Officiella Fortress 2-tråden

Permalänk

LOL...nah tror att jag har Fidel som avatar för att jag är så långt ifrån hans ideér och ideologi som man någonsin kan komma...det är en sorts ironi från min sida;)
Dock är jag som människa ganska revolutionär:)...Säger vad jag tycker i alla lägen...fastän det kan vara obekvämt och göra ont ibland:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så det är Air Penetrator-fläktarna och inte de gamla FN-180 (eller vad de nu heter) med separat grillgaller? Niiiice

Hämtade mitt idag, det är Air Penetrator fläktar

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Grymt!

... OBS att ett fåtal har haft problem med AP-fläktarna enligt tråden på hardforum: fläktbladet slår ibland i gallret på fläkten på något vis.. Kan ev bero på att fläktarna är för hårt iskruvade i fläkthållarna om jag förstått det rätt.
Så innan ni drar igång burken, så kan det vara vettigt att tex försöka snurra lite på fläktbladen för hand och se att de går fritt. (om man ens kommer åt att göra det?)

Min låda finns nu på upphämtningsställe!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir ju bara bättre och bättre det här!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Grymt!

... OBS att ett fåtal har haft problem med AP-fläktarna enligt tråden på hardforum: fläktbladet slår ibland i gallret på fläkten på något vis.. Kan ev bero på att fläktarna är för hårt iskruvade i fläkthållarna om jag förstått det rätt.
Så innan ni drar igång burken, så kan det vara vettigt att tex försöka snurra lite på fläktbladen för hand och se att de går fritt. (om man ens kommer åt att göra det?)

Min låda finns nu på upphämtningsställe!

Mina fläktar kände jag på av ren nyfikenhet och de lirade fint, men jag håller nog med om att de låter lite (som någon tidigare nämnde och framförallt 120mm) så en separat fläktstyrning och en 120mm GT-fläkt i top är nog inte helt fel. Annars vart det en väldigt trevlig låda att jobba med, var ju inte trångt precis!

Permalänk
Medlem

Hah, min låda står fortfarande kvar på jobbet: jag orkade inte släpa den längre från hämtningsstället än så!

Får nog låta armarna vila över helgen innan jag drar hem den i bussen... (är ju ingen brådska iallafall, så länge man väntar på SB-brädorna) Ett rätt tungt as! (plus att man är klen kontorsråtta förstås)
... men det kanske är en bra ursäkt för att bygga en separat, lätt, smidig, tyst och lagom kraftfull LAN/HTPC-burk?

Även mitt chassi är version 1.6 förresten - nice med AP-fläktar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Skall hämta ut mitt i morgon och jag ser inte fram emot att släpa hem den men det måste ske.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har nu monterat allt i chassit och även installerat datorn helt. Trots ganska grova problem med min gamla systemdisk gick det till sist genom att installera W7 på min nya SSD. Dock är jag än så länge inte särskilt imponerad av SSD:n, men visst märker man en skillnad.

Har dock ett par frågor.
Jag hade verkligen enorma problem med att få dit min kylare, en Cooler Master Hyper 212 Plus på ett Asrock 880G moderkort med en AMD-processor. Jag fick bruka ganska mycket våld för att få fast själva "retention bracket" (i brist på svensk översättning) för det verkade inte funka trots att jag placerade den i det läget som den skulle vara, likaså skruvarnas läge. Blev till slut något mellanläge. Nåja, är detta något som jag bör oroa mig över på något sätt? Den sitter helt klart stadigt och bra, inte upptäckt några problem än.

Jag har även haft ganska rejäla problem med kabeldragningen. Använder kablarna som medföljde nätaggregatet (Silver Power 750W som omtalades i Komplett-rea-tråden, det var 50% off som ni alla vet) och dem har ju flera kontakter längs själva kabeln för att kunna få till längderna, men detta ställde till för mig något oerhört när jag skulle dra SATA-power-kablarna från agget till hårddiskarna. Fick inte ned dessa kontakter på något sätt. Är detta något som kan betraktas som normalt? Fick dra kablarna längs andra chassiplåten istället, eller ja, de svävar lite halvt fritt men stöter inte emot någon komponent.
Hade även problem med att få plats med 24-pin-kontakten bakom moderkortsplåten, åtminstone om jag samtidigt drog PCI-E-kontakterna till grafikkortet samtidigt. Dock verkar detta kunna betraktas som relativt normalt, är mer orolig för SATA-kablarna.

