Script för att byta ljudkälla smidigt?

Permalänk
Medlem

Script för att byta ljudkälla smidigt?

Hej,

Detta är säkert en återkommande fråga hos många, men jag har inte hittat någon tråd om det. Jag finner det lite besvärande att behöva gå in i ljudinställningar och byta ljudkälla varenda gång jag vill byta från lurar till S/PDIF, och vice versa. Skulle någon vänlig själ kunna ordna ett enkelt script eller liknande för att kunna simplifiera denna processen till ett dubbelklick?

Det låter säkert som en otroligt banal och onödig grej, men om man som jag behöver göra detta flera gånger om dagen så blir det till något av ett irritationsmoment. Hjälp efterlyses med blåslampa för någon som kan ordna detta!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Windows gör väl de själv om du drar ur kontakten till dina hörlurar. Om de var primär ljudet innan så skall de också återställas som det efter att du har satt i dem igen senare. I alla fall så jag gör när jag byter ljud mellan mina högtalare och USB headset.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1055T 2.8ghz (klockat 3.2ghz)| Moderkort: ASUS Crosshair Formula IV |
Nätagg: Corsair AX750 750w | Grafikkort: Geforce GTX 670 2gb (Gigabyte windforce oc) |
Ram: DDR3 Kingstone 1600mhz 8GB (2x4GB) | Hårddisk: 120GB SSD OCZ Vertex 3 Max IOPS + 1TB HD 7200 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Hej,

Detta är säkert en återkommande fråga hos många, men jag har inte hittat någon tråd om det. Jag finner det lite besvärande att behöva gå in i ljudinställningar och byta ljudkälla varenda gång jag vill byta från lurar till S/PDIF, och vice versa. Skulle någon vänlig själ kunna ordna ett enkelt script eller liknande för att kunna simplifiera denna processen till ett dubbelklick?

Det låter säkert som en otroligt banal och onödig grej, men om man som jag behöver göra detta flera gånger om dagen så blir det till något av ett irritationsmoment. Hjälp efterlyses med blåslampa för någon som kan ordna detta!

Vill också veta, skapade en tråd för ett tag sedan själv, men ingen svarade. Som det är nu måste man ju gå in på ljudenheter och ange standardenhet, jobbigt värre :/

EDIT: Det är jobbigt att dra ur/koppla in kablar med..

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Funkar det inte att du bara skapa en genväg till Ljud som finns inne i Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud och sen fästa den på aktivtetsfältet?

Fast du kanske menar att det är jobbigt att ändrar detta i ditt ljudkorts programvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Funkar det inte att du bara skapa en genväg till Ljud som finns inne i Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud och sen fästa den på aktivtetsfältet?

Fast du kanske menar att det är jobbigt att ändrar detta i ditt ljudkorts programvara?

Så har jag det idag, men då måste man tabba etc om man sitter och spelar t.ex, lite smådrygt, man dör ju inte av det. Men ett skript bundet till en snabbknapp på tangentbordet hade varit så mycket bättre!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag växlar förvisso mellan mina ljudenheter på vanligt vis för tillfället, men har tidigare använt något AutoHotKey-skript för detta.
Efter en snabb sökning antar jag att det går att hitta lite info här: http://www.autohotkey.com/forum/topic2436.html

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk

Letat efter detta med, när jag spelar så kör jag med USB lurar annars med vanlig 3,5mm högtalare

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Idén med att behöva dra ut kablar simplifierar knappast något, utan snarare tvärt om. Jag gör för tillfället som ni andra, dvs att jag gjort en genväg till ljudinställningarna där jag går in och ändrar. Ska kika på länken som TheFork klistrade.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så är autohotkey ett bra program för detta. Använder det inte själv längre men borde vara relativt enkelt att skapa en tangentbordsgenväg som utför önskat kommando. Kan även rekommendera Eventghost för automatisering av olika uppgifter.

Visa signatur

MAIN: R4, Z97A, 4790K, VENGEANCE LP 16gb, 980 .....

Permalänk
Medlem

Kom ni fram till något? för ja själv sitter i samma sits just nu efter att ha köpt Bose Companion 5 och kör 3,5 hörlurar :/

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 9700K | ASUS ROG Strix Z390-F | Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 - 16GB | ASUS GTX 1070 Ti | Samsung 850 EVO 500GB SSD | Fractal Design Meshify C | Noctua NH-D15 | Corsair RM750X 750W v2 | Asus 24" XG248Q 240 hz | Sennheiser Game Zero | Corsair K65 RGB Rapidfire | Logitech G703

Permalänk
Medlem

En klart smidigare lösning än AHK-Script. Tackar och bugar för länken!

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian