Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Überklass:

Jag tycker att vi ber mod att ändra om detta till: Officiella Fortress 2-tråden

Skitbra med all samlad information/know-how från FT02-ägare.

Din begäran är min lag så det fick bli som du ville med titel och allt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaLo:

Din begäran är min lag så det fick bli som du ville med titel och allt.

Hail to the King, baby!

Med andra ord, tack så mycket.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Då kan vi alltid samla lite andra nyttiga länkar här:

Mördarstor FT02 tråd på Hardforum:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1429251

Haha den där tråden försökte jag läsa mig igenom förut utan att hoppa över något. Lyckades inte

Riktigt bra förslag med lite matnyttiga länkar. Fortsätter jag med med lite videorecensioner i bra kvalitet:

3DGameman.com - SilverStone Fortress FT02 Case Unboxing Video
http://www.youtube.com/watch?v=ArYMMcUq8fg
3DGameman.com - SilverStone Fortress FT02 Case Video Review
http://www.youtube.com/watch?v=DMcKvI-zWi0

WestCoastMods - SilverStone Fortress Component Overview
http://www.youtube.com/watch?v=eKUoIbKxlMk&feature=relmfu
WestCoastMods - SilverStone Fortress Completed & Cable Management
http://www.youtube.com/watch?v=4ETMV0yWWCc

Samt lite andra matnyttiga länkar:

Hardwareheaven.com - SilverStone Fortress FT02 Chassis Review
http://www.hardwareheaven.com/reviews/934/pg1/silverstone-for...
SilentPCreview.com - Silverstone Fortress FT02 ATX Case
http://www.silentpcreview.com/silverstone-ft02

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Funderar lite på ett framtida vattenkylningsbygge i ett Fortress 2-chassi med kylning till både GPU(er?) och CPU. Chassit jag tänkte fortsätta bygga på är Lambis gamla (se signatur) och där är hårddiskburen redan bortplockad (till det bygget är det endast aktuellt med en SSD som kommer gömmas undan så jag behöver inga fler hårddiskar).

Dock är ju inte FT02:an helt ideal för detta syfte men vill man så kan man

Lägger jag en större radiator över bottenfläktarna så kommer jag inte kunna montera ett normallångt grafikkort. En liten tanke vore att montera 2 st 180x180-radiatorer på dom 2 ytterstra fläktarna och lämna den i mitten orörd (för att få plats med grafikkortet/grafikkorten) och sedan seriekoppla radiatorerna på vardera sida om mittenfläkten.

Någon som sett några liknande byggen eller vattenkylningsbyggen i FT02 överhuvdtaget? Sen så verkar marknaden inte direkt svämma över med 180x180-radiatorer. Hittar inte en enda. Någon som har några bra tips och råd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

"svämma över"? Be careful what you wish for.

Edit: Hittade iaf en länk efter googling, ingen värdering av kvaliteten:

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=769085&mpage=1

fler

http://www.overclock.net/water-cooling/796001-silverstone-ft0...

Kan ingenting om vattenkylning men här är en 180mm radiator:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=255243

fler

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

"svämma över"? Be careful what you wish for.

Edit: Hittade iaf en länk efter googling, ingen värdering av kvaliteten:

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=769085&mpage=1

fler

http://www.overclock.net/water-cooling/796001-silverstone-ft0...

Kan ingenting om vattenkylning men här är en 180mm radiator:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=255243

fler

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

Haha. Mja man kan väl ändå säga att marknaden INTE svämmar över av 180x180-radiatorer Den du länkade till är 180x200. Men den borde faktiskt fungera ändå så tack så mycket för tipset.

Borde bara vara att vinkla radiatorn så den sidan som är 180 mm placeras efter chassits bredd så att anslutningarna på radiatorerna pekar mot varandra på varsin sida om mittenfläkten.. Tror att jag tänker rätt nu i alla fall Då får man ett bra mellanrum mellan de båda sidofläktarna och därmed plats för ett normallångt grafikkort.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Haha. Mja man kan väl ändå säga att marknaden INTE svämmar över av 180x180-radiatorer Den du länkade till är 180x200. Men den borde faktiskt fungera ändå så tack så mycket för tipset.

