Permalänk
Medlem

Kan inte få upp BIOS:en, hjälp tack!

Hejhej alla goda människor, jag kom hit till er idag för att jag hoppades att ni kunde hjälpa mig med ett problem.

Jag har en: Network, XCube Edition med BIOS:en:
Phoenix/Award Technologies, LTD veri: 6.00 PG

CPU
Intel Pentium 4 640
Prescott 90nm Teknologi

Moderkort
AOpen EZ915-T (Socket 775)

Problemet jag har, är att jag av misstag råka ta bort BIOS:en när datorn startar. Jag TROR att jag råka ändra själva antal sekunder till 0 som BIOSen ska vara tillgänglig att trycka sig in på när datorn startar. Så nu undrar jag om det är möjligt på något sätt att ändra tillbaka dessa inställningar!?

Har prövat att trycka ner F1, F2, F3 etc i början men utan någon större lycka.

Oändlig lycka till alla er som försöker hjälpa mig, all form av hjälp uppskattas verkligen!

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

på alla moderkort så finns det ett litet batteri någonstans, (stor som en 1-krona). ta ut det och ha det ute i ca 10 sekunder, stoppa tillbaka det sen och så ska BIOS funka. (fast som en liten bi-effekt av att ta ut batteriet så "resetas" alla tids kontroll, du måste då alltså ändra om tiden i windows till det normala. det kmr att komma upp massor med varnings meddelanden om att allt är o-uppdaterat.)

Hoppas du förstod något

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

på alla moderkort så finns det ett litet batteri någonstans, (stor som en 1-krona). ta ut det och ha det ute i ca 10 sekunder, stoppa tillbaka det sen och så ska BIOS funka. (fast som en liten bi-effekt av att ta ut batteriet så "resetas" alla tids kontroll, du måste då alltså ändra om tiden i windows till det normala. det kmr att komma upp massor med varnings meddelanden om att allt är o-uppdaterat.)

Hoppas du förstod något

Skall genast testa det, tackar för din tid!

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Ta även bort ström kabeln när du nollställer bios på det sättet. Finns flera sätt men batteriet är lättast för de som inte orka läsa manualen till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ta även bort ström kabeln när du nollställer bios på det sättet. Finns flera sätt men batteriet är lättast för de som inte orka läsa manualen till moderkortet.

Alltså strömkabeln inuti datorn? Testade att att ta bort batteriet, men ingenting hände mer än att datum och tid ställdes om. Tackar för hjälp :D.

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

NEJ, vist kan man göra så också men jag menar strömkabeln som går till husets vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

NEJ, vist kan man göra så också men jag menar strömkabeln som går till husets vägg.

Hehe, jo självklart tog jag ut den. Annars skulle det nog inte vara så säkert att öppna datorn och ta ut batteriet från första början. ;D. Men problemet återstår fortfarande, och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta :(. tackar för all hjälp.

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

testa att trycka delete

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

testa att trycka delete

haha, det funka ;D. Tackar så mycket!

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein