigt sätt som användare. Och där är, enligt min åsikt och erfarenhet, Windows Pro-plattan ett misslyckande.

Fast nu har de ju två modeller och det går inte att bortse från. En modell som utmanare till surfplattor och en utmanare till ultrabook. Det är så jag tror MS tänker.

Permalänk
Avstängd

Det finns nu 3762 nyhetsartiklar om Microsoft Surface på Google News. Microsoft win?

Edit: 5384 nu.

Permalänk

Av videon att döma, kan det här vara den snyggaste produkten Microsoft har släppt? Jag hoppas på bra batteritid för då kan det bli ett köp

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Avstängd

Intressant, men varför i hela friden kör de inte med en Thunderbolt-port istället för MiniDP? Visserligen kör Thunderbolt genom MiniDP med tvivlar på att den kör Thunderbolt.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Helvete heller. Jag hatar apple och hela deras ideologi att det är de som säger vad jag får göra med min dator för att inte tala om allt fördummande.

Jag är inbiten windows användare och jag vet att vanliga program och touch är skit (råkar ha en tablet PC så jag har testat). Med pennan går det klicka någorlunda ok men jämfört med mus/touchpad/track är det absurt dåligt. Nu kanske du säger att metro är gjord för touch men du kan köra metro skit appar på winRT med så då försvinner fördelen med x86. Saken är den att man har tangentbord och mus genom alla åren inte för att folk är en massa bakåtsträvare utan för att det är optimala sättet att jobba med en dator (observera ordet jobba!). Ska du bara konsumera behövs ingen tangentbord eller winx86, för skapande behövs det vettiga input verktyg och dessa tablets löser inte det problemet.

Kvalitén på touch-plattorna är väldigt varierande. På iPad är touchen perfekt. Inga problem alls men på min pappas surfplatta som har Windows XP är den riktigt dålig och där är det precis som du säger att man klarar sig inte utan ett penna. Jag tror de har fixat i dessa surfplattorna så att man ska kunna navigera utan penna och endast med fingrarna.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Helvete heller. Jag hatar apple och hela deras ideologi att det är de som säger vad jag får göra med min dator för att inte tala om allt fördummande.

Jag är inbiten windows användare och jag vet att vanliga program och touch är skit (råkar ha en tablet PC så jag har testat). Med pennan går det klicka någorlunda ok men jämfört med mus/touchpad/track är det absurt dåligt. Nu kanske du säger att metro är gjord för touch men du kan köra metro skit appar på winRT med så då försvinner fördelen med x86. Saken är den att man har tangentbord och mus genom alla åren inte för att folk är en massa bakåtsträvare utan för att det är optimala sättet att jobba med en dator (observera ordet jobba!). Ska du bara konsumera behövs ingen tangentbord eller winx86, för skapande behövs det vettiga input verktyg och dessa tablets löser inte det problemet.

Hehe ursäkta då.

Jag har inte själv provat köra Windows med touch (skärm med touch) men jag vet kollegor som kör det och det verkar ju gå okay iallafall så länge applikationerna är anpassade för det.

Men man måste inse att allt kan inte hända på en natt. Att utveckla sina applikationer så att de stöder pekplattor har inte varit en prioritet för Windows applikations utvecklare efter som det inte funnits några riktlinjer på hur det ska göras/bli. Man har nu möjlighet att köra windows applikationerna på plattan och i de fall det absolut inte går att styra med touch får man koppla in musen.

Sen måste man också inse att detta ska vara en mobil produkt samtidigt som den ger en viss nytta för de som stannar upp på en plats ett kortare tag.

För mig låter denna produkten perfekt för vardagsrummet där jag kan lätt lägga den på borden för att skriva något lite längre och sen ta upp den i knäet igen för att "leka".

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ett praktiskt problem jag funderat på med denna datorn är att om man sitter i en soffa med datorn i knäet. Då går det inte ha tangentbordet framme för skärmen kan inte luta sig mot något?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Ett praktiskt problem jag funderat på med denna datorn är att om man sitter i en soffa med datorn i knäet. Då går det inte ha tangentbordet framme för skärmen kan inte luta sig mot något?

Tangentbordet är nog tänkt för att vara till för de stunder då man inte slöar på soffan. Om du gör det är det ju bara använda tangentbordet på skärmen som vilken annan platta som helst?

Har väldigt svårt att se problemet folk har. Tycker iden med att ha ett tangentbord som tar 0 utrymme (för ett skydd vill man ändå ha) är klockren.

Någon som sett folk sitta med bärbara datorer på tåget också dessutom eller har erfarenhet av det? Det är inte skönt alls och det ser verkligen knäppt ut.

