Apple sägs utrusta nästa Macbook Pro med extremt högupplöst skärmpanel

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att folk är emot något som kostar något annat. Laptopskärmar är usla för fotoarbete t.ex. det har med färgrymd, precision, färgdjup och betraktningsvinklar att göra. Högre upplösning hjälper ingenting här, mao känns det befogat att ifrågasätta just uppgradering av upplösning och inte bildkvalitet.

Jag tror det är lite megapixelhysteri hos Apple sen iPhone4 helt enkelt, och folk köper det (igen).

LG lär skratta hela vägen till banken (Apple kastar tydligen pengar på skärmpanelstillverkare för att köpa upp allting väldigt tidigt, trots usla yields), men det gynnar ju bara oss konsumenter i slutändan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Oj det låter som du bör ta dig ett besök på Chalmers eller annan högskola med teknisk inriktning. Det är Macar överallt.

Sanning med modifikation, du.
En del elever har macs men skolans egna datorer är väldigt sällan macs.
Har under min tid på chalmers inte sett en enda mac som tillhört skolan, kan ju inte säga att det inte skulle finnas en enda mac som tillhör chalmers eftersom jag inte sitter på den informationen.
Jag har iaf inte sett någon.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Väldigt många som arbetar med layout, film och -photobearbetning m.m använder mac, det är inte konstigt om de vill få ut bästa möjliga bild på skärmen. Om sedan höja pixlarna från dagens är rätt väg att gå med nuvarande teknik är en annan femma, man får väl göra blindtester för att se detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127781:

16:9 OR GTFO

16:10

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Väldigt många som arbetar med layout, film och -photobearbetning m.m använder mac, det är inte konstigt om de vill få ut bästa möjliga bild på skärmen. Om sedan höja pixlarna från dagens är rätt väg att gå med nuvarande teknik är en annan femma, man får väl göra blindtester för att se detta.

Ingen som jobbar med detta seriöst använder några skärmar från Apple dock utan från Eizo, Nec och andra märken där man fokuserar på jämna paneler och korrekt färgåtergivning. Apple gör konsumentskärmar, precis som andra tillverkare av konsumentskärmar lämpar sig dessa inte för professionellt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Gilla

Permalänk
Medlem

Najs!

Sitter just nu på en mbp 15" med 1680x1050. Den känns ganska "lagom". Lägre upplösning än så tycker jag känns begränsande. TOKHATAR däremot 16:9. Jobbar man (iaf med systemutveckling) så är höjden på skärmen (antalet rader kod man ser ) betydligt viktigare än bredden.

Gällande den högre upplösningen så tror jag inte att man kommer att uppskatta den förrän man jämför den sida vid sida med en "gammal". Det är ju tacksamt för apple att skala allt dubbelt genom att höja upplösningen med just 2x. Det gick ju rykten för ett par år sedan att de skulle ha ett upplösningsoberoende GUI (vektorbaserat antar jag) men det är ju enklare att bara dubbla all grafik.

Jag betvivlar starkt att batteritid och pris skulle påverkas nämnvärt. Apple brukar historiskt sett inte ta betalt för uppgraderingar av hårdvara. Å andra sidan faller de inte heller i pris under sin livslängd, kanske smart eftersom andrahandsvärdet på macar är LÖJLIGT högt (iaf vad folk begär).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har själv både mac och pc och det är mindre krångel med min mac. Oerhört skön mediadator att titta film eller plugga med osv. Touchen är fan det bästa med Mac, känner mig handikappad med en PC laptop. Dessutom är byggkvaliten väldigt bra också! Macbook airen är faktiskt riktigt stabil om man inte misshandlar den, som man inte bör med någon dator. Däremot är ju PCn sjukt mycket roligare att hålla på med och spela på osv.

Man kan ju antingen hata eller älska Mac, men dem gör saker som håller och fungerar för människor som kanske inte är så teknikintresserade eller kunniga. Jag tycker iaf att apple och pc datorer fyller lite olika funktioner. Tycker man borde testa båda innan man skapar sig en uppfattning.

Högra upplösning verkar iaf vara riktigt skysst

Permalänk
Medlem

höga upplösningar tycker jag mest gynnar spelande dvs man får mer "bild" särskillt shooters så man upptäcker fienden tidigare (splitvision) eller RTS tex.
högre upplösning ger ju inte snyggare spel direkt förutom att det blir suddigt om man inte kör native.
macbooks har jag aldrig haft men har man inte dem enbart för film, surf och kanske som arbets/skol-redskap?
som tidigare skrev på dessa småskärmar så blir tillochmed 720p knivskarpt tycker jag, det är ju när ytan skalas upp högre upplösningar krävs för att kompensera "pixlig" bild 1280x768 på 15" är minst lika bra bild och skarpt intryck som 2560x1440 på en 27" .
sen angående att högre upplösningar gör texter mer tydliga och lättläsliga det har jag inte tänkt på direkt men ända sedan man hade 15-19" CRT så har man ju aldrig haft problem/stört sig på otydlig text vid surfande det tycker jag är det minsta bekymret iaf hehe.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Avstängd

verkar vara gamers o nya ynglingar som uppskattar sin 16:9-FUllHDLEDSKÄRM ala bengq, men jag kan säga att jag föredrar min 16:10 1680*1050@22" Mycket mera än 16:9 1920*1080@21.5"

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av undrande:

som tidigare skrev på dessa småskärmar så blir tillochmed 720p knivskarpt tycker jag, det är ju när ytan skalas upp högre upplösningar krävs för att kompensera "pixlig" bild 1280x768 på 15" är minst lika bra bild och skarpt intryck som 2560x1440 på en 27" .
sen angående att högre upplösningar gör texter mer tydliga och lättläsliga det har jag inte tänkt på direkt men ända sedan man hade 15-19" CRT så har man ju aldrig haft problem/stört sig på otydlig text vid surfande det tycker jag är det minsta bekymret iaf hehe.

Jämför som sagt till exempel iphone3 med iphone4; även om man visar samma sak kan bildkvalitéten bli mycket bättre med hög pixeltäthet (och det är till exempel möjligt att visa väldigt små detaljer utan att de blir suddiga (i telefonfallet behöver man till exempel inte zoom:a in för att läsa texten på en normal webbsida)).

Permalänk
Medlem

Skulle dom inte kunna slänga ut den minst sagt funktions-befriade CD läsare och ersätta utrymmet med en hårddisk eller/och större batteri? Skulle med nöje betala några hundralappar för det alternativet. Känns dessutom som något Apple skulle göra för att tvinga sina kunder att behöva köpa en extern CD läsare.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

verkar vara gamers o nya ynglingar som uppskattar sin 16:9-FUllHDLEDSKÄRM ala bengq, men jag kan säga att jag föredrar min 16:10 1680*1050@22" Mycket mera än 16:9 1920*1080@21.5"

+1

16:10 är så mycket skönare att använda än 16:9.

Permalänk
Skrivet av undrande:

höga upplösningar tycker jag mest gynnar spelande dvs man får mer "bild" särskillt shooters så man upptäcker fienden tidigare (splitvision) eller RTS tex.
högre upplösning ger ju inte snyggare spel direkt förutom att det blir suddigt om man inte kör native.
macbooks har jag aldrig haft men har man inte dem enbart för film, surf och kanske som arbets/skol-redskap?
som tidigare skrev på dessa småskärmar så blir tillochmed 720p knivskarpt tycker jag, det är ju när ytan skalas upp högre upplösningar krävs för att kompensera "pixlig" bild 1280x768 på 15" är minst lika bra bild och skarpt intryck som 2560x1440 på en 27" .
sen angående att högre upplösningar gör texter mer tydliga och lättläsliga det har jag inte tänkt på direkt men ända sedan man hade 15-19" CRT så har man ju aldrig haft problem/stört sig på otydlig text vid surfande det tycker jag är det minsta bekymret iaf hehe.

Man ser väl inte mer av spelet nu när man har högre upplösning, det va väl förr i tiden det va så? Ända som ändrar hur mycke man ser är väl ration?

