Officiella Fortress 2-tråden

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt heller experviews engelska... Men nog säger de iallafall att tempsen håller sig hyfsat konstanta obeorende av vinkel för det kortet?
(Kan du länka till det där experview-testet på MSI-kortet du nämnde?)

Som du säger så verkar kort med själva flänsarna i luftriktningen, eller sagt på ett annat sätt kort där en stor del av heatpipesen inte går i luftriktningen, vara de som går bäst.

Grundproblematiken enligt Silverstone själva är iallafall var värmekällan är jämfört med pipesen. Ju högre värmekälla, desto sämre effektivitet... (men ju bättre heatpipes, desto mindre är problemet)
... och då GPU:n sitter ganska "högt" upp på kortet när det är monterat i ett FT02, så blir det väl aldrig helt optimalt.

Dock verkar ju experview-testet ge väldigt extremt utfall: det finns tex folk på Hardforum som testat roterat burken med Thermarlright Shaman utan mer än några graders skillnad.
Värt att tänka på är ju att RV02 inte har något "golv", så när man ställer lådan på högkant så kan det sannolikt få in en del mer luft, vilket kan ge lägre temps. Det hade ju egentligen varit bättre om de gjort samma test med FT02 istället, som har ett fast golv.

Själv blir det nog en chansning på en Thermalright Shaman nån gång framöver, om jag hittar den nånstans för ett skäligt pris hos en butik jag litar på. Nån som har nåra tips?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

(Kan du länka till det där experview-testet på MSI-kortet du nämnde?)

/../

... och då GPU:n sitter ganska "högt" upp på kortet när det är monterat i ett FT02, så blir det väl aldrig helt optimalt.

Editerade in dom i första posten, det är samma test men sidan innan den som man hamnar på i länken från första sidan. http://en.expreview.com/2010/11/15/90%C2%B0-rotationhow-to-in... Dom har skrivit HAWK cooler, men ser ut att vara Twin Frozr II. Frågan är hur mycket man vågar lita på deras tester med tanke på engelskan.

Och här har vi återigen sweC's bild på Twin Frozr III (http://www.sweclockers.com/image/red/2011/03/28/IMG_6448.jpg?...), som ser väldigt lik ut den till 460n i testet. Enda märkbara skillnaden är att 3an har en till heatpipe som verkar gå upp rakt ovanför gpu:n. Borde inte påverka nämnvärt.

Fortfarande lite nyfiken på hur två av dessa (MSI 6950 Twin Frozr III) skulle prestera värmemässigt i 6950 CF, eller om två referenskort skulle vara att föredra. Någon som vågar spekulera?

Visa signatur

Asus p8p67 PRO | i5 - 2500K med NH-U12P | MSI R6950 Twin Frozr III | Silverstone FT02B | Corsair AX850W | Corsair XMS3 8GB | Intel 320 120gb | Samsung Spinpoint f3 1TB | BenQ XL2410t | Logitech g9/g13/mx3200/z4 | Siberia v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vildarawk:

Editerade in dom i första posten, det är samma test men sidan innan den som man hamnar på i länken från första sidan. http://en.expreview.com/2010/11/15/90%C2%B0-rotationhow-to-in... Dom har skrivit HAWK cooler, men ser ut att vara Twin Frozr II. Frågan är hur mycket man vågar lita på deras tester med tanke på engelskan.

Doh, hur kunde jag missa det?

Som du säger är de extremt lika (samma?) så de bör funka bra!

Skrivet av Vildarawk:

Fortfarande lite nyfiken på hur två av dessa (MSI 6950 Twin Frozr III) skulle prestera värmemässigt i 6950 CF, eller om två referenskort skulle vara att föredra. Någon som vågar spekulera?

Hmm, jag vågar knappt gissa
Hur tajt sitter dina CF kort nu? Referenskorten har ju å ena sidan radialfläkt som funkar bra i tajta utrymmen och det brukar ju ibland verkar rekommenderas för CF, men samtidigt är ju referenskorten så tjocka att de hamnar extremt tätt om man har korten precis bredvid varandra iallafall.

