Resultat och användning

Båda spelmöss har använts som primärt pekdon både hemma och på jobbet i ett antal veckors tid, och på så sätt simuleras vardagligt användande. Trots att de är inriktad för spelare ska de kunna användas till vardagliga sysslor, utan att krångla eller vara för obekväm.

Underlagen som har använts under testandet är två stycken tygmattor. Ena är Logitech G640, medan den andra är Xtrfy XTP1-L4-NiP-LI. Sistnämnda är smyckad med ett motiv och motparten har en helt svart yta.

Enotus Mouse Test

500 DPI

Uppdateringsfrekvens

Hastighet

125 Hz

7,37 m/s

250 Hz

8,39 m/s

500 Hz

9,64 m/s

1 000 Hz

10,52 m/s

Först ut är DPI-värdet 500 som genast visar god hastighet från lägsta till högsta uppdateringsfrekvens.

1 800 DPI

Uppdateringsfrekvens

Hastighet

125 Hz

7,18 m/s

250 Hz

7,91 m/s

250 Hz

7,95 m/s

1 000 Hz

8,74 m/s

När upplösningen dras upp till 1 800 DPI sjunker hastigheter allra mest för rapporteringsfrekvenser över 125 Hz, men det går även skönja en försämring här.

6 400 DPI

Uppdateringsfrekvens

Hastighet

125 Hz

8,14 m/s

250 Hz

8,48 m/s

500 Hz

9,36 m/s

1 000 Hz

10,05 m/s

Med upplösningen är ställd till det maximala läge på 6 400 DPI ökar hastigheten igen. Resultaten påminner mycket om det första läget, bortsett från förbättringen för den lägsta uppdateringsfrekvensen.

Microsoft Paint

500 DPI

XM300-500-125.jpg
XM300-500-1000.jpg

Sett till avvikelser i sensorn finns orosmoln redan vid 500 DPI. Det är ingenting som kommer vara ett störande moment i de allra flesta fallen, men fortfarande något värt att nämna.

1 800 DPI

XM300-1800-125.jpg
XM300-1800-1000.jpg

Med ökad upplösning så ser linjerna nästintill identiska ut. Jitter ökar, men det väldigt marginellt och knappast på en sådan nivå att det upplevs störande.

6 400 DPI

XM300-6400-125.jpg
XM300-6400-1000.jpg

Med upplösningen i högsta läget på 6 400 DPI är det ytterst liten mängd avvikelser i linjerna, där en del beror på just svårigheten att rita något i sån hög upplösning.

Speltest

CSGO-settings.jpg
diablo3.jpg

Under testets gång spelas en rad olika spel där två titlar används som riktmärke på både prestandafronten men även komfort. Dessa titlar är Counter-strike: Global Offensive och populära rollspelet Diablo 3: Reaper of Souls. För Counter-strike: Global Offensive används 500 DPI med en uppdateringsfrekvens på 1 000 Hz, vilket kombineras med känslighetsinställning på ett värde av två i spelet.

Under testperioden var komforten lite av ett orosmoment, mycket på grund av utbuktning på högersidan om musen vilket gör det svårare att nå det gummerade greppet. Efter ett par dagars användande har handen eller greppet anpassat sig efter formen som nu sitter bekvämt även under längre sessioner.

Sett till prestanda finns inga klagomål. Trots att sensorn visar lite udda resultat i testerna har den alltid levererat träffsäkerhet genom hela testperioden. Mindre bra är rullhjulet som är av mekanisk typ, vilket bland annat medför att det endast finns en viss mängd "hack" på ett helt varv. Det gör att vissa rullningar inte registreras alla gånger.

Slitage

Gigabyte_XM300_decon-7.jpg

Efter mycket slit och släng samt en och en annan nedmontering är Gigabyte XM300 fortfarande i ett bra skick. Ovansidan av musen ser nästintill oanvänd ut samtidigt som undersidan ser ovanligt städad ut. Det sistnämnda beror självklart på skicket på musmattan. Spelmusen klarar smuts och slitage väldigt bra.