Permalänk
Skrivet av chazzi:

Det går inte utan att såga lite i 5,25" locket, men om man lyckas med det så kanske. Men då blir det svårt att fästa 5.25" enheten istället.

Bra idé för övrigt, ska testa det

kKulle varit trevligt om det gick ^^ Blir nog till att jag köper en extern DVD-brännare då så jag inte förstör den stilrena framsidan

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

kKulle varit trevligt om det gick ^^ Blir nog till att jag köper en extern DVD-brännare då så jag inte förstör den stilrena framsidan

Har också beställt ett fortress och jag tänkte prova det här:

http://www.youtube.com/watch?v=VyAfvtjrfq0

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 4,3GHz l MSI P67A-GD65 l MSI 580GTX Twin Frozr II l
Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE l Antec KÜHLER H2O 620 l
Corsair SSD Force 3 120GB l 1TB Western Digital Caviar Green l
Corsair HX850 80+ l Silverstone Fortress FT02B l

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Är det någon som vet hur pass stor mellan rum det kommer vara mellan ett 6990 i FT02 med airpentor fläktarna? Nu snackar vi om nån/några millimeter här.

Jag tvivlar på att 6990 får plats. 5970 hade några millimetrar tillgodo och kollar man på den här bilden så ser det mörkt ut.

Dock (!) så kan kortet i bilden ovan som är i referensdesign eventuellt skilja sig lite mot de 6990 från olika tillverkare som finns på marknaden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag tvivlar på att 6990 får plats. 5970 hade några millimetrar tillgodo och kollar man på den här bilden så ser det mörkt ut.

http://techreport.com/r.x/radeon-hd-6990/vs-5970.jpg

Dock (!) så kan kortet i bilden ovan som är i referensdesign eventuellt skilja sig lite mot de 6990 från olika tillverkare som finns på marknaden.

Konstigt för på dom bilderna som jag har tittar på. Så är 5970 nån millimeter längre än 6990

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=206613

The FT02 will fit any card made so far, even the Radeon 5970/6990 and GTX 590. So yes.

http://forums.anandtech.com/archive/index.php/t-2167606.html

Jag vet att 5970 går in i FT02 och 6990 är lika långt. så det bör gå in.

Jag slängde iväg ett mail till inet för skoj skull för att kolla upp det.
Det skumma är att swec redaktionen säger att 6990 är cirka 305 millimeter, samma längd som föregångaren HD 5970. Men när man kollar upp 5970 testet här på swec så mäter dom. Med längden 31 centimeter är Radeon HD 5970 en riktig koloss. Så man blir rätt snurrig:P

Jag får helt enkelt vänta till augusti då jag ska beställa ett 6990 och se om jag får bita i det sura äpplet och beställa 2 st 6970 eller inte.

Edit: Nu har jag kollat på kompletts hemsidan på deras asus 6990 och det ska vara 31,5cm menas på gigabytes hemsidan ska deras 6990 kort vara 31,8 cm. Det verkar bli ett PowerColor Radeon HD 6990, den ska tydligen vara 30,5 cm lång:P

Update. Har fått svar både från sweclockers redaktionen och inet och båda säger att 6990 korten är 30,5 cm långa, så jag ska ha 0,5cm till godo i mitt FT02 chassi som äter upp 31 cm långa grafikkort:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Har fått svar både från sweclockers redaktionen och inet och båda säger att 6990 korten är 30,5 cm långa, så jag ska ha 0,5cm till godo i mitt FT02 chassi som äter upp 31 cm långa grafikkort:P
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/03/07/IMG_6323.jpg?...

Okej, perfekt. Upp med bilder efter installationen så vi alla kan ta del av det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Okej, perfekt. Upp med bilder efter installationen så vi alla kan ta del av det.

Jag har kommit fram till att jag är brutalt sugen på vattenkylning och därför blir det ett 800D för mig:P Men jag får mitt 6990 i augusti:(

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Okej, perfekt. Upp med bilder efter installationen så vi alla kan ta del av det.

Jag har kommit fram till att jag är brutalt sugen på vattenkylning och därför blir det ett 800D för mig:P Men jag får mitt 6990 i augusti:( Det är inte snällt:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Någon som vet om det här grafikkortet funkar bra, eller om det drabbas negativt i detta chassi.
http://www.inet.se/artikel/5409151/gigabyte-radeon-hd6950-1gb...

