Apple sägs utrusta nästa Macbook Pro med extremt högupplöst skärmpanel

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt enligt mig, 1920x1080 är mer än tillräckligt. Det är ju inte så att man ser pixlarna precis

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i Apples bärbara datorer men antar att det handlar om ca 13" vilket gör upplösningen lite väl overkill. Lika som på iPhone 4 där det är så onödigt att betala så mycket extra för nånting som få ens kan se.
Men Apples lyckas sälja dom nya "finesserna" som nödvändiga till dumt folk.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av REPTiL3:

Totalt onödigt enligt mig, 1920x1080 är mer än tillräckligt. Det är ju inte så att man ser pixlarna precis

Det beror nog på hur skarpsynt man är Högre upplösning är alltid trevligt. Om man har vant sig vid en modern iphone eller android blir man snabbt ganska bortskämd med hög pixeltäthet, det hade varit trevligt att både ha på sin ipad, macbook pro och även den stationära PC'n med 2560x1440, tänk att köra 5120x2880 istället - hade varit jävligt gott!

Varför är folk så bakåtsträvande gällande upplösning i denna tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det låter trögdrivet, speciellt med Apples medikora hårdvara.

Enbart i spel, som man ändå inte kör på en macbook. Grafikdelen i sandy bridge klarar surf/vardagsjobb i 1080p hur bra som helst, högre upplösning på en bättre grafikkrets skulle inte vara några problem alls.

Skrivet av kol:

Kör De borde kört på 16:9 och 3840x2160 istället. Högre upplösning och funkar bättre till film och spel.

Har svårt att tro att en macbook kommer orka driva några särskilt krävande spel i en sån upplösning. Men uppskalad film skulle se bra ut ja.

Kul med utveckling. Och hög upplösning är skönt om man vill kunna läsa utzoomad text.
Hoppas det bidrar till att högupplösta skärmar blir mer standard.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Trevligt att någon börjar höja upplösningarna iallfall, även om det känns lite onödigt just för mac när hårdvaran ändå inte klarar att driva några nyare spel i den upplösningen.
Fast ska man sitta och arbeta med skärmen så är det säkert trevligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Det beror nog på hur skarpsynt man är Högre upplösning är alltid trevligt. Om man har vant sig vid en modern iphone eller android blir man snabbt ganska bortskämd med hög pixeltäthet, det hade varit trevligt att både ha på sin ipad, macbook pro och även den stationära PC'n med 2560x1440, tänk att köra 5120x2880 istället - hade varit jävligt gott!

Varför är folk så bakåtsträvande gällande upplösning i denna tråd?

För mig innebär ökad upplösning en ökad bildkvalitet så jag är inte motståndare mot företeelsen i sig. När det kommer till bärbara datorer tycker jag dock att det är onödigt att lägga så mycket krut (läs batteritid) på att beräkna och uppdatera så många pixlar varje gång skärmen uppdateras. Ser hellre som någon skrev bättre betraktningsvinklar, ljusstyrka och färg. Detta dock generellt, har ingen större erfarenhet av senare generationers bärbara mac:ar.

Visst, lyckas de ta fram en skärm och gpu-kombination som inte gör någon skillnad batterimässigt jämfört med lägre upplösningar så är jag helt klart för det, men i nuläget tar jag hellre en "ynklig" 1600x900 eller max 1920x1080 i min lilla bärbara. (har för tillfället 1280x800 och så lågt behöver vi kanske inte gå igen..)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Har aldrig ägt en mac förut, men om detta är sant så köper jag en!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kol:

Kör De borde kört på 16:9 och 3840x2160 istället. Högre upplösning och funkar bättre till film och spel.

16:9 är bättre för film och ev spel (beror på vilket spel). Men hur många köper en MBP för att se film och spela spel? Då köper man hellre en tv och en konsol. För det mesta jag använder min laptop till så är 16:10 att föredra då det oftast är höjdled man saknar upplösning i. Då sysslar jag med saker så som programmering, bildredigering, surfande & läsning, skrivning, osv. I alla de lägena så hjälper en bredare skärm i särskilt mycket. Hade det däremot varit en tablet, tv eller någon typ av "nöjesmaskin" och inte arbetsmaskin så kan jag hålla med om att 16:9 är önskvärt.

Skrivet av jangi:

Varför anser folk att det är så jävla viktigt med hög upplösning? Helt onödigt enligt mig.

Bättre bildkvalitet, skönare att läsa liten text, snyggare detaljer, osv, osv. Jag ser i alla fall fördelar men gillar du inte det så finns det fortfarande laptops med 1366x768, 1280x800 vill du ha mycket lägre än det är nog tyvärr begagnatmarknaden som gäller.