Borde bara vara att vinkla radiatorn så den sidan som är 180 mm placeras efter chassits bredd så att anslutningarna på radiatorerna pekar mot varandra på varsin sida om mittenfläkten.. Tror att jag tänker rätt nu i alla fall Då får man ett bra mellanrum mellan de båda sidofläktarna och därmed plats för ett normallångt grafikkort.

Ett alternativ är väl att helt ta bort fästen samt fläktar i botten, sätta en 480 radiator längst ner och vanliga Scythe GT på ovansidan som drar in luft. Borde spara in lite utrymme.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Ett alternativ är väl att helt ta bort fästen samt fläktar i botten, sätta en 480 radiator längst ner och vanliga Scythe GT på ovansidan som drar in luft. Borde spara in lite utrymme.

... fast det torde väl ändå ta mer plats än originalfläktarna+fästen gör? (väl?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av era909:

Ett alternativ är väl att helt ta bort fästen samt fläktar i botten, sätta en 480 radiator längst ner och vanliga Scythe GT på ovansidan som drar in luft. Borde spara in lite utrymme.

Skrivet av Roger W:

... fast det torde väl ändå ta mer plats än originalfläktarna+fästen gör? (väl?)

en EK-480 radiator är 47 mm hög, scythe GT-fläktar är 25 höga, SS AP-fläktar är 32 höga. Tror inte det kommer fungera? Förvisso så har jag inte tänkt på att vattenkylda grafikkort är rätt avskalade och därmed kortare.

Någon som vet ungefär hur mycket av ett random grafikkort som består av själva kretskortet och hur mycket som är täckkåpor och luftkylning?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

en EK-480 radiator är 47 mm hög, scythe GT-fläktar är 25 höga, SS AP-fläktar är 32 höga. Tror inte det kommer fungera? Förvisso så har jag inte tänkt på att vattenkylda grafikkort är rätt avskalade och därmed kortare.

Mmm, och dessutom tar ju själva fläkthållaren nån cm i höjd, som försvinner om du byter fläktar.

Såg förresten en recension på bit-tech på en FT02 med vattenkyld GTX590:
http://www.bit-tech.net/hardware/pcs/2011/03/24/scan-3xs-scor...
Verkar rymmas mer än man tror?
(även om jag är skeptisk till den udda layouten de kör att ha utblås både i botten och toppen!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, och dessutom tar ju själva fläkthållaren nån cm i höjd, som försvinner om du byter fläktar.

Såg förresten en recension på bit-tech på en FT02 med vattenkyld GTX590:
http://www.bit-tech.net/hardware/pcs/2011/03/24/scan-3xs-scor...
Verkar rymmas mer än man tror?
(även om jag är skeptisk till den udda layouten de kör att ha utblås både i botten och toppen!)

Satan vilket fint bygge - om man bortser från sido och frontplåten med skorpionen d.v.s Klockren länk Roger, där ser man riktigt bra vad som får plats och precis som du säger så är det ju mer än man tror.

Dom kör ju på en EK-360 radiator som är 47 mm hög samt 120mm fläktar som är 25 mm hög och ändå får dom på det magiska hårstrået plats med ett vattenkylt 590 GTX.

Ställer mig dock precis som du frågande till att köra med utblås i både toppen och botten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag har/hade ett Corsair 600T innan till min rig som står i sig.

Processorn kunde nå 58c ungefär under Crysis 2, grafikkortet maxxade uppe i 88c.

Nu med mitt Fortress FT02 så är processorn max 53c under crysis (under 30c i idle nu faktiskt ) och grafikkortet maxxade 83c tror jag, detta är med mina 3st 180mm i botten på lägsta också, otrolig kylning i detta chassi!

Det är som special designat just för Noctua kylare, helt sjukt bra hur detta chassi kompletterar min NH-D14! Den första insugs fläkten på min D-14 är strax ovanför en 180mm fläkt som intar kallluft från golvnivå, denna fläkt drar det genom kylflänsarna medans den andra 140mm fläkten också drar luften genom den andra vågen av kylflänsar och 120mm fläkten i toppen av lådan drar den luften direkt ur lådan, det är som en lufttunnel i stort sätt med bästa möjliga kylningen.

Jag funderade på att skaffa en annan kylare till mitt GTX 580 men jag tror jag står över det nu med denna låda, om det är något ni undrar över så skriv gärna Vill gärna höra av andra ägare också!