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem

Jag köpte en fönsterlös låda eftersom när jag byggde datorn var jag inte speciellt noga med hur den såg ut utan la all fokus på prestanda. Nu fick jag dock lite svårt att hålla mig och började sleeva och letar efter någonstans där man kan köpa en sidopanel med fönster. Någon som har sett detta?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth P67 | 8GB Corsair Vengeance DDR3 @ 1600 MHZ | Geforce GTX 570 @ 800, 2050 MHZ | Silverstone Fortress 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prajm101:

Jag köpte en fönsterlös låda eftersom när jag byggde datorn var jag inte speciellt noga med hur den såg ut utan la all fokus på prestanda. Nu fick jag dock lite svårt att hålla mig och började sleeva och letar efter någonstans där man kan köpa en sidopanel med fönster. Någon som har sett detta?

Hej, Überklass länkade till en tysk försäljare tidigare i den här tråden.

#10824363

Jag har inte hittad någon som säljer sidopaneler i sverige.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

Någon som vet om det här grafikkortet funkar bra, eller om det drabbas negativt i detta chassi.
http://www.inet.se/artikel/5409151/gigabyte-radeon-hd6950-1gb...

Jag kör två st GTX460 med Windforcekylaren och det fungerar fint. Tänk bara på att om du ska köra SLI/Crossfire behöver du ett moderkort som lämnar en extra ledig plats mellan PCI-E platserna för att Windforcekylaren ska fungera.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Jag kör två st GTX460 med Windforcekylaren och det fungerar fint. Tänk bara på att om du ska köra SLI/Crossfire behöver du ett moderkort som lämnar en extra ledig plats mellan PCI-E platserna för att Windforcekylaren ska fungera.

Tack för svaret! Kommer köra korten i crossfire på ASRock P67 Extreme 4 REV B3 så det kommer inte vara några problem. Hur tycker du ljudbilden blir i chassit med dina windforcekylare?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk

Jag har ett Asus 6870 referensdesign, skall köpa ett till 6870 för crossfire. Går det bra att köpa ett kort likt http://www.inet.se/artikel/5409177/msi-radeon-hd6870-hawk-1gb eller ska jag försöka få tag i ett till referensdesign?

EDIT: Slog till på https://www.inet.se/artikel/5409051/xfx-radeon-hd6870-be-1gb då det bara fanns ett kvar och tyckte det var lika bra att ha två referenskort. Var det klantigt gjort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av herbert68:

Jag har ett Asus 6870 referensdesign, skall köpa ett till 6870 för crossfire. Går det bra att köpa ett kort likt http://www.inet.se/artikel/5409177/msi-radeon-hd6870-hawk-1gb eller ska jag försöka få tag i ett till referensdesign?

EDIT: Slog till på https://www.inet.se/artikel/5409051/xfx-radeon-hd6870-be-1gb då det bara fanns ett kvar och tyckte det var lika bra att ha två referenskort. Var det klantigt gjort?

Absolut inte om du frågar mig. Jag gillar chassits uppbyggnad med kall luft som sugs in nedifrån och den varma luften som pressas ut i chassits ovandel. Dina referensdesignade kort suger in den kalla luften från chassits AP-fläktar och trycker ut den varma luften upptill genom pci-slotarna. Perfekt uppbyggnad enligt mig

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Tänkte köra chassit så tyst som möjligt, vilket innebär passivt grafikkort. Har dock läst att det inte är den smartaste av idéer - helst ska man använda sig av ett konventionellt grafikkort eftersom moderkortet är svängt 90 grader. Vad jag förstått är det heatpipesen som kan ta stryk av att ligga vertikalt.

Tankar angående detta?

Permalänk
Medlem

Kolla lite bland länkarna här för lite mer info om vertikal montering av heatpipes:
#10895461

Vi har diskuterat det lite senare i tråden här oxå:
#10944808 (och framåt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Vad är den allmänna slutstatsen då? (Är inte särskilt kunnig inom området!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taffalito:

Vad är den allmänna slutstatsen då? (Är inte särskilt kunnig inom området!)

köp ngt grafikkort med bra eftermarknadskylare istället då det ändå kommer bli överröstat av chassifläktarna..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Tänkte just så... Asus 6850 lär va förhållandevist tyst - men det har ju heatpipes också! Tror du att det funkar bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taffalito:

Tänkte just så... Asus 6850 lär va förhållandevist tyst - men det har ju heatpipes också! Tror du att det funkar bättre?

det är inga problem så länge inte heatpipes hamnar högre upp än själva flänsen om jag kommer ihåg rätt.

har iaf heatpipes på både min grafikkortskylare och min cpu-kylare och det är inga problem om man ser till att dom sitter rätt, finns ngn bild på silverstones hemsida om hur det ska se ut.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Permalänk
Medlem

Triffid, det är tvärtom: heatpipes funkar sämre när de är lägre än själva värmekällan, dvs basen på kylaren.
Kolla på Silverstones egen FT02 sida här:
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=242&area=en
(bläddra ner och välj fliken Q&A och expandera första frågan)

Tolkar jag det rätt så funkar det sämre, ju lägre "spetsen" på heatpipen är jämfört med värmekällan. Det borde göra att pipes som ligger horisontellt (när kortet är monterat i lådan) är bättre än de som ligger vertikalt.

Skrivet av Taffalito:

Den borde funka någorlunda, då heatpipesen hamnar horisontellt i ett FT02, och åtminstone två heatpipes ligger ungefär i höjd med själva GPU:n. Möjligt att de två nedre pipesen funkar sämre, men ett 6750 borde väl inte blå så hemskt varmt så det blir ett stort problem.
(GPU:er är ju trickiga, då själva GPU:n oftast sitter ganska högt "upp" i en FT02)

Funkar säkert bra, då alla pipes ligger ungefär i samma höjd som själva CPU:n... Fast visst, i teorin ligger ju hälften av pipesen lite lägre än CPU:n om du monterar kylaren så den blåser uppåt i en FT02 (vilket man ju bör göra), men det är knappast ett stor problem! De flesta tornkylare har ju faktiskt pipesen monterade i "andra" riktningen (som tex Hyper 212+) och de funkar ju bra i normalt orienterade chassin, så denna kylare i FT02 torde inte vara ett problem.
I teorin kan du alltså få lite mer optimerade pipes på CPU:n om du har en kylare med pipesen i "andra" riktningen (som de flesta tornkylare har) men så länge du kör CPU-kylare med pipes som sticker hyfsat rakt "upp" från moderkortet (vilket de ju i princip alltid gör på tornkylare) så bör du få helt OK kylning. Det är egentligen bara när man skaffar något annat än tornkylare som det krävs lite eftertanke när det gäller CPU:n för att inte riskera märkbart sämre temps.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ska byta upp mig senare i år från mitt P182 till antingen ett FT02 eller RV02 beroende på vad jag har råd med. Hade då tänkt att byta upp mig till någon av Noctuas större tornkylare, vilket borde fungera alldeles utmärkt. Men jag ska också ha in tre stycken HD5850, varav ett ej är referensmodel utan är Sapphires Xtreme lite-variant. Kan moderkortsrotationen ställa till problem med grafikkortens heatpipe eller är det lugnt?

Sen, finns det några trevliga deals för ett FT02 eller brukar någon dyka upp då och då? Att betala drygt 2000kr för ett chassi får min plånbok att gråta inombords.

Permalänk
Medlem

Det där kortet verkar oxå ha pipesen i rätt riktning så torde bli hyfsat. (men som vanligt är nog flera av pipesen nedanför och kan tappa lite prestanda)

Om de andra korten är standardmodell, så gissar jag att det där kortet funkar bäst längst "ner" (i en vanlig miditower alltså) då den inte har en radialfläkt... Jag tror standardkylaren är bättre på att få in luft där det är trångt om plats.

Jag har inte tittat mycket sen jag köpte det, men tror inte det har varit några riktigt stora deals sen kompletts utförsäljning.
Personligen tycker jag det är gränsfall att lådan är värd sina två lappar dessutom, men finns nog flera här i tråden som inte håller med
Räkna dock med högre HD-ljud än i P182, och en ljudnivå som inte är direkt bättre heller. (nu minns jag inte längre tillräckligt bra för en direkt jämförelse, men med båda lådorna på low på alla fläktar så är de nog ganska lika... FT02 låter ev mer, men dovare så det kan störa lite mindre. FT02:s fläktar kan vibrera, men å andra sidan kan toppluckan på P182 vibrera, så det jämnar ut sig lite
Ventilationen är dock tveklöst bättre i FT02!

Se till att du har tillräcklig längd för att få plats med lådan dessutom

Förresten, om du ska ha in tre kort, så antar jag att du vill ha så många PCI-platser som möjligt? Minns jag rätt har RV02 åtta platser, medan FT02 "bara" har de vanliga antalet sju stycken, så det är ju värt att tänka på...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hänvisar till min tråd : http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1024813-referens... där jag prövade att byta från referens till Arctic Cooling Xtreme Accelero Plus och resultaten av bytet.

Hade hört innan att inte alla har fått bra resultat med sådana byten men för mig så är det mkt bättre, aldrig sett kortet över 60c sedan jag bytte.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Finns det någon än jag som har haft problem med dålig plastkvalité i fläktarna?'

En av de stora 180mm AP-fläktarna som följde med tappade ett blad och det visade sig att fläkten spruckit. Jag fick en ny på RMA som levererades sprucken och har nu fått den utbytt på RMA till en utan synliga sprickor som jag ska installera snart. Jag tycker det är kostnigt att plasten i dem bara spricker utan synlig yttre påverkan.

Permalänk
Medlem

Det har funnits fall av fläktar som gått sönder, men de verkar varit kopplade till att de låg emot filterkonstruktionen. Vet inte om något bekräftat någon defekt på själva fläktarna, men om du såg en spricka i en helt oanvänd så är det ju oroväckande. De kanske har haft en dålig batch?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Att de två jag fått via RMA är helt annorlunda sleevade än de som fäljde med kan vara värt att nämna. Jag tror inte att de var från samma batch. Den som de skickade mig, och som är en sådan de säljer löst, har en tät gummiartad sleeve till skillnad från den mer normala sleeven som sitter på de som följer med chassit. Den som gick sönder i drift tog ej heller i något, i alla fall så lät det inte som att den skulle tagit i någonstans och det skulle vara konstigt om den helt plötsligt slog i ordentligt.

Permalänk
Skrivet av lord_moggo:

Att de två jag fått via RMA är helt annorlunda sleevade än de som fäljde med kan vara värt att nämna. Jag tror inte att de var från samma batch. Den som de skickade mig, och som är en sådan de säljer löst, har en tät gummiartad sleeve till skillnad från den mer normala sleeven som sitter på de som följer med chassit. Den som gick sönder i drift tog ej heller i något, i alla fall så lät det inte som att den skulle tagit i någonstans och det skulle vara konstigt om den helt plötsligt slog i ordentligt.

Skrivet av lord_moggo:

Finns det någon än jag som har haft problem med dålig plastkvalité i fläktarna?'

En av de stora 180mm AP-fläktarna som följde med tappade ett blad och det visade sig att fläkten spruckit. Jag fick en ny på RMA som levererades sprucken och har nu fått den utbytt på RMA till en utan synliga sprickor som jag ska installera snart. Jag tycker det är kostnigt att plasten i dem bara spricker utan synlig yttre påverkan.

Jag skulle sätta in en sata-kabel på mitt MSI GD55, och råkade trycka till översidan på fläktarna..
Det började låta som faen, och sen blev det tyst.

Sedan märkte jag att datorn brummade.
Det visade sig att ett fläktblad gått av och att det hamnat på filtret, i en position så att det precis inte nuddar de andra bladen.
Därav brummandet från den obalanserade fläkten som oscillerade.

Köpte en ny AP181, och precis som lord_moggo beskriver så är de annorlunda sleevade. (även tystare tror jag)

Visa signatur

Intel i5 2500K @ 4,5GHz | MSI P67 GD55 | Silverstone Fortress II | Silver Power 750 W | Corsair Vengeance 8GB CL9 | Intel SSD 510 Series 120GB | Noctua NH-U12P SE2 | Gainward GeForce GTX 570 | WD Caviar Black 2 TB | WD Caviar Green 2 TB | Logitech Wireless Gaming Headset G930 | Logitech G400 Gaming Mouse | Logitech Illuminated Keyboard | Dell U2711 @ 2560x1440

Permalänk
Skrivet av daniel734:

Jag skulle sätta in en sata-kabel på mitt MSI GD55, och råkade trycka till översidan på fläktarna..
Det började låta som faen, och sen blev det tyst.

Sedan märkte jag att datorn brummade.
Det visade sig att ett fläktblad gått av och att det hamnat på filtret, i en position så att det precis inte nuddar de andra bladen.
Därav brummandet från den obalanserade fläkten som oscillerade.

Köpte en ny AP181, och precis som lord_moggo beskriver så är de annorlunda sleevade. (även tystare tror jag)

Jag har samma moderkort, så jag kanske råkade trycka på samma sätt. Dock gick dock sönder senare under drift och inte när jag installerade dår fläkten var avslagen. Om jag tolkar ditt inlägg rätt kopplade du in satakabeln medans fläkten var på då den började låta? Jag har svårt att se hur jag skulle kunnat trycka så pass hårt att bladet gått av innanför gallret när fläkten var avslagen. Det förklarar inte heller den fläkt som jag fick trasig från fabrik, så att vi delar moderkort kanske inte har något med saken att göra trots allt.

Edit: Köpte du ny fläkt eller fick du från RMA?