Edit: För mig känns hela konceptet som ett bra försök i att göra en tablet som dessutom fungerar utmärkt att faktiskt producera saker på... på riktigt och inte endast konsumera (därav att dom demar videoredigering osv). Hoppas vi får se fler varianter på "Surface", gärna från t.ex. ASUS. Till skillnad från Apple vill ju MS att folk kopierar deras koncept (och kör Win 8).

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Kvalitén på touch-plattorna är väldigt varierande. På iPad är touchen perfekt. Inga problem alls men på min pappas surfplatta som har Windows XP är den riktigt dålig och där är det precis som du säger att man klarar sig inte utan ett penna. Jag tror de har fixat i dessa surfplattorna så att man ska kunna navigera utan penna och endast med fingrarna.

Du vet att utvecklingen gått frammåt. Har han en pekplatta med windows XP så är det antagligen några år. Gamla resistiva skärmar från förr är ju hemska.

Permalänk
Inaktiv

Tror inte att den kommer att ha en chans mot Ipad..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolflakes:

Kvalitén på touch-plattorna är väldigt varierande. På iPad är touchen perfekt. Inga problem alls men på min pappas surfplatta som har Windows XP är den riktigt dålig och där är det precis som du säger att man klarar sig inte utan ett penna. Jag tror de har fixat i dessa surfplattorna så att man ska kunna navigera utan penna och endast med fingrarna.

Min talblet har riktigt bra touch och penna. Problemet är att windows program är gjorda för mus som är mycket mer precis än fingrar. Det är skit svårt att klicka på alla små saker med fingrar. Det går med penna men det är allt annat än naturligt eller smidigt.

Ändrar man programmen till touch så kommer knappar och allt bli bra mycket större. Med andra ord blir det mesta av skärmen stora ikoner för funktioner eller så får man dumma ner programmen så att några få stora ikoner räcker. Ingen av alternativen är speciellt tilltalande för arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guendiolin:

Fast nu har de ju två modeller och det går inte att bortse från. En modell som utmanare till surfplattor och en utmanare till ultrabook. Det är så jag tror MS tänker.

Jo, fast Windows Pro-plattan marknadsför som en surfplatta (i alla fall är det det intrycket jag får av artikeln) och enligt min åsikt och den erfarenhet jag har av surfplattor och hur man använder en surfplatta så anser jag att Windows Pro-plattan inte är en surfplatta. Dels är den för tjock och dels för tung för att den ska kunna användas som en vanlig surfplatta. Däremot så kan den säkert användas mer som en bärbar, bortsett då från att du inte kan ha den i knäet. Detta medför då att du "måste" hålla i den med ena handen och peka på skärmen med den andre, vilket man inte orkar en längre stund med tanke på den vikten, enligt vad jag tror.

Windows RT-plattan kan dock säkert blir bra, även om jag själv hade föredragit att den varit lite lättare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowJim:

Hehe ursäkta då.

Jag har inte själv provat köra Windows med touch (skärm med touch) men jag vet kollegor som kör det och det verkar ju gå okay iallafall så länge applikationerna är anpassade för det.

Men man måste inse att allt kan inte hända på en natt. Att utveckla sina applikationer så att de stöder pekplattor har inte varit en prioritet för Windows applikations utvecklare efter som det inte funnits några riktlinjer på hur det ska göras/bli. Man har nu möjlighet att köra windows applikationerna på plattan och i de fall det absolut inte går att styra med touch får man koppla in musen.

Sen måste man också inse att detta ska vara en mobil produkt samtidigt som den ger en viss nytta för de som stannar upp på en plats ett kortare tag.

För mig låter denna produkten perfekt för vardagsrummet där jag kan lätt lägga den på borden för att skriva något lite längre och sen ta upp den i knäet igen för att "leka".

Som jag skrev innan, fingrar är stora och feta. Det betyder större ikoner (kolla bara på metro). Större ikoner betyder antigen att mesta av skärmen är verktygsikoner eller att man dummar ner som fan. Ingen av de alternativen låter speciellt bra.
Det finns noll anledning att utveckla nya fördummade program som ska passa tablets som används av folk som vill utföra arbete då dessa får betydligt mera arbete utfört med en vanlig laptop (alternativ asus transformer).
På sin höjd är det trevligt att ha tangentbord för de som sitter hemma med den där tillgång till stor, platt och tom yta finns och de vill skriva ett lite längre mail eller text. Resten av tiden är laptop oändligt mycket smidigare för arbete och en vanlig tablet är samma funktionalitet då man ska bara konsumera.

Det hela påminner om idiot idéer om att alla desktop skärmar ska bli touch så att de passar metro... Verkligen intelligent sätt att jobba. Kladda på skärmen hela tiden. Kanske bra träning för framtida nazis med höger arm salut men för de flesta andra bara jävligt obekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du vet att utvecklingen gått frammåt. Har han en pekplatta med windows XP så är det antagligen några år. Gamla resistiva skärmar från förr är ju hemska.