Men min gissning: om nu MSIkorten tydligt är en tystare och bättre lösning för singelkort, så tror jag den är det för SLI också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... fast det torde väl ändå ta mer plats än originalfläktarna+fästen gör? (väl?)

Inte om man använder en swiftech radiator, eller en magicool.

Tar mer eller mindre samma plats som originalfläktarna+fästet, så man behöver inte ta bort hdd buren om man vill köra med en 4*120mm radiator.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag vågar knappt gissa
Hur tajt sitter dina CF kort nu? Referenskorten har ju å ena sidan radialfläkt som funkar bra i tajta utrymmen och det brukar ju ibland verkar rekommenderas för CF, men samtidigt är ju referenskorten så tjocka att de hamnar extremt tätt om man har korten precis bredvid varandra iallafall.

Men min gissning: om nu MSIkorten tydligt är en tystare och bättre lösning för singelkort, så tror jag den är det för SLI också.

Båda korten är dubbelslotslösningar. Det finns ju folk som kör eftermarknadskylare tätt som satan i traditionella chassin, då blir ju dock det övre kortet varmare eftersom det undre dumpar varm luft på den ovanpå och det är därför det är bättre om iaf det undre kortet har referenskylare (vad det övre är borde ju inte spela någon roll om jag har tänkt rätt). Men i ft02 så dumpar ju korten inte luften på varandra, och därför borde det inte vara några problem.

Jag har inte riggen i sign längre, sålde den och ska skaffa helt nytt. p8p67 pro, 6950 (+cf förr eller senare), noctua nh-u12p, ax850 och hade ett enormt problem att hitta något chassi jag gillade. Var verkligen inne på corsairs 650D, men den verkar inte ha så jättebra luftgenomströmning eftersom den har samma stomme med åtminstonde liknande fläktar som 600T (och så orkade jag inte vänta). Sen hamnade jag in på Lian Li bara för att hitta ngåot rejält och bra, men kostnaden rusade iväg snabbt. Har ingen direkt budget men vill såklart inte lägga ut mer än nödvändigt. Det enda som hindrar mig från att köpa ft02 är framtidskompabilitet, ifall allt fler kylare blir TRad-kylare och därför inte fungerar bra i ft02an.

Känner hursomhelst killen jag sålde förra datorn till, så det blir nog till att fråga snällt om jag får låna ref-6950n och köra lite tester med så jag kan jämföra med msikylaren.

Visa signatur

Asus p8p67 PRO | i5 - 2500K med NH-U12P | MSI R6950 Twin Frozr III | Silverstone FT02B | Corsair AX850W | Corsair XMS3 8GB | Intel 320 120gb | Samsung Spinpoint f3 1TB | BenQ XL2410t | Logitech g9/g13/mx3200/z4 | Siberia v2

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problem med missljud från fläkten under hårddiskarna. Ska försöka spela in det senare så någon kan ställa en diagnos.
Dessa ljud uppstår främst vid följande situationer/scenarion:
- uppstart efter nattlig/lång vila (inträffar inte när jag startar om datorn eller haft den avstängd en kort stund och sedan startar den). Ljudet avtar strax efter starten.
- efter öppning av fönster i rummet (datorn står nära fönstret) dvs att rumstemperaturen sjunker. Ljudet avtar och är helt borta en kort stund efter att fönstret stängs. Börjar en stund efter att fönstret öppnats.
- när fläkten går in i ett högre RPM-läge. Visserligen har jag den alltid på low, men kan vara bra att veta.

Det är bättre när skruvarna till fläkthållaren (? större skruvarna) är mer lösgjorda. Kan vädra längre innan det börjar låta, exempelvis. Dammfilter har jag redan klippt, så verkar inte vara det som är problemet.

För övrigt: Vilka temperaturer kan man förvänta sig på CPU & GPU i arbete & vila (hur man nu definierar dessa)? Har en AMD X4 955 3,2GHz med en Cooler Master Hyper 212 Plus. Grafikkortet är ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti. Kanske bör nämnas att kabeldragningen inte är den bästa.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag misstänker att jag kommer vilja dra ner 180mm fläktarna lägre än low-läget på fläkten, men har bara två varvtalsstyrda fläktkontakter kvar på nätagget, och är inte så sugen på att trycka in en oestetisk fläktkontroller i nosen på mitt stilrena FT02

Det finns ju dock väldigt enkla 3-pins kontakter med ett motstånd som voltar ner fläkten till 5v:
Tex: http://www.kjell.com/?item=98097&path=97000000,119000000,1315...