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Vilket läge har du 180-fläktarna i? Det låter som en hög temperatur för ditt grafikkort. Jag ska själv satsa på FT02 men det dröjer ett tag till innan jag gör mitt köp. Har du hört talas om "the heatpipe issue"? Tydligen presterar vissa eftermarknadskylare (GPU) sämre i FT02 på grund av heatpipe-orienteringen (Silverstone har skrivit om det på deras hemsida). En del har dock fått otroligt bra temperaturer med kylare som Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av .maker:

Vilket läge har du 180-fläktarna i? Det låter som en hög temperatur för ditt grafikkort. Jag ska själv satsa på FT02 men det dröjer ett tag till innan jag gör mitt köp. Har du hört talas om "the heatpipe issue"? Tydligen presterar vissa eftermarknadskylare (GPU) sämre i FT02 på grund av heatpipe-orienteringen (Silverstone har skrivit om det på deras hemsida). En del har dock fått otroligt bra temperaturer med kylare som Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus.

Jag kör dom i lägsta, och nej 83c i load är inte alls farligt för ett referens GTX 580 Funderade på Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus jag med, kan hända att det införskaffas i framtiden, men som det är nu tas ALL varmluft ut ur lådan, det är skönt när man känner processorns kalla luft komma ur från toppen, dock känner man lite småvarm luft komma från grafikkortet men det är en sån där behaglig värme

Stort plus med filter för alla fläktarna som behöver det, inte perforerade front luckor heller så det kommer nog inte ens in damm i denna låda och i så fall extremt lite, behövs nog göras rent litegrann en gång i året säkert (utom filtren då)

Detta chassi har iaf garanterat bättre kylning än vad Graphite 600T från Corsair har, ingen tvekan om den saken. Fläktarna låter i stort sätt lika mycket dock är detta ljudet bekvämligare än vad den andra lådans fläktar gav ifrån sig.

Jag funderar nästan på ett till GTX 580 av referens design och ett AX 1200w nätagg, men det kommer bero på vad Crysis 2 kommer kräva när de lägger in DX11 (om det nu kommer...) Som det är nu maxxar jag ju alla spel utom Metro 2033 utan problem och jag gillar inte Metro så himla mkt ändå

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd

Fortress/Raven är ju bland de bästa luftkylda chassin som finns ute, så det är inte så konstigt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Jo FT02 är grymt, jag fick ännu större temp skillnader, men jag gick ifrån ett öppet antec chassi. Kommer nog köpa mig en fläktkontroller och dra ner RPM så ljudnivån går ner. Inte för den stör på lägsta men mer för att den kyler så bra och det gör inget om det blir lite varmare helt enkelt, för ännu lägre ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Håller med om att man funderar på att skaffa en fläktkontroller Skulle garanterat kunna få ner ljudnivån och ändå ha bra temps i detta chassi!

Detta chassi är skapat från att ta kallluft från golvnivå och forsa ut all varmluft genom toppen, synd att de ska förstöra det fina med chassit men det var iaf ett fint bygge, även om det inte är det mest effektiva.

Hur får dom upp en i7 2600k i 95c? Måste ju vara 1.6v eller något sjukt! Speciellt eftersom de kör med vatten också, har 1.3v på min i5 2500k (vet att den är ~10c kallare pga ingen HT men ändå) och den toppar under 60c i prime95 i 4.5ghz.

Detta är nog inte något superchip jag fått heller, dålig OC i den datorn med tanke på värmen.

F.ö är man sjukt nöjd med detta chassi! Den enda "nackdel" jag stött på är att utrymmet bakom mobo't under är i största laget, min sidopanel små buktar lite och jag har försökt att sprida ut kablarna en del också, men det går iaf, stör mig inte något speciellt faktiskt men det hade varit perfekt om det hade haft ~1cm mer plats åt kablarna.

dubbelpost
Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Hedersmedlem

Lägesrapport med 4 vårfällande katter: Till skillnad från alla andra lådor jag använt orkar de tre 180mm-fläktarna även på low, att skapa övertryck trots flera veckors dammsamlande. Inte någonting sugs in i springorna utan lådans front håller sig helt ren. Positivt övertryck ftw!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lägesrapport med 4 vårfällande katter: Till skillnad från alla andra lådor jag använt orkar de tre 180mm-fläktarna även på low, att skapa övertryck trots flera veckors dammsamlande. Inte någonting sugs in i springorna utan lådans front håller sig helt ren. Positivt övertryck ftw!

Haha gött Jo man känner en hel del luft komma ur toppen av lådan trots att fläktarna är på lägsta, otroligt kapabla fläktar Silverstone kör med!

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Detta chassi är skapat från att ta kallluft från golvnivå och forsa ut all varmluft genom toppen, synd att de ska förstöra det fina med chassit men det var iaf ett fint bygge, även om det inte är det mest effektiva.

Håller med! Visst, det finns perforeringar i chassisidan, men det är ändå rätt trist att de kör en så krystat lösning.

Skrivet av Shinjed:

Hur får dom upp en i7 2600k i 95c? Måste ju vara 1.6v eller något sjukt! Speciellt eftersom de kör med vatten också

Mja, delvis har vi ju det bakvända luftflödet, men läser man kommentarerna och kollar noga på bilderna, så visar det sig att flödet var fel på vattenkylningen!

Skrivet av Shinjed:

F.ö är man sjukt nöjd med detta chassi! Den enda "nackdel" jag stött på är att utrymmet bakom mobo't under är i största laget, min sidopanel små buktar lite och jag har försökt att sprida ut kablarna en del också, men det går iaf, stör mig inte något speciellt faktiskt men det hade varit perfekt om det hade haft ~1cm mer plats åt kablarna.

Ungefär så där tror jag vissa kommer säga hur mycket utrymme man än lämnar där
Men jag håller delvis med: nån halv cm till skulle kännas tryggare. Men det ryms ju mer än man tror!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

"trådar sammanslagna"

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att utvecklingen har gått mot Raven-serien (RV03) och TJ11, men jag antar att sådana modeller säljer mer. Det har för övrigt pratats om att Silverstone ska sälja en uppdatering av frontpanelen med USB 3.0. Något nytt där?

Permalänk
Medlem

Är det nån här med Asus GTX 570/580 med DirectCUII kylaren som kan dela med sig av temperaturerna som blir på kortet i detta chassie? Just med tanke på heat pipe-problemet det pratas om.

Chassiet verkar ju i övrigt kanon om det nu går att hålla det relativt tyst.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av .maker:

Jag tycker det är synd att utvecklingen har gått mot Raven-serien (RV03) och TJ11, men jag antar att sådana modeller säljer mer. Det har för övrigt pratats om att Silverstone ska sälja en uppdatering av frontpanelen med USB 3.0. Något nytt där?

En officiell representant från Silverstone har skrivit om det - efter medlemmarnas påtryckningar - i Hardforums officiella FT02-tråd aka FT02-monstertråden:

http://hardforum.com/showpost.php?p=1036767444&postcount=2145

Det är med andra ord under utvärdering så vi får väl hålla tummarna att dom inte bara släpper en uppdaterade FT02 med USB 3.0 utan även ett uppgraderingskit för oss som redan är ägare av dessa chassin.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Jag har nu installerat lite komponenter i chassit som även jag fyndade/spontanköpte på komplett-rean. Jag är nu lite fundersam till temperaturen på CPU:n som i runda slängar är 30-31 grader när jag tittar i BIOS, alltså arbetar datorn noll i princip. Det är en Phenom II 1055T som kyls utav en Noctua NH-U12P med push-pull.

Problematiken som jag ser det är ju att, p.g.a. modell AMD, fläktarna inte hamnar i den luftströmmen som de borde utan tvärtom (alltså ena riktad mot nätaggregatet och den andra mot grafikkortet), men jag tycker inte det borde göra så mycket egentligen.

- Kan det vara att jag tagit för lite kylpasta? Jag täckte ungefär halva processorn med ett väldigt tunt lager.
- Eller är temperaturen helt enkelt såpass hög? Min E8400 med stock-kylare ligger på 38-40 grader med en fläkt helt igenstoppad utav damm i ett Antec 300 med endast originalfläktarna (2 st i toppen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbert68:

Problematiken som jag ser det är ju att, p.g.a. modell AMD, fläktarna inte hamnar i den luftströmmen som de borde utan tvärtom (alltså ena riktad mot nätaggregatet och den andra mot grafikkortet), men jag tycker inte det borde göra så mycket egentligen.

Hmm, jag trodde faktiskt Noctuas kyllösning var så flexibel att den gick att rotera även på AMD?
Fast kollar jag AMD-instruktionerna här (sid 3 och framåt) så verkar det som du har rätt och det bara finns en riktning.
http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u12p_se2_manual_en...
Det är konstigt, då ju gamla U12P faktiskt klarade båda riktningarna på AM2+ socklar - se sid 3 igen:
http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u12p_manual_en.pdf

Du kanske ska dubbelkolla instruktionerna plus kolla vilka prylar du får med i påsen.. Det kanske finns ett par extra fästclips till kylaren som gör att de funkar i andra riktningen?

Rätt surt om så inte är fallet måste jag säga! Kanske ingen enorm skillnad i praktiken, men burken är ju helt klart byggd för att ha kylaren i andra riktningen.

Till och med en billig kylare som Hyper 212 går ju att få i rätt riktning på AM2/3!

Skrivet av herbert68:

- Eller är temperaturen helt enkelt såpass hög? Min E8400 med stock-kylare ligger på 38-40 grader med en fläkt helt igenstoppad utav damm i ett Antec 300 med endast originalfläktarna (2 st i toppen)

Det är svårt att jämföra temperaturer mellan helt olika processorer (olika sensorer som är olika kalibrerade), plus att ju temperaturer kan skilja vilt beroende på vilket program man tittar i tex... Med det sagt, så tycker jag 30-31 grader låter helt OK

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag trodde faktiskt Noctuas kyllösning var så flexibel att den gick att rotera även på AMD?
Fast kollar jag AMD-instruktionerna här (sid 3 och framåt) så verkar det som du har rätt och det bara finns en riktning.
http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u12p_se2_manual_en...
Det är konstigt, då ju gamla U12P faktiskt klarade båda riktningarna på AM2+ socklar - se sid 3 igen:
http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u12p_manual_en.pdf

Du kanske ska dubbelkolla instruktionerna plus kolla vilka prylar du får med i påsen.. Det kanske finns ett par extra fästclips till kylaren som gör att de funkar i andra riktningen?

Rätt surt om så inte är fallet måste jag säga! Kanske ingen enorm skillnad i praktiken, men burken är ju helt klart byggd för att ha kylaren i andra riktningen.

Till och med en billig kylare som Hyper 212 går ju att få i rätt riktning på AM2/3!

Det är svårt att jämföra temperaturer mellan helt olika processorer (olika sensorer som är olika kalibrerade), plus att ju temperaturer kan skilja vilt beroende på vilket program man tittar i tex... Med det sagt, så tycker jag 30-31 grader låter helt OK

Tog en titt för säkerhets skull, inga möjligheter till att vända den 90 grader med delarna som följde med. Lite småjobbigt men gör nog inte, som vi båda två förmodar, så mycket skillnad i temperaturen. Jag får väl vänta med att döma ut den dyra Noctuan tills dess att jag provat pressa datorn rejält!

Får tacka så mycket för ett såpass snabbt och utförligt svar!

Nu när jag ändå är här och skriver så kanske någon vet vad sjutton det var som "kluckade" då allting startades för första gången? Det var något udda och lät lite som en blandning mellan ett klick och när man tar sig en rejäl klunk med vatten, precis i ögonblicket då man sväljer. Dock så försvann det efter några minuters idlande, mycket underligt må jag säga. Gick inte att identifiera varifrån ljudet uppkom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbert68:

Jag har nu installerat lite komponenter i chassit som även jag fyndade/spontanköpte på komplett-rean. Jag är nu lite fundersam till temperaturen på CPU:n som i runda slängar är 30-31 grader när jag tittar i BIOS, alltså arbetar datorn noll i princip. Det är en Phenom II 1055T som kyls utav en Noctua NH-U12P med push-pull.

Problematiken som jag ser det är ju att, p.g.a. modell AMD, fläktarna inte hamnar i den luftströmmen som de borde utan tvärtom (alltså ena riktad mot nätaggregatet och den andra mot grafikkortet), men jag tycker inte det borde göra så mycket egentligen.

