Install HA-supervised på Rpi 4

Permalänk
Medlem

Install HA-supervised på Rpi 4

Hejsan alla,

jag skulle behöva hjälp att installera HA på min Rp4.
Följde den här guiden: https://community.home-assistant.io/t/guide-how-to-install-ho...
Nästa allt gå bra utom den sista kommandot. Vet inte vad jag gör för fel.
Men när jag kör den här: sudo dpkg -i homeassistant-supervised.deb, då skiter sig.

(Reading database ... 148147 files and directories currently installed.)
Preparing to unpack homeassistant-supervised.deb ...
[warn]
[warn] If you want more control over your own system, run
[warn] Home Assistant as a VM or run Home Assistant Core
[warn] via a Docker container.
[warn]
[warn] ModemManager service is enabled. This might cause issue when using serial devices.
Leaving 'diversion of /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf to /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf.real by homeassistant-supervised'
Leaving 'diversion of /etc/NetworkManager/system-connections/default to /etc/NetworkManager/system-connections/default.real by homeassistant-supervised'
Leaving 'diversion of /etc/docker/daemon.json to /etc/docker/daemon.json.real by homeassistant-supervised'
Leaving 'diversion of /etc/network/interfaces to /etc/network/interfaces.real by homeassistant-supervised'
Leaving 'diversion of /etc/systemd/resolved.conf to /etc/systemd/resolved.conf.real by homeassistant-supervised'
Unpacking homeassistant-supervised (1.7.0) over (1.7.0) ...
Setting up homeassistant-supervised (1.7.0) ...
[info] Reload systemd
[info] Restarting NetworkManager
[info] Enable systemd-resolved
dpkg: error processing package homeassistant-supervised (--install):
installed homeassistant-supervised package post-installation script subprocess returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
homeassistant-supervised

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Fullt medveten om att detta inte är ett direkt svar på din fråga... Men varför kör du inte Home Assistant OS?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Fullt medveten om att detta inte är ett direkt svar på din fråga... Men varför kör du inte Home Assistant OS?

Hejsan,

ingen fara, jag har HA på min Unraid server och den fungerar klockrent.
Men läste lite om HA supervised version och den har lite extra funktioner.
På tanke att jag har en Rpi4 liggande, då tänkte jag att testa och se hur det fungerar.
Läste någonstans att man kan inte installera HA supervised på Unraid.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

När jag googlar på felmeddelandet så får jag upp den här tråden som är markerad som löst.
Har du följt den och diskussionen den länkar till på github?
https://community.home-assistant.io/t/supervisor-post-install...

Permalänk
Medlem

TL;DR:

sudo apt reinstall systemd-journal-remote sudo systemctl enable systemd-journal-gatewayd.socket sudo systemctl start systemd-journal-gatewayd.socket

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

När jag googlar på felmeddelandet så får jag upp den här tråden som är markerad som löst.
Har du följt den och diskussionen den länkar till på github?
https://community.home-assistant.io/t/supervisor-post-install...

Skrivet av KroesusSork:

TL;DR:

sudo apt reinstall systemd-journal-remote sudo systemctl enable systemd-journal-gatewayd.socket sudo systemctl start systemd-journal-gatewayd.socket

Testade allt som det står, men tyvärr kommer inte vidare.
Vet ej att om det kan vara problem eftersom jag kör fjärrstyrning.

root@homeasistent:/home/nor# sudo systemctl enable systemd-journal-gatewayd.socket
root@homeasistent:/home/nor# sudo systemctl start systemd-journal-gatewayd.socket
root@homeasistent:/home/nor# sudo apt reinstall systemd-journal-remote
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
0 upgraded, 0 newly installed, 1 reinstalled, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0 B/92.2 kB of archives.
After this operation, 0 B of additional disk space will be used.
(Reading database ... 148130 files and directories currently installed.)
Preparing to unpack .../systemd-journal-remote_252.22-1~deb12u1_arm64.deb ...
Unpacking systemd-journal-remote (252.22-1~deb12u1) over (252.22-1~deb12u1) ...
Setting up systemd-journal-remote (252.22-1~deb12u1) ...
Processing triggers for man-db (2.11.2-2) ...

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Bara för att vara på den säkra sidan, du kör debian på din RPI4 och inte RaspberryOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Bara för att vara på den säkra sidan, du kör debian på din RPI4 och inte RaspberryOS?

Inte debian, RaspberryOS.

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

ingen fara, jag har HA på min Unraid server och den fungerar klockrent.
Men läste lite om HA supervised version och den har lite extra funktioner.
På tanke att jag har en Rpi4 liggande, då tänkte jag att testa och se hur det fungerar.
Läste någonstans att man kan inte installera HA supervised på Unraid.

Kolla för säkerhets skull att det du söker (addons?) inte faktiskt är något som finns i just Home Assistant OS. Om du inte behöver supervised så är det onödigt komplext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Inte debian, RaspberryOS.

Kan ju vara det som strular till det:

Only the above-listed version of Debian Linux is supported for running this installation method. When a new major version of Debian is released, the previous major version is dropped, with a deprecation time of 4 months. An exception to this rule occurs if the new version does not meet the requirements of the Supervisor.

Installation The user first needs to install Debian and make sure all the required components are installed and are the correct version. They then need to run the installer script.

Permalänk
Medlem

Men alltså du kan ju installera Home Assistant OS direkt på din Pi, så slipper du krångla med att installera Supervised under ett annat osupportat OS. Eller har du tänkt göra mer än köra HA på din Pi?

Eller finns det nån annan anledning att du vill köra HA Supervised ist för HA OS?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Men alltså du kan ju installera Home Assistant OS direkt på din Pi, så slipper du krångla med att installera Supervised under ett annat osupportat OS. Eller har du tänkt göra mer än köra HA på din Pi?

Eller finns det nån annan anledning att du vill köra HA Supervised ist för HA OS?

Hej,

jag såg det, ska testa ikväll. Bara lite nyfiken så att se om det finns någon skillnad.
Enligt bilden nedan, man ser att HAOS har mer funktion än HA Supervised.

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB