Skyrim utnyttjar inte DirectX 11 fullt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Det är inget konstigt, det handlar om storlekar på marknadssegment och mängden jobb som krävs. Mao kostnader och intäkter.
....

Det handlar alltid om detta nånstans, på nåt sätt!
Ponera att 5% av kunderna har DX10+, och 1% har DX11+, så kommer väldigt få utvecklare att lägga en massa resurser med dubbel/trippelarbete när det gäller konstruktion, implementering, testning etc.

Det är väl oftast bara de större typ E.A., Ubisoft m.m. som orkar med sånt.

Hårdvarutillverkare (nvidia/ati) verkar vilja ha ut ny arkitektur (eller triming på gammla) med 1-2 års mellanrum, och det kanske inte passar perfekt med hur/när Microsoft vill spika sin DirectX-standard.

Då passar de inte perfekt ihop, plus att motivationen att lägga in ordentligt stöd (läs= presterar bra i praktiken på alla funktioner) kanske inte är enorm, då man inte räknar med att många mjukvaruutvecklare är intresserade. Osso tar det alltid några år för en ny standard att penetrera marknaden. Då vill inte många mjukvaruteillverkare satsa på nytt system, och så är vi tillbaka i början.

Det blir en höna-ägg situation på många sätt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag tror vi alla kan enas om att grafiken är skitsnygg och fick oss alla att dregla när vi såg trailern, så vad spelar det för någon roll om dom använder DX9 i stället för DX11 när dom vet vad dom sysslar med?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror vi alla kan enas om att grafiken är skitsnygg och fick oss alla att dregla när vi såg trailern, så vad spelar det för någon roll om dom använder DX9 i stället för DX11 när dom vet vad dom sysslar med?

Det jag försökt säga flera gånger, fan vad alla ska haka upp sig på DX11.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Snacka om sandlåda... Dethär har ju ballat ur totalt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Fan va bra, då slipper jag uppgradera min dator ytterligare några år då, mitt gamla 3870 håller än xD

Ber om ursäkt, men precis vad jag tänkte!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Defeat^:

Tycker du grafiken är fin??

Titta på floden som ser ut att komma från cs 1.6?? Alla växter är platta osv.

Sjukt att det 5 år gamla crysis fortfarande är det snyggaste spelet hittills. Konstigt att utvecklingen går bakåt, man kan tycka att spelen nu ÅTMINSTONE borde ligga på 5 år gamla crysis nivå, och inte fulare.

Och?
Spelet är inte klart på långa vägar..

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tanken bakom det hela var att alla bra spel som släppts senaste tiden har alla varit Direct X9 och bryr man sig bara om grafik och effekter utan spelvärde kan man lika gärna spela 3D Mark.

Eftersom att du citerade mitt inlägg så antar jag att du läste hela? jag skriver även att story m.m också är en stor del i det hela men att jag vill FÖRBLÄNDAS av snygg grafik också. Jag rankar det också som högt. Ja många bra spel har bara dx9 men i mina ögon så är de inte ultimata då grafiken är ful...
Exempel: Håkan gör ett spel med bra story, usel grafik, bra ljud m.m.

Han får 3/4 "toasters". Hade han gjort ett spel med bra story, bra grafik, bra ljud m.m. så hade Håkan förtjänat 5/5 "toasters" och en macka med valfritt pålägg...

Om du nu i fortsättningen vill citera folk utan att ha läst igenom hela inlägget så blir det ju helt fel, eller hur? Hitta istället en utgångspunkt och gå efter den istället för att p12:a

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Det verkar som folk blivit skogstokiga efter att ha spenderat 6000+ på highend grafikkort och sedan tröttnat på att kolla på 3DMark om och om igen ^^.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk

Trist läsning här, och då menar jag kommentarerna. Bethseda eller Elder Scrolls serien har alltid lyckats underhålla mig.

Varför spelar folk fortfarande cs 1.6 eller wc3? De har ju dålig grafik, strunt i känslan och hur roligt det är, grafiken suger.

Nu när Skyrim kommer som har grym grafik och stöd för delar av DX11 vilket är ett stort steg från andra spel som BARA kör DX9, dessutom med ett löfte i form av "yet" alltså kan de komma att implementera DX11 senare.

Vill ni trolla eller grina över konsoler finns det andra forum, t.ex. Fragbite som är bättre anpassade för er

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Det här ä ju jätte gamla nyheter och dessutom så är dem falska. Om jag inte misstar mig så var detta April Fools från Bethesda..

Permalänk
Medlem

Blir ett köp till PS3:an. Blir härligt att rusta upp sig framför TV:n när detta kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Det verkar som folk blivit skogstokiga efter att ha spenderat 6000+ på highend grafikkort och sedan tröttnat på att kolla på 3DMark om och om igen ^^.

Tröttnar aldrig på 3DMark
Sen finns det ju andra ting som giant och heaven.

Skrivet av Ratatosk:

Måste vara härligt för dig att tillhöra en intellektuell elit.

Det intressanta med sådana kommentarer som du (orkade) besvara är att dessa individer redan har bestämt vad som gäller och det oavsett vilka motbevis som presenteras för dem.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Trist läsning här, och då menar jag kommentarerna. Bethseda eller Elder Scrolls serien har alltid lyckats underhålla mig.

Varför spelar folk fortfarande cs 1.6 eller wc3? De har ju dålig grafik, strunt i känslan och hur roligt det är, grafiken suger.

Nu när Skyrim kommer som har grym grafik och stöd för delar av DX11 vilket är ett stort steg från andra spel som BARA kör DX9, dessutom med ett löfte i form av "yet" alltså kan de komma att implementera DX11 senare.

Vill ni trolla eller grina över konsoler finns det andra forum, t.ex. Fragbite som är bättre anpassade för er

Som sagt, jag håller med. Men samtidigt är det rätt fantastiskt vad man kan krama ut ur en två generationer gammal grafikarkitektur...

Min IBM Aptiva kommer nog vara färdig lagom till att Skyrim kommer ut, bra då vet man att man kan spara lite på krutet när det gäller grafikkort, men det är klart lite folding kommer den nog också användas till, blir nog något giftigt kort i alla fall!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av PiLp93:

Det här ä ju jätte gamla nyheter och dessutom så är dem falska. Om jag inte misstar mig så var detta April Fools från Bethesda..

Ja, fast nej. Det var Dice aprilskämt om att BF3 inte skulle dra full nytta av dx 11. Snacka om noll koll.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk

Trist nyhet, knappast oväntat dock...
Fast jag är iallafall ganska säker på att det kommer att bli en bra spelupplevelse, ett Eldar of scrolls spel liksom:D, kan ju bara bli bra ;). Även om grafiken kanske inte kommer vara det bästa vi har sett hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Morrowind har jag aldrig spelet, men det är väl inget som säger att man måste hata det ena och älska det andra ?

Nej, men om man bara har smakat en glass är det svårt att säga att det är världens godaste glass.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Oj oj detta kommer göra P12orna ledsna!

Köper detta på release till PS3. Kommer bli awesome oavsett vilka jävla siffror spelet använder.

Permalänk
Avstängd

Blir så trött. Varför kan man inte bara göra ett asfettgaletj*vlacpsnyggt spel för PC och rejält sänkta grafikinställningar för consolversionerna? Sen möjlighet till att sänka grafiken ordentligt i PC versionen i grafikmenyn så de med dåliiga/äldre system kan köra det utan problem, och sådana som inte bryr sig om grafiken.

Personligen tycker jag att de kan sätta grafikkvallitetstaket mycket högre för de som gillar realistisk och njutbar grafik och faktist har/har köpt maskiner som klarar det. Sedan sänka för skitconsolerna och de med tattdatorer, då slipper man allt klagomål, sen kan consolfanboysen sluta klaga för att dom väljer att slita sig fast vid sina åratals gamla consoler istället för att uppgradera sin dator. Låt sedan moderna spel skina för de med biffiga system. Varför dra alla system över en linje för att sony och microshit är snåla? Hårdvara är rätt billigt idag så varför kan dom inte uppgradera sina konsoller redan? De skulle tjäna mer pengar på det.

Samma visa med Crysis när det kom. Hur fan kan folk ha mage att klaga för att deras datorer inte är snabb nog? Det är bara att sänka grafiken och se glad ut. I stället skylls det på att spelet är dåligt optimerat etc...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vem smo gör bakgrundsrösten till Demot? Tycker det låter som Max Von Sydovf...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

klipper bort det där otrevliga.

Spelutvecklare vill få in pengar. Ok, tack för den informationen.
Det piratkopieras rätt friskt bland konsolanvändarna ja. Men det är väldigt lite i jämförelse med pc-spelen. Gå in på närmaste torrensida och gör själv en jämförelse. Ta detta och applicera på varje jävla multiplattform och du kommer lite närmare sanningen.

