Skyrim utnyttjar inte DirectX 11 fullt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

klipper bort det där otrevliga.

Spelutvecklare vill få in pengar. Ok, tack för den informationen.
Det piratkopieras rätt friskt bland konsolanvändarna ja. Men det är väldigt lite i jämförelse med pc-spelen.

Fyi dom "exemplaren" som tankas är just exemplar som ändå inte skulle sålts.
Så enkelt är det, det vet egentligen företagen men dom vill ju ha något att skylla på när dom portar spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Lägg ner den gamla klyschan. Grafik ger atmosfär vilket ger inlevelse vilket ger ett bättre rollspel.
Men gå du och spela Nethack.

Ja men detta är ju RPG, då vill man ha bra story istället för Grafik.
Det är ju storyn so får dig att leva dig in i spelet, grafiken ökar bara känslan och dessutom är det inte så stor skillnad mellan dx11 och dx9. Grafiken duger väl till spelet, däremot ställer jag högre krav på FPS spel och annat.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Varför inte göra som med BF3 där PC är huvudplattformen och sedan optimerar man spelet för konsol i efterhand? Det kan ju inte vara allt för svårt att dra ner på grafiken för att anpassa det.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

haha.
take that pc-spelaren.
intressant att några här skyller på konsolerna då det snarare är den utbredda piratkopierandet som har ställt med detta.

http://www.tweakguides.com/Piracy_1.html

Läs, repetera, och lär.

Piratkopieringen är bara en väldigt liten del av det hela. Det som spelar större roll är hur konsolspelare äter allt utan att klaga, oberoende av pris eller onyttighet. Utgivare och utvecklare tjänar mer på att fokusera på konsoler, vilket innebär att den stolta PC-spelaren uteblir alltför ofta.

Piratkopiering är en perfekt scapegoat företag kör med så snart deras prognoser inte nås, oberoende av statistik och problem med deras spel. Faktum är att i princip alla sålda antal statistik som publiceras bygger på retail B&M butiker och täcker inte den digitala marknaden, som beräknas uppnå 55% av marknaden. Det är inte konstigt att ett spel verkar sälja lägre på PC-marknaden då man ignorerar mer än halva marknaden i alla pressmeddelanden man publicerar.

I slutändan kommer bara framtida konsoler att lida av att teknologin inte pressas på PC-marknaden. Det är PC-marknaden som ger konsolspelare deras "avancerade" grafik och snygga effekter, och som det ser ut nu så kan Microsoft och Sony lika bra förklara den nuvarande generationen av konsoler som den slutliga. Spelföretag vill ju uppenbarligen inte utnyttja de senaste teknologiska framstegen, så varför ska PS4 och Xbox 720 någonsin komma?

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Ja men detta är ju RPG, då vill man ha bra story istället för Grafik.
Det är ju storyn so får dig att leva dig in i spelet, grafiken ökar bara känslan och dessutom är det inte så stor skillnad mellan dx11 och dx9. Grafiken duger väl till spelet, däremot ställer jag högre krav på FPS spel och annat.

Men man kan ändå ha båda delarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så då får inte Nvidia fördel mot Amd med andra ord då de inte kör tesselation

Nvidia har inget försprång längre gällande tessellering sedan senaste generationen. Kolla några nyare tester

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilgam:

Varför inte göra som med BF3 där PC är huvudplattformen och sedan optimerar man spelet för konsol i efterhand? Det kan ju inte vara allt för svårt att dra ner på grafiken för att anpassa det.

Det är tyvärr just det det är... X360 och PS3 är så gamla nu, så att många studior jobbar väldigt hårt för att pressa deras hårdvara till det yttersta. Kolla på Crysis 2 t ex, och jämför det med spelen till konsol som vi tyckte var snygga som kom första året till Xbox 360. Med tanke på att den genomsnittlige spelaren kollar mest på grafiken (inte fakta, bara en rimlig gissning utifrån iaktagelser), och det finns mest pengar i konsolspelen, så satsar de som gör spelen helt enkelt mest på att det ska bli så snyggt som bara möjligt på konsol, och skiter mer eller mindre i PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Ja men detta är ju RPG, då vill man ha bra story istället för Grafik.
Det är ju storyn so får dig att leva dig in i spelet, grafiken ökar bara känslan och dessutom är det inte så stor skillnad mellan dx11 och dx9. Grafiken duger väl till spelet, däremot ställer jag högre krav på FPS spel och annat.

Varför skulle man behöva välja mellan bra story och bra grafik ?
Jag vill också ha bra story, men jag uppskattar samtidigt snygg grafik. Mycket av behållningen i ett spel tycker jag är att njuta av spelet på ett rent konstnärligt plan.
Jag har lite motsatt åsikt till dig vad gäller RPG och FPS spel. I ett FPS spel fokuserar jag på snabbhet och tänker inte så mycket på grafiken. I ett RPG vill jag hellre lugnt ströva runt och njuta av alla scenarier.

Utnyttjar man DX11 fullt ut så kan det nog bli ganska rejäl skillnad mot DX9, men visst DX9 är väl inte direkt fult.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast

Så det kommer inte hända så mycket på spelmarknaden på fyra år då innan Microsoft och Sony får tummen ur och släpper nytt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

http://www.tweakguides.com/Piracy_1.html

Läs, repetera, och lär.

Piratkopieringen är bara en väldigt liten del av det hela. Det som spelar större roll är hur konsolspelare äter allt utan att klaga, oberoende av pris eller onyttighet. Utgivare och utvecklare tjänar mer på att fokusera på konsoler, vilket innebär att den stolta PC-spelaren uteblir alltför ofta.

Piratkopiering är en perfekt scapegoat företag kör med så snart deras prognoser inte nås, oberoende av statistik och problem med deras spel. Faktum är att i princip alla sålda antal statistik som publiceras bygger på retail B&M butiker och täcker inte den digitala marknaden, som beräknas uppnå 55% av marknaden. Det är inte konstigt att ett spel verkar sälja lägre på PC-marknaden då man ignorerar mer än halva marknaden i alla pressmeddelanden man publicerar.

I slutändan kommer bara framtida konsoler att lida av att teknologin inte pressas på PC-marknaden. Det är PC-marknaden som ger konsolspelare deras "avancerade" grafik och snygga effekter, och som det ser ut nu så kan Microsoft och Sony lika bra förklara den nuvarande generationen av konsoler som den slutliga. Spelföretag vill ju uppenbarligen inte utnyttja de senaste teknologiska framstegen, så varför ska PS4 och Xbox 720 någonsin komma?

Har läst båda versionerna. Tack för att du ville dela med dig av vart du hämtar din information från. Dock så bör man ju inte svälja allt från en källa som talar för din sak utan hämta information från olika håll. Jag vet att det här låter små drygt men ditt sätt att vilja slapa mig i ansiktet var ganska tragiskt.
Ska jag göra detsamma med ett youtube klipp eller?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Varför inte göra som med BF3 där PC är huvudplattformen och sedan optimerar man spelet för konsol i efterhand? Det kan ju inte vara allt för svårt att dra ner på grafiken för att anpassa det.

Det är dock mer än så som spelar roll. Att optimera och dumpa ner ett spel för en annan plattform är alltid långt mycket dyrare än att utveckla mot den sämre plattformen först och sedan lägga på några få tekniska funktioner ovanpå för den starkare plattformen.

Det senaste typiska exemplet är Crysis och Crysis 2. Att välja en stadsmiljö i Crysis 2 var ett uppenbart val relaterat till att spelet skulle främst utvecklas mot konsoler, detta eftersom alla skyskrapor i staden markant hindrar den behövda vydistansen och därmed även begränsa på hur stor yta grafiken måste vara hög på.

Crysis med sina stora kartor och enormt rika djungel är i princip omöjlig att optimera ned (läs: dumpa ned) till konsoler då prestandan som krävs helt enkelt inte är tillräckligt utan att en stor del av djungeln skulle varit tvungen att raderas, vilket i sin tur skulle ha ändrat upplevelsen ganska mycket.

Utvecklar man mot den starkaste plattformen direkt finns det en hög chans att de svagare inte klarar av elementen eftersom design-valen ligger på en djup nivå (stora kartor, stora onlinestrider, etc), därför föredrar många att utveckla mot den svagaste plattformen eftersom det garanterar att samma spelupplevelse levereras till alla plattformar, oberoende av hur svaga eller starka dem är.

Löjligt, jag vet, men så är det.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

För helvete. Denna konsol-cancer som sakta infekterar våra datorspel måste elimineras. Att inte nyttja den senaste teknologin är fruktansvärt bakåtsträvande. Blir så jävla förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Gör inte det, då bidrar du till försäljningsstatistiken!

Bah du har rätt Men alltid kul o slå på konsoler
.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Men jag förstår inte varför man inte utvecklar spel med nyaste tekniken i åtanke?
Jag menar, det är alldeles för få spel som faktiskt utvecklas med directx 11, vilket enligt mig är förbaskat tråkigt och mer eller mindre ett hån mot oss pcgamers.

Nej, istället sitter man kvar vid gamla directx 9 bara för att konsollerna inte stöder något bättre.

Jag tycker iaf att det är förbaskat tråkigt, vad har någon för nytta av att köpa en high-end dator idag när det släpps 2 spel som ens nästan kräver tillräckligt med kraft för att utmana datorn lite?

Citat raderat.
Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

För helvete. Denna konsol-cancer som sakta infekterar våra datorspel måste elimineras. Att inte nyttja den senaste teknologin är fruktansvärt bakåtsträvande. Blir så jävla förbannad.

+1!

Kan inte annat än hålla med. Uteslut i så fall portarna till PC, för dom är ändå olidliga.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Har läst båda versionerna. Tack för att du ville dela med dig av vart du hämtar din information från. Dock så bör man ju inte svälja allt från en källa som talar för din sak utan hämta information från olika håll. Jag vet att det här låter små drygt men ditt sätt att vilja slapa mig i ansiktet var ganska tragiskt.
Ska jag göra detsamma med ett youtube klipp eller?

Det är givetvis inte den som endast är källan. Att nämna alla är omöjligt då det involverar klipp, pressmeddelanden, analyser, diskussioner och debatter från alla möjliga hörn nätet över, både indies och mainstream utvecklare och utgivare. Men den analysen är helt klart av ett eget slag eftersom väldigt få andra har analyserat ämnet så ingående.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk

Jag som köpte HD6870 för detta spelet och Battlefield 3.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

The infection must die. Ser ut som ett bra spel iallafall

Permalänk
Medlem

Sweclockers.com, stället där snillen spekulerar?

Hur som helst är det givetvis synd att Bethesda väljer att inte använda sig av DX11 och dess möjligheter men jag har en känsla av att avsaknaden av tesselering inte kommer att skada det här spelet nämnvärt. Jämförelser med spel såsom Minecraft etc. är enbart löjeväckande då Skyrim i mina ögon ser väldigt bra ut, i synnerhet om man ser till spelets skala. Jag förstår dock fullt ut att de som köper moderna datorsystem för mycket pengar (mig inkluderad) blir besvikna när den senaste hårdvaran inte kommer till sin rätt.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

DX11 vad falls kör med OpenGL istället. Kan inte förstå att Microsoft ska ha sådan makt över speltillverkarna.

Permalänk
Medlem

Det här börjar gå för långt.. Jag VÄGRAR att stödja spelutvecklare som är så jävla lata!!!
Hur förbaskat svårt kan det vara att göra ögongodis till datorn och sedan skala ner skiten hundra gånger, så att det ska passa konsollfanskapen som tillåtits existera några år för länge!?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem

Finns en lösning, släpp en ny generation av konsoler med DX11 grafik så är vi på banan igen. Xbox 360 är ju 6 år gammalt ifall jag inte misstar mig, fel av konsoltillverkarna att inte utveckla något bättre så att utvecklingen går framåt. Har både spel dator och Xbox 360 men tycker spel på 360 är fruktansvärt fula nu för tiden, lirar hellre typiska single player spel på PC dock så får man inte använda sin bekostade surroundljud anläggning vilket är synd....

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så då får inte Nvidia fördel mot Amd med andra ord då de inte kör tesselation

Vad yrar du om?

Permalänk
Medlem

Hade folk fortfarande köpt spel till PC istället för att piratkopiera hade situationen kanske varit annorlunda, angående alla konsolhaters

Permalänk
Medlem

synd att konsoler tar över

Permalänk
Medlem

Spela roll, så länge gameplay är bra och liret inte buggar så struntar jag fullständigt i om det så vore dx2000 under skalet...
och spelet verkar ändå ser bra ut, blir ett givet köp, fast då är frågan om jag vill spela det på PC eller PS3..

Permalänk
Medlem

Skiter fullständigt i grafiken.

Ge mig ett nytt Daggerfall/Morrowind och jag kommer att få orgasm igen. Synd att Oblivion var en sådan flopp.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

Det är dock mer än så som spelar roll. Att optimera och dumpa ner ett spel för en annan plattform är alltid långt mycket dyrare än att utveckla mot den sämre plattformen först och sedan lägga på några få tekniska funktioner ovanpå för den starkare plattformen.

Det senaste typiska exemplet är Crysis och Crysis 2. Att välja en stadsmiljö i Crysis 2 var ett uppenbart val relaterat till att spelet skulle främst utvecklas mot konsoler, detta eftersom alla skyskrapor i staden markant hindrar den behövda vydistansen och därmed även begränsa på hur stor yta grafiken måste vara hög på.

Crysis med sina stora kartor och enormt rika djungel är i princip omöjlig att optimera ned (läs: dumpa ned) till konsoler då prestandan som krävs helt enkelt inte är tillräckligt utan att en stor del av djungeln skulle varit tvungen att raderas, vilket i sin tur skulle ha ändrat upplevelsen ganska mycket.

Utvecklar man mot den starkaste plattformen direkt finns det en hög chans att de svagare inte klarar av elementen eftersom design-valen ligger på en djup nivå (stora kartor, stora onlinestrider, etc), därför föredrar många att utveckla mot den svagaste plattformen eftersom det garanterar att samma spelupplevelse levereras till alla plattformar, oberoende av hur svaga eller starka dem är.

Löjligt, jag vet, men så är det.

men vdn har råd med 3 privat plan!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dagens moderna grafikkort som skryter med DX11 inte utnyttjas Men allt handlar om tid och pengar, spel måste förmodligen utvecklas till alla plattformar för att få ut maximal lönsamhet av produkten så där sätts ju begränsningarna av konsolerna.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Än en gång begränsar konsolerna vi PCspelare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|