Skrivet av Segas:

Tycker det är på tok för mycket...lär ju inte gå att se ett skit vad som står på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple la till ett HiDPI mode i Lion som dubblar storleken på allt i höjd och sidoled, i praktiken betyder det att det kommer se lika stort ut som med 1440x900 men med högre detaljrikedom.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Hur lång blir batteritiden när det ska driva en skärm på 2880x1800, helt åt helvetes kort?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de låter väldigt onödigt med så hög upplösning, däremot är 1366x768, standardupplösningen på många bärbara datorer idag, på tok för låg, så det är positivt att någon verkar ha insett det. Jag kommer förmodligen aldrig att skaffa en macbook, men det är ju bra om någon tillverkare föregår med gott exempel, så kanske övriga tillverkar följer efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Kör De borde kört på 16:9 och 3840x2160 istället. Högre upplösning och funkar bättre till film och spel.

Ja, Apple är faktiskt ganska patetiska.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

Tycker det är på tok för mycket...lär ju inte gå att se ett skit vad som står på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar inte om att texten ska bli mindre, man vill ha skarpare grafik. texten kommer va lika stor, men renderas med fler pixlar. Se på iphone 4...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frozrr:

Märks att du har ingen aning om vad du pratar om.

Kan man spela på den? Vem vill se på film på en 13"?

Vad kan man göra på den förutom att leka på paden? zooma in och ut är fett kul!

Eller man kan kan bläddra bland sina bilder i ljusets hastighet numera

Ser fortfarande ingen anledning att skaffa en Mac

8GB 1333mhz minnen går fan för 3500:- till mac xD..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Känns riktigt onödigt, men fortfarande trevligt att någon tar ett steg framåt vad gäller upplösningen på laptops.

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

En Ferrari med ladamotor? Tja, finns väl alltid någon som bara bryr sig om ytlighet.

Permalänk

På en 24 tums skärm hade jag gärna haft den upplösningen. På en laptop känns det onödigt men kul att pixeltätheten på datorer drivs lite framåt också.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Hur lång blir batteritiden när det ska driva en skärm på 2880x1800, helt åt helvetes kort?

Jo, det ska bli spännande och se hur lång batteritid den får.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av illusi0n:

Ja, Apple är faktiskt ganska patetiska.

Ja, vilka sopor, det är ju bara 2.5 gånger fler pixlar än 1080p. Varför inte satsa på 10 gånger flera direkt?
(I jämförelse så är 2560x1440 bara 1.777... gånger fler pixlar än 1080p.)

Allvarligt, Apple-hatet på SweC är ganska komiskt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, vilka sopor, det är ju bara 2.5 gånger fler pixlar än 1080p. Varför inte satsa på 10 gånger flera direkt?
(I jämförelse så är 2560x1440 bara 1.777... gånger fler pixlar än 1080p.)

Allvarligt, Apple-hatet på SweC är ganska komiskt.

Då kanske du inte bör spendera tiden i ett överklockningsforum? Finns väl svenska macforum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Sjuk upplösning! Varför följer de inte sin egna standard från mobiler och liknande med dubblering av pixeltätheten i x och y-led?

För att 3840*2400/2160 blir ganska tungdrivet? ~9milj pixlar vs ~5milj (1920x1080x3 a la Eyefinity är ~6milj)
Dessutom svårare, dyrare och högre strömförbrukning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Helt underbart. Upplösningen på 99% av alla världens datorer(stationära som bärbare) är för låg.
Själv har jag 2560x1440 och jag vill absolut inte gå lägre än så.

Ni som säger att det är onödigt med hög upplösning arbetar uppenbarligen inte med era datorer. För spel är det meningslöst ja men alla spelar inte. Högre upplösning på panelen stoppar dig ju inte från att spela i lägre så varför klaga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Då kanske du inte bör spendera tiden i ett överklockningsforum? Finns väl svenska macforum?

Ska jag inte spendera tiden på SweClockers för att jag inte hatar Apple?
Jag har hängt här sedan sidan startades, och att jag även använder Apple-produkter, trots att vissa verkar se dem som "vår motståndare" ser jag inte riktigt som relevant överhuvudtaget.
Jag gillar dem inte som företag, men vissa av deras produkter är svåra att klaga på om man inte rent försöker.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, vilka sopor, det är ju bara 2.5 gånger fler pixlar än 1080p. Varför inte satsa på 10 gånger flera direkt?
(I jämförelse så är 2560x1440 bara 1.777... gånger fler pixlar än 1080p.)

Allvarligt, Apple-hatet på SweC är ganska komiskt.

Precis, jag kan ju säga att jag inte gillar apple som företag alls men jag kan inte
säga att de är skräp för de. De funkar utmärkt för oss utvecklare och musikfixare, är bland de
bästa o lättaste och fungerar alltid.

