Nvidia Geforce GTX 590

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

Är det bara jag eller skriver du att ett överklockat 590 slår ett 6990? För då har du missuppfattat allting.
AMD 6970 i crossfire kan komma till 98-99 snåret så det är de omogna drivrutinerna som är problemet. man måste inte gå till 1000 Mhz för att matcha 750, plus så verkar ju 590 brinna upp då.

haha det var en drivrutin som gjorde branden...AMD 880Mhz Nvida 690Mhz OC Överklockar vi så att GTx 590 går upp i 750Mhz får vi 8,6% mer prestanda för att få samma höjning måste AMD upp i 956,5Mhz för att matcha vilket är närmaste omöjligt förr HD 6990...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

Nvidia fanboy säger vad?

visa bevis på att man inte kan klocka ett 6990 utan att höja volten.
Visa bevis på att man kan göra 14% på 590.

Du ger ju inte heller sken av att vara opartisk om jag ska vara ärlig.

Jag tycker det inte finns något kort som är bra designat när det är dubbel-GPUer. Inte ett enda kort har imponerat på mig.
Enda området jag kan se användingsområde är om man inte får plats med 4 GPUer på sitt moderkort, eller två för den delen.

Det är ju dock ingen tvekan om att Quad-SLI är bättre än Quad-Fire i dessa lösningarna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

lite roligt att dom inte vågar visa ett överklockat 590, just det... dom brinner ju upp då.

Hörru sluta gnälla över att en drivrutin sabbade klockandet...AMD har ju väldigt svåra stabilitets bekymmer så därför de inte vill visa Live play?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

haha det var en drivrutin som gjorde branden...AMD 880Mhz Nvida 690Mhz OC Överklockar vi så att GTx 590 går upp i 750Mhz får vi 8,6% mer prestanda för att få samma höjning måste AMD upp i 956,5Mhz för att matcha vilket är närmaste omöjligt förr HD 6990...

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Omöjligt? I think not

edit: det är hela 10.4% prestanda gain på överklockningen

Permalänk
Medlem

Blev inte direkt förvånad att ati/amd skulle vinna.. blev dock lite förvånad över att nvidias kort kommer med eldshower nu också

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Holy crap. Det är bra siffror de harfått till där samtidigt som det drar mindre än 2sx580´s.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrKanin:

Blev inte direkt förvånad att ati/amd skulle vinna.. blev dock lite förvånad över att nvidias kort kommer med eldshower nu också

Dom firar releasen med fyrverkerier.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

Nvidia fanboy säger vad?

visa bevis på att man inte kan klocka ett 6990 utan att höja volten.
Visa bevis på att man kan göra 14% på 590.

swecklockers har ju höjt volten på kortet...
http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx...

var står det då? de klockade kortet 14% om du inte läste så noggrant så jag måste repetera...utan att höja spänningen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Hörru sluta gnälla över att en drivrutin sabbade klockandet...AMD har ju väldigt svåra stabilitets bekymmer så därför de inte vill visa Live play?

bra svenska...
kan jag få se denna intervju där AMD säger att deras kort var för instabila, tack på förhand.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

var står det då? de klockade kortet 14% om du inte läste så noggrant så jag måste repetera...utan att höja spänningen

det spelar väll ingen större roll, nvidia har en lägre tdp gräns samt för lite minne, vore smått onödigt att skaffa ett sådant kort, sen ligger ju inte priset så bra heller. tdp gjorde att ett fåtal spel redan gav sämre resultat vid oc, om dom inte körde ostabil oc vilket är ännu värre.

Permalänk
Skrivet av MightyKLARA:

Nvidia fanboy säger vad?

visa bevis på att man inte kan klocka ett 6990 utan att höja volten.
Visa bevis på att man kan göra 14% på 590.

Men ta och lägg ner nu förf*n.
Om det är någon som är ett "fanboy" av något så är det ju dig själv. Behövs inte mycket för att lista ut det genom att du försvarar amd och anklagar folk för fanboys hela tiden. Och genom en snabb check genom din signatur så blev det mer uppenbart.
Sluta upp med att skräpa ner hela tråden!