Jag är sugen på att köpa på mig tre såna, och kombinera dem med den där 3pins till Molex-adaptern man fick med chassit.

... men tror ni det kan finnas några problem att köra dessa motstånd med de massiva 180mm fläktarna? Har hört att motstånden kan bli rätt varma, men har inte använt såna själv innan. Jag planerar lägga dem bakom moderkortsplåten, så de skulle ju inte få mycket ventilation precis.

Hur gick det med motstånden egentligen? Fungerade det?

Har monterat ihop min burk nu, och dels låter den mer än jag skulle önska, men har även någon fin resonans som känns i både golv och skrivbord.
Så skulle behöva köpa antingen motstånd eller en fläktkontroller jag kan ha inuti lådan, förslag accepteras tacksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

Hur gick det med motstånden egentligen? Fungerade det?

Har monterat ihop min burk nu, och dels låter den mer än jag skulle önska, men har även någon fin resonans som känns i både golv och skrivbord.
Så skulle behöva köpa antingen motstånd eller en fläktkontroller jag kan ha inuti lådan, förslag accepteras tacksamt

Motstånden funkar, och de ligger iallafall lite i luftflödet så jag har bestämt mig för att inte oroa mig så mycket om dem... Får väl känna på dem för att få ett hum om temperaturen vid tillfälle.

Dock tycker jag nog egentligen ljudet från burken fortfarande generellt är lite för hög. Kanske fortfarande lite vibrationer som du är inne på (även om min burk står på golvet) plus att jag ska pilla i bios med fläktprofiler osv... Men mitt original ATI 6950 är absolut största boven i dramat, och det känns inte värt att detaljpeta med resten när den ändå dominerar ljudmattan.

Men på sikt vore det kanske lite intressant med en riktigt bra fläktkontroller även för mig. Helst en 3.5 som går att gömma i HD-buren som det tipsats om tidigare, men med kriteriet att den helst ska klara lite lägre än 5v.

Här är en bild på interiören förresten.

Motstånden är dittvinnade där över högra fläkten.
Nätagget sitter med fläkten inåt just nu. (Mest för att jag inte ville skala bort klisterlappen på fläktgallret ifall jag skulle bestämma mig för att RMA:a den)
(blixten blänker ut kylflänsen rätt illa, men det döljer iallafall att jag lyckades få in coolermaster-loggan uppåner )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

En officiell representant från Silverstone har skrivit om det - efter medlemmarnas påtryckningar - i Hardforums officiella FT02-tråd aka FT02-monstertråden:

http://hardforum.com/showpost.php?p=1036767444&postcount=2145

Det är med andra ord under utvärdering så vi får väl hålla tummarna att dom inte bara släpper en uppdaterade FT02 med USB 3.0 utan även ett uppgraderingskit för oss som redan är ägare av dessa chassin.

Jag maila Silverstone om uppgraderingskit till usb 3.0. Fick följande svar:

This upgrade I/O port module will be available in a few weeks in May/June.

You will be able to purchase this piece directly from us as spare part.

Permalänk

Hej igen!

Har nu fått hem och lekt runt med chassiet och div. grafikkort. Körde en liten fuling där jag skaffade hem 3 st olika för att kunna se hur heatpipelösningar egentligen fungerar i ft02. Testade kort var Asus ref 6950 (klockat till 840 mhz), msi twin frozr III 6950 (850 mhz) och Asus DirectCUII 6970 (890 mhz?). Är medveten om att 6970 inte har precis samma temps som 6950, men villle ha 6970n om den kylaren funkade så därför tog jag med mig den ist för en dcii 6950. 3dmark Vantage och 11 ville inte fungera (systeminfo could not load, wtf ), och därför har jag använt mig utav furmark och unigine heaven 2.5. Har testat alla korten med chassiet stående som det är tänkt, dvs 90 graders vridning av moderkortet. Än så länge har DCII varit tystat, uppe i 87 grader i furmark, efter den MSI i silentläget som faktiskt inte steg över 73 grader. Msi i performanceläget lät en del, men då var tempen 71. Tyckte dock att allt inte lät helt rätt, något gnällande ljud när fläkten låg på 65%. Referenskortet lät som vanligt som en dammsugare, ungefär samma ljudnivå som msi i performance men maxxade istället 92 grader i furmark.

Förstaintrycken av chassiet är sisådär. Dammfiltret på baksidan gick sönder när jag skulle plocka loss det, dammfiltrerna på undersidan måste man bruka ett viss mått våld för att få ut. Chassiet låter mycket mer än vad jag förväntade mig. Rear-fläkten låter mer än de andra två. Asus Fan Xpert eller det nu heter visar dessutom att mittfläkten endast går i 400 rpm på low, och 750 på high medans både de andra visar 7-800 på low och 950 på high. Hade dock inga problem vad gäller kabeldragning alls, trots att jag har sataströmkablar med flera kontakter som ligger bakom moderkortsplåten. Lite missnöjd med att jag återigen av någon anledning köpte asus p8p67 PRO igen, då jag hör ett ljud från "standby-lampan" vilket jag även tyckte att jag hörde förra gången jag byggde med det kortet. Då var det dock ett löjligt högt coilwhine på agget, och därför var det svårt att urskilja. De för tunna sidplåtarna och dämpningsmaterialet drar ytterligare ner intrycket, vet inte om jag orkar lägga ut pengar på bitumen dock, eftersom fläktjävlarna låter ändå.

Tänkte nu ikväll/imorgon också pröva att ställa chassiet på fronten, så att man får ett lite mer klassiskt luftflöde. Efter det kommer ett ordentligt testresultat. Nätaggets insug pekar ju rakt upp dock, men trots belastning har mitt ax850w inte behövt sätta igång fläkten, så jag tror att det är rätt lungt än så länge. Prövade snabbt msikortet på denna ledd och hade återigen 73C. ska stoppa in DCII nu igen och se vad som händer. Funkar det bra är det möjligt att jag sätter möbeltassar på fronten och har den i det läget framöver. Frågan är isf om man bör byta håll på nätagget. Nu kommer det inte in varm luft, och aggets fläkt går inte igång. Byter man håll blir ju agget varmare, och det är större chans att fläkten går igång, men då får man ju lite hjälp med utblås.

Visa signatur

Asus p8p67 PRO | i5 - 2500K med NH-U12P | MSI R6950 Twin Frozr III | Silverstone FT02B | Corsair AX850W | Corsair XMS3 8GB | Intel 320 120gb | Samsung Spinpoint f3 1TB | BenQ XL2410t | Logitech g9/g13/mx3200/z4 | Siberia v2

Permalänk
Medlem

Bra info Vildarawk

Skrivet av Vildarawk:

Förstaintrycken av chassiet är sisådär. Dammfiltret på baksidan gick sönder när jag skulle plocka loss det, dammfiltrerna på undersidan måste man bruka ett viss mått våld för att få ut.

Så det pajade? Osnyggt! .... verkar förresten konstigt om du behöver använda våld för undre filtren. Lirka lite kan kanske behövas, men inte vålda såvitt jag minns det. (se till att klipp bort ev små fransar som sticker upp.

Skrivet av Vildarawk:

Chassiet låter mycket mer än vad jag förväntade mig. Rear-fläkten låter mer än de andra två. Asus Fan Xpert eller det nu heter visar dessutom att mittfläkten endast går i 400 rpm på low, och 750 på high medans både de andra visar 7-800 på low och 950 på high.

Med rearfläkten, menar du den under PSU och CPU? Lite skumt, då de flesta annars verkar få mest oväsen från fläkten under hårddiskarna. Underligt det du säger om varvtalen... Men hur är de kopplade till moderkortet? Kan det vara så att du styr fläkthastigheten både via moderkortet och via hi/low switchen?