Ja precis min tanke. Har svårt o se att touchen skulle vara dålig som någon skrev.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Konstigt att W8 Pro väger 900g när det sitter en Core i5 i den. Givetvis kräver fetare hårdvara ett rymligare skal, det går inte att jämföra med fjantiga ARM-prollar som Apple, Asus, mfl stoppar i sina leksaker. Att de får ner den till 900g och 13,5mm är imponerande i sig, sett till den massiva prestandaförbättringen mot ARM-lösningarna. Här har vi en platta som faktiskt kan ersätta en bärbar dator på riktigt, det var väl ändå på tiden (även om det är ett halvår till lansering)?

Det är väl inte jätteimponerande att de har fått ner den till 900g? Jämför med Asus Transforner Book (11,6", Core i7, Full HD IPS, aluminiumskal) som väger 700g (enligt denna video). Den är både större och har bättre processor och väger 2hg mindre. Den ser dessutom ut att vara lika tunn, om inte tunnare (men jag hittar ingen info om det), även om det inte säger så mycket eftersom Transformer Book är större än Surface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Som jag skrev innan, fingrar är stora och feta. Det betyder större ikoner (kolla bara på metro). Större ikoner betyder antigen att mesta av skärmen är verktygsikoner eller att man dummar ner som fan. Ingen av de alternativen låter speciellt bra.
Det finns noll anledning att utveckla nya fördummade program som ska passa tablets som används av folk som vill utföra arbete då dessa får betydligt mera arbete utfört med en vanlig laptop (alternativ asus transformer).
På sin höjd är det trevligt att ha tangentbord för de som sitter hemma med den där tillgång till stor, platt och tom yta finns och de vill skriva ett lite längre mail eller text. Resten av tiden är laptop oändligt mycket smidigare för arbete och en vanlig tablet är samma funktionalitet då man ska bara konsumera.

Det hela påminner om idiot idéer om att alla desktop skärmar ska bli touch så att de passar metro... Verkligen intelligent sätt att jobba. Kladda på skärmen hela tiden. Kanske bra träning för framtida nazis med höger arm salut men för de flesta andra bara jävligt obekvämt.

Du tänker inte utan för din egen box, det är fullt möjligt att denna produkt inte alls passar dig vilket på din beskrivning borde betyda att ingen läsplatta duger till dig.

Funktionen för surface är i första hand att göra Windows och dess applikationer tillgängliga på läsplatta. Här pratar vi alltså om en produkt som man använder på språng, kanske en doktor använder den för att gå igenom en journal sammtidigt som denna är på väg någonstans, kanske används den för att spela på vid resa, kanske används den för ... Som sagt, denna produkten är väldigt flexibel kan man inte se möjligheterna så har man troligt vis inte alls någon användning för produkten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tegra, nej tack. Den med i5 är intressant men kommer antagligen kosta där efter också. Dessa plattor är antagligen inte så intressanta ändå.

Permalänk
Medlem

Ser jättebra ut och trevligt att dom satsar på Tegra!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Finns ju redan en som liknar: Samsung Slate (med Windows 7)

(http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/noteb...)
Vad jag förstår kommer den också i ny version när Windows 8 kommer.

Med en bra stylus blir möjligheterna för en platta så mycket större. Hoppas det kommer fler att välja på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

...Sen måste man också inse att detta ska vara en mobil produkt samtidigt som den ger en viss nytta för de som stannar upp på en plats ett kortare tag.

För mig låter denna produkten perfekt för vardagsrummet där jag kan lätt lägga den på borden för att skriva något lite längre och sen ta upp den i knäet igen för att "leka".

Surface optimerad för soffliggare!

Surface en sof(f)tare produkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Surface optimerad för soffliggare!

Surface en sof(f)tare produkt!

Ja för min del blir det väll en produkt för vardagsrummet men den lär ju fungera väldigt bra i många arbeten också. Tänk mobila jobb där man ex springer runt till patienter eller vad det nu kan vara, där skulle man med denna kanske kunna köra samma system som man kör på den stationära(mer eller mindre). Aja ni förstår säkert möjligheterna utan att jag ska behöva förklara dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Första plattan som kanske hamnar på inköpslistan i framtiden!
Gillar designen och finesserna! Såg jag fel eller verkar det som att tangentbordet/skärmskyddet fäste med magneter? Isf kan det bli riktigt smidigt och stilrent ...om det sitter kvar vill säga.^^

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrimissimo:

Finns ju redan en som liknar: Samsung Slate (med Windows 7)

http://www.samsung.com/se/consumer-images/product/notebook/20...

(http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/noteb...)
Vad jag förstår kommer den också i ny version när Windows 8 kommer.

Med en bra stylus blir möjligheterna för en platta så mycket större. Hoppas det kommer fler att välja på.

Liknar och liknar....Den här från MS är betydligt snyggare på alla punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Den såkallade "lilla" viktskillnaden är enorm. Faktiskt. Jag har haft en iPad 2 och har nu en iPad 3. Det skiljer ungefär ca 40-50 gram mellan en iPad 2 och en iPad 3, där iPad 3 är den tyngre. Man märker en påtaglig skillnad. Att hålla en surfplatta i 10 sekunder är inga problem. Men när man håller den i flera minuter så märker man att några gram hit eller dit gör en väldigt stor skillnad. Då kan du ju fundera på hur mycket 250 gram extra kommer att göra.
Att iPad är handikappad är endast din åsikt. För mig fungerar den alldeles utmärkt.

Återigen, ni missade syftet med mitt inlägg. Att skapa en surfplatta som väger 903 gram och är 13,5 mm tjock är, ur användarsynpunkt, totalt misslyckat. Prestandamässigt, jättebra! Men som användare som vill man kunna använda en surfplatta på en smidigt sätt, helst utan att bli trött i armar och händer efter 30 sekunder. Om de inte klarar av att göra en surfplatta som väger mindre och är tunnare med en Intel-processor med dagens teknik så är det bättre att de låter bli än att försöka lura en massa kunder. Allt har inte med prestanda att göra, man ska även kunna använda sakerna på ett vettigt sätt som användare. Och där är, enligt min åsikt och erfarenhet, Windows Pro-plattan ett misslyckande.

Microsofts ARM platta är 9.3mm tjock, alltså tunnare än en iPad, och väger bara 676G.

Permalänk
Skrivet av TheRealKENtAgent:

Första plattan som kanske hamnar på inköpslistan i framtiden!
Gillar designen och finesserna! Såg jag fel eller verkar det som att tangentbordet/skärmskyddet fäste med magneter? Isf kan det bli riktigt smidigt och stilrent ...om det sitter kvar vill säga.^^

http://www.engadget.com/2012/06/18/microsoft-one-ups-other-ta... Japp magneter är det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowJim:

Du tänker inte utan för din egen box, det är fullt möjligt att denna produkt inte alls passar dig vilket på din beskrivning borde betyda att ingen läsplatta duger till dig.

Funktionen för surface är i första hand att göra Windows och dess applikationer tillgängliga på läsplatta. Här pratar vi alltså om en produkt som man använder på språng, kanske en doktor använder den för att gå igenom en journal sammtidigt som denna är på väg någonstans, kanske används den för att spela på vid resa, kanske används den för ... Som sagt, denna produkten är väldigt flexibel kan man inte se möjligheterna så har man troligt vis inte alls någon användning för produkten.

Allt det där kräver anpassade program. Med andra ord så är nyttan att kunna köra vanliga windows program rätt så liten. Ska man köra anpassade program kan man lika gärna fixa till de så att de fungerar på ARM arkitektur så får man lättare tablet i alla fall.

Det jag säger är att den helt enkelt inte tillför något nytt. Asus transformer är bra mycket bättre då den faktiskt kan användas i brist på stort och platt utrymme även med tangentbordet. I slut ändan är det här bara ännu en tablet utan något speciellt i säg. Pennan är den mest användbara delen och även den är för låg upplösning för att grafiker ska vara intresserade från vad jag förståt.

Permalänk
Medlem

Första gången jag på riktigt känner köpsug efter en surfplatta! Ser fram emot recension

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Är helt klart intressant men det kommer att visa sig om de har lyckats eller inte. Känns rätt svårt att konkurrera mot etablerade OS som iOs 6 och Android 4.0 med massor med appar med en helt ny plattform. Även om plattformen är bra så tror jag inte att så många kommer att byta plattform.

Frågan är hur operativsystemet kommer att fungera samt hur batteritiden blir. Känns som att de har tagit till batteriet ordentligt på ARM versionen. Min Samsung har 10" platta har 25wh batteri och ARM versionen 31.5wh. x86 versionen har 42wh batteri.

Prismässigt säger de att ARM versionen hamnar som konkurerande 10" plattor vilket borde betyda runt 5000kr och x86 versionen som Ultrabooks dvs strax under 10000kr.

Dock stort minus för avsaknad av 3g eller LTE. Tror inte att jag kommer att köpa någon då jag har en Android platta idag och en Android mobiltelefon men det blir intressant att pröva en när de kommer ut.

Rätt mycket saker är nog individuellt med plattor som skärmstorlek och om man gillar tangentbord eller inte. Är nog bäst att pröva själv, trode inte att jag skulle vara så nöjd med skärmtangentbordet som jag är.