Officiella Fortress 2-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är ju illa nog att Gigabyte bara använder 7 hål för ett i princip fullsize ATX, tappar du ett till (bara 6 då) skulle jag vara väldigt rädd för kortslutning. Personligen hade jag bredtejpad moderkortsplåten bakom utsatt område. Mekaniskt kan kortet skadas också, helt utan stöd på en stor bit.

Jag använder ju bara Asus och alla vanliga ATX-kort från dem som jag sett/använt har 9 hål. Stabilt och bra.

Vilken låda saknade hål, Fractal? Inte bra alls hursomhelst.

Nej inte Fractal, jag köpte också ett Silverstone Fortress II. Känns som det sitter bra dock och utan risk att det ska ta i, men jag ska se om jag kan dra dit ett gängat hål till i plåten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

Nej inte Fractal, jag köpte också ett Silverstone Fortress II. Känns som det sitter bra dock och utan risk att det ska ta i, men jag ska se om jag kan dra dit ett gängat hål till i plåten.

Jo, visste det, men man kan ju ha en samling lådor... som jag.

Har bl a ett Define R2 också och vill minnas att det saknade gängning för något hål, men kan minnas fel.

Du behöver ju inte ta upp nytt hål. Använd någon form av egentillverkade plastdistanser som du fäster med silikon-på-tub mot plåten, så går de att flytta om det behövs. Gängning är dock självklart elegantast om du har möjligheten till det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har friserat mina dammfilter nu men den främre fläkten verkar fortfarande avge missljud ibland. Av någon anledning blir det bra en stund när jag trycker bak de 2 plastdelarna som finns under varje dammfilter (som man alltså kan komma åt utan att öppna datorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsn:

Har friserat mina dammfilter nu men den främre fläkten verkar fortfarande avge missljud ibland. Av någon anledning blir det bra en stund när jag trycker bak de 2 plastdelarna som finns under varje dammfilter (som man alltså kan komma åt utan att öppna datorn).

Har du testat lätta lite på de två skruvarna till fläkthållaren? Är du envis kan det ev vara läge att skruva ut både fläkt och hållare och kolla om du kan se vad som tar i och justera manuellt, och sen skruva in lite försiktigt igen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jo, visste det, men man kan ju ha en samling lådor... som jag.

Har bl a ett Define R2 också och vill minnas att det saknade gängning för något hål, men kan minnas fel.

Du behöver ju inte ta upp nytt hål. Använd någon form av egentillverkade plastdistanser som du fäster med silikon-på-tub mot plåten, så går de att flytta om det behövs. Gängning är dock självklart elegantast om du har möjligheten till det.

Ok då fattar jag! Plastvarianten av distans har jag inte tänkt på så tack för tipset, det kan ju vara lite svårt att göra en bra gänga i en tunn plåt. Jag var därför inne lite på någon variant av gummi som jag tidigare sett i HP-datorer (dessvärre för korta mot vanliga distanser). Vi får se vad det blir. Jag avvaktar nog tills jag har bestämt vilken CPU-kylare som ska in. Hade mina ögon på Noctua NH-C12P SE14, men med detta chassi lutar det nog åt en tornkylare istället så luftflödet får samma riktning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

...Jag avvaktar nog tills jag har bestämt vilken CPU-kylare som ska in. Hade mina ögon på Noctua NH-C12P SE14, men med detta chassi lutar det nog åt en tornkylare istället så luftflödet får samma riktning.

Jag hade redan en C12, men såg också att den förstör lite av skorstenseffekten, så blir ett byte när jag skaffar Bulldozer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hmm, jag misstänker att jag kommer vilja dra ner 180mm fläktarna lägre än low-läget på fläkten, men har bara två varvtalsstyrda fläktkontakter kvar på nätagget, och är inte så sugen på att trycka in en oestetisk fläktkontroller i nosen på mitt stilrena FT02

Det finns ju dock väldigt enkla 3-pins kontakter med ett motstånd som voltar ner fläkten till 5v:
Tex: http://www.kjell.com/?item=98097&path=97000000,119000000,1315...

Jag är sugen på att köpa på mig tre såna, och kombinera dem med den där 3pins till Molex-adaptern man fick med chassit.

... men tror ni det kan finnas några problem att köra dessa motstånd med de massiva 180mm fläktarna? Har hört att motstånden kan bli rätt varma, men har inte använt såna själv innan. Jag planerar lägga dem bakom moderkortsplåten, så de skulle ju inte få mycket ventilation precis.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag misstänker att jag kommer vilja dra ner 180mm fläktarna lägre än low-läget på fläkten, men har bara två varvtalsstyrda fläktkontakter kvar på nätagget, och är inte så sugen på att trycka in en oestetisk fläktkontroller i nosen på mitt stilrena FT02

Det finns ju dock väldigt enkla 3-pins kontakter med ett motstånd som voltar ner fläkten till 5v:
Tex: http://www.kjell.com/?item=98097&path=97000000,119000000,1315...

Jag är sugen på att köpa på mig tre såna, och kombinera dem med den där 3pins till Molex-adaptern man fick med chassit.

... men tror ni det kan finnas några problem att köra dessa motstånd med de massiva 180mm fläktarna? Har hört att motstånden kan bli rätt varma, men har inte använt såna själv innan. Jag planerar lägga dem bakom moderkortsplåten, så de skulle ju inte få mycket ventilation precis.

Själv har jag inte använt motstånd tidigare så jag ska väl inte uttala mig om det, men jag fick ju genast en idé om att man nog rätt lätt kan modda den kontroller som är inbyggd i chassit genom att byta motstånd på Low-delen. Med den tanken i huvudet så drar jag följande slutsats. Klarar motstånden värmen i chassits kapslade varvtalsreglering så borde det ju inte bli några problem med skarvkablarnas motstånd!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

Själv har jag inte använt motstånd tidigare så jag ska väl inte uttala mig om det, men jag fick ju genast en idé om att man nog rätt lätt kan modda den kontroller som är inbyggd i chassit genom att byta motstånd på Low-delen. Med den tanken i huvudet så drar jag följande slutsats. Klarar motstånden värmen i chassits kapslade varvtalsreglering så borde det ju inte bli några problem med skarvkablarnas motstånd!

Fläktkontrollen är inbyggd i fläktarna (iaf på min) och garanterat inte den simpla motståndsvarianten utan något bättre halvledarbaserat (eller kanske att de bara kör vissa av lindningarna i motorn), som utvecklar mycket mindre värme. Samma sak som med Antecs tricool-fläktar t ex.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fläktkontrollen är inbyggd i fläktarna (iaf på min) och garanterat inte den simpla motståndsvarianten utan något bättre halvledarbaserat (eller kanske att de bara kör vissa av lindningarna i motorn), som utvecklar mycket mindre värme. Samma sak som med Antecs tricool-fläktar t ex.

Ok, då föll den ide´n med värsta magplasket!

Permalänk
Medlem

Vacker tanke iallafall Kerbo

Nåja, jag har iallafall köpt motstånden nu, så jag får prova
Nån som har en känsla för hur varm en resistor får vara innan det börjar bli farligt? Jag kan ju alltid bara känna lite på dem i drift och se hur de känns.

Ska mest bara koppla in nätagget provisoriskt utanför burken nu ikväll (vill lyssna efter coilwhine mm) så är det dags att dra igång riggen sen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ett tips om ni har svår att få plats med alla kablar bakom moderkortsplåten är att dra till exempel PCI-E kablarna till grafikkorten längs högra sidan av lådan istället. Det går bra att fästa dem i ramen för fläktarna och de kommer inte att blockera luftflödet nämnvärt då de kan dras utanför själva fläkten.

Har själv en Kaze Master Pro fläktkontroller och kör mina 180mm i ca 800 rpm vilket jag tycker ger tillräckligt bra ljudnivå och kylning. Då har jag datorn står under bordet så ljudet blockeras en del - hade jag den precis brevid mig ovanpå bordet skulle nog ljudet upplevas som mer störande. Tycker dessutom att den fläktkontrollen passar helt ok på lådan.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder en Scythe Kamameter. Tycker absolut inte att den förstör utseendet, snygg i mörker. För övrigt är Fortress den absolut bästa lådan jag använt. Supersval, tyst, praktisk och väldigt eleganta. svepande linjer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du testat lätta lite på de två skruvarna till fläkthållaren? Är du envis kan det ev vara läge att skruva ut både fläkt och hållare och kolla om du kan se vad som tar i och justera manuellt, och sen skruva in lite försiktigt igen.

Jag lättade nu på skruvarna till fläkthållarna (alla nedre fläktar, alltså) men frontfläkten avger fortfarande missljud när jag har den i högsta läget. Vet inte vad jag ska likna ljudet vid men låter definitivt som trådar fortfarande slår mot fläkten. Som förut blir det bättre om jag sätter klorna under dammfiltret och drar de två plastdelar som finns där försiktigt bakåt. Efter en stund återkommer dock ljudet och jag måste upprepa proceduren för att det ska dämpas. Även om jag sällan kör fläktarna i högläge är det fortfarande ett störningsmoment. Ett symtom på att något inte står rätt till, typ.