Tamed i beräkningarna också att piratkopiera till konsoll är mera avancerat och krongligare och en process som inte allt för många klarar och vet inte hur de ska gå till väga. En PC så behöver det inte chippas eller flashas en massa och nästan alla har en dator sämre eller bättre åtminstone. Så det är väll ganska självklart att den enklaste plattformen att piratkopiera till är vanligast med.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt. Bethesda är ett företag. Företag ska/måste tjäna pengar. Man tjänar inget på att göra PC spel bättre (förutom att pc spelarna blir glada), men för Bethesda fnns det ingen vinst i det. Hade ju varit dumma i huvudet annars.

Men efter en vecka klär det dyka upp moddar som gör spelet mycket snyggare ändå, så det stör mig inte så mycket. Dessutom är Skyrim ett rollspel, man spelar det inte för grafiken, det är mer en bonus.

Kan tillägga att det fullständigt stormar om att nya konsoler ska komma på E3 också...

Permalänk
Medlem

Jag har generellt inget emot det visuella i Skyrim då av det man har sett så är det klart och tydligt att det är ett vackert spel, den visuella stilen åt sidan det vill säga. Däremot kan man ha i baktanke att dagens spel fortfarande inte erhåller samma visuella kvalité som Crysis 1 gjorde på sin tid när den släpptes, sen kan man argumentera för varför det är så eller inte men det är en helt annan fråga.
I vilket fall som helst ser jag verkligen fram emot Skyrim och det blir förmodligen ett utav de spel som kommer att inhandlas.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tycker det nästan är lite småsorgligt dock att i dagens tekniska samhälle använda 7 år gammal teknik när nyare finns tillgänglig. Var bättre förr enligt mig när spelen inte fans till alla plattformer, då va varje plattform unik och hade sina fördelar, idag köper man bara den som flest kompisar äger eller som får bäst support utav spelutvecklarna.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Portal 2 är väl dx9? ingen klagar på det saknar dx11, anledningen är att fokus ligger på originalitet/gameplay/spelkänsla osv. Kan Skyrim gå en liknande väg spelar det inte så stor roll att det bygger på dx9. Grafiken på trailern inte är nå vidare dock, ser ut o vara från ps3/xbox. Hoppas verkligen det! :S

Permalänk
Avstängd

Själv så har jag slutat spela på PCn och gått över till konsol helt och jag kan ju säga att jag ångrar mig inte en sekund och längtar inte tillbaka för fem öre.

Varför skulle man hålla på med PC gaming när man måste uppgradera datorn stup i kvarten och sitta framför en sketen 22 tums monitor på en datorstol när man kan luta sig tillbaka i en skön soffa framför en Pioneer Kuro med en ljudanläggning för 17k.

Och nej, det är inte bara att koppla datorn till tvn och köra med gamepad och dra ner grafik inställningarna, då det inte alls blir samma sak eftersom att dels så är spelen gjorda till 100% att köra med handkontroll och dels så kanske man inte ens har datorn i samma rum som tvn och dels så kanske man vill slippa allt pillande som det innebär att lira på PC.

Om man nu ska börja snacka grafik så kan jag ju lätt säga att jag får betydligt bättre grafik med konsolerna än med min PC. Trotts att jag köpte den 2006 och då köpte jag bland det värsta som fanns och det var när Core duo 2 var ny lanserad, en sådan prolle på 2.4ghz och bland dom värsta grafikkorten som fanns tillgänglig ett Geforce 7950gt och det värsta var 7900gtx vid det tillfället. Ett år senare var jag tvungen att börja dra ner rejält med inställningarna för att spelen skulle bli spelbara. PS3an och 360 briljerar med sin överlägsna grafik jämfört med min PC där det såg ut som skit i jämförelse. Har jämfört med en annan kompis som lirar på en high end PC på högsta inställningarna och visst är det skillnad i framför allt mer högupplösta texturer och bättre drawdistance men sådan astronomisk skillnad är det inte så jag känner ett sug att uppgradera datorn för 7, 8k om man ska ha bra grejer.

Det är en enorm trygghetskänsla att lira på konsol också. Man slipper gå runt och vara ängslig, kommer mitt dator att klara det där spelen som verkar bli rätt krävande, eller måste jag uppgradera datorn igen trotts att jag inte allt för länge sedan redan gjorde det. Utan vart eviga, enda spel som släpps till konsolen fungerar klockrent, flyter på bra, inga buggar, problem what so ever, bara att tuta och köra. Nu i efterhand kunde jag inte fatta att jag ens orkade hålla på att uppgradera datorn stup i kvarten bara för att kunna köra dem nyaste spelen med bra grafikinställningar.

Har en kompis som har väldigt taskig ekonomi och han är en PC gamer only. Han köpte sin bärbara dator 2008 (nu kunde jag som inte förstå varför han just skulle ha en bärbar men men var tydligen av etiska skäl, att den tog upp lite plats och så vidare) och idag om han har tur kan han köra spelen på lägsta upplösningen med low, low, low, off, off, off. Men på många nya spel är inte ens spelen spelbara som på Crysis 2 till exempel där det nästan blir stillbild för han. Det är ett Radeon HD3XXX någonting han har i den.

Själv tycker jag att grafiken bara blir bättre och bättre med åren iom. att utvecklare lär sig att dra nytta av den hårdvaran som finns och att det är som det ska, att spelen anpassas efter hårdvaran och inte tvärtom som till PC. Jag tycker att grafiken är så pass bra så att det räcker och blir över (Gears of War 2, Alan Wake, Uncharted 2, Killzone 2 och 3, God of War 3, Crysis 2).

Till skillnad från mig och PC folket så spelar jag och njuter av spelen istället för att stirra på objekt och granska texturer.

Och det viktigaste av allt är spelen såklart där konsolerna har betydligt bättre spel där dem bästa spelserierna är faktiskt just konsol exklusiva. Mario, Zelda, Metroid, Little Big Planet, Ratchet & Clank, Uncharted, Killzone, Resistance, God of War, Gears of War (2 & 3), Halo, Alan Wake, Castlevania och så vidare.

Konsoler är den stora massan folket spelar på och det talar bara försäljningsstatistiken själv för där konsol versionerna säljer överlägset bäst och det är bara att inse att världen kretsar inte kring era high end datorer som just är en väldigt liten del av den totala massan gamers. Det är bara att börja acceptera faktumet och själv så har jag inga som helst planer på att uppgradera min dator, utan jag tänker fortsätta och spela på konsolerna där spelen utvecklas som utgångspunkt och där dem bästa spelen finns.

Tack för mig.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Haha det är ju pinsamt att man blir arg pga något sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

[klipp] Det är bara att börja acceptera faktumet och själv så har jag inga som helst planer på att uppgradera min dator, utan jag tänker fortsätta och spela på konsolerna där spelen utvecklas som utgångspunkt och där dem bästa spelen finns.

Tack för mig.

Yes. Bra och väl formulerad post. Inte ofta man träffar på sådana i den här typen av trådar :). Och det är bara acceptera och anpassa sig. Håller med dig fullständigt där. Jag tänker inte uppgradera mitt system på ett bra tag och med de tankarna blir intresset för denna typ av forum mindre för min del.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

@Jyhan:

Säg att du skämtar.

Permalänk
Medlem

Tycker Jyhans inlägg var löjligt. Orkar inte ens argumentera emot något han sa då det är som att prata med en 7 åring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Yes. Bra och väl formulerad post. Inte ofta man träffar på sådana i den här typen av trådar :). Och det är bara acceptera och anpassa sig. Håller med dig fullständigt där. Jag tänker inte uppgradera mitt system på ett bra tag och med de tankarna blir intresset för denna typ av forum mindre för min del.

Tack, det är inte ofta man får höra det på ett sånt här forum Oftast får man avhyvlingar och diverse personangrepp.

PC folket måste helt enkelt inse att folk föredrar att spela på konsol framför tvn i soffan och är less på det ständiga uppgraderandet som det innebär att spela PC och att världen inte kretsar kring era high end datorer, detta tåls att nämnas en gång till

Skrivet av antonsonera:

@Jyhan:

Säg att du skämtar.

Nej, jag skämtar inte och jag menar fullaste allvar och jag står för mina åsikter och vart enda ord i inlägget.

Skrivet av eXtranj3rO:

Tycker Jyhans inlägg var löjligt. Orkar inte ens argumentera emot något han sa då det är som att prata med en 7 åring.

Löjligt på vilket sätt? Är det mina åsikter som är löjliga eller att jag inte favoriserar PCn före konsolerna?

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.