Apple sägs utrusta nästa Macbook Pro med extremt högupplöst skärmpanel

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte längre på folket som tycker apples bärbara är så fruktansvärt dyra..Intels ultrabooks kostar ju precis lika mycket och har motsvarande prestanda, alltså är inte Apples ultrabooks (de har ju specifikationer för ultrabook, typ..) speciellt dyra. Även om det fortfarande handlar om mycket pengar.
Detta är vad man får betala för att ha en liten nätt dator med bra prestanda helt enkelt.

Sen att jag inte förstår varför gemene man väljer Apples "ultrabook" framför Intels är för mig en total gåta som nog aldrig kommer bli besvarad.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Sen att jag inte förstår varför gemene man väljer Apples "ultrabook" framför Intels är för mig en total gåta som nog aldrig kommer bli besvarad.

Dåliga paneler med värdelösa betraktningsvinklar, touchpads med mjukvara som inte fungerar som de ska och tangentbord som inte är de skönaste att skriva på...... Kan vara några av sakerna...

Permalänk
Medlem

jag kör med 1920x1200 på en 15" laptop och det känns faktiskt aningens för mycket :-S

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Dåliga paneler med värdelösa betraktningsvinklar, touchpads med mjukvara som inte fungerar som de ska och tangentbord som inte är de skönaste att skriva på...... Kan vara några av sakerna...

Precis de är anledningarna till att jag fortfarande väljer Apple över Ultrabooks. De är först ett seriöst alternativ för någon som vill ha topnotch när dessa saker jämnställs eller blir bättre än med en Apple laptop.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Aldrig förstårr hur man kan gnälla över kritik mot macar på en sida som Sweclockers som är en sida för entusiaster som gillar att överklocka, modda m.m, något som är precis motsatsen till vad Apple står för.

...för den enda kritiken mot apple är överklockning och moddning och dylikt?
Dessutom tycker jag nog kritik är ett lite för intelligent ord om vad folk spyr ut för kommentarer om apples produkter och användare.

Om det här ryktet skulle visa sig stämma, hur osannolikt det än är, är väl i.s.f. positivt för de som sitter på det här forumet? Om Apple skulle höja upplösningen skulle andra tillverkare förmodligen känna sig tvungna att följa efter, om inte annat så finns det fler fabriker för högre upplösningar än tidigare, vilket i sin tur sänker priser på lägre upplösta skärmar.

Jag tycker det känns som win-win.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

jag kör med 1920x1200 på en 15" laptop och det känns faktiskt aningens för mycket :-S

Då är det för att ditt OS inte är optimerat för din upplösning och skärmstorlek. Jämför t.ex. iPhone 3Gs mot iPhone 4 - den har 4 gånger så hög upplösning men det ger inte känslan av att vara för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

jag kör med 1920x1200 på en 15" laptop och det känns faktiskt aningens för mycket :-S

Kör du windows 7 kan du enkelt ändra din DPI upp till 50% om du känner att allt är för litet.
Sök "DPI" i startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Aldrig förstårr hur man kan gnälla över kritik mot macar på en sida som Sweclockers som är en sida för entusiaster som gillar att överklocka, modda m.m, något som är precis motsatsen till vad Apple står för.

Osaklig och irrelevant kritik hör inte hemma någonstans. Om vi börjar där så blir det nog lättare att förstå. "SweClockers.com grundades 1999 och har sedan dess växt till att bli Sverige största webbtidning om datorer och hårdvara". SweC är alltså inte exklusivt för överklockare.

Skrivet av bjohansson:

Grejjen är ju att man har praktisk nytta av det, tar exemplet från förra sidan med att läsa en pdf på 1280x800 igen, det blir för pixligt för att vara behagligt att läsa. Hade 13" haft 2560x1600 istället så hade det blivit mycket trevligare för ögonen.

Eftersom upplösningen inte finns på marknaden så kan det ju inte vara annat än antagande från din sida? Jag vågar påstå att du inte kommer tycka det ena eller det andra är mer bekvämt eftersom vid den upplösningen, 2 880 x 1 800, så har man tangerat ögats förmåga att uppfatta sådana skillnader. Det enda du kommer märka är att text som är fixerad kommer uppträda som ännu mindre och otydligare. Visst, det kommer säkerligen kompenseras av ett högre DPI-värde - men då bevisar man ju bara min poäng. Och med praktisk nytta så menar jag såklart inte undantagsfallen, utan meridianen för den genomsnittlige användare (vilket är ett antagande från min sida också, ja).
Detta är argument för vad jag tror baserat på erfarenheter av bärbara med upplösning upp till 1920 x 1200 på 15".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Om man kör Windows på en Macintosh med dualboot kommer då operativsystemet att använda komponenterna på ett bättre sätt då O.o?

Han menar nog att själva operativsystemet är bättre optimerat för just de komponenterna som följer med datorn.
Vilket jag mycket väl kan tänka mig, Mac datorer är byggda med lite samma tänk som spelkonsoler.
Tex om du optimerar ett spel för en spelkonsol så behöver du inte tänka på all världens olika komponenter utan kan bara enkelt optimera för just de komponenter som sitter i konsolen, vilket gör det enklare att få ut så mycket som möjligt från just de komponenterna som sitter i den konsolen.
Jag tror det är lite samma sak med Mac datorer.
Men om du köper en Mac och botar Windows kommer du få betydligt mindre prestanda för pengarna en om du köpt eget Pc bygge.

En sak jag undrar är varför många säger att Mac är bättre på 2d/3d program och dylikt det kan jag inte förstå. Om någon har ett riktigt argument för det får ni gärna bärreta det jag är öppen men vill ha det bästa så är skeptisk.
Så vitt jag vet är det så att vissa program enbart utvecklats till just Mac, och att det är därför en del studios använder Matdatorer.
Jag jobbar ofta i 2d 3d program och kör pc då jag får betydligt mer prestanda för pengarna. Och kan inte se större skillnad när programmet väl är startat en att en Mac har färre knappar på musen. Och ska man rendera med mentalray tex så är minne och processor allt Os och annat är irrelevant där programmet sköter hela biffen.

Annars kul med nya paneler det kommer nog mera snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Då är det för att ditt OS inte är optimerat för din upplösning och skärmstorlek. Jämför t.ex. iPhone 3Gs mot iPhone 4 - den har 4 gånger så hög upplösning men det ger inte känslan av att vara för mycket

mjo, det är sant. Men det gör trots allt att skärmar med högre pixeltäthet inte är vidare intressanta för windowsanvändare eller ubuntu osv? Vet ej om macos har liknande lösning som ios.

Skrivet av liket:

Kör du windows 7 kan du enkelt ändra din DPI upp till 50% om du känner att allt är för litet.
Sök "DPI" i startmenyn.

Har gjort det förut, men vissa saker tenderar till att bli suddiga pga förstoringen :-S

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Ett snabbt exempel på varför det är gott med mer pixlar:

1280x800 på 13" räcker inte för att på ett bekvämt sätt läsa en pdf i fullskärm, texten blir plottrig:

http://i.imgur.com/HN8AM.jpg

(högerklicka och välj "Open image in new tab" för full upplösning)

Så hade fallet inte varit om upplösningen varit det fyrdubbla. Nu får vi också hoppas att ryktet om 4x upplösning på ipad stämmer också, så kan man äntligen läsa pdf:er ordentligt på den med!

Och tänk sen i framtiden då vi får 40 gånger upplösningen då kan man verkligen läsa Pdf:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jangi:

Varför anser folk att det är så jävla viktigt med hög upplösning? Helt onödigt enligt mig.

Nja! Onödigt är det väl inte, snarare skönt! (känns som att många som tänker så här, bör läsa på lite)

Skrivet av Zyriak:

Det är få teknikintresserade som använder macar, men givetvis finns det undantag, sen var jag lite otydlig men menade mer att man bör förvänta sig att majoriteten på en sida som Sweclockers är mot Apple, lite som om man vore ateist och gick in i ett kristet forum.

Du är helt fel på det, visste du att både Emil och Jonas har varsin bärbar från Mac! Visste du om att vi är många här som kan till oss det bästa från många världar, Mac, Windows, Linux! Alla är bra på sitt viss! Fanboi kriget Mac vs Windows håller på att dö ut här på Swec! Då det är "lite löjligt"

Skrivet av SideWinder86:

Kan man spela på den? Vem vill se på film på en 13"?

Vad kan man göra på den förutom att leka på paden? zooma in och ut är fett kul!

Eller man kan kan bläddra bland sina bilder i ljusets hastighet numera

Ser fortfarande ingen anledning att skaffa en Mac

8GB 1333mhz minnen går fan för 3500:- till mac xD..

Funkar hur bra som helst att trycka i vilka minne som helst i en Mac! Eller tvärtom!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

En Ferrari med ladamotor? Tja, finns väl alltid någon som bara bryr sig om ytlighet.

Ska vi göra liknelser med bilar så är det ju snarare så att Apple är Rolls Royce följande exempel

Audi: 400 BHP!
BMW: 550 BHP!!!
Bugatti: OVER 9000!
Rolls Royce: Sufficient.

Har man inte en helt vertikal produktutveckling, dvs att man styr precis alla led i utvecklingen, så måste man hitta något som till exempel hästkrafter att skryta om.

Man förstår mycket bättre hur Apple tänker och hur Jobs tänkte om man tittar på deras produkter som grupp. Med reservation för eventuella fel...:
Inga av deras produkter är tänkta att öppnas och/eller moddas.
Första Macintoshen var fläktlös.
De var först med ett helt passivt kylt nätagg och det behövdes en helt ny typ av nätagg för att klara av det. Du har nu denna typ av nätagg i din dator.

Steve Jobs och Apple har en helt annan filosofi när de utvecklar produkter, men jag kan förstå om ni inte håller med om den. Men SweCs Applehat är bland det mest ogrundade och löjliga jag har stött på i mina dagar. Jag har träffat folk som trott att jorden är platt som har mindre galna argument än er... Helt seriöst alltså.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av haoko:

Och tänk sen i framtiden då vi får 40 gånger upplösningen då kan man verkligen läsa Pdf:er.

Nej runt 4x upplösningen räcker. Sedan kan du (tro det eller ej) använda skärmen till annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Dåliga paneler med värdelösa betraktningsvinklar, touchpads med mjukvara som inte fungerar som de ska och tangentbord som inte är de skönaste att skriva på...... Kan vara några av sakerna...

Du menar att gemene man bryr sig om "värdelösa" betrakningsvinklar? Ha. Jag tror det enda "gemene man" går igång på är den snygga finish apple har och den "status" apples produkter ger..
Men visst, panelen är väl inte den bästa och touchpads lämnar en del att önska (även om jag personligen tycker macs touchpad är den mest värdelösa skiten någonsin...men de hör inte hit).
Men konstnaden är på kompatibilitet och det tycker jag borde väga tyngst, speciellt för någon som inte kan så mycket..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

(även om jag personligen tycker macs touchpad är den mest värdelösa skiten någonsin...men de hör inte hit).

Du är nog den första jag hört säga det, får man fråga vad det är du tycker är dåligt med touchpaden på Mac?
Den är responsiv, felar inte på hur många fingrar man använder (1, 2, 3, 4 .. osv) stor, 'bra glid' - vad är det du inte gillar med den?

Permalänk
Medlem

Gud vad skönt jag bara skulle tycka att ha 1920x1200 på min 13" mbp. men över 2 880 x 1 800 vore en dröm Kul att kunna utnyttja ögonen lite mera

Edit: Och ni som tycker det är för mycket.. Hallå 1920x1080 har funnits i ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Du menar att gemene man bryr sig om "värdelösa" betrakningsvinklar? Ha. Jag tror det enda "gemene man" går igång på är den snygga finish apple har och den "status" apples produkter ger..
Men visst, panelen är väl inte den bästa och touchpads lämnar en del att önska (även om jag personligen tycker macs touchpad är den mest värdelösa skiten någonsin...men de hör inte hit).
Men konstnaden är på kompatibilitet och det tycker jag borde väga tyngst, speciellt för någon som inte kan så mycket..

Varför skulle de inte bry sig om betraktningsvinklar? Finns knappt något värre än att sätta sig framför en laptop med dåliga paneler. Asus Zenbook har dessutom ytterst tveksam färgbalans som gör saken än värre.
Vad är det du tycker är dåligt med Mac`s touchpad? Det är nog den saken som de flesta människorna har det mest positiva att säga om förutom designen.