Kan spela in om någon vill. Den enda mikrofonen jag har att tillgå är dock min MP3-spelares, bättre än så blir det inte.

Ska ta ut dammfiltret till frontfläkten och tejpa "ramen" för trådarna för att se om trådarna verkligen är problemet.

Edit: Verkar finnas något samband mellan kall luft och missljudet i den främre fläkten. När jag öppnar fönstret uppstår missljudet efter en stund, verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har själv en Kaze Master Pro fläktkontroller och kör mina 180mm i ca 800 rpm vilket jag tycker ger tillräckligt bra ljudnivå och kylning.

Fast lågläget är väl 700 rpm? Då känns det ju nästan inte värt besväret att ha fläktkontrollern för en 100 rpm skillnad

Skrivet av robsn:

Jag lättade nu på skruvarna till fläkthållarna (alla nedre fläktar, alltså) men frontfläkten avger fortfarande missljud när jag har den i högsta läget. Vet inte vad jag ska likna ljudet vid men låter definitivt som trådar fortfarande slår mot fläkten. Som förut blir det bättre om jag sätter klorna under dammfiltret och drar de två plastdelar som finns där försiktigt bakåt.

Hmm, vet inte exakt vilka plastdelar du refererar till, men det låter ju iallafall som fläktbladen snuddar vid fläktramen nånstans. (om det nu inte är trådar från filtret)
Om du inte gjort det redan, så känns det som läge att skruva ut fläkten helt, dvs lossa de där två skruvarna och plocka ur hela fläkthållaren+fläkt och sen lossa fläkten helt och experimentera med den då. Ska inte vara några problem för hårddisktempsen så länge då bara idlar

Skrivet av robsn:

Edit: Verkar finnas något samband mellan kall luft och missljudet i den främre fläkten. När jag öppnar fönstret uppstår missljudet efter en stund, verkar det som.

Värmerelaterat? Plasten krymper lite i kylan?
...
Nu testkör jag lite med öppet chassi och nätagget liggandes bredvid.
Fläktarna låter iallafall med lådan i öppet läge (dvs inga plåtar och inget "lock" och inte heller gömt under bordet) som en dörnande svävare om man har dem på high...
Ett ganska dovt hummande som består till en rätt stor del vibrationsljud (som verkar bli större om jag plockar bort filtren konstigt nog) men som jag nog inte tror beror på att fläktbladen tar i nånstans. Även för mig låter hd-fläkten mest förresten av nån anledning. Kort sagt är high-läget totalt oacceptabelt för mig personligen - jag skulle inte för en stund överväga att köra en rigg som kräver den fläkthastigheten! (och jag tror förvisso det är otroligt få riggar som gör det)

Low är däremot hyfsat OK som det verkar, men jag kommer definitivt testa motstånden sen när jag permanentar bygget.

Det är tveklöst en väldigt elegant låda - ska bli riktigt trevligt att få den på plats och i påklätt skick
(och ska bli förbenat skönt när man spenderat klart tiden på att installerat om OS och flyttat över data från gamla burken osv!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag misstänker att jag kommer vilja dra ner 180mm fläktarna lägre än low-läget på fläkten, men har bara två varvtalsstyrda fläktkontakter kvar på nätagget, och är inte så sugen på att trycka in en oestetisk fläktkontroller i nosen på mitt stilrena FT02

Det finns ju dock väldigt enkla 3-pins kontakter med ett motstånd som voltar ner fläkten till 5v:
Tex: http://www.kjell.com/?item=98097&path=97000000,119000000,1315...

Jag är sugen på att köpa på mig tre såna, och kombinera dem med den där 3pins till Molex-adaptern man fick med chassit.

... men tror ni det kan finnas några problem att köra dessa motstånd med de massiva 180mm fläktarna? Har hört att motstånden kan bli rätt varma, men har inte använt såna själv innan. Jag planerar lägga dem bakom moderkortsplåten, så de skulle ju inte få mycket ventilation precis.

Jag använder en enkel noname 3.5 tums fläktkontroller - för att det inte ska bli fult på framsidan har jag monterat den i en av hårddiskhållarna. Jag kör 180 fläktarna på ca 420 rpm.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av csimonl:

Jag använder en enkel noname 3.5 tums fläktkontroller - för att det inte ska bli fult på framsidan har jag monterat den i en av hårddiskhållarna. Jag kör 180 fläktarna på ca 420 rpm.

Det är ju en rätt finurlig lösning

Trivs jag inte med motstånden så kan det mycket väl bli så man får lösa det!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Just nu står min dator parallellt med en vägg. Den ena sidan, den högra sett framifrån, befinner sig alltså cirka 8-10 cm från väggen. Den vänstra sidan, sett framifrån, är alltså den som är "mot mig". Datorn står på skrivbordet.
Är detta ett orosmoment när det gäller kylningen med de 3 fläktarna? Mina temperaturer är mycket bra just nu ( 34@GPU och 33@CPU. 1680x1050 är upplösningen. När jag har TV:n på, dualview, ökar dock GPU-temperaturen till 40-42 vilket bör betraktas som normalt), men undrar ändå. Ska återkomma med temperaturer vid belastning.

Permalänk
Medlem

Någon som har bra tips på kylare till Fortress2? Hade tänkt köpa en 2600K och behöver en som får plats i chassit samt jobbar bra med de inbyggda fläktarna för bra luftflöde. Den måste vara tyst också.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Någon som har bra tips på kylare till Fortress2? Hade tänkt köpa en 2600K och behöver en som får plats i chassit samt jobbar bra med de inbyggda fläktarna för bra luftflöde. Den måste vara tyst också.

Kolla här Mats är mycket nöjd.

http://www.sweclockers.com/galleri/7083-silverstone-fortress-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mats76:

Någon som har bra tips på kylare till Fortress2? Hade tänkt köpa en 2600K och behöver en som får plats i chassit samt jobbar bra med de inbyggda fläktarna för bra luftflöde. Den måste vara tyst också.

Någon av Noctuas tornkylare borde passa perfekt. Egentligen vilken tornkylare som helst passar lådans flöde, men jag gillar Noctua, samma kvalitetskänsla som Silverstone.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av **k.V**:

Tack för tipset! Jag tror dock det skulle bli effektivare luftflöde med en fläkt som suger luft underifrån och blåser uppåt eftersom man har chassifläktar i botten och chassi utblåsfläkt i toppen?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av **k.V**:

Tornkylare vriden rätt bör vara betydligt bättre i Fortress skorstensdesign. Dessutom har "Mats" satt kylaren fel. Rören får aldrig mynna uppåt, heatpipsen fungerar mycket sämre. Gäller oavsett märke. Här är manualen som visar hur det ska se ut. http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_c14_manual_en.pdf

Har själv en C12 så vet att med rören uppåt blir det väsentligt sämre kyleffekt. Gjorde nämligen det misstaget första gången.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Alla tre av mina 180mm-fläktar bildar någon form av missljud på high-läget, och det verkar inte vara dammfiltren som är i vägen. Eller låter fläktarna verkligen så högt på high? Jag har fått intrycket av att dom ska vara rätt tysta...

När ni monterade era hårddiskar, skruvade ni fast dom hårt? Vibrerar chassit mycket för er?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aluminium:

Alla tre av mina 180mm-fläktar bildar någon form av missljud på high-läget, och det verkar inte vara dammfiltren som är i vägen. Eller låter fläktarna verkligen så högt på high? Jag har fått intrycket av att dom ska vara rätt tysta...

När ni monterade era hårddiskar, skruvade ni fast dom hårt? Vibrerar chassit mycket för er?

Man skruvar skruven i botten, utan att ta i för mycket. Se bara till att gummiupphängningarna verkligen sitter rätt, kan halka snett när man sätter i HDn. Titta på skruven så ser du hur de är tänkta att fungera.

På high låter det en del, ja. Kan dock inte tänka mig att så många behöver ha de läget utom möjligen de värsta riggarna som ändå låter i sig om man inte har vattenkylning. Några missljud har inte jag iaf, oavsett läge. Vanligt fläktsus bara.

Edit: Vibrerar ingenting alls. Förstår inte hur det ska kunna vibrera med dämpmattor och annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Min kylare var klockren (finns i sig) den kör ju bara luften rakt upp genom fläkten i taket, fula fläktar men tyst är dom
Fläktarna i botten kopplade jag in motstånd som följde med cpu kylaren...

Nu är lådan helt tyst och cpu ligger på 28-30 idle med tempstyrda fläktar.
måste bara orka ta tag i kabeldragningen men känns som det får bli när jag köper nytt grafikkort.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av csimonl:

Jag använder en enkel noname 3.5 tums fläktkontroller - för att det inte ska bli fult på framsidan har jag monterat den i en av hårddiskhållarna. ?

Glömde fråga: hur fäste du den? Sitter den gömd innanför "handtaget" som håller hållaren på plats? Dvs du måste öppna och dra ut den för att ändra? Ganska stealthigt isåfall

Skrivet av robsn:

Just nu står min dator parallellt med en vägg. Den ena sidan, den högra sett framifrån, befinner sig alltså cirka 8-10 cm från väggen. Den vänstra sidan, sett framifrån, är alltså den som är "mot mig". Datorn står på skrivbordet. Är detta ett orosmoment när det gäller kylningen med de 3 fläktarna?

Jag tror inte detta är något problem alls! 10 cm borde räcka mer än väl att suga in luft!
Det skulle inte förvåna mig om du kunde ställa den dikt an mot väggen och fortfarande få in rimligt med luft i allafall. (om än med lite högre temps kanske) Jämför med hur relativt liten insugs-area många chassin har, så tror jag du blir lugnare (även om det är en vinkel för att få in luften)

Skrivet av MultiMan:

Tornkylare vriden rätt bör vara betydligt bättre i Fortress skorstensdesign. Dessutom har "Mats" satt kylaren fel. Rören får aldrig mynna uppåt, heatpipsen fungerar mycket sämre. Gäller oavsett märke. Här är manualen som visar hur det ska se ut. http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_c14_manual_en.pdf

Jepp! ... liknande info finns även på Silverstones hemsida om man kollar där.
Jag tror inte att det är att ha heatpipesen uppe i sig som är problemet, utan problemet (enligt Silverstone iallafall) är kylaren blir ineffektiv när själva värmekällan (dvs "sockeln") ligger "högre" än heatpipesen i snitt gör.

Skrivet av aluminium:

Alla tre av mina 180mm-fläktar bildar någon form av missljud på high-läget, och det verkar inte vara dammfiltren som är i vägen. Eller låter fläktarna verkligen så högt på high? Jag har fått intrycket av att dom ska vara rätt tysta...

Mina lät friskt de med. Vet inte om jag skulle kalla det missljud men nära nog. Dånar svävaraktigt på ett sätt som lät mer som vibrationer än bara luftflöde.... men som sagt behövs inte heller high-läget iallafall

Skrivet av aluminium:

När ni monterade era hårddiskar, skruvade ni fast dom hårt? Vibrerar chassit mycket för er?

Jepp, bara att skruva i botten som Multiman skrev! Du använde väl rätt skruvtyp? (de där med kort gängning och sexkantigt huvud om jag minns rätt.

... men även jag har lite hårddiskvibrationer, och tycker nog de blev värre när jag satte på chassiplåtarna. HD-vaggan vibrerar ev lite i själva plåthållaren, men jag undrar om inte sidopanelerna är största boven i dramat. De är inte speciellt styva eller tjocka, och det går liksom inte att "klämma fast" dem riktigt helt heller. Jag får testa klämma lite på panelerna i nån filkopiering framöver och se hur mycket det hjälper.
Undrar om man kanske kan få dig nån tunn dämpande beläggning på kanten på chassiramen, som ligger an mot dörren?

Skrivet av MultiMan:

Edit: Vibrerar ingenting alls. Förstår inte hur det ska kunna vibrera med dämpmattor och annat.

Dämpmattorna är ju inga feta högdensitetsmattor precis, och de sitter ju bara lite halvhjärtat mitt på ganska tunna plåtar, så de löser ju knappast världens alla vibrationsproblem Ärligt tror jag inte de gör nån jätteskillnad. Tex mätte ju den mattlösa RV02 lika bra eller bättre än FT02 hos SilentPCreview.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Glömde fråga: hur fäste du den? Sitter den gömd innanför "handtaget" som håller hållaren på plats? Dvs du måste öppna och dra ut den för att ändra? Ganska stealthigt isåfall

Japp - jag måste ta av sidoplåten, lyfta plasthandtaget till hårddiskhållaren och dra ut den ca 2 cm. Det är inte helt smidigt så om man fipplar med fläktarna hela tiden så är det inget bra alternativ.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att vi ber mod att ändra om detta till: Officiella Fortress 2-tråden

Skitbra med all samlad information/know-how från FT02-ägare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast lågläget är väl 700 rpm? Då känns det ju nästan inte värt besväret att ha fläktkontrollern för en 100 rpm skillnad

Det stämmer. Jag får dock någon jobbig resonans i lådan om jag kör fläktarna runt ca 700 rpm. Det är tystare vid 800 än 700 på grund av det.

Skulle kunna dra ner dem lägre men då jag inte upplever ljudnivån som störande så avstår jag att göra det och slipper justera upp dem varje gång jag ska spela. Foldar dessutom 24/7 med processorn så den fläkten vill jag ha gå på hyffsad fart hela tiden för att hålla ner CPU-temp.

800 ger tillräckligt bra flås för att hålla systemet på rimliga temperaturer även vid full belastning och det utan att låta för mycket.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL