Rött ljus/led på XFX 7800 XT

Permalänk
Medlem

Rött ljus/led på XFX 7800 XT

Halloj!

Jag har precis satt ihop ett datorbygge med en XFX 7800 XT.

Jag får det här röda ljuset som lyser ovanför pcie kablarna. Enligt XFX hemsida ska det betyda ett kortet inte helt får ström som det ska och att det inte ska gå att få en bild från kortet :/

Hittade en reddit tråd som förselog att verifiera att

  • jag använder två separata kablar från mitt psu till grafikkortet

  • att kontakterna sitter i ordentligt (både i gpu och psu)

Har dubbelkollat båda några gånger nu men den röda lampan lyser fortfarande.

Setup:
Moderkort: AsRock 670e lightning
PSU: Be quiet! Pure Power 12 1000w (modulärt)
Grafikkort: XFX 7800 XT.

Jag har kört cinibench och får rätt prestanda från kortet och det verkar dra den väntade mängden ström.
Min fråga, kan jag fortsätta använda kortet eller kommer jag bränna ner mitt hus om jag inte går till botten med det här?

/Schtaben

Rubrik korrigerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Efter att ha felsökt ytterliggare med tester märkte jag att kortet enbart drog 250w som max.
Medans andra rapporterar 260-300w beroende på variant och klockning.
En lista med saker jag testade.

  • Byta ordning på PCIe kablarna (både i GPU och PSU)

  • Ta ut grafikkortet ur datorn och sätta in det igen

  • Prova grafikkortet i en annan dator, med känt felfritt moderkort och PSU

  • Koppla ur elsladden från PSUn och vänta tills alla lampor släckts. Koppla in igen.

  • Gå in i BIOS och stäng av "Device power on" och "Deep sleep" för PCIe enheter under ACPI options.

Alla hade samma resultat. Röda lampan lyser över en av PCIe slotsen på grafikkortet och kortet drar inte så mycket ström som det vill.

Efter kontakt med XFX kundsupport (svarar en gång om dagen). Blev jag rekommenderar att lämna tillbaka grafikkortet till Amazon och be om ett nytt.

Hoppas det här hjälper någon annan att felsöka och hitta eventuella problem med sina kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av schtaben:

Efter kontakt med XFX kundsupport (svarar en gång om dagen). Blev jag rekommenderar att lämna tillbaka grafikkortet till Amazon och be om ett nytt.

Hoppas det här hjälper någon annan att felsöka och hitta eventuella problem med sina kort

Återkoppla gärna hur det gick!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Med ett nytt grafikkort (PowerColor Hellhound 7800 XT) fungerade allt felfritt direkt.
Inga röda LEDs. Kortet drar den väntade mängden watt (263W).

Väntar fortfarande på att Amazons return ska gå helt igenom dock.