Referens GTX 580 > Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus

Permalänk
Medlem

Referens GTX 580 > Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus

Har äntligen fått tummen ur och beställt en kylare till mitt lilla 580, har hört att en hel del haft problem med eftermarknadskylare i min låda så jag tänkte göra en tråd för att skriva om hur det hela går och vad resultaten blir.

Just nu idlar mitt kort runt 43c och har toppat vid 88c under spelande, kommer att uppdatera denna tråd nu efter jag tagit ner unigine heaven (furmark funkar inte :/) och sett vart gränsen går på kortet, jag kommer köra unigine heaven i 3 loops med allt maxxat och se vad max temp blir, detsamma kommer ske när jag väl bytt kylaren.

F.ö är den beräknad att komma på torsdag om allt går som planerat, så förvänta er inte resultat innan dess iaf

Maxtemp under Unigine Heaven 2.5 var 83c, vet att den nått 88c under The Witcher 2 men detta får vara en början, kommer se vad maxtemp är i Witcher 2 också efter jag fått kylaren

Uppdatering: Ordern är skickad nu, kommer kanske redan imorgon ifall inte posten slöar Uppdatering #2: Den är i göteborg nu Kommer hämtas ut imorgon

Uppdatering #3: Kylaren är monterad och ser ut att funka fint, idle var nere i 35c när jag körde fläktarna på 85% (de är överröstade av annat i mitt chassi, så de är helt ljudlösa som lovat ) och max temp under unigine heaven 2.5 med allt på max var 59c. Detta med samma tester som fick upp stock i 83c plus att den lät en hel del mer, alltså en sänkning på 24c i unigine heaven, ska testa lite The Witcher 2 när jag kan och uppdaterar en sista gång om max temp på det med.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Najs!
Går det att se VRM-temps på GTX580? Det ryktas väl att de kan bli rätt höga med en del eftermarknadskylare?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har själv ägt likadan kylare fast till mitt gamla gtx 280. Och där hade dem problem med att kyla vrm delarna om man klockade, vilket naturligtvis var hela poängen med att skaffa en ny kylare.
Sen dess har jag hört att dom har fixat det. Ska själv köpa två st accelero xtreme plus II.

Det är just nu den bästa kylaren som finns till grafikkort och har alltid varit sedan denna modell med tre fläktar släppts.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|