Permalänk

Lägga nätverkskablar i villa!

Hej!

Ska hjälpa min far med att dra lite nätverkskablar till olika rum.

Vi har fiber indraget till en hall, väldigt ocentralt, så vi tänkte köra upp kablar till vinden och dra ner kablar via de rör som finns på vinden som är kopplade till en vanlig tv antenn.

Har lite allmänna funderingar, om det är någon som kan bekräfta om jag tänker rätt eller fel!

Först så kopplar vi en asus router till fiberswitchen. Dit kopplar vi sedan nätverkskablar (till routern). Vi kör bahnhof 500/500.

Vi tänkte sedan koppla 1 av dessa i respektive rum:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Som jag förstår så behöver man då ha en nätverkskabel liknande denna?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Är inte speciellt insatt kring hur dessa avskalade nätverkskablar funkar, tänker om de finns något specifikt att tänka på här?

Är det något jag missat? Finns de en enklare lösning? Finns det något att tänka på med nätverkskabeln utöver att de är cat6? Kan man dra en vanlig nätverkskabel istället?

Tacksam för all info som underlättar! 😊

Permalänk
Medlem

Rätt kabel och rätt uttag. Exxact ftw Har samma hemma. Bara använda antennkabeln som dragtråd. Go go go.
Väldigt enkelt att koppla Actassi också.
Skrev ett första inlägg men raderade det då jag missade några detaljer i din text.
Enda jag kan rekommendera är en annan router kanske, typ Ubiquiti eller bättre. Behöver inte vara med trådlöst internet. Sätt upp accesspunkter i huset istället. Men det är ju självklart en smaksak Har en gammal Edgerouter Lite som tuggat på i säkert 10 år utan några som helst problem eller behov av omstarter annat än vid strömavbrott eller firmware uppdateringar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Installationskabel är till för just installation, alltså när man sätter uttag och sådär. Så använd det med fördel såvida du inte ska sätta vanliga RJ45-hanar på den. Om det dras tillsammans med el eller antennkabel så är det bra att köra skärmat.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Installationskabel är till för just installation, alltså när man sätter uttag och sådär. Så använd det med fördel såvida du inte ska sätta vanliga RJ45-hanar på den. Om det dras tillsammans med el eller antennkabel så är det bra att köra skärmat.

Man kopplar väl dock en RJ45 till installationskabeln i ena änden, som ska in till routern, korrekt?

Tv antennen är inte aktiv, men sladdar finns dragna, behövs skärmat ändå? Vet inte skillnaden riktigt ☺️

Man behöver även dra upp 3 kablar från routern till vinden antar jag, om jag vill få de till 3 rum?

Tänker om de finns någon omvandladare eller dylikt som man kan sätta på uppe på vinden?

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Rätt kabel och rätt uttag. Exxact ftw Har samma hemma. Bara använda antennkabeln som dragtråd. Go go go.
Väldigt enkelt att koppla Actassi också.
Skrev ett första inlägg men raderade det då jag missade några detaljer i din text.
Enda jag kan rekommendera är en annan router kanske, typ Ubiquiti eller bättre. Behöver inte vara med trådlöst internet. Sätt upp accesspunkter i huset istället. Men det är ju självklart en smaksak Har en gammal Edgerouter Lite som tuggat på i säkert 10 år utan några som helst problem eller behov av omstarter annat än vid strömavbrott eller firmware uppdateringar.

Klockrent 👌

Varför kan de behövas en annan router, ur vilket hänseende? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Man kopplar väl dock en RJ45 till installationskabeln i ena änden, som ska in till routern, korrekt?

Tv antennen är inte aktiv, men sladdar finns dragna, behövs skärmat ändå? Vet inte skillnaden riktigt ☺️

Korrekt, om man bara ska in till en router eller switch direkt. I min mediacentral sitter dock samma honor (Actassi) på bägge ändar, så det beror väl lite på hur man ska ha det. Men ja jag hade satt Rj45 i ena änden.

Använder du antennkabeln som dragtråd försvinner ju den, och således behövs inte skärmad kabel längre. Passa på att dra två kablar till uttagen med antennkabeln. Rätt trevligt att ha båda aktiverade. Ska du ha IPTV via leverantören kräver boxarna direktanslutning till mediaomvandlaren utan någon router eller annat emellan och då är det bra med två fungerande uttag.

