Microsoft tillkännager surfplattan Surface

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Riktigt nice! Detta blir helt klart den första platta som är värt att köpa

Hårdvaran är kanske inte så imponerande som vissa andra antyder men jag tror helt klart på Metro i en platta, ta en titt här : http://www.youtube.com/watch?v=JHcxMKDKCiU

Vill inte ha ett flamewar, och har själv en iPad 3 jag är nöjd med.
Men denna videon visar ganska tydligt att iOs skulle mått bra av en uppdatering när det kommer till gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Jag gillar surfplattan! Har aldrig ägt en innan men nu när vi får Windows och ett riktigt tangentbord så blir det helt klart mer intressant.
Äntligen går det att göra något produktivt på surfplattor

Skrivet av Pewtah:

Om man kan få in ubuntu(eller någon annan dist) på Surface for Windows 8 Pro så är det nog ett givet köp för min del!

Tänkte också att det bör de möjliggöra! Jag vill själv använda Windows, men det finns garanterat andra som vill kunna installera Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Har SweC missat det här?

http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/microsoft-forsoker-utma...
Att MS gjorde bort sig vid presentationen och surfplattan vägrade fungera till en början hehe...

Såg det med Fantastiskt roligt. Dock kanske synd med tanke på att de ska ge sig in på en ny marknad. Inte bästa första intrycket kanske.

OnT:

Tycker det ser mycket intressant ut. Blir det vinst eller flop ?
Den som lever får veta.

Permalänk
Medlem

För tjock.. och tangentbordet ser helt värdelöst ut att skriva på.. Nej tack..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Har SweC missat det här?

http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/microsoft-forsoker-utma...
Att MS gjorde bort sig vid presentationen och surfplattan vägrade fungera till en början hehe...

Det är ju lite deras grej?

När de skulle visa upp windows 98 och USB plug'n'play så fick de blue screen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

903 gram. Jösses!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För tjock.. och tangentbordet ser helt värdelöst ut att skriva på.. Nej tack..

ARM-varianten är ju faktiskt något tunnare än iPad, så vet inte riktigt om jag håller med om det.
Att den däremot är något lite tyngre än inte lika skoj. Vikten är i mitt tycke ett mycket större problem med iPaden än vad tjockleken är.

Permalänk

Wow, fantastiskt! Det här är ju faktiskt den första surfplattan som är användbar. Som det går att göra meningsfulla saker med! Jag är riktigt imponerad.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av jaqob:

Vill inte ha ett flamewar, och har själv en iPad 3 jag är nöjd med.
Men denna videon visar ganska tydligt att iOs skulle mått bra av en uppdatering när det kommer till gränssnittet.

Kan till viss del hålla med om att iOS börjar bli lite gammalt. Men samtidigt otroligt lätt för den osmarta! Jag köpte precis igår en vit iPhone 4 till min mormor. Hon förstod den direkt - varför jag köpte den var för att hon hade en Sony e - Arc och kunde knappt använda den. Easy fix - köpte en av de lättaste telefonerna.

Men ja, det börjar bli lite omodernt 2012

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vad fan, varför har man tangentbord :S Snacka om oportabel. Känns som en Skoda modell, har man inte råd med något annat så får man nöja sig med den

Apple är tveklöst bäst fortfarande, kan aldrig gå tillbaka till tangentbord när det gäller surfplattor!!

Undrar hur bluescreen kommer se ut på denna pryl Lär nog ske ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jösses... Nej tack haha

Jösses? Förklara dig lite?

För mig åker nog ipad2 ut mot en av dessa. Betydligt bättre OS.
http://www.youtube.com/watch?v=JHcxMKDKCiU

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur menar du att de skulle ha gjort annars? Plattan har en viss vikt, och enda sättet för att den inte ska tippa bakåt när du vinklar är att göra ett mycket tyngre tangentbord, om du inte gör en smidig lösning med stöd då.

Skrivet av RainesX:

På vilket sätt är detta en quickfix?
Förklara gärna på vilka andra sätt man hade kunnat lösa detta på utan att tillverka en docka.

Jag hade löst det genom att gjort paden och tangentbordet mer trekantigt (som en rektankel där man drar en diagonal linje) från sidan sett. Så vilkten hade hamnat neråt och mot "mig" vilket borde göra att den kan balansera. Detta ställer givetvis till andra problem t.ex. att tangentbordet lutar bort från mig vilket jag hade fått lösa med någon form av stödben likt vanliga tangentbord (vilket känns korkat att säga när det är just ett stödben jag retar mig på) samt att frågan hur mycket stryk denna konstruktion klara och hur man skulle placera hårdvaran eftersom ytan krymper. Men i grunden är det bara att jag finner stödbenet riktigt fult och känns ogenomtänkt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Core i5?
Ganska mycket kraft för en surfplatta, onödigt mycket?
Ja menar, batteri tiden kommer ju inte direkt bli imponerande..

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Borde också vara rätt lätt att lira en del spel på den, heroes 3 på platta vore inte ett dumt sätt att fördriva tiden på tunnelbanan eftersom det är så otroligt klickvänligt.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Dessutom väger värsting modellen knappt 1 kg. Detta har lika gärna kunnat heta ultrabooks istället. Hade för mig att surfplattor skulle vara portabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vad fan, varför har man tangentbord :S Snacka om oportabel. Känns som en Skoda modell, har man inte råd med något annat så får man nöja sig med den

Apple är tveklöst bäst fortfarande, kan aldrig gå tillbaka till tangentbord när det gäller surfplattor!!

Undrar hur bluescreen kommer se ut på denna pryl Lär nog ske ofta

Suck... Läs om artikeln. Tangentbordet är tillbehör. Precis som det är på vilken annan surfplatta som helst.

Visa signatur

Eller kort och gott använda argument som "för att det är roligt" eller "för att jag kan", alternativt "alltid retar det någon". Det motiverar det mesta i livet.

Permalänk
Medlem

Surf-Ace? Så microsoft har kommit till Göteborg!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izeen:

Suck... Läs om artikeln. Tangentbordet är tillbehör. Precis som det är på vilken annan surfplatta som helst.

Ser ändå för plastigt ut för att ens vara intressant. Budget på långt håll, sedan tror jag knappast de kan slå king of the throne som är Apple. Detta är ju ingenting nytt direkt. Som någon skrev här så håller jag med om att Apple kan ta de priser de vill för att de är dem ända som faktiskt levererar något nytt(hårdvarumässigt). Undrar vad batteritiden är för i5:an, 2h som mest? Vilken laptop som helst..

Permalänk
Medlem

För första gången ser en tablet faktiskt riktigt intressant ut! Får se vad priset hamnar på.

Men Surface var ju deras "bord", kunde de inte hittat på något nytt namn istället för att byta namn på det gamla?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vad fan, varför har man tangentbord :S Snacka om oportabel. Känns som en Skoda modell, har man inte råd med något annat så får man nöja sig med den

Apple är tveklöst bäst fortfarande, kan aldrig gå tillbaka till tangentbord när det gäller surfplattor!!

Undrar hur bluescreen kommer se ut på denna pryl Lär nog ske ofta

Oj, du hade minnsan ett stort behov av att försvara ditt ipad-köp, fungerar den inte lika bra som du trodde eller ångrar du att du inte väntade tills denna kommer ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag hade löst det genom att gjort paden och tangentbordet mer trekantigt (som en rektankel där man drar en diagonal linje) från sidan sett. Så vilkten hade hamnat neråt och mot "mig" vilket borde göra att den kan balansera. Detta ställer givetvis till andra problem t.ex. att tangentbordet lutar bort från mig vilket jag hade fått lösa med någon form av stödben likt vanliga tangentbord (vilket känns korkat att säga när det är just ett stödben jag retar mig på) samt att frågan hur mycket stryk denna konstruktion klara och hur man skulle placera hårdvaran eftersom ytan krymper. Men i grunden är det bara att jag finner stödbenet riktigt fult och känns ogenomtänkt.

Hur ska plattan stå utan tangentbord?

Att du tycker det är fult är en smaksak, men att du tycker det är ogenomtänkt är bara, ja, ogenomtänkt.

Permalänk

Bara jag som känner att 10" är för stort för en surfplatta? Känns som att jag lika gärna kan ta min laptop då, 7" är däremot perfekt storlek och lagom format att ta med sig.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Kan till viss del hålla med om att iOS börjar bli lite gammalt. Men samtidigt otroligt lätt för den osmarta! Jag köpte precis igår en vit iPhone 4 till min mormor. Hon förstod den direkt - varför jag köpte den var för att hon hade en Sony e - Arc och kunde knappt använda den. Easy fix - köpte en av de lättaste telefonerna.(

Windows Phone är utan tvekan den enklaste telefonen hur vi nu kom in på det i denna tråden.