Sen är det den här jädra mellersta 180mm-fläkten. Den avger något slags mekaniskt missljud. Vet att det är den mellersta då ljudet inte uppstår när den är frånkopplad. Idéer där? Ska undersöka det ytterligare nu när jag tar in datorn i mitt rum.

Och strax efter att datorn stängts av piper det även ganska starkt från någon komponent. Det enda jag kan komma på som vi på något sätt kan ha monterat fel är ovan nämn processorkylare. Pipet slutar efter cirka 30-40 sekunder och då är det dödstyst.

Hann kort se temperaturer i BIOS förut och de verkade normala, tror dock endast CPU-tempen fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsn:

Jag hade verkligen enorma problem med att få dit min kylare, en Cooler Master Hyper 212 Plus på ett Asrock 880G moderkort med en AMD-processor. Jag fick bruka ganska mycket våld för att få fast själva "retention bracket" (i brist på svensk översättning) för det verkade inte funka trots att jag placerade den i det läget som den skulle vara, likaså skruvarnas läge. Blev till slut något mellanläge. Nåja, är detta något som jag bör oroa mig över på något sätt? Den sitter helt klart stadigt och bra, inte upptäckt några problem än.

Jag har inte lekt med en 212+ själv, och allraminst på en AMD. Säker på att du gör rätt efter instruktionerna? Men sitter den bra och tempsen är bra, så borde det ju vara lugnt... Men låter som en fråga för en annan tråd egentligen...

Skrivet av robsn:

dem har ju flera kontakter längs själva kabeln för att kunna få till längderna, men detta ställde till för mig något oerhört när jag skulle dra SATA-power-kablarna från agget till hårddiskarna. Fick inte ned dessa kontakter på något sätt. Är detta något som kan betraktas som normalt?

Ah, menar du att när du drar kablarna längs moderkortsplåten, så går det inte att "vinkla ner" SATA-kontakten så den ryms innanför sidolplåten? Isåfall lär jag åka på samma problem när jag bygger om nåra veckor jag med! Fast det är väl 45 cm till första kontakten? Räcker inte det hela vägen bakom moderkortet?

Skrivet av robsn:

Sen är det den här jädra mellersta 180mm-fläkten. Den avger något slags mekaniskt missljud. Vet att det är den mellersta då ljudet inte uppstår när den är frånkopplad. Idéer där? Ska undersöka det ytterligare nu när jag tar in datorn i mitt rum.

En del har haft problem med att bladen slår i gallret...
Se här tex:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1429251&page=110 (Inlägg 2189-2194)
Det verkar som plastfästet som fläktarna sitter i är för hårt monterat om jag förstår det hela rätt, så det buktar in i fläkten? Dvs lätta på skruvarna som fästet är monterat i chassit kan hjälpa. Hjälper inte det, testa lätta på fläktskruvarna lite kanske? Om det nu är detta som ställt till det, så kanske fläkten tagit permanent skada. Blir väl en RMA isåfall...

Skrivet av robsn:

Och strax efter att datorn stängts av piper det även ganska starkt från någon komponent. Det enda jag kan komma på som vi på något sätt kan ha monterat fel är ovan nämn processorkylare. Pipet slutar efter cirka 30-40 sekunder och då är det dödstyst.

Pipet låter alltså som nån slags varningsignal? (det är inte coil while tjut från nätagget alltså)
Skumt..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsn:

Och strax efter att datorn stängts av piper det även ganska starkt från någon komponent. Det enda jag kan komma på som vi på något sätt kan ha monterat fel är ovan nämn processorkylare. Pipet slutar efter cirka 30-40 sekunder och då är det dödstyst.

Hann kort se temperaturer i BIOS förut och de verkade normala, tror dock endast CPU-tempen fanns.

Är sjukt nöjd med lådan(t.ex. grafikkortet har blivit mycket svalare och tystare) och har också samma nätagg som du, min piper(coil whine) så fort man stänger av eller sätter datorn i stand by.
Så är det inte coil whine från agget du egentligen har?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Roger W: Har inte kunnat kolla tempsen med något program än, ska kolla det snart.
Ja, jag menar att SATA-kontakterna som löper längs hela kabeln inte viker ned sig mot sidoplåten. 45 cm till första kontakten? Nja, den första kontakten som löper längs kabeln räckte definitivt inte hela vägen bakom moderkortet till HDD/SSD och framför allt inte optisk läsare. Chassit är ganska långt, kanske därför. Om jag inte tagit fel kabel är det väl så att det löper kontakter längs hela SATA-kabeln som man kan koppla till HDD/SSD/Optisk enhet, och kabeln avslutas med just en sådan kontakt som det finns typ 3 av längs hela kabeln? Antar att det är för att anpassa längder/koppla flera till en kabel. Hur som helst verkade det omöjligt att få fast plåten med dessa SATA-kontakter löpandes längs själva kabeln. Gick inte så bra att vika ner dem, helt enkelt.

Fläktproblemet verkar ha lösts. Ändrade hastigheterna lite så gick det över.
Tjutet är definitivt från nätagget. Har dock upptäckt att det även piper när den är på, men det var strax efter omstart (dvs strax efter avstängning) då jag installerade drivrutiner till moderkortet.
Edit: Jo, pipet är även aktivt flera minuter efter omstart. Ska googla lite kring detta. Kan ju leva med det vid boot, men inte något konstant. I övrigt är jag nöjd med ljudnivåer, trodde fläktarna var på lägsta när de var på högsta

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsn:

45 cm till första kontakten? Nja, den första kontakten som löper längs kabeln räckte definitivt inte hela vägen bakom moderkortet till HDD/SSD och framför allt inte optisk läsare.

Nu tänkte jag att den första kontakten inte behöver nå hela vägen till disk, utan bara "gå fri" från moderkortsplåten. Alternativt kanske man kan fuska lite och arrangera så att kontakterna hamnar i nån av hålen, tex bakom cpu:n, eller tjuvtittar fram i glipan ovanför fläktarna osv?
Som jag läste i nån spec skulle det vara 45 cm till första satakontakt och sen 15cm mellan varje, men det kanske inte stämmer? (eller så tolkade jag fel)

Förstår problemet med att vika ner dem dock, så som de är byggda!

Hur är det förresten: den där lilla hotswapadaptern har väl molexkontakt?
Är man envis kanske man kan köra en kansk mer lättroutad molex-sladd istället, och köra adapter till DVD:n?

Skrivet av robsn:

Tjutet är definitivt från nätagget. Har dock upptäckt att det även piper när den är på, men det var strax efter omstart (dvs strax efter avstängning) då jag installerade drivrutiner till moderkortet.

Damn, många med coilwhine på detta agg Undrar om det är agget i sig, eller något som sker i frakt för att det är så kasst paketerat?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hotswap-saken har molexkontakt. Den använde jag till fläktarna, för hade nämligen 4 fläktar med 3-pinskontaker och endast 3 stycken 3-pinsuttag på moderkortet. Så utblåset där uppe kopplades till ett av moderkortets kontaker där nere (hade inte planerat så bra, annars hade jag lätt kunnat sätta fast den bredvid CPU-kylaren men blev ganska tajt där med mina händer så det sket sig) medan fläktkontakerna nu löper där bak med hjälp ave en medföljande molexhane som var "utsplittad" i 3st fläktuttag.

...och det tjuter fortfarande, minst en kvart efter omstart. Får väl ha hög volym på lurarna då, är väl snart hörselskadad ändå...

Edit: Nu slutade det tjuta helt plötsligt. Vet inte om det var i samband med att jag kopplade in min externa hårddisk eller om det bara var helt sonika, får väl se om det börjar igen senare..

Edit 2: Temperaturerna är normala, förutom "AUX" som ligger på 124C. Antog att detta var någon felläsning eller något, googlade och just detta "AUX" verkar ofta var felläst.

Nåja, nu är typ alla mina problem lösta. Fläkten låter inte, det piper inte och det mesta verkar fungera ganska bra.