Skrivet av Vildarawk:

Hade dock inga problem vad gäller kabeldragning alls, trots att jag har sataströmkablar med flera kontakter som ligger bakom moderkortsplåten.

Utrymmet på bredden var även för mig ett klart mindre problem i praktiken än vad jag initialt trodde!
Kabellängderna är dock ett annat kapitel. Tyckte det var lite bökigt att planera bra i lådan.

Skrivet av Vildarawk:

De för tunna sidplåtarna och dämpningsmaterialet drar ytterligare ner intrycket, vet inte om jag orkar lägga ut pengar på bitumen dock, eftersom fläktjävlarna låter ändå.

Mjo, för tvåtusen spänn så håller jag med dig: de kunde vara bättre. (och de kunde vara bättre dämpade mot själva lådan)

Skrivet av Vildarawk:

Tänkte nu ikväll/imorgon också pröva att ställa chassiet på fronten, så att man får ett lite mer klassiskt luftflöde.

Ska bli riktigt intressant att se om det blir nån skillnad alls

Ställa den på fronten lockar dock inte mig så mycket: jag vill komma åt 5.25 platserna, och helst även USB och ljudkontakterna på toppen av chassit. Samtidigt vill jag inte ha utblåset direkt mot mig heller tror jag, så den får nog stå kvar som den gör
... fast det vore lite skoj att ställa den på högkant måste jag erkänna. Blir lite alternativ till Lian Li:s Tyr 2000 chassi kan man säga

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som säger att sidoplåtarna kunde vara bättre dämpade/bättre mot lådan: Min v1.9 har heltäckande specialskumgummi på sidoplåtarna (inte den vanliga billiga sorten) samt tunn gummimatta i hörnorna mot lådan. Vibrerar absolut ingenting som jag skrivit tidigare.

Edit: Mycket konstigt att alla filter går sönder. Bakre filtrets spärr måste tryckas ner helt innan man tar bort det, annars går det illa, men det märker man (iaf jag). Inte så stor skillnad mot P18*-filterna.
Man måste vara praktiskt lagd för att bygga om det ska gå smidigt, men det är underförstått.
Det finns människor som drar sönder varenda bult i en motor och andra som klarar allt utan momentnyckel. Jag tillhör de senare, kanske därför jag undrar ibland. Inte illa menat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ni som säger att sidoplåtarna kunde vara bättre dämpade/bättre mot lådan: Min v1.9 har heltäckande specialskumgummi på sidoplåtarna (inte den vanliga billiga sorten) samt tunn gummimatta i hörnorna mot lådan.

Så det är gummimatta ända ute i hörnen? Dvs där plåtarna går mot chassikanten? Då har vi isåfall en skillnad mellan 1.6 och 1.9
Skummet mitt på mina paneler känns inte speciellt påkostat, men gör ju ingen skada iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Så det är gummimatta ända ute i hörnen? Dvs där plåtarna går mot chassikanten? Då har vi isåfall en skillnad mellan 1.6 och 1.9
Skummet mitt på mina paneler känns inte speciellt påkostat, men gör ju ingen skada iallafall

Gummiduksbiten (eller vad man vill kalla det) sitter ute vid hörnorna som jag skrev, inte längs hela kanterna. Hur stor nytta det gör vet jag inte. Ingenting i lådan skramlar eller vibrerar iaf, är allergisk mot sådant. Min förra TJ09 med sina aluminiumsidor utan dämpmaterial kunde vibrera ibland.
Upptäckte orsaken när jag byggde om och det var fläkten till HD4890 som dels släppt i en skruv (3st totalt) och börjat torka i lagringen. Det orsakade kraftiga vibrationer ibland. Efter uppsmörjning (Castrol SLX ) och nya kylpasta samt nydragning av skruvar märks ingenting längre. Dessutom 10C svalare, men det kan ju vara lådan också.