Skrivet av Skinnsoffa:

Klockrent 👌

Varför kan de behövas en annan router, ur vilket hänseende? 😊

Jag vet iofs inte hur ASUS och co. ställer sig idag mot andra tillverkare, men jag hade en RT-AC87U från dom som jag även körde någon "Merlin ddwrt" mjukvara på, men var inte riktigt nöjd med stabiliteten, så jag bytte ut mot en ren trådbunden router och kör acesspunkter i huset i stället. Men ASUS routrar är kanske bra, ska inte säga för mycket.
Sen vart Wifi:t på ASUS rätt meningslös då min mediacentral är ett plåtskåp som sabbar signalen rätt ordentligt

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Man kopplar väl dock en RJ45 till installationskabeln i ena änden, som ska in till routern, korrekt?

Nej, det vanliga är att man har en patchpanel.

Skrivet av Skinnsoffa:

Tv antennen är inte aktiv, men sladdar finns dragna, behövs skärmat ändå? Vet inte skillnaden riktigt ☺️

Skärm är till för att skydda mot störningar från andra aktiva kablar, du behöver inget om de inte är aktiva.

Skrivet av Skinnsoffa:

Man behöver även dra upp 3 kablar från routern till vinden antar jag, om jag vill få de till 3 rum?

Ja, eller ha en switch på vinden.

Skrivet av Skinnsoffa:

Tänker om de finns någon omvandladare eller dylikt som man kan sätta på uppe på vinden?

Vad skulle det vara för "omvandlare"?

Permalänk
Medlem

En PoE driven switch kanske på vinden så är du hemma. Skönt att slippa dra upp el om man inte redan har det. Finns kanske inte för att driva många uttag. Låter det vara osagt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag skulle avråda att köra skärmade kablar, kan skapa mer problem än det löser och skulle säga att i en villa behövs inte skärmade kablar 99,99% av gångerna.

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att bara dra en kabel till vinden och sen placera en switch där uppe, finns inte el och möjlighet att sätta ett eluttag där så precis som mrnez skriver så kanske en PoE switch är ett alternativ?

Finns el där uppe så fungerar valfri billig switch, krävs PoE switch så beror det helt på hur många rum och uttag per rum som ni vill ha.
är det bara tre rum och ett uttag per rum så funkar något i stil med denna plus en PoE injector bra
Switch
https://www.inet.se/produkt/5480040/ubiquiti-switch-flex-mini...
Injector
https://www.inet.se/produkt/5410691/ubiquiti-poe-802-3af-adap...
Då blir det fiber -> router -> injector -> switch på vinden -> kabel till önskade rum och bara en kabel för varje dragning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

I begynnelsen hade jag min router på vinden. Men efter att grannens hus brunnit ner har jag inget elektriskt på vinden förutom lampor. Måste man ha något elektriskt på vinden skulle jag ha det i en plåtbalja eller dylikt så det kan brinna utan att sprida sig. (Efter att jag jobbat som deltids brandman är jag kanske miljöskadad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

I begynnelsen hade jag min router på vinden. Men efter att grannens hus brunnit ner har jag inget elektriskt på vinden förutom lampor. Måste man ha något elektriskt på vinden skulle jag ha det i en plåtbalja eller dylikt så det kan brinna utan att sprida sig. (Efter att jag jobbat som deltids brandman är jag kanske miljöskadad)

Ja jag håller med om att vinden är sista utvägen. Har man stenullsisolering kanske man klarar sig om grejerna ligger mot det men fortfarande undertak och takstolar i trä som brinner bra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Blir även väldigt varmt sommartid på vinden. Har snickrat en del vind och det är inte några 30c där när solen ligger på exempelvis ett plåttak. Inga problem för elektronik kanske men lär påverka drifttemperaturer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Hej!

Ska hjälpa min far med att dra lite nätverkskablar till olika rum.

Vi har fiber indraget till en hall, väldigt ocentralt, så vi tänkte köra upp kablar till vinden och dra ner kablar via de rör som finns på vinden som är kopplade till en vanlig tv antenn.

Har lite allmänna funderingar, om det är någon som kan bekräfta om jag tänker rätt eller fel!

Först så kopplar vi en asus router till fiberswitchen. Dit kopplar vi sedan nätverkskablar (till routern). Vi kör bahnhof 500/500.

Vi tänkte sedan koppla 1 av dessa i respektive rum:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Som jag förstår så behöver man då ha en nätverkskabel liknande denna?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Är inte speciellt insatt kring hur dessa avskalade nätverkskablar funkar, tänker om de finns något specifikt att tänka på här?

Är det något jag missat? Finns de en enklare lösning? Finns det något att tänka på med nätverkskabeln utöver att de är cat6? Kan man dra en vanlig nätverkskabel istället?

Tacksam för all info som underlättar! 😊

Tänk på att det är CCA kabel, så sämre om du tänker driva lite mer krävade PoE utrustning.
Kabel är även relativt grov så att dra dubbla i äldre vp-rör som bara var 15mm är ganska tungt.

Permalänk

Tack för alla jättebra svar! 👍

Men om jag fattar det rätt så ”behöver” jag egentligen ingen switch, om jag inte har några problem med att dra upp 3-6 kablar till vinden?

Vill egentligen bara göra det så enkelt och ekonomiskt som möjligt, farsan tycker det laggar lite i viaplay på Apple tvn pga bristande wi-fi, och han är 70 bast och inga egentliga andra större behov utöver streaming på tv, och youtube på datorn.

Den största funderingen som jag fick nu egentligen va bara om man ”behöver” en patchpanel, eller om det räcker med de jag tänkte med en RJ45a? Läste någonstans att man inte ”bör” köra RJ45 på en installationskabel, men om de funkar så funderar jag på varför man inte bör de? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Blir även väldigt varmt sommartid på vinden. Har snickrat en del vind och det är inte några 30c där när solen ligger på exempelvis ett plåttak. Inga problem för elektronik kanske men lär påverka drifttemperaturer.

Har man kallvind kan det lätt bli 50 grader sommartid och vintern en mässa minus. De flesta switchar jag kollat på ska klara 45 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Tack för alla jättebra svar! 👍

Men om jag fattar det rätt så ”behöver” jag egentligen ingen switch, om jag inte har några problem med att dra upp 3-6 kablar till vinden?

Vill egentligen bara göra det så enkelt och ekonomiskt som möjligt, farsan tycker det laggar lite i viaplay på Apple tvn pga bristande wi-fi, och han är 70 bast och inga egentliga andra större behov utöver streaming på tv, och youtube på datorn.

Den största funderingen som jag fick nu egentligen va bara om man ”behöver” en patchpanel, eller om det räcker med de jag tänkte med en RJ45a? Läste någonstans att man inte ”bör” köra RJ45 på en installationskabel, men om de funkar så funderar jag på varför man inte bör de? 😊

Anledning till att inte använda RJ45 kontakter på installations kabel är att den är entrådig och kontakterna är gjorda för flertrådig.
Finns kontakter som skall fungera på entrådig så skaffa sådana.
Om du har plats så är det bättre att sätta en patchpanel, t.ex. denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Har pratat lite med min far nu, och optimalt så vill han enbart dra upp en kabel upp till vinden, och sen fördela ut kablarna på vinden.

Jag får inte riktigt ihop det i mitt huvud hur jag löser detta. Jag förstår att man isåfall sätter en swich uppe på vinden, men hur fungerar det egentligen med patchpanalen i hallen då? Då behöver man ändå dra en massa installationskablar upp på vinden? Sätter man patchpanelen på vinden istället isåfall?

Och blir det isåfall fiber -> router -> vanlig nätverkskabel här upp till vinden? -> switch -> patchpanel -> installationskabel till rum?

Permalänk
Medlem

Ja skulle satt en patchpanel på vinden.
Till denna kopplar man 4 kablar, 3 till rummen och en till källaren.
Sedan sätter man en PoE driven switch på vinden som klarar av temperaturen.
T.ex: Unifi Flex, den klarar av -40 to 65° C, finns säkert andra billigare.
Mellan patchpanel och switch sätter man korta patchkablar.
I källaren sätter man en PoE/PoE+/PoE++ adapter som kopplas mellan switchen och routern.
Om man inte skall ha någon PoE last på switch så räcker med en PoE adapter.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Undvik CCA kabel skulle jag säga. Råka köpa det själv en gång. Fick kasta 3/4 av rullen.