Vilken kompatibilitet är det som är problemet? Det finns ersättningsprogram för det mest, förutom vettigt verktyg för .Net (Mono suger, jämför med Visual Studio), men då kan man köra Windows som dual boot eller via Parallels om du har de kraftigare Pro modellerna.

Vad är det för något Mac inte kan btw? Nej, det är ingen direkt spelplattform även om det finns en del spel numera... Kan efter 3 år med Macbook Pro inte se att jag har missat något speciellt.

Permalänk
Skrivet av bajser:

Roligt hur man på förhand vet att kommentarstråden kommer vara win vs mac när man läst artikelns titel.

roligt som faan att du har fel...

bateri tiden kommer ta stryk, frågan är hur mycket.

tycker hela grejen är lite absurd, om dom sätter i en sån skärm så blir det ju nästan prisvärt vilket inte rimma väl med äpplet....
för övrigt så är jag för framsteg så detta gillas om det är sant.

den som lever få se...

Mr. Fluffmajster apple hater for life!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns det ingen efterfrågan så finns det inget behov, finns det inget behov så finns det ingen tillverkning.

Jag tackar Apple för att vi har sk "retina displays" nuförtiden på våra telefoner, redan på 3G tiden så hade iPhonen en högre upplösning än de andra, sedan med 4:an så höjdes det ännu ett snäpp och kort därefter började de andra tillverkarna släpa efter.

Nu blir det förhoppningsvis samma sak med PCskärmarna också!

Något jag skulle vilja ha på en högupplöst skärm skulle däremot vara två olika "native" upplösningar, tekniskt omöjligt eller ej har jag ingen aning om.

Skulle gärna vilja sitta på 2XXX/3XXX upplösning i OSmiljö och 1XXXX i spelmiljö då högre upplösningar är så jävlans krävande i 3D.

Tillverkarna har väll inte kunnat göra billiga skärmar i de upplösningarna, Eizo har ju t.ex haft högupplösta paneler ganska länge, men då ligger de i 200-500000:- klassen.

Fast min Nexus One kom före iPhone 4, och den har ju nästan samma DPI. Så apple var väll inte direkt så långt före de andra företagen där(HTC).

Permalänk
Sötast
Skrivet av fluffmajster:

roligt som faan att du har fel...

bateri tiden kommer ta stryk, frågan är hur mycket.

tycker hela grejen är lite absurd, om dom sätter i en sån skärm så blir det ju nästan prisvärt vilket inte rimma väl med äpplet....
för övrigt så är jag för framsteg så detta gillas om det är sant.

den som lever få se...

Mr. Fluffmajster apple hater for life!

Köper man Mac's vid rätt tillfälle så är de inte jättesällan allt mellan hyfsat till väldigt prisvärda.

Som t.ex när den nya 27" iMacen släpptes, om inget annat så var den iallafall DÅ väldigt prisvärd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gerthoi:

Tragiskt.
1. På många studios som jobbar med specialeffekter för film, filmklippning och ja t.o.m. datorspel och forskning så används Mac och det till något av det mest krävande en persondator brukar användas till, vad säger det om prestandan?
Jag drar till med en billiknelse: kan det vara så att prestanda inte alltid handlar enbart om vad som sitter under huven utan även om andra saker så som kaross och vägbana m.m?

Intressant att du tar upp prestanda eftersom det är samma Xeon och samma EEC DDR3 i både PC och Mac om man ska ha en arbetsstation. Skillnaden i pris kan dock vara enorm. Jag är inte heller alltför imponerad av utbudet av grafikkort. Varför i hela världen erbjuder en dator som är designad som workstation bara klena Radeon-kort? Ska de ha spelkort som ju är helt bortkastat på en Mac Pro så vore det ju smartare att satsa på Nvidia och deras CUDA om nu grafiker är målgruppen. De kunde ju åtminstande haft alternativet att välja FirePro eller Quaddro också (eller varför inte Matrox?). Det är ju standard i workstations på PC-sidan. Lagom kul att tvingas betala för ett 5770 som an inte behöver sen ändå. Och ja, de ligger fortfarande en generation efter lagom till att 7000-serien dyker upp. Fast det löser sig kanske när de byter upp från Westmere till Sandy Bridge-E.

Sedan sitter många, framförallt grafiker på Mac av gammal vana. Förr var de bra på sånt, nu sitter alla med Adobesviten ändå och den är ju samma för PC och Mac (förutom CS4 som inte fanns i 64-bit version till Mac för att Apple klantade sig). Även journalister verkar älska Mac av gammal vana. De är uppvuxna med Mac och resten av branchen kör Mac, alltså gör nya också det. Det beror ju också ofta på att det är svindyrt att byta system. Mycket pengar är ofta investerat i mjukvara och infrastruktur som då måste bytas ut. Technology lock in brukar konceptet kallas och det gäller för alla system. På jobbet stod en PC och körde en virtuell Solarismaskin för att det var billigare så än att köpa en ny licens för mjukvaran.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Gud vad skönt jag bara skulle tycka att ha 1920x1200 på min 13" mbp. men över 2 880 x 1 800 vore en dröm Kul att kunna utnyttja ögonen lite mera

Edit: Och ni som tycker det är för mycket.. Hallå 1920x1080 har funnits i ett bra tag nu.

1920x1080 har inte funnits knappt alls i vanliga laptops med 13" skärm eller har jag fel?
Upplösningen är ganska irrelevant om det inte är en bra panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

1920x1080 har inte funnits knappt alls i vanliga laptops med 13" skärm eller har jag fel?
Upplösningen är ganska irrelevant om det inte är en bra panel.

Syftade inte på laptops överlag

Permalänk
Medlem

Fortfarande 16:10!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

roligt som faan att du har fel...

bateri tiden kommer ta stryk, frågan är hur mycket.

Mr. Fluffmajster apple hater for life!

Det enda som kommer att ta stryk, är dina fluffiga argument, och antagligen har du för få pixlar på din skärm för att förstå det.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av bjohansson:

Grejjen är ju att man har praktisk nytta av det, tar exemplet från förra sidan med att läsa en pdf på 1280x800 igen, det blir för pixligt för att vara behagligt att läsa. Hade 13" haft 2560x1600 istället så hade det blivit mycket trevligare för ögonen.

http://i.imgur.com/HN8AM.jpg

(högerklicka och välj "Open image in new tab" för full upplösning)

Vad yrar du om? Bilden är ju på 1280*800, det är inget du kan göra åt det förutom att zooma in, och har du 2560*1600 så är det ändå bara 4:1 ratio på pixlarna, alltså visas exakt samma bild trots att panelen har 2560*1600. Då gör ju storleken på panelen betydligt större skillnad, eller vad menar du egentligen?

I övrigt tycker jag det är trevligt att Apple flyttar fram upplösningen, det är alltid kul med mer av allt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Mac vs PC är lite som PS3 vs 360.

Man bör gå efter vilka exklusiva spel som man tycker är bäst likaså köper man ju dator efter behov.
PC om du ska spela, överklocka, byta hårdvara och Mac om du skall ha design, stabilare OS och utveckla musik, film eller bildredigera.
Nu tänker man säkert, allt som man kan göra på macen går ju på en bra PC + att man får fördelarna som PC har.

Jo just därför har jag personligen inte skaffat en Mac. Dock, om man är seriöst inom de egenskaperna som beskrevs för macen bör man välja en Mac.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där med drivande med ny teknik vet jag inte om det är så sant längre eftersom nästan allt är standardkomponenter nu för tiden. De kör med Intels processorer, skärmpaneler från Samsung, minneskretsar från Samsung med flera, processorn i iPhone och iPad är ju en vanlig A9 med standard grafikdel från PowerVR och allt skruvas ihop i Kina av Foxconn som tillverkar det mesta i dator och telefonväg verkar det som. Design kan jag köpa att de fortfarande är drivande på eftersom det är det de sysslar med. När det gäller hårdvara köper de samma grejer som alla andra fast paketerar det annorlunda.

Jag syftar självklart på att de är drivande i implementeringen av ny teknik så som Thunderbolt, DisplayPort, touchpads, unibody, osv, utfasning av gammal teknik såsom VGA och floppy etc etc.

Självklart kan de inte vara exklusiva med komponenterna i sig.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

2880x1800 är dubbelt upp mot 1440x900 som är standard i dagens modeller.

det är fyra gånger mer