Skyrim utnyttjar inte DirectX 11 fullt ut

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av astrob0y:

haha.
take that pc-spelaren.
intressant att några här skyller på konsolerna då det snarare är den utbredda piratkopierandet som har ställt med detta.

Du har tyvärr rätt, piratkopierandet har gjort att det säljs mycket färre spel till PC än till konsoller, självklart blir resultatet att företagen drar ned på utvecklingen till PC.
Lustigt att så många "fattiga", har råd med en dator för 10000, ett par krogbesök för 500 i månaden men inte ett spel för 500kr och nedåt.
Skyrim ger kanske 50 timmars nöje, kostar spelet 500kr är det 10kr i timmen.
Folk piratkopierar inte för att de saknar pengar, de gör det för att de är snåla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer att DX11 ger prestandaförbättringar, i de flesta multiplattformare har det snarare varit tvärtom

Bryr mig inte nämnvärt om tesselleringen, har inte direkt sett tessellering göra underverk för de andra multiplattformsspelen med halvhjärtat DX11-stöd

Permalänk
Medlem

Men oj vad förvånad man blir? eller inte....

Spel är som vanligt optimerade till konsol och i det här fallet lär spelmotorn som vanligt vara genomurusel både till PC och konsol. Kommer det några DX11 uppdateringar i framtiden lär dom inte göra annat än att sänka en redan kass prestanda.

Permalänk
Medlem

Börjar märkas nu att konsolerna håller tillbaka utveckling när det gäller spel ganska friskt, tyvärr.
Antagligen kommer det vara såhär med få undantag tills nästa generation konsoler ser dagens ljus, och det dröjer ju kanske 2 år innan dess.

Känns som lite mening att skaffa några bättre grafikkort än vad som finns idag närmaste åren, om nu inte Nvidia och AMD kan sätta fart på spelutvecklarna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkenss:

Japp, Synd att konsolerna håller grafiken tillbaka.

och att spelutvecklare inte lägger pengar/tid på att få PC versionen att vara bättre, då PC:n har större potential.

Men mindre potential att generera pengar, vilket i slutändan är allt som betyder något för privata företag... Det är en lönsamhetskalkyl som ligger till grund för hur mycket tid och resurser som läggs ner på PC-versionerna, det finns inte tillräckligt mycket att hämta ekonomiskt då nästan alla köper spelet även utan DX11.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

dock så får man inte använda sin bekostade surroundljud anläggning vilket är synd....

Just därför.. har jag 2st Z-5500 5.1 ljudsystem till en HTPC med X-Fi ljudkort, och till spelriggen min så kör jag ett Razer Barracuda HP-1 äkta 5.1 Headset med ett X-Fi ljudkort.

Grymt ljud till båda, jag kommer ALDRIG i hela mitt liv köpa ett stereo headset igen, äkta 5.1 headset slår allt med hästlängder.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Mitt svar till detta är, jag bryr mig inte så hårt om spelet utnyttjar DX11 överhuvudtaget. DX9 och alot of story så blir jag en happy camper

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Suck...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Det är väl oundvikligt att spelutvecklare går över till DX11 till slut, men DX9 känns ju så urgammalt.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

DX9 Håller fortfarande.
Testade litet Crysis 2, och jag tycker då inte det var fult på någon nivå.
DX9 vs 11 gör liten skiljnad vid sidan om, om dem skulle börja "boxa in" omgivningen för att konsollerna inte klarar att rendera den. Eller ett fult tjockt interface. Eller Dåligt implementerat stöd för widescreen (fov). Eller för stora händer och vapen som tar upp halva rutan.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas på att ryktena om nya konsoler på E3 är sanna så att vi kanske får se lite modernisering på grafikfronten nästa år.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Tycker också att det är synd, när man har hårdvaran för DX11. Men håret reste på mig när jag såg trailern, hur grymt som helst ju!!

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Äh, tycker att det ser tjusigt ut i dagsläget ändå och utan en massa extraeffekter. Då vet man ju iaf att det kommer att flyta på med allt maxat utan att man behöver uppgradera när liret släpps, även med en massa moddar om det stöds.

Permalänk
Medlem

Finns många vanföreställningar om att det bara är piratkopierandet som förstör för pc skitsnack är vad det är, visst det kopieras ,men det gör det till Konsollerna oxå & är där snarare en industri där folk säljer piratade spel( för att tjäna pengar).

På pc sidan är det snarare att folk kopierar & sedan det som dom gillar köper dom . konsoller nope (är betydligt dyrare där oxå(spelen))

Sen ska man inte glömma att det snarare var piratandet som gjorde spelindustrin stor en gång i tiden vem har inte haft ett piratat Doom eller quake eller det för dom unga tonåringarna Dukenukem(var därför det blev stort en gång i tiden ). sen så brukar dom inte räkna med att dom flesta spel säljs för direkt nedladdning & inte i butik. (visst i usa & japan är konsoller större men inte i EU)
Konsoller = Barnspel & familjeunderhållning inte Fps ,rpg,strategi,Morpg,simulatorer osv
Nu så är det bara att avboka sin förbokning då

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Oväntant.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Än en gång begränsar konsolerna vi PCspelare.

Helt fel, men det går alltid bättre att skylla på 3:e part än att städa i sitt eget hem
Det enda som begränsar PC-spelarna är PC spelarna själva och deras totala (generella) brist på respekt och heder gentemot utvecklare av spel.
De jobbar heltid i 2-3 år för att göra ett spel, och konsolspelarna (som majoritet) köper spelen med gott mod. Men inte på PC inte, där ska det piratas, helt utan anledning. Star Craft 2 var en grafisk flopp som saknade AA men det köptes gärna för att det var ett spel från Blizzard, men skulle [insert title] sakna det så är det dags att pirata. Eller det spelar ingen roll egentligen, även med DirectX 11 stöd och dedikerad PC-version så piratas det lika glatt i alla fall.

Så visst, spelen drar inte nytta av ny hårdvara för att de anpassas för kunderna, för konsolerna. Om Pc spelare kunde köpa både spel och hårdvara (för dyrt? pappa betalar?) så skulle det se annorlunda ut då utvecklarna gärna gör större/snyggare spel, men inte med förlust.
Själv köper jag alla spel jag spelar till såväl PC som konsol och är stolt för varje köp. Kanske inte har den fetaste hårdvaran, men jag stödjer utvecklarna och får desto fetare spel. Hur gör du? Prioriterar du hårdvara eller spel?
Heder är ett dött begrepp och folk piratar av såväl lättja som girighet och brist på respekt, gör mig illamående. Konsolportar är allt piraterna förtjänar, egentligen inte ens det men man får väl vara glad att de ens orkar släppa spel till Pc fortfarande, annat än MMo och casual då som säljer bra även där. Slår vad om att BF3 kommer att sälja sjukt bra till konsol jämfört med PC också, ytterligare en spik i kistan för PC gaming, och allt beror på oss spelare, ingen annan. Du avgör vid varje köp/nerladdning, pirata en piratkopia och stärk konsolportarna eller köp ett spel och stöd PC gaming...

Permalänk

dåligt, nu blir jag ledsen

Permalänk
Medlem

Gurglar över hur snygg trailern är när man får se små frekvenser från spelet.

Ganska tråkigt att det inte kommer stödjas tesselering och annat extra, men jag är inte allt för orolig. Skulle nog tro att den sjukt hängivna skara moddare som existerar till Morrowin och Oblivion kommer ta sig an jobbet att fixa detta.
Se hur långt de redan kommit med Oblivion Graphic extender (ska finnas typ en Morrowind graphic extender ocks) som ger sunshafts, Ambient occlusion, motion blur, distance blur och annat kul som annars inte kom med från början.

De som tjatar om PC vs konsol när det gäller piratkopiering:

Nu skulle jag nog vilja gissa på att piratkopieringen är ganska mycket större på PC, men nog är den rejält stor på konsolerna med. Se på Wii. Vad tog det, 2 veckor för den att bli hackad? Xbox är jag inte helt säker på, men den nya Slim blev hackad för några veckor sen, PS3 för ett par månder sedan.
Man hör massor om folk som blivit bannade från Live och från sina PS3:or, så konsol-spelarna är inte så oskyldiga som alla vill påstå. Problemet har endast varit att det helt enkelt inte gått att piratkopiera till en del konsoler tills nyligen (då som Xbox slim och PS3).
... fast sen är det ju dock ganska uppenbart att pengarna för företagen i stort settfortfarande ligger hos konsolerna med tanke på att de så oftast prioriteras.

Permalänk

Har ni kollat in bilderna från spelet?

Tycker att det ser riktigt stämningsfullt ut.

Det känns som att spelen har nått en sån grafik att andra kvalitéer som exempelvis texturer, modeller och miljöer blir mer betydelsefulla för upplevelsen än tekniska förbättringar.

Det är också rätt skönt att veta att spelet kommer att kunna köras på min dator utan att behöva köra allt för låga inställningar. Om konsolerna håller nere tempot som PC-spelgrafiken utvecklas i så tycker jag egentligen mest att det är skönt eftersom jag då slipper uppgradera min PC lika ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Helt fel, men det går alltid bättre att skylla på 3:e part än att städa i sitt eget hem
Det enda som begränsar PC-spelarna är PC spelarna själva och deras totala (generella) brist på respekt och heder gentemot utvecklare av spel.
De jobbar heltid i 2-3 år för att göra ett spel, och konsolspelarna (som majoritet) köper spelen med gott mod. Men inte på PC inte, där ska det piratas, helt utan anledning. Star Craft 2 var en grafisk flopp som saknade AA men det köptes gärna för att det var ett spel från Blizzard, men skulle [insert title] sakna det så är det dags att pirata. Eller det spelar ingen roll egentligen, även med DirectX 11 stöd och dedikerad PC-version så piratas det lika glatt i alla fall.

Så visst, spelen drar inte nytta av ny hårdvara för att de anpassas för kunderna, för konsolerna. Om Pc spelare kunde köpa både spel och hårdvara (för dyrt? pappa betalar?) så skulle det se annorlunda ut då utvecklarna gärna gör större/snyggare spel, men inte med förlust.
Själv köper jag alla spel jag spelar till såväl PC som konsol och är stolt för varje köp. Kanske inte har den fetaste hårdvaran, men jag stödjer utvecklarna och får desto fetare spel. Hur gör du? Prioriterar du hårdvara eller spel?
Heder är ett dött begrepp och folk piratar av såväl lättja som girighet och brist på respekt, gör mig illamående. Konsolportar är allt piraterna förtjänar, egentligen inte ens det men man får väl vara glad att de ens orkar släppa spel till Pc fortfarande, annat än MMo och casual då som säljer bra även där. Slår vad om att BF3 kommer att sälja sjukt bra till konsol jämfört med PC också, ytterligare en spik i kistan för PC gaming, och allt beror på oss spelare, ingen annan. Du avgör vid varje köp/nerladdning, pirata en piratkopia och stärk konsolportarna eller köp ett spel och stöd PC gaming...

Kan inte säga att jag håller med dig om nåt lägg ihop antalet spelare på wow & hur mycket bara steam säljer så visar det sig ganska snart att ditt resonemang inte håller (köper alla spel PC spelare som jag är)
Sen är det lite lustigt att utvecklare som gör värdelösa spel, alltid är dom som gnäller jag har aldrig sett eller hört nån från ID eller Valve gnälla över piratkopiering Bara EA & några till när dom gjort en flopp
sen är det rent lurendrejeri med konsoller ca 600 & uppåt för ett spel på tok för dyrt är synd om föräldrarna sen ska konsollen bytas ut & alla spel efter bara en 3-4 år mjölkning det är vad det är sen dlc mer mjölkning episoder ännu mer mjölkning

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad yrar du om?

Att Fermi smiskat Ati/Amd i tesselation spel vad annars, men tydligen har Ati blivit bättre nu

Permalänk

jag tycker alla som äger en konsol (Xbox 360 PS3) ska bli avstängda från Swec pga av det här
ojdå äger ju en PS3 själv men den fungerar bara som en Blue-ray spelare räknas det då?

Nu får det faan va slut med konsolportningar och DX9 suck...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Proffsmoddare

Jag verkar vara en av de få nuförtiden som bryr mig mer om hurvida spelkänslan, storyn, gränsittet mm är bra. Jag bryr mig inte det minsta om hurvida spelet är optimerat för ditt eller datt ge mig bra spel i DX7 så lirar jag det. Grafikhysterin har ballat ur fullkomligt enligt mig.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk

Oavsett vilket spel det är. (har själv ingen aning om vad det är för ett spel) så är utvecklingen oerhört tråkig. Ingen idé att lägga pengar på hårdvara när du inte har någon nytta utav det. Hatar den här utvecklingen som sker just nu. PC är den mest flexibla plattformen av alla.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du har tyvärr rätt, piratkopierandet har gjort att det säljs mycket färre spel till PC än till konsoller, självklart blir resultatet att företagen drar ned på utvecklingen till PC.
Lustigt att så många "fattiga", har råd med en dator för 10000, ett par krogbesök för 500 i månaden men inte ett spel för 500kr och nedåt.
Skyrim ger kanske 50 timmars nöje, kostar spelet 500kr är det 10kr i timmen.
Folk piratkopierar inte för att de saknar pengar, de gör det för att de är snåla.

Helt fel.

Folk piratkopierar för att det inte gick att få spel bekvämt nedladdade på annat sett. Fram tills för 1-2 år sedan när Steam slog igenom. Det tog branchen 15år av att konsumenterna visade att vi vill ladda hem spelen över nätet tills att det faktiskt var möjligt att göra det och betala för sig. Klart som fan ingen köper spel i butik när det var lättare och smidigare att ladda ned.
Även idag finns det "bara" 1250 titlar på steam, knappt bättre utbud i stora fysiska spelbutiker!!! Och det finns i princip inga konkurrenter till steam som har större utbud heller.

En annan anledning att folk inte köper spel numera är att de inte har ett rimligt pris.

För ett spel som kostade 500kr för 10år sedan gick 250kr till butiken. 150kr till transport/skiva/publishing osv osv osv samt max 100kr till utvecklarna.

Idag behöver vi inte butiken eller transport/skiva/publishing. Att distribuera filer online kostar några ören (om ens det) per GB för stora användare som steam och google.

Altså pris idag för ett nytt spel på steam borde vara 100kr till utvecklarna samt 1kr till distribution (eventuellt 50kr till reklam).

Hur många sådanna stortitlar ser du till det priset på steam? Om något brukar det vara flera 100kr dyrare på steam, så man måste ÄNDÅ ned till butikfan och köpa spelet bara för att mata in nyckeln på steam och kunna ladda ned det.......

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10968481']Jag verkar vara en av de få nuförtiden som bryr mig mer om hurvida spelkänslan, storyn, gränsittet mm är bra. Jag bryr mig inte det minsta om hurvida spelet är optimerat för ditt eller datt ge mig bra spel i DX7 så lirar jag det. Grafikhysterin har ballat ur fullkomligt enligt mig.

Vartför ska det ena behöva utesluta det andra?
Skulle du inte vilja ha både och?
Ett spel med bra spelkänsla, story och grafik (i den ordningen)?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

PC är den mest flexibla plattformen av alla.

Och den minst lönsamma, delvis pga. av betydligt högre piratkopieringstal. Många som lägger ner 10 000 kr på hårdvara har tydligen inte råd att köpa spel för 300 kr och gnäller sen över att alla utvecklare favoriserar konsolerna...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10968481']Jag verkar vara en av de få nuförtiden som bryr mig mer om hurvida spelkänslan, storyn, gränsittet mm är bra. Jag bryr mig inte det minsta om hurvida spelet är optimerat för ditt eller datt ge mig bra spel i DX7 så lirar jag det. Grafikhysterin har ballat ur fullkomligt enligt mig.

I feel you bro! Den kommentaren satt rätt i krysset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Helt fel.

Folk piratkopierar för att det inte gick att få spel bekvämt nedladdade på annat sett. Fram tills för 1-2 år sedan när Steam slog igenom. Det tog branchen 15år av att konsumenterna visade att vi vill ladda hem spelen över nätet tills att det faktiskt var möjligt att göra det och betala för sig. Klart som fan ingen köper spel i butik när det var lättare och smidigare att ladda ned.
Även idag finns det "bara" 1250 titlar på steam, knappt bättre utbud i stora fysiska spelbutiker!!! Och det finns i princip inga konkurrenter till steam som har större utbud heller.

En annan anledning att folk inte köper spel numera är att de inte har ett rimligt pris.

För ett spel som kostade 500kr för 10år sedan gick 250kr till butiken. 150kr till transport/skiva/publishing osv osv osv samt max 100kr till utvecklarna.

Idag behöver vi inte butiken eller transport/skiva/publishing. Att distribuera filer online kostar några ören (om ens det) per GB för stora användare som steam och google.

Altså pris idag för ett nytt spel på steam borde vara 100kr till utvecklarna samt 1kr till distribution (eventuellt 50kr till reklam).

Hur många sådanna stortitlar ser du till det priset på steam? Om något brukar det vara flera 100kr dyrare på steam, så man måste ÄNDÅ ned till butikfan och köpa spelet bara för att mata in nyckeln på steam och kunna ladda ned det.......

Kan inte mer än hålla med dig till fullo.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Entusiast

Spelet ser ju snyggt ut?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit