Kommer inte ut på Internet med Linux Mint

Permalänk

Kommer inte ut på Internet med Linux Mint

Jag har installerat senaste versionen av Linux Mint på min dator som har moderkortet ASUS Rampage II Extreme med socket LGA 1366 processor.

Efter lite problem med mitt Nvidia grafikkort GTX 1060 lyckades jag genom att starta upp operativsystemet i recovery mode till sist installera Nvidias drivrutiner så att jag kommer in i det grafiska gränssnittet Cinnamon.

Problemet är att jag nu inte får någon kontakt med nätverket, trots att jag använder en vanlig nätverkssladd in i moderkortets LAN-port. Kabeln och min router fungerar, eftersom jag kommer ut på internet nu utan problem när jag kör Windows på samma dator.

Nätverket fungerade också när jag körde Linux Mint från installations-DVD:n och jag tror det fungerade i recovery mode eftersom jag lyckades installera Nvidia-drivrutinerna som jag antar laddades hem någonstans ifrån.

Mitt inbyggda nätverkskort är ett "Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller".

Jag gissar att jag kan installera drivrutiner igen om jag startar upp i recovery mode och går in i terminalen så jag kan skriva. Jag kan för övrigt ingenting om Linux, utan kopierar bara textkommandon tecken för tecken från vad jag läser på olika forum utan att veta vad jag skriver.

Vad ska jag skriva i terminalen (tecken för tecken) för att få hem och installera drivrutiner så jag får igång mitt nätverkskort i Linux Mint?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Jag avinstallerade Linux Mint (som var LTS-versionen) och installerade istället senaste releasen av Ubuntu. Även om jag inte gillar desktopen hos Ubuntu lika mycket som alternativen hos Linux Mint fungerar det nu out-of-the-box med Nvidia-grafikkortet, nätverkskortet och även ljudet. Jag får köra på Ubuntu ett tag tills jag vet hur jag ska få Linux Mint att fungera.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag avinstallerade Linux Mint (som var LTS-versionen) och installerade istället senaste releasen av Ubuntu. Även om jag inte gillar desktopen hos Ubuntu lika mycket som alternativen hos Linux Mint fungerar det nu out-of-the-box med Nvidia-grafikkortet, nätverkskortet och även ljudet. Jag får köra på Ubuntu ett tag tills jag vet hur jag ska få Linux Mint att fungera.

Du kan byta desktop environment om Gnome inte riktigt är din grej (har för mig det är vad ubuntu använder) så kan du dra in LXDE, KDE eller någon av alla andra varianter som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag avinstallerade Linux Mint (som var LTS-versionen) och installerade istället senaste releasen av Ubuntu. Även om jag inte gillar desktopen hos Ubuntu lika mycket som alternativen hos Linux Mint fungerar det nu out-of-the-box med Nvidia-grafikkortet, nätverkskortet och även ljudet. Jag får köra på Ubuntu ett tag tills jag vet hur jag ska få Linux Mint att fungera.

Ubuntu finns i många versioner med olika desktops:
https://ubuntu.com/desktop/flavours
Exempelvis med Cinnamon desktop som även Mint använder:
https://ubuntucinnamon.org/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Drivrutinen för Yukon-nätverket heter "Sky2" och finns i min 6.1 kärna (kvar sedan gamla datorn). Se om det står något om den i bootloggarna. Googla också efter hur du kan hitta din kärnas konfiguration för din distribution (Även om du inte har kärnans källkod installerad.) och se vilket värde "CONFIG_SKY2" har.

Eventuellt /boot/config* eller /proc/config.gz ?

Permalänk
Medlem

Gissningen på sky2 verkar bra. Exakt din modell listas i och för sig inte.

lspci -k

Visar vilka PCIe-enheter du har i din burk och listar vilken driver som används. Om du kan verifiera på Ubuntu vilken driver som används så kan du kanske lösa problemet varför den inte finns i Mint.

Så här ser det ut på burken jag sitter på nu:

00:1f.6 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Connection (2) I219-LM (rev 31) Subsystem: Lenovo Ethernet Connection (2) I219-LM Kernel driver in use: e1000e Kernel modules: e1000e

Drivrutinen för nätverkskortet finns alltså, i mitt fall, i en kernel-modul som heter e1000e.

Jag kan verifiera att drivrutinen har laddats från en modul, dvs den är inte inkompilerad i kerneln genom att köra kommandot:

find /lib/modules/$(uname -r) -type f -name *.ko* |grep e1000e

som tittar i mappen för drivrutiner/kernel-moduler som beror på den körande kernel-versionen (uname -r), letar efter filer som har .ko (kernel object) i namnet och som även matchar e1000e i namnet. Resultatet:

/lib/modules/6.5.0-27-generic/kernel/drivers/net/ethernet/intel/e1000e/e1000e.ko.zst

Där har vi alltså min drivrutin för ethernet. sky2 finns också där om jag söker på det i stället.

Normalt, på Linux på x86, så skickas alla drivrutiner med i distributionen och hamnar i mappen som nämns ovan. Linux kommer vid boot scanna hårdvaran och ladda den drivrutin som behövs. Det är dock upp till distributionen om de vill kompilera drivrutinen som modul (som visas ovan) för sin kernel.

Dessutom behövs ibland firmware, dvs mjukvara som behöver laddas över på ethernet-hårdvaran för att den ska fungera. Sådan firmware ligger i

/lib/firmware

Det är drivrutinens jobb att fundera ut vilken firmware-fil som behövs och ladda den. Om ingen firmware-fil finns tillgänglig så kommer drivrutinen misslyckas och hårdvaran kommer inte fungera. I så fall bör det finnas något form av felmeddelande i bootloggen.

sudo dmesg |less

Kan användas för att scrolla i bootloggen.

Edit: På Ubuntu är det typ:

cat /boot/config-$(uname -r) |grep CONFIG_SKY2

som letar efter strängen "CONFIG_SKY2" i den körande kärnans kompileringskonfiguration. Med resultatet

CONFIG_SKY2=m # CONFIG_SKY2_DEBUG is not set

vilket inte är förvånande i och med att vi redan hittat modulen på disk, enligt ovan.

Permalänk
Medlem

Eftersom allt fungerar i övrigt känns det som något gick fel vid nvidiainstallatrionen i mint.

"Senaste versionen av Ubuntu LTS" är lite luddigt då Ubuntu just släppt ny LTS.
Med "just släppt" menar jag inte de senaste dagarna, utan de senaste minuterna - Ubuntus sida går just nu inte att komma åt för att alla försöker ladda ner den senaste versionen.
Jag antar att du med senaste menar 22.04 och inte 24.04?

Om du inte tycker om utseendet av Ubuntus GNOME finns det flera sätt att lösa det på:

1. Installera någon annan version av Ubuntu, som Kubuntu, Lubuntu, Xubunto, Ubuntu Budgie, Ubuntu Mate eller Ubuntu Cinnamon för att nämna några.

2. Installera någon annan skrivbordsmiljö i Ubuntu, för Cinnamon är terminalkommandot:
sudo apt install cinnamon
Sedan är det bara att starta om datorn och välja Cinnamon istället för GNOME.
Ett roligare terminalkommando är dock tasksel:
sudo apt install tasksel
Det är Debians installationsprogram för skrivbordsmiljöer och där kan man installera alla vanliga miljöer med ett par klick.

3. Det går också snabbt att göra om själva Ubuntu/GNOMEs utseende så det blir mer windowslikt:
Stäng av Ubuntus version av Dash to Dock, installera GNOME-extensions: Arc Menu och Dash to Panel.
Tänk på att Arc Menu går att konfigurera så det ser ut som vilken windowsversion som helst mellan Windows 98 och Windows 11.

Permalänk

Jag har nu testat lite olika desktops. Av nostalgiska skäl började jag med Mate eftersom jag använde GNOME 2 för många år sedan och tänkte att det skulle vara stilrent, men jag insåg nu hur mycket designen åldrats och ville ha något lite fräsigare. Dessutom har jag nu en 4K skärm och allt blev väldigt smått och det buggade genom att alla lister försvann när jag försökte skala upp så jag provade Cinnamon istället. Cinnamon fungerade bättre, men jag hade hunnit vänja mig vid Unity och insett att min syn blivit väldigt mycket sämre än när jag var aktiv nörd i ungdomen, så jag uppskattar nu stora färgglada ikoner som fyller hela skärmen så att jag kan se vad jag klickar på utan att behöva luta mig framåt. Unity får vara kvar tills vidare eftersom det också fungarar relativt buggfritt, bortsett från några småsaker. Kul att trenderna inom GUI-design följer utvecklandet av ålderskrämpor hos IT-generationen.

Nu har det dykt upp ett nytt problem, där en av mina hårddiskar som fungerade igår inte vill mounta sig. Det är en 3TB disk formaterad i Windows med NTFS i en enda stor partition. Jag använder disken enbart till torrents, så utan den kommer jag inte få igång qBittorrent.
Som sagt gick den att mounta igår när Ubuntu var nyinstallerat, men det gick inte efter att jag startade om datorn med Mate första gången. Jag får ett långt felmeddelande om att det kan röra sig om diverse fel.

EDIT: Disken fungerar nu. Jag testade lite olika saker, men det som fungerade var att jag bootade om till Windows 10 och sedan gick tillbaka till Ubuntu. Vi får se om det håller i sig.

EDIT 2: Det är lustigt vad man ska göra för att få saker att funka. Jag lyckades inte få ljudet att fungera i spelet "the Battle for Wesnoth" förrän jag installerade Steam. Då plötsligt satte musiken igång medan jag spelade och Steam var färdiginstallerat i bakgrunden.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Du behöver ladda ned Linux Mint EDGE versionen som har en nyare kärna än LTS versionen. Den nyare kärnan innhåller drivrutiner som borde fungera bättre med ditt moderkorts hårdvara.

EDGE hittar du om du scrollar ner lite längre på Mints nedladdningsssida.

NVIDIA-drivrutinerna får du installera med drivrutinshanteraren som finns under inställningar eller så kör du den under Välkomstskärmen som startar så fort du loggar in första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag avinstallerade Linux Mint (som var LTS-versionen) och installerade istället senaste releasen av Ubuntu. Även om jag inte gillar desktopen hos Ubuntu lika mycket som alternativen hos Linux Mint fungerar det nu out-of-the-box med Nvidia-grafikkortet, nätverkskortet och även ljudet. Jag får köra på Ubuntu ett tag tills jag vet hur jag ska få Linux Mint att fungera.

Hej
du kan "lägga på" Cinnamon desktop på din befintliga Ubuntu installationen för att få den att fungerar mera som Mint, har gjort detta på min Ubuntu 23.10, fung klockrent..
https://www.how2shout.com/linux/install-cinnamon-desktop-envi...

Visa signatur

Hubbe