Ämnesområden
När det kommer till vilka ämnesområden ni vill att vi täcker fick vi onekligen spridda skurar: inte oväntat i sig, men däremot var "vinnaren" något oväntad för oss, då det är feedback vi tidigare inte sett i stor skala.
Artikeltyp | För | Emot | Nettoresultat |
---|---|---|---|
Branschbevakning | 1101 | 169 | 932 |
Grafikkort | 979 | 49 | 930 |
Lagring | 802 | 60 | 742 |
Skärmar | 766 | 76 | 690 |
Nätverk | 723 | 106 | 617 |
Kylning | 620 | 100 | 520 |
Mjukvara | 598 | 153 | 445 |
Chassin | 528 | 142 | 386 |
Smart hem | 807 | 453 | 354 |
IT-politik | 695 | 368 | 327 |
Möss och tgbord | 354 | 253 | 101 |
PSU | 217 | 143 | 74 |
Retro | 328 | 255 | 73 |
Bärbart | 310 | 275 | 35 |
PC-spel | 378 | 391 | −13 |
Headset | 226 | 345 | −119 |
TV | 365 | 491 | −126 |
Stationärt | 210 | 553 | −343 |
Konsoler | 200 | 604 | −404 |
Mobilt | 277 | 817 | −540 |
Konsolspel | 75 | 983 | −908 |
Att vi ska bli bättre på branschbevakning (vilket exemplifierades som intervjuer med svenska återförsäljare och reportage från tillverkare) är uppenbart. Likaså grafikkort, kylning och lagring. Vad det gäller grafikkort har vi en grov plan på plats men för lagring och nätverk kan det ta lite längre tid innan ni ser resultat.
Vad det gäller grafikkort tolkar vi resultatet som att ni vill se mer om tredjepartskort och tekniken kring grafikkort. Referenskorten täcker vi redan vid lanseringar med så matiga tester som vi kan förmå. Däremot kan det bli tyst mellan de stora släppen. Är det rätt uppfattat eller låg det någon annan tanke bakom alla er som röstade på grafikkort?
När vi kommer längre ned i listan börjar de lite mer motstridiga beskeden dyka upp. Det vill säga ämnen där det både finns många som vill att vi ska skriva, men också många som inte vill att vi ska skriva om dem.
Den tydligaste signalen av dem alla är förstås konsolspel. Förutom konsolexklusiva spel tolkar vi detta också som "spel som primärt haft sin bas på konsol, även om de också finns tillgängliga på PC".
Angående spel i allmänhet ska vi också ha en tydligare teknisk infallsvinkel. Medan vår systersida FZ ska fokusera på spelens innehåll och underhållningsvärde är SweClockers uppdrag att fokusera på tekniken.
I övrigt kommer förstås alla resultaten vägas mot vilka artiklar som läses och engagerar mest på forumet. Där är till exempel PC-spel och TV-apparater två tydliga ämnen som inte fick överhängande kärlek i enkäten, men där vi vet att det material vi producerar engagerar väldigt många läsare.
Mest nyfikna blev vi nog på "Retro". Vi producerar väldigt lite material på detta ämne men många vill ändå att vi ska producera mindre. Det lilla vi faktiskt producerar har å andra sidan fått väldigt bra genomslag vad det gäller antal läsare och engagemang i forumet.