Ångrar du detta som programmerare?

Permalänk

Ångrar du detta som programmerare?

Tjo igen! Nyligen såg jag denna video från meme-seniorprogrammeraren Fireship om "10 saker erfarna programmerare ångrar":

Nu är jag själv långt ifrån något av senior och öht en junior, men jag reflekterade själv över de 10 sakerna som han gick igenom.

Här är de så du slipper titta. Men reflektera gärna i vilken utsträckning ångerpunkterna stämmer in på dig:

1. "Jag önskar att jag hade skrivit färre kodrader"
- Själv skrev jag få kodrader i början när Webbutvecklingsutbildningen började eftersom jag hade mindre koll. Flera månader framåt så skrev jag många kodrader men mycket onödig upprepning och hade inte riktigt anammat DRY och även det systematiska strukturtänket som finns inom ramverk och dylikt. Numera är det mer strukturerat men fortfarande en hel del kommentarer vilket är mest för att själv påminna mig själv. Den uppfattning jag fått när jag delat med mig kod på detta nätforum är att jag skriver oerhört "dåligt" vad gäller läsbarheten(?) trots att jag knappt skrivit någon datastrukturalgoritm eller annan form av komplicerad algoritm. I princip all min kod är deklarerade variabler, loopar, if-satser och funktioner som samverkar med andra funktioner (spagettikod(?)). När jag tittat i källkod i diverse Open Source-projekt så fattar jag knappt själv vad som händer - och då brukar de ha mycket färre kodrader än jag per fil - så tydligen är jag inte bara "dålig" på att skriva läsbar kod utan också på att läsa & förstå andras kod. Det är som att jag kan skriva ett språk (eftersom koden fungerar relativt buggfritt(?)) som jag själv kan läsa och förstå men jag kan inte läsa någon annan som "kan" samma språk!

2. "Jag önskar att jag hade börjat koda/programmera tidigare"
- Själv började jag koda på riktigt 2022 när jag var 33 år gammal. Det är vad det är. På gott och ont.

3. "Jag önskar att jag hade slutfört fler av mina projekt"
- Jag har bara ett påbörjat hobbyprojekt - utanför studierna - som jag inte slutfört (ännu(?)) vilket jag kanske kommer att avsluta någon gång i framtiden. Oavsett så var det det hobbyprojektet där jag fick introduceras för modulanvändning inom JavaScript så det kom ändå något gott från det. Ett riktigt hobbyprojekt jag har tänkt att implementera till "sjösättningsstadiet" är ett procedurbaserat PHP-ramverk som fungera likt Laravel med .htaccess-fil som skickar allt till en och samma index.php-fil och sedan sköts resten en mapp under public_html-mapp av säkerhetsskäl. Tanken med det är för att göra något som jag faktiskt kommer att få nytta av samt "for the memes" för varför ha procedurbaserat ramverk när typ alla är klassbaserade?

4. "Jag önskar att jag hade erhållit en kandidatexamen i Datavetenskap"
- Här säger Fireship något som jag själv reflekterat över som är en känslig tå att kliva på: 'Är du verkligen en programmerare om du inte ens kan skriva ett lågnivåspråk som t.ex. C eller Assembler?' Därför jag kallar mig för "kodare" och inte "programmerare" ännu. I mitt fall är ju nätverkstekniken mer relevant att förstå då jag skriver kod för nätverk (klienter och servrar) och här förstår jag fortfarande inte hela vägen från hur ett enskilt paket ser ut innan det lämnar servern eller klienten och sedan färdas genom DNS:er och sedan genom eventuella brandväggar, routrar, switchar, in i en mottagarenhet, mottagarenhetens eventuella brandväggar och skydd, för att sedan tolkas och eventuellt renderas av webbläsaren/slutanvändaren.

5. "Jag önskar att jag hade köpt BTC när det först dök upp"
- Mer en meme-grej i mina ögon än något seriöst inom programmeringsvärlden. Jag hoppade aldrig på tåget när det väl tog fart så det är var det är och blev som det blev för min del och kryptovalutor. På gott och ont.

6. "Jag önskar att jag hade lärt mig skriva kod i C"
- Denna kommer tillbaka till nummer 4. Det är ju aldrig för sent för att lära sig något nytt. Just Socket-programmering tror jag kan vara "matnyttigt" för mig som ska skriva kod som ska användas av nätverksbaserade hård- och mjukvaror?

7. "Jag önskar att jag inte hade använt JavaScript till allting"
- Här måste jag ändå ödmjukt tacka Webbutvecklingsutbildningens programschema som inkluderat många olika fler "språk" än enbart JavaScript: PHP, MySQL, C#.NET, CSS och HTML. Anta ett en YH-utbildning kanske bara hade introducerat JS som ReactJS, sedan Drizzle för ORM/databaser och NodeJS som serverkod och det blev det. Nu fick jag äran att först lära mig mycket grundläggande (och ändå inte tillräckligt) PHP, JS, CSS, C#.NET & HTML för att sedan fördjupa mig i bland annat ReactJS, VueJS, LaravelPHP, TailwindCSS, NodeJS, ExpressJS, MongoDB, MySQL/MariaDB och C#.NET ASP.NET Core MVC med EF Core.

8. "Jag önskar att jag hade spenderat mindre tid på Leetcode och liknande kodutmaningar"
- Här hade jag turen att jag aldrig hoppade på Leetcode eller liknande algoritmkodutmaningar utan enbart Advent of Code förra året där jag fick ett ordentligt uppvaknande om jag verkligen inte riktigt förstår mig på datastrukturer och algoritmer. Om jag arbetar med databaser bör jag väl kunna skriva min egen "förenklade" version av ett B+ Tree?

9. "Jag önskar att jag hade prioriterat min hälsa tidigare"
- Här har jag haft tur med att jag känner väl till riskerna med långvarigt stillasittande och har nära till gym och bra promenadslingor att nyttja. Som egenföretagare på distans så kan jag även planera för att motionera mycket regelbundet för att motverka långvarigt stillasittande.

10. "Jag önskar att jag aldrig hade lärt mig att skriva kod från början"
- Lite meme-avslut på en annars bra tankeväckande video tycker jag. Jag har än så länge varit försiktig med vad jag hänger på webben för att undvika "memefiying edgelords" (t.ex. Fireship's egen troligen sönderbottande Discord) platser online, både Discords, Slacks och diverse nätforum. T.ex. har jag inte postat ett enda inlägg på StackOverflow för jag vet vad som väntar på en där om din fråga inte redan har svarats redan för 10+ år sedan. Jag tycker det är roligt att koda/programmera samtidigt som jag INTE vill lägga någon större personlighet stolthet i det. Jag vill koda ihop något roligt och/eller praktiskt och sedan gå vidare med livet/vardagen. Jag vill inte bli "snobbig", "elitisk" eller tycka jag är något på grund av det - trots att det kanske blir mitt framtida yrke så vill jag ej "identifiera" med det. Inte ens om min kod skulle börja rädda människoliv så vill jag göra någon grej av det. Därför undviker jag alla tramsdiskussioner om vad som är det bästa ramverket, den bästa databastypen, vem som löst AOC'25 snabbast med sitt helt egna programmeringsspråk (har jag kvar mitt mentala ärr från fjolåret? ) och så vidare. Istället tänker jag på det skandinaviska perspektivet på jobb helt enkelt: 'Jag jobbar för att få leva väl - inte leva för att enbart jobba'.

Något annat du ångrar som (senior)programmerare?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Just Socket-programmering tror jag kan vara "matnyttigt" för mig som ska skriva kod som ska användas av nätverksbaserade hård- och mjukvaror?

Prioriteringsfråga förstås, men: Jag lärde mig POSIX, inklusive socket-API:et på fritiden för 20-25 år sedan. Det är nog den yrkesmässigt mest användbara hobbyn jag haft. Kombinera med några väl valda RFC:er så kan man ganska enkelt rädda projekt från att kantra utan att någon ens förstod att det hände.

Skrivet av WebbkodsLärlingen:

här förstår jag fortfarande inte hela vägen från hur ett enskilt paket ser ut innan det lämnar servern eller klienten och sedan färdas genom DNS:er och sedan genom eventuella brandväggar, routrar, switchar, in i en mottagarenhet, mottagarenhetens eventuella brandväggar och skydd, för att sedan tolkas och eventuellt renderas av webbläsaren/slutanvändaren.

Ett enskilt paket passerar inte DNS på sin väg mellan webbrowsern och webbservern. Vilket är uppenbart om man har koll på en AF_INET-sockets livscykel. Tips: ”man getaddrinfo”.

Permalänk
Medlem

Känner inte igen mig så mkt, utom 7an...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, jag vet inte om det där är särskilt djupa tankar. Visst skulle det vara praktiskt att vara vis och erfaren från dag ett, men det vanliga är väl att utbilda sig, öva, lära sig av sina misstag och öva mera. Sätt igång bara, och var glad om du kommer på dig själv med att skriva bättre kod nu än förr.

Om man ska ångra något trovärdigt gör det väl också att man handlat annorlunda nu än då? Om man fortfarande inte avslutar alla sina projekt (och vem gör det) kan man väl inte klandra sig för att man inte gjorde det förr? Och det är inte för sent att köpa bitcoin heller. Man vet förstås inte vad man kommer få för utveckling, men det visste man ju inte då heller. Och om man inte tror att det är en bra idé är det kanske av samma anledning som man inte trodde det då.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt: varför ångra någonting alls gällande jobb och karriär? Man är där man är, vill man ändra något så har man alla möjligheter.
Ångra delar i specifika kodbaser - speciellt sådana jag inte har tillgång till - är bara energi till spillo. Det betyder bara att du lärt dig någonting - jättebra! Jag lär mig saker hela tiden, och det är det som gör branschen så spännande.
Ångra "skulle ha gjort [] för då skulle jag varit rik nu" är bokstavligen värdelöst.
Jag kommer ifrån inbyggda c och senare cpp i Linux, men använder js/Python för tooling, go för backend och cpp för embedded gui. Kan inte säga att jag är "bra" på något, men kan arbeta med det mesta - programmering är ju ROLIGT!

Det enda jag förutspå är att om jag inte spenderar tid med barn nu, så kommer jag att ångra det senare, så jag är med dem NU.

Permalänk
Medlem

Med facit i handen är det ju väldigt lätt att titta tillbaka och känna att "fan då" men spontant är det 9 som är det mest tilltalande för min del.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nja, jag vet inte om det där är särskilt djupa tankar. Visst skulle det vara praktiskt att vara vis och erfaren från dag ett, men det vanliga är väl att utbilda sig, öva, lära sig av sina misstag och öva mera. Sätt igång bara, och var glad om du kommer på dig själv med att skriva bättre kod nu än förr.

Om man ska ångra något trovärdigt gör det väl också att man handlat annorlunda nu än då? Om man fortfarande inte avslutar alla sina projekt (och vem gör det) kan man väl inte klandra sig för att man inte gjorde det förr? Och det är inte för sent att köpa bitcoin heller. Man vet förstås inte vad man kommer få för utveckling, men det visste man ju inte då heller. Och om man inte tror att det är en bra idé är det kanske av samma anledning som man inte trodde det då.

Skrivet av andelf:

Helt ärligt: varför ångra någonting alls gällande jobb och karriär? Man är där man är, vill man ändra något så har man alla möjligheter.
Ångra delar i specifika kodbaser - speciellt sådana jag inte har tillgång till - är bara energi till spillo. Det betyder bara att du lärt dig någonting - jättebra! Jag lär mig saker hela tiden, och det är det som gör branschen så spännande.
Ångra "skulle ha gjort [] för då skulle jag varit rik nu" är bokstavligen värdelöst.
Jag kommer ifrån inbyggda c och senare cpp i Linux, men använder js/Python för tooling, go för backend och cpp för embedded gui. Kan inte säga att jag är "bra" på något, men kan arbeta med det mesta - programmering är ju ROLIGT!

Det enda jag förutspå är att om jag inte spenderar tid med barn nu, så kommer jag att ångra det senare, så jag är med dem NU.

Nu när ni säger det så håller jag med om att "ångra" är lite av en onödig mental aktivitet. Gjort är gjort och "ångra" verkar vara en variant av att leva i det förflutna istället för i nuet. Det ska vara att "ångern" gör att man inte upprepar samma sak som visade sig vara ett misstag. Fast om du i förväg visste att det skulle vara ett misstag så hade du kanske inte gjort det från början då? 🤔

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Nej, tänker inte speciellt på något av det där. Förhoppningsvis blir jag lite bättre varje år även om jag egentligen tycker programmering i sig blir tråkigare och tråkigare haha. Tror inte jag skriver speciellt mycket kod inom ett par år så kanske därför jag inte funderar extremt mycket på bitarna personen tar upp i videon.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Nu när ni säger det så håller jag med om att "ångra" är lite av en onödig mental aktivitet. Gjort är gjort och "ångra" verkar vara en variant av att leva i det förflutna istället för i nuet. Det ska vara att "ångern" gör att man inte upprepar samma sak som visade sig vara ett misstag. Fast om du i förväg visste att det skulle vara ett misstag så hade du kanske inte gjort det från början då? 🤔

Nej precis. Att ångra att man inte hoppade på bitcoin är som att ångra att man inte vann på travet. Kan man dra några lärdomar? Köper man alla lotter man kommer över nu? Om man skall recensera sina tidigare handlingar måste man ju ta hänsyn till att man bara hade den information som fanns då.
Andra saker, som att man har försummat sin hälsa, kan man däremot ångra. Där har man ju troligen matats med (korrekt) information hela livet men kanske valt att ägna sig åt roligare saker istället.

Permalänk
Medlem

1. Ja, fast sånt kommer ju med erfarenhet
2. Ja
3. Kanske
4. Nä, gör ingen skillnad, har gått 2 av 3 år, det fick räcka.
5. Det gjorde jag, det jag ångrar är att jag sålde alldeles för tidigt. Dessutom så finns det inget som pekar mot att vi nåt toppen och att det inte kan öka mer i framtiden. Ingen kommer förvandlas till miljardärer över natten längre, men man kan fortfarande slå börsen.
6. Kan redan C
7. Nej usch, jag önskar att JavaScript dör. Det är dags att hoppa på nästa generation, och nästa generation är kompilerade, minnessäkra och typsäkra språk som har WebAssembly som target (om vi pratar webben alltså).
8. Knappt gjort något sånt
9. Gör vi inte alla det?
10. Nä, programmering är mer eller mindre mitt liv.

Permalänk
Medlem

1. "Jag önskar att jag hade skrivit färre kodrader"
Det kan jag inte påstå. Alla rader har bidragit till att jag är var jag är idag.

2. "Jag önskar att jag hade börjat koda/programmera tidigare"
Well, jag började med enkel Qbasic i mitten av 90-talet. Knappt tonåring när jag började.

3. "Jag önskar att jag hade slutfört fler av mina projekt"
Sure. Absolut, men det är lite som livet. Det är inte målet som är det viktigaste.

4. "Jag önskar att jag hade erhållit en kandidatexamen i Datavetenskap"
Nope. Jag är superglad över att ha jobbat som truckförare, på call center mm!

5. "Jag önskar att jag hade köpt BTC när det först dök upp"
Bryr mig inte. Jag gör vad jag kan med det jag har just nu.

6. "Jag önskar att jag hade lärt mig skriva kod i C"
Nope. Iofs programmerar jag inte i JS eller Java utan jag kör med PowerShell.

7. "Jag önskar att jag inte hade använt JavaScript till allting"
Samma tanke går att applicera på PowerShell. Men PowerShell är det jag kan. Så... it's good.

8. "Jag önskar att jag hade spenderat mindre tid på Leetcode och liknande kodutmaningar"
AoC är den enda jag kört. Jag roar mig med att umgås med familj, spela eller kolla film/serier.

9. "Jag önskar att jag hade prioriterat min hälsa tidigare"
Jodå. Man lever och lär!

10. "Jag önskar att jag aldrig hade lärt mig att skriva kod från början"
Att endast vara en code monkey är väl något jag aldrig vill vara. Jag jobbar med att se till att företaget går framåt och att infrastruktur har governance, säkerhet och tillgänglighet för konsumenterna. Att koda gör det enklare så jag håller inte med.

Som nämnts ovan: ånger.
Jag tycker verkligen det är alldeles för mycket fokus på FOMO och ånger i dag! Man ska ångra allt man gjort.
Fan, sluta leva i det förgångna och hantera det du har på tallriken just nu. Du kan inte göra något ogjort men du kan ta dig framåt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

0: De kamrater som istället valde köra lastbil, bli snickare etc i Norge tjänar betydligt mer än mig för mindre ansvar. Min bild är att de flesta utvecklare inte har haft det bästa livet med avseende tid de har lagt ner på jobbet.
Arbetsmarknaden förändras dock hela tiden.

1: Lagt för mycket tid på skapa verktyg som tagit extremt mycket tid att skapa och underhålla. Samtidigt har jag nu vunnit affärer genom att jag har verktyg för vissa saker. -Liknelse: De andra sitter i gyttjan och gräver för hand och visar hur duktiga de är på alla sätt, jag själv tar fram min spade som jag har skapat.

2: I mitt fall så visst hade det varit bättre om jag fick börja koda när jag var yngre, det var dock inget direkt jag kunde påverka. Datorer var en lyxprodukt som ingen av mina vänner kände någon som ägde.

5: Önskar man hade köpt aktier i whatever, satsat på en häst i ett trav, köpt på sig oöppnade iPhones etc nu när man i efterhand vet svaret. Jag är glad att jag inte började använda FTX som var ett bedrägeri.

Så min slutsats är att jag skulle ha blivit lastbilschaufför i norge istället, på alla sätt hade detta varit superbra.
Annars så är mina problem inte så mycket dåliga val, snarare att jag borde vara bättre. Jag skulle ha bättre minne, bli smartare, bättre på engelska osv. Ja, det är inte lätt att bara bli bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så min slutsats är att jag skulle ha blivit lastbilschaufför i norge istället, på alla sätt hade detta varit superbra.

Jag anar kanske viss ironi, men om man verkligen ångrar något borde man väl också försöka åtgärda det om det är möjligt? Och om man inte vill tyder det kanske på att man har glömt att ta hänsyn till positiva effekter som ens andra val har fört med sig? Om någon verkligen önskar att de hade kört lastbil istället är det väl bara att sätta igång; trösklarna är väl inte jättehöga (man får dock vara beredd på en hel del lastbilskörning)?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Jag anar kanske viss ironi, men om man verkligen ångrar något borde man väl också försöka åtgärda det om det är möjligt? Och om man inte vill tyder det kanske på att man har glömt att ta hänsyn till positiva effekter som ens andra val har fört med sig? Om någon verkligen önskar att de hade kört lastbil istället är det väl bara att sätta igång; trösklarna är väl inte jättehöga (man får dock vara beredd på en hel del lastbilskörning)?

Jag behöver bara en tidsmaskin så jag kan resa tillbaka i tiden så gör jag det.
Nu har man lagt så otroligt mycket tid på att lära sig det man kan, enda problemet nu är egentligen att arbetsgivare förväntar sig att man ska prestera bättre.

Arbetsgivare vill sedan ha den person de tror är bäst för dem. Så låt oss ta en person som nyss har fixat sin doktorsexamen inom ett väldigt attraktivt område, ta Ai. Ja, denna person kommer inte ha en chans att komma på en enda arbetsintervju som lokalvårdare, lastbilschaufför etc. Inte bara det att de ser det som någon som trollar med dem, utan att personen på alla sätt är dålig för jobbet.

När jag var på arbetsförmedlingen såg jag många grymt duktiga personer i +60års åldern, de hade haft riktigt bra jobb. Men det innebar inte att de på något sätt var bättre på de "enkla jobben".