Permalänk
Medlem

Mitt är version 1.9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aluminium:

Mitt är version 1.9

Var ser man det och vad skiljer?

Edit: Mitt är också 1.9, men som sagt vad är skillnaderna mellan 1.6 och 1.9?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Snackades väl om olika fläktar? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Var ser man det och vad skiljer?

Edit: Mitt är också 1.9, men som sagt vad är skillnaderna mellan 1.6 och 1.9?

Jag vet inte, jag har inte plockat ut chassit ur kartongen än, men det står 1.9 på kartongen.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken version jag fick men har iallafall AP fläktar.

Grymt nice chassi förutom att det är ett helvete att lyfta.
finns ju inge bra ställen att ta tag i. Beställde ett gäng extra hot swap grunkor och Lian-li frontar för DVD.
Var lite slitet kostade 57 kr styck och 59 kr i frakt kändes riktigt ekonomiskt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu tänkte jag att den första kontakten inte behöver nå hela vägen till disk, utan bara "gå fri" från moderkortsplåten. Alternativt kanske man kan fuska lite och arrangera så att kontakterna hamnar i nån av hålen, tex bakom cpu:n, eller tjuvtittar fram i glipan ovanför fläktarna osv?
Som jag läste i nån spec skulle det vara 45 cm till första satakontakt och sen 15cm mellan varje, men det kanske inte stämmer? (eller så tolkade jag fel)

Förstår problemet med att vika ner dem dock, så som de är byggda!

Skrivet av robsn:

Hotswap-saken har molexkontakt. Den använde jag till fläktarna, för hade nämligen 4 fläktar med 3-pinskontaker och endast 3 stycken 3-pinsuttag på moderkortet. Så utblåset där uppe kopplades till ett av moderkortets kontaker där nere (hade inte planerat så bra, annars hade jag lätt kunnat sätta fast den bredvid CPU-kylaren men blev ganska tajt där med mina händer så det sket sig) medan fläktkontakerna nu löper där bak med hjälp ave en medföljande molexhane som var "utsplittad" i 3st fläktuttag.

Jag har monterat mitt med häromdagen och det var lite knepigt med satakontakterna även för mig (har ett 550VX så det blev en hel del styva kablar bakom moderkortsplåten. Jag gjorde lite som Roger W var inne på att fördela kablarna över ytan och passade in kontakterna mot olika håligheter i plåten. För att koppla fast brännaren fick jag hålla den till hälften införd i den näst nedersta platsen, koppla på kabeln och sen föra in den i rätt läge. Kabeln räckte inte om jag satte brännaren högre, så långa kablar är verkligen en fördel i detta chassit!

En annan sak jag märkte var att min Samsung F3 nu börjat låta med typiska klickljud då den står på sida! Innan hade jag den i horisontalt läge och då var den helt tyst. I övrigt har jag bara ett gott intryck av chassit, jag hade ingen GT-fläkt hemma så jag kopplade helt enkelt ur 120mm fläkten och låter övertrycket göra sitt jobb, temperaturerna är stabila, grafikkortets fläkt jobbar knappt alls vid belastning vilket känns underbart och ljudet från fläktarna är knappt hörbart i lågt läge och utan toppfläkten aktiv!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det finns alltid risker när man kört diskar i ett visst läge länge och sedan ändrar, tyvärr. Hoppas den klarar sig. Jag kör redan alla i vertikalläge eftersom mitt nuvarande TJ09 också har det så.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aluminium:

Mitt är version 1.9

Skrivet av MultiMan:

Var ser man det och vad skiljer?

Edit: Mitt är också 1.9, men som sagt vad är skillnaderna mellan 1.6 och 1.9?

Skrivet av robsn:

Snackades väl om olika fläktar? Eller?

Skrivet av aluminium:

Jag vet inte, jag har inte plockat ut chassit ur kartongen än, men det står 1.9 på kartongen.

Skrivet av PierreB:

Vet inte vilken version jag fick men har iallafall AP fläktar.

Grymt nice chassi förutom att det är ett helvete att lyfta.
finns ju inge bra ställen att ta tag i. Beställde ett gäng extra hot swap grunkor och Lian-li frontar för DVD.
Var lite slitet kostade 57 kr styck och 59 kr i frakt kändes riktigt ekonomiskt

Which versions of FT02/RV02 have Air Penetrator AP181?

RV02B-W v1.7 and after
FT02B v1.4 and after
FT02S v1.4 and after
FT02B-W v1.7 and after

http://www.silverstonetek.com/qa/qa_contents.php?pno=FT02&are...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick tack och lov ett FT02 v1.4 så det är lite lotteri vad man får. Känns som om en tidig semester är på sin plats efter hemsläpet...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Überklass:

Which versions of FT02/RV02 have Air Penetrator AP181?

RV02B-W v1.7 and after
FT02B v1.4 and after
FT02S v1.4 and after
FT02B-W v1.7 and after

http://www.silverstonetek.com/qa/qa_contents.php?pno=FT02&are...

Tack! Tänkte mest på om det var andra skillnader än fläktarna.

Skrivet av MaLo:

Jag fick tack och lov ett FT02 v1.4 så det är lite lotteri vad man får. Känns som om en tidig semester är på sin plats efter hemsläpet...:)

Det blir väl lätt så vid lagerrensning. men priset förlåter mycket.

Apropå vikten tyckte inte jag det var speciellt tungt, och inte går jag på gym heller, men har bil. Det gäller bara att lyfta rätt (som vanligt). Bor man i villa och får slänga runt 25kg cementsäckar på somrarna så vänjer man sig.

"Tidig semester"...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Apropå vikten tyckte inte jag det var speciellt tungt, och inte går jag på gym heller, men har bil. Det gäller bara att lyfta rätt (som vanligt). Bor man i villa och får slänga runt 25kg cementsäckar på somrarna så vänjer man sig.

"Tidig semester"...

Jag är stor och stark men lite ur form senaste året men det var avståndet som knäckte mig ca 350m släpande, för bil har jag inte.

Extra mycket datorspelande är semester för mig...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tror iofs att lådans otymplighet påverkar mer på orken än tyngden i sig, den kan inte vara lätt att kånka runt på!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

Tror iofs att lådans otymplighet påverkar mer på orken än tyngden i sig, den kan inte vara lätt att kånka runt på!

Det stämmer för den var faktiskt lättare än jag trodde men lådans form göra att man får hålla den högt och med böjda armar. Nu känns det bara bra efteråt och och det skall bli skoj att hitta rätt grejer till datorbygget. Men det låter som om man får skaffa fram lite förlängningskablar för att få det snyggt inne i chassit med gorillaagget.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Såg en annan tråd där TS fått problem med fläktarna! Jag länkade hit men kan lika gärna länka hennes tråd härifrån ifall det är någon som har någon bra feedback och ge!
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Permalänk
Medlem

Det är ett underbart chassi jag köpt alltså!

Permalänk
Medlem

Passar denna bra in i designen på Fortress II?

http://www.inet.se/artikel/6904127/lian-li-c-02b-5-25-tum-fro...

Går den att montera?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Såg en annan tråd där TS fått problem med fläktarna! Jag länkade hit men kan lika gärna länka hennes tråd härifrån ifall det är någon som har någon bra feedback och ge!
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Jag hade ett litet klickljud från en av de 3st 180mm fläktarna.
Men det visade sig att det var några tunna tunna ståltrådar från filtret som spretade upp i fläkten.
Jag klippte helt enkelt av de trådar som stack upp - och nu hör jag inget konstigt alls.
(Det var trådar från kanten av filtret, så filtret var inte sönder på något sätt, de var bara inte avklippta helt)

Iaf ett tips till folk som kanske tror att fläkten sitter för hårt eller är sönder.

Visa signatur

Intel i5 2500K @ 4,5GHz | MSI P67 GD55 | Silverstone Fortress II | Silver Power 750 W | Corsair Vengeance 8GB CL9 | Intel SSD 510 Series 120GB | Noctua NH-U12P SE2 | Gainward GeForce GTX 570 | WD Caviar Black 2 TB | WD Caviar Green 2 TB | Logitech Wireless Gaming Headset G930 | Logitech G400 Gaming Mouse | Logitech Illuminated Keyboard | Dell U2711 @ 2560x1440