- Kan det vara att jag tagit för lite kylpasta? Jag täckte ungefär halva processorn med ett väldigt tunt lager.
- Eller är temperaturen helt enkelt såpass hög? Min E8400 med stock-kylare ligger på 38-40 grader med en fläkt helt igenstoppad utav damm i ett Antec 300 med endast originalfläktarna (2 st i toppen)

Tempen du anger är ju inte alls farligt hög, men du har ju applicerat pastan fel. Man skall inte smeta ut den då det lätt bildas luftfickor som inte är värmeledande. Du ska ha en liten klick på mitten av cpu i storlek av ett okokt riskorn och låta trycket från kylaren sprida pastan. Gör du om det så rengör ordentligt på cpu och kylare med avsett rengöringsmedel (isopropanol, t-röd elller liknande).

Permalänk

Hejsan alla glada FT02Ägare!

Har bestämt mig att skaffa en ny burk och var rejält intressad av FT02 men blev lite ledsen då jag såg de negativa rapporterna från testerna med eftermarknadskylare. Alltså trodde jag att jag skulle behöva hålla mig till referensdesign vad gällde kort ifall jag inte ville köpa något förskräckligt chassi i stil med HAF X. Dock insåg jag just att på MSI:s nya twin frozr III så ligger kylflänsarna i samma riktning som luftflödet i FT02 (http://www.sweclockers.com/image/red/2011/03/28/IMG_6448.jpg?...). Tog mig en till titt på testet från expreview och såg att de hade med en kyllösning (också den från msi) liknande den i twin frozr III. Och glad blev jag, när jag såg att det verkade som om man faktiskt hade liknande temperaturer med denna typ av kyllösning (jämfört med vanlig placering av mb). Dock blir jag enormt förvirrad av deras engelska i detta stycke:

"As we can see from the above table,no mater RV02 was in normal replacement(graphics was vertical to ground) or rotated 90° for placement(graphics was horizontal to ground),it was with little effect towards
GPU temperature which was between 1℃ and 2 ℃.To some extent,we could get to know wind channel was with minor influence.

Theoretically,when MSI N460GTX HAWK was vertical to ground,condensation side of its two heatpipes was obviously lower than evaporation side.At this time,gravity effect would become larger,surely condensation side of another two heatpipes would be higher than evaporation side,and gravity could bring positive effect.In addition,GPU temperature was only 1℃ higher,similar case happened in the AC Accelero Xtreme Plus cooler,however,it was with great deal of difference."

http://en.expreview.com/2010/11/15/90%C2%B0-rotationhow-to-in...
http://en.expreview.com/2010/11/15/90%C2%B0-rotationhow-to-in...

Min tolkning är att de pratar om att vissa heatpipes kommer att ligga högre än GPU:n, och vissa lägre. Det verkar också om om vertical-staplarna visar hur kortet fungerar i ett standardchassi, och normal hur det ser ut i FT02. Iaf om man tar sig en titt på graferna på sidan efter. Dock så verkar det ju på resultaten som om att vad de än vill få sagt med detta stycke så har det inte någon större praktisk inverkan.

Så innan jag köper mitt ft02 vill jag bara kolla så att någon annan har uppfattat detta som mig:

- Twin Frozr III bör funka utan problem i ft02.
- Twin Frozr III bör funka rätt bra i en CF/SLI-setup i ft 02.

Anledningen till att jag är intresserad av just Twin Frozr III är då jag såklart vill få ner mängden oljud ifrån chassit. Vore synd att "förstöra" den fördel den fina ljudprofil jag antar att man får genom att fläktarna vid golvet med det högfrekventa ljudet från ref-kylare som blåser rakt mot användaren. Eller tror ni att man bör satsa på ref-kylare ändå (antingen för single eller CF/SLI)?

Mvh Felix

lade till länkar till expreview
Visa signatur

Asus p8p67 PRO | i5 - 2500K med NH-U12P | MSI R6950 Twin Frozr III | Silverstone FT02B | Corsair AX850W | Corsair XMS3 8GB | Intel 320 120gb | Samsung Spinpoint f3 1TB | BenQ XL2410t | Logitech g9/g13/mx3200/z4 | Siberia v2