Test: 4K-upplösning (3 840 × 2 160 pixlar)

Både AMD och Nvidia slår på stora trumman gällandes framtidens bildskärmar, och då specifikt modeller med upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar – även kallat 4K eller Ultra High Definition (UHD). Att spela i en upplösning som innebär att driva runt fyra gånger fler pixlar än standardiserade 1080p kräver dock enormt mycket av grafikkortet, och i många fall är Crossfire- eller SLI-lösningar det enda som hjälper för att få en någorlunda spelbar bildfrekvens.

asus_pq321-1.jpg

För att visa huruvida dagens kombattanter klarar av framtidens upplösning hakar redaktionen på ett antal utvalda kort till Asus PQ321 – en av de första bildskärmarna för konsumenter med 4K-upplösning. Likt testerna med flera skärmar skruvas inställningarna ner till en medelnivå för att få hyfsat spelbara resultat.

Testresultat, 3 840 × 2 160 pixlar (4K)

I framtidens upplösning 3 840 x 2 160 pixlar är det omvända roller i jämförelse med flerskärmstesterna. Geforce GTX 780 Ti tar här ett kliv förbi AMD:s flaggskepp Radeon R9 290X och bjuder på ungefär 3 procent bättre prestanda i Unigine-drivna Valley. Vidare presterar den nya värstingen dryga 7 procent bättre än Geforce GTX Titan samt 18 procent bättre än lillebror Geforce GTX 780.

En närmare titt på de renodlade speltesterna avslöjar jämnare resultat mellan de båda lägrens flaggskepp. Geforce GTX 780 Ti presterar här bättre än Radeon R9 290X när det kommer till Battlefield 3 och Far Cry 3. Vinden vänder dock i Metro: Last Light och Bioshock: Infinite, där AMD:s Radeon R9 290X istället presterar något bättre, och i slutändan får vi kalla det oavgjort mellan företagens flaggskepp i testerna med 4K-upplösning.