Skummgummit i min låda är inte den vanliga "torra" sorten utan mer som som en blandning av naturgummi och vanligt skumgummi (som trots namnet normalt sett inte innehåller gummi). Borde dämpa bättre pga högre densitet. Kanske inte mycket att skriva hem om, men det är detaljerna som gör det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zypzone:

Jag maila Silverstone om uppgraderingskit till usb 3.0. Fick följande svar:

This upgrade I/O port module will be available in a few weeks in May/June.

You will be able to purchase this piece directly from us as spare part.

Är inte alls speciellt sugen på en I/O-modulslösning. Tycker att det ser väldigt fult ut med en USB-kabel som tittar ut från chassit och som kopplas till I/O-portarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite varierade intryck i tråden, jag tycker det är ett grymt bra chassi. Inga vibrationer/missljud alls och kylningen kan jag verkligen inte klaga på. Jag öppnade chassit för någon vecka sen för att kontrollera hur effektiva filtren varit. Kunde inte se ett dammkorn i lådan, filtren samlade på sig effektivt och var lätta att ta loss och rengöra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

Verkar vara lite varierade intryck i tråden, jag tycker det är ett grymt bra chassi. Inga vibrationer/missljud alls och kylningen kan jag verkligen inte klaga på. Jag öppnade chassit för någon vecka sen för att kontrollera hur effektiva filtren varit. Kunde inte se ett dammkorn i lådan, filtren samlade på sig effektivt och var lätta att ta loss och rengöra.

Ja, mina positiva intryck består. Bl a övertrycket och filterna fungerar otroligt bra, samtidigt som den går svalare än någon annan filtrerad låda jag haft. Kommer behålla lådan länge, länge.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bra tråd detta, kul att jag hittade den. Jag har inte Fortress 2, men funderar på att köpa den till sommaren. Jag har dock en fråga. Jag ser att nätaggregatet fästs i taket med fyra skruvar, och ett kardborreband. Hur stabilt blir detta? Tacksam för svar.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zakalwe:

Bra tråd detta, kul att jag hittade den. Jag har inte Fortress 2, men funderar på att köpa den till sommaren. Jag har dock en fråga. Jag ser att nätaggregatet fästs i taket med fyra skruvar, och ett kardborreband. Hur stabilt blir detta? Tacksam för svar.

Mycket stabilt om man gör det rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Man skruvar även i en liten "hake" under nätagget som stabiliserar det litegrann. Vete 17 hur stor skillnad den gör i praktiken dock.

Det där kardborrebandet ligger kvar oanvänt för mig. Jag kan inte se att det skulle göra nån större skillnad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Man skruvar även i en liten "hake" under nätagget som stabiliserar det litegrann. Vete 17 hur stor skillnad den gör i praktiken dock.

Det där kardborrebandet ligger kvar oanvänt för mig. Jag kan inte se att det skulle göra nån större skillnad.

Den där haken var förmonterad vad jag minns, inget jag behövde skruva dit iaf. Vi har nog helt olika versioner eftersom vi diskuterat bl a isoleringen tidigare.

Kardborrebandet har oerhört stor betydelse vid frakt. Utan den kommer lådan brytas sönder om chassiet tappas på fronten. Annars kvittar det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Den där haken var förmonterad vad jag minns, inget jag behövde skruva dit iaf. Vi har nog helt olika versioner eftersom vi diskuterat bl a isoleringen tidigare.

Men den lilla "haken" måste ju placeras olika beroende på längden på nätagget, så den kan väl knappast vara förmonterad? Eller så har de kanske skippat den i senare versioner.

Skrivet av MultiMan:

Kardborrebandet har oerhört stor betydelse vid frakt. Utan den kommer lådan brytas sönder om chassiet tappas på fronten. Annars kvittar det.

Ah, jo en kraftig frontbelastning kan möjligen böja till lådan kan jag tänka mig nu när du säger det! (har jag inte tänkt på)
Inget som skulle oroa mig vid normal LAN-förflyttning, men säkert viktigt om man ska hantera en färdigbyggd låda i posthanteringen tex.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kanske beskrivits förut, men exakt hur bör jag koppla saker och ting om jag vill kunna styra fläktarna med mjukvara? Helst separat, så att jag kan ställa n en specifik fläkt lägre än dom andra. Inte varit inne i chassit sedan jag byggde datorn, och kommer inte riktigt ihåg hur allt såg ut. Vill minnas att jag kopplade alla tre fläktarnas kontakter till [b]en[/b] molex som gick till den manuella/analoga fläktkontrollern på ovansidan av chassit. Hade dock inte detta med mjukvara i tanke då, men vill alltså ändra på detta nu för att möjliggöra mjukvarustyrning.