Såg en äldre dom som köpt IPhone, hon hade inte en aning om vad hon gjorde, troligen borde en icke smartphone vara rätta valet där men ska man så är det lungt Windows phone som gäller när man vill ha enkelhet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Oj, du hade minnsan ett stort behov av att försvara ditt ipad-köp, fungerar den inte lika bra som du trodde eller ångrar du att du inte väntade tills denna kommer ut?

Försvara vad? Finns inget att försvara, med dessa specs blir man knappast impad av

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vad fan, varför har man tangentbord :S Snacka om oportabel. Känns som en Skoda modell, har man inte råd med något annat så får man nöja sig med den

Apple är tveklöst bäst fortfarande, kan aldrig gå tillbaka till tangentbord när det gäller surfplattor!!

Undrar hur bluescreen kommer se ut på denna pryl Lär nog ske ofta

Skoda gör bra bilar, inte särskilt billiga heller.
Denna plattan lär knappast vara billig den heller.

Onödigt att skriva bara för att irritera.

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag inte riktigt förstår är hur långt efter Microsoft varit, eller hur lång tid det tog för ledningen att dra upp strategin. Det är nu juni 2012 och Microsoft introducerar en egen pekplatta. Fortfarande är det oklart hur pass bra det går för WP, som minst sagt dök upp sent och trögt för att på allvar konkurrera i nuläget.

Var strategin utstakad, eller är det verkligen som det tycks att det blev "oj, tåget går, vad gör vi?". Microsoft klarar sig säkert, men det skulle vara intressant att veta hur samtalen gått bakom stängda dörrar från 2007 och framåt.

Permalänk
Medlem

Ja gillar den! En riktig surfplatta med W8 och Office 2010 + alla andra vanliga Windows som man vill ha. Blir ett helt annat användningsområde jämfört med Ipad(som jag har nu). På ipad blir det mest film/spel/surf å annat oseriöst. Men med den där plattan kan man ju faktiskt skita i att ta med sin Laptop.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vad fan, varför har man tangentbord :S Snacka om oportabel. Känns som en Skoda modell, har man inte råd med något annat så får man nöja sig med den

Apple är tveklöst bäst fortfarande, kan aldrig gå tillbaka till tangentbord när det gäller surfplattor!!

Undrar hur bluescreen kommer se ut på denna pryl Lär nog ske ofta

Du behöver ju inte använda tangentbordet? Det där med att använda hjärnan är väl inte din starka sida.

Permalänk

Känns som om windows-plattan kommer att kosta multum. De kan gott dra ner på upplösningen och sätta in en i3 istället. Annars - vettigt med en platta som de finns en rimlig chans att dra i gång windows program på. De andra plattorna är ju (som da´russian påpekade) mest leksaker för bokstavsbarn.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vad fan, varför har man tangentbord :S Snacka om oportabel. Känns som en Skoda modell, har man inte råd med något annat så får man nöja sig med den

Apple är tveklöst bäst fortfarande, kan aldrig gå tillbaka till tangentbord när det gäller surfplattor!!

Undrar hur bluescreen kommer se ut på denna pryl Lär nog ske ofta

Skrivet av RepZi:

Ser ändå för plastigt ut för att ens vara intressant. Budget på långt håll, sedan tror jag knappast de kan slå king of the throne som är Apple. Detta är ju ingenting nytt direkt. Som någon skrev här så håller jag med om att Apple kan ta de priser de vill för att de är dem ända som faktiskt levererar något nytt(hårdvarumässigt). Undrar vad batteritiden är för i5:an, 2h som mest? Vilken laptop som helst..

Jadu här slänger du ur dig mycket saker för att försvara ditt köp av en iPad.

1. Tangentbordet, som dessutom fungerar som skydd för skärmen, gör den oportabel på vilket sätt då?
2. På vilket sätt är det bättre att skriva på en skärm än på ett fysiskt tangentbord?
3. Hur är det budget när de uppskattas kosta som en iPad? Visa mig gärna din kalkyl.