De sparar pengar och tid för vissa, inte för alla.

Permalänk
Medlem

Det här känns som ett till av de väldigt många ryktena runt Apple som känns högst osannolika.
Det skulle inte förvåna mig om det är Apple själva som sätter igång såna här rykten för att det ska bli mer buzz runt dem.

Permalänk
Medlem

Nice får jag en anledning till att skaffa en ny bärbar. Förutsatt att dom fixar bättre hårdvara, måste kunna driva sc2

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ska jag inte spendera tiden på SweClockers för att jag inte hatar Apple?
Jag har hängt här sedan sidan startades, och att jag även använder Apple-produkter, trots att vissa verkar se dem som "vår motståndare" ser jag inte riktigt som relevant överhuvudtaget.
Jag gillar dem inte som företag, men vissa av deras produkter är svåra att klaga på om man inte rent försöker.

Det är få teknikintresserade som använder macar, men givetvis finns det undantag, sen var jag lite otydlig men menade mer att man bör förvänta sig att majoriteten på en sida som Sweclockers är mot Apple, lite som om man vore ateist och gick in i ett kristet forum.

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Kan man spela på den? Vem vill se på film på en 13"?

Vad kan man göra på den förutom att leka på paden? zooma in och ut är fett kul!

Eller man kan kan bläddra bland sina bilder i ljusets hastighet numera

Ser fortfarande ingen anledning att skaffa en Mac

8GB 1333mhz minnen går fan för 3500:- till mac xD..

Vad yrar du om? Du behöver inte direkt köpa minnena från Apple om du inte är dum, det är ju som att köpa minnen från HP bara för att man har en HP dator. Sist jag kollade så låg 8GB 1333MHz runt 300kr, funkar både till Mac och andra märken av datorer.

Skrivet av Videoapan:

För mig innebär ökad upplösning en ökad bildkvalitet så jag är inte motståndare mot företeelsen i sig. När det kommer till bärbara datorer tycker jag dock att det är onödigt att lägga så mycket krut (läs batteritid) på att beräkna och uppdatera så många pixlar varje gång skärmen uppdateras. Ser hellre som någon skrev bättre betraktningsvinklar, ljusstyrka och färg. Detta dock generellt, har ingen större erfarenhet av senare generationers bärbara mac:ar.

Visst, lyckas de ta fram en skärm och gpu-kombination som inte gör någon skillnad batterimässigt jämfört med lägre upplösningar så är jag helt klart för det, men i nuläget tar jag hellre en "ynklig" 1600x900 eller max 1920x1080 i min lilla bärbara. (har för tillfället 1280x800 och så lågt behöver vi kanske inte gå igen..)

Enligt min åsikt ligger Apple redan långt före i stort sätt alla andra laptops jag sätt när det gäller konstrast, färg, ljusstyrka och betrakningsvinklar. Jag tror knappast att de kommer att försämra sig på den fronten. Sen batterimässigt så tror jag inte att Apple hade velat bli av med en av deras stora fördelar, extremt bra batteritid. Det var ju inte som att batteriet gick i graven när Apple släppte iPhone 4 och det är ju samma sorts upplösningsökning vi snackar om.

Skrivet av Thomas:

Ja, vilka sopor, det är ju bara 2.5 gånger fler pixlar än 1080p. Varför inte satsa på 10 gånger flera direkt?
(I jämförelse så är 2560x1440 bara 1.777... gånger fler pixlar än 1080p.)

Allvarligt, Apple-hatet på SweC är ganska komiskt.

Håller med dig, om det nu finns High DPI mode som fixar så allt inte blir pyttelitet så är det ju knappast en nackdel med högre upplösningar. Jag tror det är mycket tack vare smartphones som vi börjar se dessa upplösningsökningar på datormarknaden och jag ser det helt klart som en positiv utveckling. Sen känns det som att vissa inte fattar att en Mac är lika mycket dator som vilket annat märke som helst. Dessutom går det ju både att köra Windows, Linux, osv på på en Mac samt köra Mac OS X på en dator av annat märke med motsvarande hårdvara.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Det är få teknikintresserade som använder macar, men givetvis finns det undantag, sen var jag lite otydlig men menade mer att man bör förvänta sig att majoriteten på en sida som Sweclockers är mot Apple, lite som om man vore ateist och gick in i ett kristet forum.

Oj det låter som du bör ta dig ett besök på Chalmers eller annan högskola med teknisk inriktning. Det är Macar överallt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Det är få teknikintresserade som använder macar

Källa? (Överklockning och spelande är kanske mindre förekommande bland mac-användare, men "teknikintresse" begränsas väl inte till sådant?)

Permalänk
Medlem

Bra att någon tar tag i saker och ting, 1080p bör vara standard på allt över 15"