Permalänk
Medlem

Jag tror du minns fel
Varje fläkt har en separat tvåvägsswitch för hastighet och har sen vanliga 3pins kontakter, men man fick med en adapter som kopplade ihop tre (eller fyra) fläktar till en kontakt.
Minns jag rätt var den adaptern fortfarande trepins, men man fick även med ett par separata trepins till molex adapter...

Vill du driva med mjukvara så beror det väldigt mycket på ditt moderkort och vad det klarar. De flesta moderkort har ju några fläktar man kan kontrollera via BIOS eller nått separat program som ingår i drivrutinerna... Och på vissa kan man istället köra programmet speedfan och styra fläktarna därifrån.

Jag tror dock det är få moderkort som har tillräckligt med uttag för att kontrollera alla fyra fläktar individuellt. (Mitt Asus P867 Pro klarade tre om jag minns rätt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur pass stor mellan rum det kommer vara mellan ett 6990 i FT02 med airpentor fläktarna? Nu snackar vi om nån/några millimeter här.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Det har äntligen blivit dags att skaffa ett Fortress FT02 för mig nu ^^ Det är dock en sak som jag undrar över... Finns det något sätt att montera en DVD-brännare i chassit utan att förstöra den otroligt fina "looken" på framsidan? Om inte, så får jag köpa en extern DVD-brännare, men det är dyrare :/

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Detektivbyrån:

Det har äntligen blivit dags att skaffa ett Fortress FT02 för mig nu ^^ Det är dock en sak som jag undrar över... Finns det något sätt att montera en DVD-brännare i chassit utan att förstöra den otroligt fina "looken" på framsidan? Om inte, så får jag köpa en extern DVD-brännare, men det är dyrare :/

Jag har en svart, stilren Plextor 755a + Scythe Kamameter. Ser helt ok ut, men alla tycker vi olika.

En av 180mm bottenfläktarna började låta för ett tag sedan, men Komplett skickade ny utan protester, bra service! Eftersom fläktarna är horisontella kommer minsta slitage att sänka ner fläktbladen mot filtret och riskera kontakt. Kanske hade gått att fixa med gettomodd, men för dyr låda för att acceptera sådant, tycker jag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har en svart, stilren Plextor 755a + Scythe Kamameter. Ser helt ok ut, men alla tycker vi olika.

En av 180mm bottenfläktarna började låta för ett tag sedan, men Komplett skickade ny utan protester, bra service! Eftersom fläktarna är horisontella kommer minsta slitage att sänka ner fläktbladen mot filtret och riskera kontakt. Kanske hade gått att fixa med gettomodd, men för dyr låda för att acceptera sådant, tycker jag.

Funkar det att sätta 5,25" luckan framför din Plextor 755a och ta av den vid användning?

Förresten har du air-penetrator fläktarna, eller är det den gamla modellen?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Detektivbyrån:

Funkar det att sätta 5,25" luckan framför din Plextor 755a och ta av den vid användning?

Förresten har du air-penetrator fläktarna, eller är det den gamla modellen?

Vilka luckor?

Jag har AP-fläktar. V 1.9 av lådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

Funkar det att sätta 5,25" luckan framför din Plextor 755a och ta av den vid användning?

Förresten har du air-penetrator fläktarna, eller är det den gamla modellen?

Det går inte utan att såga lite i 5,25" locket, men om man lyckas med det så kanske. Men då blir det svårt att fästa 5.25" enheten istället.

Bra idé för övrigt, ska testa det

Edit: Fick inte till det. min DVD-enhet är för bred för 5.25" locket. Det är möjligt att det går om man gör 5.25" locket helt platt och sen limmar fast det på fronten av DVD-enheten. Men det är inget jag orkar testa nu.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD