Skyrim utnyttjar inte DirectX 11 fullt ut

Permalänk
Medlem

Jäkligt tråkigt, med alla dessa konsolportningar. Utvecklingen står ju mer eller mindre och trampar på samma ställe. Skiitkul att köpa ett nytt spel, som redan ser gammalt ut..... Det optimala, hade varit om alla spelare struntade i att köpa, den här typen av spel. Och vips får spelutvecklarna två val, slå igen verksamheten, eller gör en ordentlig PC-version och en gammal till konsolerna Go gamers!

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara mer oroad över kontrollerna snarare än grafiken så visst, skyrim lär se snyggt ut i alla fall men om kontrollerna känns lika konsolliga som de gjorde i FarCry 2 är det ett riktigt fail. Oblivion dansade trots allt på den gränsen.

Jaomi, bara att lägga till omogna användare på ignorera listan så är saken löst.

Permalänk
Medlem

Fattades bara det...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nog för att det är lite trist, men det är ju inte direkt som att Skyrim kommer bli ett dåligt spel på grund av detta. Jag måste dock säga att konsollernas inverkan på utvecklingen börjar märkas mer och mer, och får man tro Microsoft och Sony så ska ju den nuvarande generationen leva till ~2015.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

Hade verkligen förväntat mig mer av Bethesda...

Permalänk

I början tyckte jag det var OK att grafiken hölls tillbaka litegrann av konsolerna så att mitt HD4850 fortfarande kunde hantera spelen utan problem. När kortet brann upp köpte jag ett GTX 560ti, och Crysis - från 2007 - är fortfarande ett av de mest krävande spelen. Det är alltså över 4 år sedan DX10 kom och det är fortfarande bara ett fåtal spel som nyttjar de moderna teknikerna. Jag är helt klart besviken, men förhoppningsvis börjar det komma lite mer spel nu när bl.a. Unreal Engine har skaffat stöd för DX11...

Om världen hade varit optimal hade OpenGL varit bra, och alla spel hade varit tillgängliga till Mac och Linux också. Det hade kanske inte varit så dumt för marknaden eftersom Mac-användare vet inte hur man piratkopierar, och Linux-användare är experter på licensavtal.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På diverse olämpliga inlägg. Däribland piratkopiering och mindre trevliga ord.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att menyerna är snygga betyder ju dock inte att de är funktionella, men eftersom moddar redan är bekräftade till Skyrim så kommer det säkert komma flera moddar för gränssnittet om det skulle behövas.

Tyvärr det lilla jag sett från bilder med menyer så ser dom väldigt ofunktionella ut.
Och gör dom dessutom menyerna i full 3d så kommer moddning troligtvis bli väldigt mycket svårare då det inte bara är att knacka lite xml-filer längre.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Vad spelar utseendet för roll?

Infocom gjorde ju jättebra spel utan flådig grafik, varför måste det se så bra ut? Realismen och spelets trovärdighet är ju ett samspel mellan spelarens fantasi och speldesignen. Och tänk hur mycket elenergi vi skulle spara utan alla dessa överdimensionerade grafikkort.

Permalänk
Sötast

Vad kan man säga?

Det var längesen jag spelade mainstream spel... Till och med en hel del av de flesta spelen som släpptes till PC för några år sen hade fortfarande xbox ikonerna kvar ingame "Press A to jump" eller vad det nu var..... Verkligen pinsamt och visar att speltillverkarna nuförtiden helt enkelt inte bryr sig det minsta om vad det egentligen är för produkt den säljer, sålänge som den säljer.

Lite som att sälja en cykel med dåliga svetsar, man vet att skitet är livsfarligt.... men den säljer ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

Infocom gjorde ju jättebra spel utan flådig grafik, varför måste det se så bra ut? Realismen och spelets trovärdighet är ju ett samspel mellan spelarens fantasi och speldesignen. Och tänk hur mycket elenergi vi skulle spara utan alla dessa överdimensionerade grafikkort.

För mig är det inte alltid kravet att grafiken ska vara bra som är det viktiga, jag sitter och kör gamla spel och givetvis kan ett spel vara roligt fast grafiken inte är på topp.

..men, det här är för mig en mer principsak, när man prioriterar konsoller och bromsar utvecklingen, skittrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

Infocom gjorde ju jättebra spel utan flådig grafik, varför måste det se så bra ut? Realismen och spelets trovärdighet är ju ett samspel mellan spelarens fantasi och speldesignen. Och tänk hur mycket elenergi vi skulle spara utan alla dessa överdimensionerade grafikkort.

Det är helt enkelt roligare om spelet ser bra ut. Visst spelkänsla är grymt viktigt. Men det skadar inte inlevelsen om det också ser väldigt bra ut. Spela exakt samma spel med "ful" grafik, eller med väldigt snygg grafik, vad väljer man?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ninnuam:

ja jösses säger jag bara... åt vissa kommentarer här då. ZOiD min vän, du, jag och några få andra har fattat vad det handlar om.

till er andra: Gå å gräv ner er...

Måste vara härligt för dig att tillhöra en intellektuell elit.

Citat och svar på borttaget inlägg raderat
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Men snälla nån, är folk blinda eller?
Det är ju snyggt?
Laddade ner videon o kollade på den i full-hd, säg nåt som inte är snyggt, ser bättre ut än alla spel jag spelat än så länge iallafall, och då är Metro och Crysis inkluderat.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

av vad jag har sett så ser ju spelet ut att kunna bli rätt snyggt ändå så avsaknaden av dx11 stör mig inte jättemycket även om jag håller med dom flesta här att det är en tråkig trend.
Det som däremot oroar mig med denna nyheten är att om dom inte orkar bry sig om dx11 innebär det också att dom inte orkat bry som om andra saker som UI,spelmekanik och modvänligheten?
Hoppas fortfarande dock på detta även om jag inte var en av dom som älskade oblivion, efter årtiondets besvikelse med dragon age 2 så vill jag verkligen att skyrim levererar

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Men snälla nån, är folk blinda eller?
Det är ju snyggt?
Laddade ner videon o kollade på den i full-hd, säg nåt som inte är snyggt, ser bättre ut än alla spel jag spelat än så länge iallafall, och då är Metro och Crysis inkluderat.

Folk har väl det så bra att de inte har några riktiga problem att oja sig över. Då får man helt enkelt gnälla på små detaljer och skitsaker istället. För det viktiga är att det ska gnällas. Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt, det handlar om storlekar på marknadssegment och mängden jobb som krävs. Mao kostnader och intäkter.
Dx11 kan definitvt få större utbredning om/när det kommer med i det inbyggda GPUn i kommande intel chipsets.
Å andra sidan borde det idag finnas en viss möjlighet att sälja "feta" dx11-spel till mindre kostnadskänsliga konsumenter.
Gällande piratkopiering så handlar det om att flytta delar av spelet till nätet (se ex Blizzard), de som inte fixar det kommer misslyckas oavsett plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crillelundh:

av vad jag har sett så ser ju spelet ut att kunna bli rätt snyggt ändå så avsaknaden av dx11 stör mig inte jättemycket även om jag håller med dom flesta här att det är en tråkig trend.
Det som däremot oroar mig med denna nyheten är att om dom inte orkar bry sig om dx11 innebär det också att dom inte orkat bry som om andra saker som UI,spelmekanik och modvänligheten?
Hoppas fortfarande dock på detta även om jag inte var en av dom som älskade oblivion, efter årtiondets besvikelse med dragon age 2 så vill jag verkligen att skyrim levererar

Tycker du grafiken är fin??

Titta på floden som ser ut att komma från cs 1.6?? Alla växter är platta osv.

Sjukt att det 5 år gamla crysis fortfarande är det snyggaste spelet hittills. Konstigt att utvecklingen går bakåt, man kan tycka att spelen nu ÅTMINSTONE borde ligga på 5 år gamla crysis nivå, och inte fulare.

Permalänk
Medlem

Märks att de gjort spelet xbox vänligt, träden ser ju ut som skit.. floden såg sämst ut, "stenplattorna" i marken ligger på samma nivå som spel gjorda i början på 2000-talet..

Håller med Defeat^ om att spelen borde ligga på Crysis nivå nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Skiter fullständigt i grafiken.

Ge mig ett nytt Daggerfall/Morrowind och jag kommer att få orgasm igen. Synd att Oblivion var en sådan flopp.

^this

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Tycker det är riktigt tråkigt att de, och andra, avstår från att använda DX11.

Egentligen finns det väl ingen anledning att se till att spelet ser likadant ut på Xbox/PS3som till PC?

Pengar.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att köpa ny dator men vafan, inga spel blir ju snyggare längre så det är bara att vänta på next gen consolerna innan man kan köpa ny burk känns det som

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hade tänkt att köpa ny dator men vafan, inga spel blir ju snyggare längre så det är bara att vänta på next gen consolerna innan man kan köpa ny burk känns det som

Köp ett PS3 nu, det håller ju i minst 3 år till och kommer ge nästan samma grafik som datorer om 3 år..

Istället för att göra spelen för konsoler och sen porta till pc, är det inte bättre att göra spelen för PC med högupplösta texturer och fina ljuseffekter och tesselering, och sedan bara skära ned upplösningen på texturer, stänga av ljuseffekter och tesselering?

Fast det klar.. Spelen optimeras nåt fruktansvärt för att PS3s nvidia geforce 7800gt ska kunna ge så fin grafik som möjligt..

Permalänk
Medlem

Ser ut exakt som oblivion och har dessutom samma musik

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Hahahaha!

fattar inte riktigt hur de tänker. De slänger upp videos om hur coolt det är med vackra miljöer osv. Sedan säger man att man inte nyttjar dx11 fullt ut. lägg ner skiten och gör inget spel förrän nya konsoller släpps med tangentbord och mus (enbart) så vi pc-spelare slipper dras med SKIIIIIIIT!

Precis som med shogun 2 lär det inte bli ett köp pga att man inte har något annat än spån i huvudet. Är så man tappar förtroendet helt för dagens spelindustri...

och JO! jag köper visst pc-spel för att förundras av hur vackert det är grafikmässigt. Story och sådant kommer naturligtvis också högt upp men slår inte problemet med ful rustining osv. Det är alltså mer än dålig story som kan skjuta ner ett spel till slaktmarkerna...

Du kan ju alltid spela 3D Mark.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tror att vi får vänta tills Battlefield 3 för att se lite fint ögongodis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du kan ju alltid spela 3D Mark.

...eller inte! Eftersom 3DMark som det heter inte är ett spel utan en mjukvara för att kunna hjälpa mig med att förbättra min dator.

Men det kanske du redan visste och försökte vara häftig med en cool p12 kommentar...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

"Fjant" och "fjollor" är ord vi inte behöver slänga oss med i civiliserade diskussioner. Tycker man att någon yttrycker sig otrevligt är rapportfunktionen att föredra framför att svara med samma mynt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

...eller inte! Eftersom 3DMark som det heter inte är ett spel utan en mjukvara för att kunna hjälpa mig med att förbättra min dator.

Men det kanske du redan visste och försökte vara häftig med en cool p12 kommentar...

Tanken bakom det hela var att alla bra spel som släppts senaste tiden har alla varit Direct X9 och bryr man sig bara om grafik och effekter utan spelvärde kan man lika gärna spela 3D Mark.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken