Permalänk
Medlem

Står ju "Use the “ETHERNET” connector on the rear of the Mantra Lite to connect to the network
connection of your computer or network."

Så du ska kunna koppla in ljusbordet som vilken dator som helst på nätverket, då har du IP-inställningen på DHCP. Då får den ett IP som vilken annan enhet på ditt nätverk som helst och ljusbordet kan också nå internet då.

Men om du vill ha en direktkoppling mellan bordet och datorn så handlar det helt enkelt att sätta dom på samma subnät men med olika adresser. Så om ljusbordet har statiskt IP-inställt på 2.0.0.1/255.0.0.0. Sätt då datorn på 2.0.0.2/255.0.0.0 om du behöver sätta en gateway sätt 2.0.0.1 dvs ljusbordet (men ska inte behövas)

Jag lyckas inte heller sätta fast IP i Windows nya inställningar av någon anledning. För att nå den gamla "Windows 7"-menyn
Kontrollpanelen > "Visa nätverksstatus och -åtgärder" eller "Nätverks- och delningscenter" > Klicka på den av anslutningarna som går till bordet > Egenskaper > Markera "Internet Protocol Version 4 (TCP/IP)" och klicka på Egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Är det jag som inte förstår nu? Vad har "internet" med det här att göra? Det handlar väl om att man ska sätta upp ett LAN som INTE ska vara anslutet till stora stygga internet/www? Man kan alltså använda vilka ip man vill, eller? Är väl inga problem att sätta 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 om man nu vill det. För det ska ju bara vara på ett lokalt nät som inte har med "internet" att göra? Så sätt 2.0.0.2 på din pc som ip och gateway om du vill det och koppla ihop den med nätverkskabeln till din ljusrig/dator. Men jag har säkert fattat helt fel.

Man ska inte använda adresser som är för publikt bruk på ett LAN, finns absolut ingen anledning när det finns block reserverade för detta ändamål. Jag ser inte det som ett problem att den kommer åt internet, vill man sätta upp det på ett eget nät ska man göra det rätt, speciellt om datorn i fråga sitter både på det privata nätet och ett nät med internet access vilket jag tolkar det som.

Att rekomendera 2.0.0.0/8 som nät som de gör i manualen är urbota korkat, man ska inte heller använda de andra adresserna du lista på ett LAN.

Skrivet av Jackson75:

Jag tolkar det som att jag ska använda statisk IP eftersom jag inte kopplar upp den mot internet utan endast mellan PC’n och ljusbordet.

Men om jag väljer DHCP på ljusbordet vad innebär det?
Tilldelar ljusbordet IP till datorn då?
Eller betyder det att ljusbordet tilldelas IP av datorn?

Om du sätter DHCP kommer DHCP servern på ditt lan att dela ut en ip till den (precis som den gör till din dator), det är routern som agerar DHCP normalt sett.

Som jag skrev innan, sätt fasta ip inom de reserverade spannen.

dator
ip 10.0.0.1
ljudbord
ip 10.0.0.2

du kan sätta nätmask till 255.0.0.0 som det står i manualen fast jag hade nog satt 255.255.255.0

Permalänk

Tack alla för svar. Uppskattas oerhört.
Jag har lite att testa imorgon och återkommer med resultatet.
Tack ☺️

Permalänk

Hej igen, Nu har jag ställt in enligt:
Dator: 10.0.0.2 Nätmask 255.0.0.0 statisk IP
Ljusbord: 10.0.0.1 Nätmask 255.0.0.0 statisk IP
Jag får ingen kommunikation till ljusbordet. Testat med två olika bord.

En fråga, är det skillnad på att ansluta dator och ljusbord via en switch?
Jag har testat båda utan framgång, men tänker om det är skillnad på hur man ställer in IP adresser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Hej igen, Nu har jag ställt in enligt:
Dator: 10.0.0.2 Nätmask 255.0.0.0 statisk IP
Ljusbord: 10.0.0.1 Nätmask 255.0.0.0 statisk IP
Jag får ingen kommunikation till ljusbordet. Testat med två olika bord.

En fråga, är det skillnad på att ansluta dator och ljusbord via en switch?
Jag har testat båda utan framgång, men tänker om det är skillnad på hur man ställer in IP adresser

Kan du pinga 10.0.0.1 från din dator?
Hur ser status för kortet i Windows ut (länkhastighet)?
Har du ställt in brandsväggsprofil för kortet på Private?

Du ska inte behöva köra via en switch utan det räcker att koppla en kabel rakt mellan datorn och bordet.

Permalänk

Ta det lungt Inte ta för givet att jag vet hur man pingar en IP från datorn. Antar att jag ska in i kommandotolken och vad skriver jag där?

En observation först...

Jag anslöt ljusbordet till en Router. Då blev bordet tilldelat en IP adress som var 192.168.1.106 (Via DHCP)
Jag kunde dock inte ansluta till den IP adressen från datorn då jag fick felmeddelande att porten redan var använd (jag valde 192.168.1.108 på datorn)

EDIT: Skrev PING 10.0.0.1 i CMD o fick request timeout

Om jag ändrar IP på bordet till 2.0.0.1 så fick jag efter PING 2.0.0.1 Destination host unreachable

EDIT2: Stängde av windows brandväggen helt och hållet med IP 2.0.0.1 då fick jag respons från bordet
Men inte om jag väljer IP 10.0.0.1 då blir det fortfarande request timeout

Länkhastighet 100/100Mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Ta det lungt Inte ta för givet att jag vet hur man pingar en IP från datorn. Antar att jag ska in i kommandotolken och vad skriver jag där?

En observation först...

Jag anslöt ljusbordet till en Router. Då blev bordet tilldelat en IP adress som var 192.168.1.106 (Via DHCP)
Jag kunde dock inte ansluta till den IP adressen från datorn då jag fick felmeddelande att porten redan var använd (jag valde 192.168.1.108 på datorn)

EDIT: Skrev PING 10.0.0.1 i CMD o fick request timeout

Om jag ändrar IP på bordet till 2.0.0.1 så fick jag efter PING 2.0.0.1 Destination host unreachable

EDIT2: Stängde av windows brandväggen helt och hållet med IP 2.0.0.1 då fick jag respons från bordet
Men inte om jag väljer IP 10.0.0.1 då blir det fortfarande request timeout

Om du ändrar ip på ljusbordet måste också ändra ip på din dator.

Antar du hade 2.0.0.2 i datorn när bordet svarar på ping?
Ändrade till datorn till 10.0.0.2 när du ändrade bordet till 10.0.0.1 och försökte pinga?

Permalänk

Du har rätt. Jag missade det.
Det går att pinga med 10.0.0.1 (med datorn på 10.0.0.2)
Nu verkar det ju trots allt gå att skicka från datorn till ljusbordet. Så det som inte funkar nu är kanske nåt annat med formatet på meddelandet och/eller andra inställningar som inte har med nätverksprylarna att göra.

Permalänk
Medlem

Först och främst, som andra nämnt, en IP-adress som börjar på "2." är inte något av de spannen som är reserverade för privata nätverk. Använd inte detta om du samtidigt vill ha åtkomst till internet.

För det andra är det också märkligt att de använder nätmasken 255.0.0.0. vilket innebär att endast 8 av 32 bitar används för att definiera själva nätverket. Detta blir ett väldigt stort nätverk och tar med plats för över 16 miljoner enheter upp majoriteten av alla privata IP-adresser. Risken att du har något annat på datorn som krockar med detta blir också onödigt stor.

Jag skulle istället rekommendera att du hittar på ett subnät inom något av de privata spannen. Låt säga att du håller dig nätet 192.168.99.X med nätmasken 255.255.255.0 (24 nätverksbitar och 8 hostbitar ger plats för 254 klienter). I detta nät blir det efter sista punkten (något mellan 1 och 254) det som unikt identifierar enheten i nätverket.

Sätt till exempel 192.168.99.1 med nätmask 255.255.255.0 på datorn och 192.168.99.2 med samma, 255.255.255.0, nätmask på ljusbordet. Testa "ping 192.168.99.2" i en kommandotolk om du ändå inte kommer åt den.

Protip: Nätverksinställningsmenyerna i Windows 11 beter sig ibland konstigt. Skriv "ncpa.cpl" i kommandotolk för att komma till den gamla nätverkskortslistan. Ta först egenskaper på nätverkskortet och sedan egenskaper på "Internet Protocol Version 4" för att fylla i IP-adresser. Inget annat än IP-adress och nätmask behöver fyllas i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Du har rätt. Jag missade det.
Det går att pinga med 10.0.0.1 (med datorn på 10.0.0.2)
Nu verkar det ju trots allt gå att skicka från datorn till ljusbordet. Så det som inte funkar nu är kanske nåt annat med formatet på meddelandet och/eller andra inställningar som inte har med nätverksprylarna att göra.

Låter som det är nån inställning i programvaran då och det är inget jag kan tyvärr

Permalänk

Jag är väldigt tacksam för all hjälp och lärdomar jag fått i samband med detta.
Jag börjar förstå hur det funkar 😊
Tack - jag återkommer när jag fått ordning på allt hela vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Jag kunde dock inte ansluta till den IP adressen från datorn då jag fick felmeddelande att porten redan var använd (jag valde 192.168.1.108 på datorn)

Det med att porten redan är använd är antagligen din viktigaste ledtråd.

En TCP- eller UDP-anslutning definieras av fyra tal: Käll-IP, käll-port, destinations-IP, destinations-port. Oftast kan käll-porten vara vad som helst. I ditt fall måste IP-adresserna vara på samma subnät, vilket definieras av nätmask/prefix.

I normala fall får man det ovan nämnda felmeddelandet när man startar en server, dvs ett program en klient ska starta en anslutning till. Om du fick felet på PC:n tyder det på att du startar en server på PC:n och att något (ljusbordet?) förväntas ansluta till PC:n. Oftast får man felet när man startar samma typ av server två gånger.

Hur ljusbordet i så fall ska veta vilken IP det ska ansluta till är en öppen fråga. Kanske skickar det broadcasts och förväntar sig att servern (PC:n) svarar.

Om en annan server redan har tagit porten kan man inte ta den igen. netstat kan lista lyssnande portar och därmed avslöja vilka servrar (process-id:n) som redan tagit portar. Brandväggen i Windows hindrar normalt inkommande trafik, så den bör slås av om du ändå inte har någon internetuppkoppling. I alla fall så länge du inte vet hur detta fungerar.

Teoretiskt kan en tillämpning kräva att man använder en viss käll-port, men det är ytterst ovanligt. Samma problem där i så fall, två olika program kan inte ta samma port.

En port är ett tal mellan 1 och 65535 där de första 1024 behandlas speciellt och normalt bara används av systemet/administratören. Olika tillämpningar har standardiserade portar och det finns ett register som hanteras av IANA för detta.

Skärmdump på inställningar i PC:n och felmeddelandet kan ge dig mer hjälp om någon i tråden orkar titta på det.

Permalänk

Jag lyckades med det jag önskade till slut. Det var en kombination av min egna okunnighet, men även den applikation jag använde mig av fungerade inte som den skulle.
Men nu är allt som det ska.
Tack.

Permalänk
Skrivet av Jackson75:

Jag lyckades med det jag önskade till slut. Det var en kombination av min egna okunnighet, men även den applikation jag använde mig av fungerade inte som den skulle.
Men nu är allt som det ska.
Tack.

Grattis! Först blir man ljud- eller ljustekniker, sen blir man nätverkstekniker.