AMD vann prestandan punkt slut!
nVidia vann tystheten!

beror precis på vad man prioriterar som man gör valet. vill du ha en tyst och samtidigt extrem dator så då är ju nVidian ett val. men är man ute efter råstyrka för en billigare peng och skiter i ljudet så gå på AMD

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

var står det då? de klockade kortet 14% om du inte läste så noggrant så jag måste repetera...utan att höja spänningen

För man kan inte det, jag vet och det blir lite jobbigt när någon kommer med ett 950 core och 1250 minne vilket slår 590 på näsan, igen.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dom firar releasen med fyrverkerier.

haha , you made my day

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

bra svenska...
kan jag få se denna intervju där AMD säger att deras kort var för instabila, tack på förhand.

Kan jag få se intervjun där Nvidia säger att deras kort brinner upp? Läs HD 6990 testet så säger de att de har svårt att få kortet att funka i alla test (speciellt vid Über mode)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Kan jag få se intervjun där Nvidia säger att deras kort brinner upp? Läs HD 6990 testet så säger de att de har svårt att få kortet att funka i alla test (speciellt vid Über mode)

Men man måste inte slänga kortet pga instabilitet jämnfört med den lilla rökshowen som 590 bjöd på.
Showen visades utav sweclockers innan och det borde vara bevis nog.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Efter GTX 590 lanseringen kan jag inte förstå att så många skulle välja ett HD6990. Inte så konstigt iofs då många helt nappar på sweclockers slutsats. Kommer ni bli lyckliga av att kunna köra med ett fåtal FPS högre samtidigt som era öron befinner sig i en direkt ohälsosam miljö? Det är inte lite högre ljudvolym som HD6990 kommer med, kolla gärna på Anandtech. Faktum är att HD6990 är det mest höjdljuda grafikkort någonsin. Värre än GTX 480 och än mer i OC mode. Ingen rationell människa väljer ett sånt kort om man faktiskt vill kunna använda det för att exempelvis köra dataspel. Visst med en utbytt kylare kan HD6990 absolut vara ett bra alternativ men annars ett stort nej.

Det var även länge sen vi såg en så jämn match i toppskiktet. Det skiljer ett fåtal % och alla testsajter ser på prestandan olika. Det handlar mer om vilka spel man kör. Man kan dock säga att HD6990 är snabbare i stock, men faktiskt inte överklockat som Sweclockers test visar. De som köper ett entusiastkort överklockar nog även gärna, ja då är helt enkelt Nvidia snabbast. Så kommentarer att GTX 590 floppar i prestandan är ju larviga och direkt verklighetsfrånhändande om vi ser vad som händer efter OC.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Kan jag få se intervjun där Nvidia säger att deras kort brinner upp? Läs HD 6990 testet så säger de att de har svårt att få kortet att funka i alla test (speciellt vid Über mode)

Och ändå så kan andra överklocka markant mer utan problem.
http://www.pcper.com/article.php?aid=1096&type=expert&pid=7

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

De som köper ett entusiastkort överklockar nog även gärna, ja då är helt enkelt Nvidia snabbast. Så kommentarer att GTX 590 floppar i prestandan är ju larviga och direkt verklighetsfrånhändande om vi ser vad som händer efter OC.

Men nu är det ju så att i skrivande stund klår ett överklockat 6990 580 i sli. Så jag förstår inte varför du försöker påstå något sådant så dumt att Nvidia är snabbast.
Annars håller jag med dig om att ett grafikkort ska vara tyst - dock börjar man störa sig på att ens psu låter lite väl mycket under belastning

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Gurrty:

Efter GTX 590 lanseringen kan jag inte förstå att så många skulle välja ett HD6990. Inte så konstigt iofs då många helt nappar på sweclockers slutsats. Kommer ni bli lyckliga av att kunna köra lira med ett fåtal FPS högre samtidigt som era öron befinner sig i en direkt ohälsosam miljö. Det är inte lite högre ljudvolym som HD6990 kommer med, kolla gärna på Anandtech. Faktum är att HD6990 är det mest höjdljuda grafikkort någonsin. Värre än GTX 480 och än mer i OC mode. Ingen rationell människa väljer ett sånt kort om man faktiskt vill kunna använda det för att exempelvis köra dataspel. Visst med en utbytt kylare kan HD6990 absolut vara ett bra alternativ men annars ett stort nej.

Det var även länge sen vi såg en så jämn match i toppskiktet. Det skiljer ett fåtal % och alla testsajter ser på prestandan olika. Det handlar mer om vilka spel man kör. Man kan dock säga att HD6990 är snabbare i stock, men faktiskt inte överklockat som Sweclockers test visar. De som köper ett entusiastkort överklockar nog även gärna, ja då är helt enkelt Nvidia snabbast. Så kommentarer att GTX 590 floppar i prestandan är ju larviga och direkt verklighetsfrånhändande om vi ser vad som händer efter OC.

Roligt hur du försöker övertyga men faceplantar, Nvidias drivrutiner gör så det inte går att öka volten utan att kortet klockar ner sej själv. Så man kan inte öka mer än vad sweclockers har gjort. 6990 däremot går till 950 stabilt med standard kylning och går nog ännu längre med vatten. Så entusiasterna blir nog lite besvikna över Nvidia och inte tvärtom. 6990 var inte överklockat under hela testet.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk

Gillar starkt de nya testresultaten.... mmmm

Permalänk
Medlem

Ganska imponerande att kortet hålls kallare än 580 gtx i idle och en grad varmare i load. Dock lika buggigt som det alltid blir med sådana här kort och prestandan var inte speciellt imponerande.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Efter GTX 590 lanseringen kan jag inte förstå att så många skulle välja ett HD6990. Inte så konstigt iofs då många helt nappar på sweclockers slutsats. Kommer ni bli lyckliga av att kunna köra med ett fåtal FPS högre samtidigt som era öron befinner sig i en direkt ohälsosam miljö? Det är inte lite högre ljudvolym som HD6990 kommer med, kolla gärna på Anandtech. Faktum är att HD6990 är det mest höjdljuda grafikkort någonsin. Värre än GTX 480 och än mer i OC mode. Ingen rationell människa väljer ett sånt kort om man faktiskt vill kunna använda det för att exempelvis köra dataspel. Visst med en utbytt kylare kan HD6990 absolut vara ett bra alternativ men annars ett stort nej.

Det var även länge sen vi såg en så jämn match i toppskiktet. Det skiljer ett fåtal % och alla testsajter ser på prestandan olika. Det handlar mer om vilka spel man kör. Man kan dock säga att HD6990 är snabbare i stock, men faktiskt inte överklockat som Sweclockers test visar. De som köper ett entusiastkort överklockar nog även gärna, ja då är helt enkelt Nvidia snabbast. Så kommentarer att GTX 590 floppar i prestandan är ju larviga och direkt verklighetsfrånhändande om vi ser vad som händer efter OC.

Sluta va fanboy. AMD vann. Deal with it. Och just ja ingen som använder dessa kort borde bry sig om ljudnivån för de kommer ändå ha råd att köpa aftermarket kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Roligt hur du försöker övertyga men faceplantar, Nvidia byggde kortet så det inte går att öka volten utan att kortet klockar ner sej själv. Så man kan inte öka mer än vad sweclockers har gjort. 6990 däremot går till 950 stabilt med standard kylning och går nog ännu längre med vatten. Så entusiasterna blir nog lite besvikna över Nvidia och inte tvärtom.

Det är inte rimligt att gå högre med HD6990 än OC mode, vilket bäst beskrivs med ett citat från Anandtech:

"Overclock however and the story changes. Without PowerTune to keep power consumption in check that 681W power consumption catches up to us in the form of 94C core temperatures. It’s only a 5C difference, but it’s as hot as we’re willing to let the 6990 get. Further overclocking on our test bed is out of the question."

Däremot kan du få en fin OC med GTX 590 utan att saker går överstyr. Dvs rimliga 24/7 överklockningar som Sweclockers har testat med. Och ja där presterar uppenbarligen GTX 590 bättre. Och ska man nu hålla på med flytande kväve så kommer ändå GTX 590 vara snabbast, det är trots allt två gf110.

Egentligen handlar det om vilka klockfrekvenser man vill köra med. Och eftersom HD6990 låter som ett jetplan vill man inte gärna överklocka något alls för att ytterligare spä på oljudet. Jag vill njuta av ett tyst rum och inte behöva skrika VAD SA DU när jag blir gammal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MightyKLARA:

Nvidia fanboy säger vad?

visa bevis på att man inte kan klocka ett 6990 utan att höja volten.
Visa bevis på att man kan göra 14% på 590.

swecklockers har ju höjt volten på kortet...
http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx...

Dags att försöka höja nivån lite nu va? Börjar bli lite väl mycket pojkbråk över det nu..

Permalänk

Jag har bara en sak att säga: Håll snattran med allt fjomigt fanboy:ande fram och tillbaka hela tiden.

thnxbai

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A_Müller:

Jag har bara en sak att säga: Håll snattran med allt fjomigt fanboy:ande fram och tillbaka hela tiden.

thnxbai

Håller med ska nu sluta snattra här...AMD eller Nvida beror helt på dina behov båda vann på sitt lilla vis ^^

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Gurrty:

Det är inte rimligt att gå högre med HD6990 än OC mode, vilket bäst beskrivs med ett citat från Anandtech:

"Overclock however and the story changes. Without PowerTune to keep power consumption in check that 681W power consumption catches up to us in the form of 94C core temperatures. It’s only a 5C difference, but it’s as hot as we’re willing to let the 6990 get. Further overclocking on our test bed is out of the question."

Däremot kan du få en fin OC med GTX 590 utan att saker går överstyr. Dvs rimliga 24/7 överklockningar som Sweclockers har testat med. Och ja där presterar uppenbarligen GTX 590 bättre. Och ska man nu hålla på med flytande kväve så kommer ändå GTX 590 vara snabbast, det är trots allt två gf110.

Egentligen handlar det om vilka klockfrekvenser man vill köra med. Och eftersom HD6990 låter som ett jetplan vill man inte gärna överklocka något alls för att ytterligare spä på oljudet. Jag vill njuta av ett tyst rum och inte behöva skrika VAD SA DU när jag blir gammal.

testa vattenkylning? kolla länken jag la in förut, dom kommer till 950 core vilket är snabbare än 2 6970s i crossfire. plus så är ju sweclockers 24/7 överklockningar långt under i prestanda mot ett 6990 med oc.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Spelar det någon roll vem som har prestandakronan? Blir ett företag mer lönsam och större för man har prestandakronan?

Självklart inte!

Prestandakronan är bara relevant för de små barn, som så alltid, kastar sand på varandra och bråka i sandlådan om vems pappa är bättre, och varför.

Skrivet av DataNusse:

Det pratas om vilket kort som har prestandakronan, men påverkar det företagets lönsamher och dess markandsandelar?

Jag tvivlar.

"Vi gör det snabbaste grafikkortet på markanden! Därför ska du köpa våra andra grafikkort i vårt sortiment!!"

Visst funkar en sådan markandsförring och tankesätt om konsumenten har ett IQ av en potatis. Men jag tror, och hoppas, att så är inte fallet. Annars är det bara sorgligt.

Skrivet av DataNusse:

Har denna synpunk någon vikt?
Ja, men mycket mindre än man försöker få det att verka.

Så AMD kan markandföra att HD6990 är snabbast. Kommer det på något sett påverka alla konsumenten?

Ett klart NEJ!

Det som påverkar konsumenten generellt är priset. Prestandan för priset de får. Därför vem som har det snabbaste kortet är irrelevant. För den genomsnittliga användaren tänker på bästa prestandan för priset. Det har alltid varit så.

Bra gjort att du försökte att hitta en tråd att jag tycker synd om nVIDIA därmed mitt argument. För allt har ju en koppling till att man vill baktala eller motsattsen företag X när man för fram sin åsikt och argument. För åsikt och argument kan inte bara vara åsikt och argument, det måste alltid finnas en agenda. Alltid!!

Kom igen nu.

Mitt hjärta blödder inte för nVIDIA. Jag och ingen annan har någon skyldighet till något företag. Jag har ingen agenda, mina åsikter och argument är mina egna.

Back to topic.

Har länge läst mycket här på sweclockers men aldrig blivit medlem men jag var tvungen att bli det efter jag läste detta, hur tänkte du här?! Du motsäger dig rätt bra tycker jag.

Men värmeutveckling och ljudnivå är väl inte så värst intressanta på dessa extrema kort? Många som köper dessa kör väl med vattenkylning eller något annat än standardkylningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Håller med ska nu sluta snattra här...AMD eller Nvida beror helt på dina behov båda vann på sitt lilla vis ^^

erhum nej. AMD har prestandakronan enligt de flesta testsidorna. Ett fåtal säger att 590n tog det. Så det är inte lika.

edit: länk till en sammanfattning av andra sidors analys. #10899407

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

big time failure by nividia...

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"