Sen tycker jag att man alltid gynnas av upplösning då man får mer skrivbord att använda och allt på det blir snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

Nu vart en macbookpro för första gången intressant, får bara hoppas att priset inte skjuter iväg pga detta (vilket det kommer göra om man känner apple rätt)

ehhh, då känner du dem inte väl typiskt för apple, näre gäller deras datorer är ju snarare att de uppgraderar hårdvaran, behåller priset. men sällan sänker priset, i alla fall sällan me mycket

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Intressant, kul att det ryktas om en 16:10 display dessutom! Efter att ha kört med en Dell på cirka 15" med 1920x1200 upplösning ett tag, har jag personligen svårt vid att vänja mig med 16:9 skärmar. Tycker att det är betydligt mer effektivt att jobba med 16:10 formatet.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Märks att du har ingen aning om vad du pratar om.

Märks att du är en sån där socialt kompetent internetkille som förstår sarkasm

OnT: sjukt om det stämmer. Den upplösningen på en 13" = fett liten text?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Hehe. Kul att det händer saker ! Nödvändigt eller ej vi få la se. Ingenting är nödvändigt för ens vi skapar oss själva behovet :).

Off-topic:

Seriöst ! Detta är en tråd med titeln:
"Apple sägs utrusta nästa Macbook Pro med extremt högupplöst skärmpanel" och inte:
"Nu delar vi upp oss i läger och kastar SKIT"
Kommentarerna till denna nyhet bör därför inte innehålla SKIT.
Om en moderator skulle städa denna tråd från allt SKIT så skulle det inte finnas många inlägg kvar...

Är inget mac-fan/hatare själv men snälla, kan inte vi alla gemensamt försöka sätta stopp för detta naiva, subjektiva SKITsnack som sprider sig som böldpest på detta forum..
Det är väl alltid kul att det händer saker på IT-fronten oavsett VEM som gjort det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Kan man spela på den? Vem vill se på film på en 13"?

Vad kan man göra på den förutom att leka på paden? zooma in och ut är fett kul!

Eller man kan kan bläddra bland sina bilder i ljusets hastighet numera

Ser fortfarande ingen anledning att skaffa en Mac

8GB 1333mhz minnen går fan för 3500:- till mac xD..

Det fungerar att spela på den alldeles utmärkt, inte för att jag spelar väldigt mycket.
Film fungerar också prima att ligga i sängen, sitta på tåget/bussen eller på föreläsningen

Vad man gör på den är väl en fråga om vad du behöver den till. Vad kan du göra på en Windows-laptop förutom att använda den? Konstig fråga.
Så skaffa ingen Mac då? Ganska enkelt.

Sen märks det ju ganska tydligt att du talar i nattmössan. 8GB minnen till Mac köpte jag för 500kr. Visst, Apple Store tar överpris för minnen men det går att sätta in nästan vilket minne som helst så du får nog ta och läsa på lite till nästa gång.

Skrivet av Zyriak:

Då kanske du inte bör spendera tiden i ett överklockningsforum? Finns väl svenska macforum?

SweC är väl mer än bara ett överklockningsforum? Annars kan du ju ta bort alla forum-sektioner för spel, chassin, hårddiskar, köpråd, teknisk support, touchpads, HTPC, server, etc och enbart behålla de sektioner som behandlar överklockning.

Skrivet av Ozoom:

Men jag avskyr lika mycket alla macianer som försvarar appel i till döden. Finns nämligen ett gäng saker som är fel med mac och iphones med.

Fast dom flesta Apple-användare är helt på det klara med vad som saknas och vad som är fel med Apple's produkter. Vi som använder/använt oss av deras produkter har nog alla någonting som vi vill ändra på, någonting som vi inte gillar eller någonting som krånglat. Det betyder dock inte att Apple-användarna inte ska få försvara ett varumärke som de ändå tycker har bra produkter.

Säg att du köper ett MSI-grafikkort som du verkligen är SKIIITNÖJD med. Sen kommer jag och säger att alla som köper MSI-kort är dumma i huvudet, otekniska, korkade och totalt ovetande. Bör du inte då få försvara MSI som du är så nöjd med - oavsett om du stött på lite problem eller att det krånglat lite i början?

Börjar någon kasta skit på den andre så kommer givetvis den andre att kasta skit tillbaka för att försvara sin produkt. Om Apple-haters kunde sluta upp med att smutskasta Apple-användare redan från början så skulle det bli mycket bättre.

Är det inte någon som reflekterat över att PC-nyheterna nästan ALDRIG har detta Apple vs PC -flamewar, vad kan de bero på? Kan det vara så att Apple-användarna inte känner sig tvungna att kasta skit på PC-användarna? Varför känner då PC-användarna sig tvungna att kasta skit på Apple-användarna i VARENDA JÄVLA Apple-nyhet?

Skrivet av Enity:

Sanning med modifikation, du.
En del elever har macs men skolans egna datorer är väldigt sällan macs.
Har under min tid på chalmers inte sett en enda mac som tillhört skolan, kan ju inte säga att det inte skulle finnas en enda mac som tillhör chalmers eftersom jag inte sitter på den informationen.
Jag har iaf inte sett någon.

Kolla upp Enskilda Gymnasium i Täby. Dom ger ut MBP till alla sina studenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Kolla upp Enskilda Gymnasium i Täby. Dom ger ut MBP till alla sina studenter.

Vad har enskilda gymnasium i täby med cth att göra?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Alltså, vilken meningslös upplösning. 1920x1200 på en 24tummar är fan på gränsen. Detta är ju bara meningslöst... 1680x1050 på en 17tummare är alldeles lagom. Fixa dessa feta upplösningar på 30+ tummare istället, som TVs å grejs.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Vad har enskilda gymnasium i täby med cth att göra?

Att det är en skola som använder sig av Macs?

Permalänk
Medlem

Låter kul.

Jag vill ha det i en Macbook Air med batteritid på runt 10 timmar sen är jag nöjd.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Märks att du är en sån där socialt kompetent internetkille som förstår sarkasm

OnT: sjukt om det stämmer. Den upplösningen på en 13" = fett liten text?

Såklart förstår jag att det var sarkasm. Men var är det roliga att jämföra en Mac med en miniräknare? Skriv något roligt som stämmer med fakta, då skulle jag skratta. Men hater sarkasm skit är inget för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Att det är en skola som använder sig av Macs?

Än sen?
Du kanske ska läsa igenom detta igen.

Citat:

Sanning med modifikation, du.
En del elever har macs men skolans egna datorer är väldigt sällan macs.
Har under min tid på chalmers inte sett en enda mac som tillhört skolan, kan ju inte säga att det inte skulle finnas en enda mac som tillhör chalmers eftersom jag inte sitter på den informationen.
Jag har iaf inte sett någon.

Var nämner jag andra skolor?
Jag kan endast se att jag nämner chalmers, men min tolkning av mitt eget inlägg är väl felaktig.

Så till vad riktade jag mitt inlägg?
Jo, detta.

Citat:

Oj det låter som du bör ta dig ett besök på Chalmers eller annan högskola med teknisk inriktning. Det är Macar överallt.

Personen nämner specifikt chalmers men han nämner även "annan högskola med teknisk inriktning", naturligtvis kan jag inte hävda att det inte skulle finnas högskolor som inte använder sig av macs och det finns säkerligen någon institution på chalmers som använder macs till något, men det är inget jag kan uttala mig om för jag har aldrig kommit i kontakt med en mac i skolans regi.
Jag har även hört runt bland vänner som studerar annat och inte heller de har kommit i kontakt med macs.

Alltså är hans svar en sanning med modifikation eftersom det finns en hel del elever som har privata macs, men det har knappast något att göra med att det skulle vara en teknisk högskola utan det beror nog snarare på att folk tycker att det är en rätt kapabel serie med laptops till ett inte allt för kraftigt överpris.

Så vad man har på enskilda gymnasium i täby är fullkomligt ointressant eftersom det inte har diskuterats.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Än sen?
Du kanske ska läsa igenom detta igen.
Var nämner jag andra skolor?
Jag kan endast se att jag nämner chalmers, men min tolkning av mitt eget inlägg är väl felaktig.

Så till vad riktade jag mitt inlägg?
Jo, detta.

Personen nämner specifikt chalmers men han nämner även "annan högskola med teknisk inriktning", naturligtvis kan jag inte hävda att det inte skulle finnas högskolor som inte använder sig av macs och det finns säkerligen någon institution på chalmers som använder macs till något, men det är inget jag kan uttala mig om för jag har aldrig kommit i kontakt med en mac i skolans regi.
Jag har även hört runt bland vänner som studerar annat och inte heller de har kommit i kontakt med macs.

Alltså är hans svar en sanning med modifikation eftersom det finns en hel del elever som har privata macs, men det har knappast något att göra med att det skulle vara en teknisk högskola utan det beror nog snarare på att folk tycker att det är en rätt kapabel serie med laptops till ett inte allt för kraftigt överpris.

Så vad man har på enskilda gymnasium i täby är fullkomligt ointressant eftersom det inte har diskuterats.

Oj oj, en riktigt ettrig besserwisser du ska vara då
Eftersom han sa andra skolor så gav jag exempel på en annan skola, visserligen ingen högskola men det tycker jag är skitsamma - skola som skola.

Sen får du tolka det hur du vill. Det har inte diskuterats men det är fortfarande relevant(och därför intressant - kanske inte för dig men för diskussionen) baserat på det han skrev i sin post(som din post var ett svar på). Tjoflöjt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Oj oj, en riktigt ettrig besserwisser du ska vara då
Eftersom han sa andra skolor så gav jag exempel på en annan skola, visserligen ingen högskola men det tycker jag är skitsamma - skola som skola.

Sen får du tolka det hur du vill. Det har inte diskuterats men det är fortfarande relevant(och därför intressant - kanske inte för dig men för diskussionen) baserat på det han skrev i sin post(som din post var ett svar på). Tjoflöjt!

Är den skolan en teknisk skola eller bara allmän gymnasium? Diskussionen från deras del handlade just om högskolor med teknisk inriktning och teknikkunniga personer som använder sig av Apples datorer.
Det du tar upp är orelevant om skolan är en vanlig skola med vanligt folk där majoriteten inte har något större intresse för datorer mer än bara bruka dessa.

Många kommuner börjar använda sig av iPads, är dessa kommunledamöter då automatiskt teknikkunniga?

Oavsett så har denna tråd spårat ur totalt som vanligt...
-----------------------------------------
Ontopic:
Personligen så som jag skrev i förra "nyheten" om iPad 3 och retina display så tror jag då det är bara en massa rykten som kommer från tomma intet. Lätt om man driver någon specifik nyhetssida och starta rykten och få hela världen på fall. Bara se hur det sett ut tidigare, mycket rykten som inte stämt när väl Apple lanserat sin "superpryl". Istället har det varit normala uppgraderingar, som med alla andra tillverkare + något lite extra, typ thunderbolt, Siri (som de förövrigt köpte upp) osv. En skärm med över 300 dpi är inte precis en nyhet (eller var en nyhet) när Apple lanserade iPhone 4, Toshiba G900 och SE Xperia X1 var bl.a. två telefoner som fanns före iP4 med en skärm på över 300 dpi.
Syftar då med detta att det är inga underverk Apple skapar, de uppgraderar som vilka andra tekniktillverkare som helst...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

2880x1800 är dubbelt upp mot 1440x900 som är standard i dagens modeller.

Fel, det är nästan fyra gånger så stor upplösning.

Permalänk
Medlem

Kul att majoriteten brukar skriva att PPIn måste bli högre på datorskärmar, men när det ryktas att det blir Apple som blir initiativtagare, ja då helt plötsligt är det helt onödigt.

Dagens sanning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Otroligt alltså, inget verkar vara för dyrt när något kommer från Apple. Klart som fan att jag ska den upplösningen när jag betalar 20k + för en vettig laptop.