Vinylskivorna petar CD efter 35 år på tronen

Permalänk
Melding Plague

Vinylskivorna petar CD efter 35 år på tronen

Artister och lyssnare flockas återigen kring de stora plastcirklarna, som under förra året såldes i betydligt större volymer och för mer pengar än CD-motsvarigheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick en CD för ett tag sedan med en artist jag gillar - har ingen möjlighet att spela upp den så jag la till den på Spotify

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Vänta bara! Snart kommer CDn tillbaka, när alla hipsters trörttnat på att vinylen blivit för mainstream.

Själv har jag ingen LP-spelare, men DVD-brännaren sitter kvar i datorn. Köper CD-skivor från de banden jag vill stödja och rippar dem till MP3 så jag kan lyssna i bilen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Flickvännen köpte en skitsnygg Crosley, vi var båda lyriska till vi lade på en fräsch vinylskiva och ljudet lät kasst och skivnålen hoppade från och till. Skickade tillbaka den som DOA / retur (kändes som den iaf bör spela utan hoppande). Letar nu efter en riktig vinylspelare

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Stämmer ju, men för att få den effekten så behöver väl hela kedjan vara analog? Från inspelning fram till vinylpress? Men möjligheten finns absolut.

*edit* Den möjligheten finns väl förresten på CD också, bara att det tar mer plats då, eller tänker jag fel?

Tilläggsfråga
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Deerhall:

Flickvännen köpte en skitsnygg Crosley, vi var båda lyriska till vi lade på en fräsch vinylskiva och ljudet lät kasst och skivnålen hoppade från och till. Skickade tillbaka den som DOA / retur (kändes som den iaf bör spela utan hoppande). Letar nu efter en riktig vinylspelare

Till skillnad från exempelvis en CD-spelare kräver en vinylsvarv handpåläggning. En hoppande nål beror generellt på alltför lågt nåltryck, vilket regleras på tonarmen med hjälp av en liten vikt. Samtidigt vill man inte heller ha alltför högt nåltryck då det sliter onödigt på både skiva och nål. En mer komplicerad svarv har också mer avancerade inställningsmöjligheter som exempelvis anti-skating. Beroende på vilken skiva man vill spela kan man också behöva justera tonarmens höjd, exempelvis om man vill köra en typisk "audiofilskiva" som väger 180 gram eller mer. Försöker man spela en sådan skiva utan att justera tonarmen får man fel vinkel, vilket dels kan återspeglas i ljudet men även bli såpass extremt att hela pickupen studsar mot skivan.

Kort sagt, en vinvylsvarv kräver lite kunskap för att över huvud taget kunna spela upp en skiva.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

*inhalerar*
Eller äh, orkar inte... Ha en trevlig lyssning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Vänta bara! Snart kommer CDn tillbaka, när alla hipsters trörttnat på att vinylen blivit för mainstream.

Själv har jag ingen LP-spelare, men DVD-brännaren sitter kvar i datorn. Köper CD-skivor från de banden jag vill stödja och rippar dem till MP3 så jag kan lyssna i bilen.

https://www.google.com/amp/s/www.inverse.com/input/culture/th...

Bah... du ligger efter. Måste ju skaffa en sån här vinylrecorder. Sen behöver du givetvis även en lp-spelare i bilen med. Sen jäklar 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Master records har historiskt varit sparade på magnetiska band. All mixing görs på datorer.
Till skillnad från CD-skivor skadas vinylskivor vid uppspelning.

Tycker inte ljudet har varit bättre dom gånger jag hört, tycker ljudet låtit mindre klart och varit massa bakgrundsknaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

https://www.google.com/amp/s/www.inverse.com/input/culture/th...

Bah... du ligger efter. Måste ju skaffa en sån här vinylrecorder. Sen behöver du givetvis även en lp-spelare i bilen med. Sen jäklar 😉

Bättre med en original skivspottare från 50 - talet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vill äga så lite prylar som möjligt så det blir att ladda ned all musik i lossless flac, känns mest framtidssäkert. Streamingtjänsterna får alltid förr eller senare problem med rättigheter, då är det skönt att ha kontroll över sin egen samling.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Kan förstå vinyl, det har en viss charm. Lyssnar bara på spotify och har inga behov av något annat MEN om jag nu ksulle ha något fysiskt så blir det på vinyl. Om jag ändå ska ha något som står i en hylla och spela då och då så väljer man något som känns roligare.
Farfar hade lite vinyl när jag växte upp men farsan gick över till CD väldigt tidigt så ända gången jag använde vinyl var på farfars spelare och det är viss charm.
Farsan fick sug att få igång sin vinylspelare och var ett kul pyssel, liksom något man kunde mecka med själv.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Sound wagon eller record runner är ju fräna, men förstör tyvärr skivorna.

Permalänk
Medlem

De hade ont om växel på ett gigg jag var på så fick lägga till en CD-skiva i köpet med lite rabatt 😄

Den står och samlar damm på hyllan, men omslaget är fint.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Få ta och damma av min vinylspelare och dra i gång den igen
jag kan bara säga att det är mer liv i vinylspelare än cd-spelare
Har min gamla Dual CS 503

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tja, det faktum att "vem använder CD'er numera" att spela av musik längre...

...plus det andra faktum att Vinyl har ett uppsving pga. nostalgi är ju nåt av orsaken.

Permalänk

Även om jag själv inte skulle gå tbx till Vinyl med en massa skivor som tar plats så måste jag medge att vinyl spelare faktiskt kan vara rätt snygga, kombinerat med att man ser en stor skiva snurra så blir det ju lite mys faktor på det hela 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Flickvännen köpte en skitsnygg Crosley, vi var båda lyriska till vi lade på en fräsch vinylskiva och ljudet lät kasst och skivnålen hoppade från och till. Skickade tillbaka den som DOA / retur (kändes som den iaf bör spela utan hoppande). Letar nu efter en riktig vinylspelare

Kan varmt rekommendera: https://www.hembiobutiken.se/produkter/vinyl/skivspelare/240330-rega-planar-3/

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

*inhalerar*
Eller äh, orkar inte... Ha en trevlig lyssning!

Du tog orden ur mun på mig. Ungefär som att analogt foto hade mer information i bilden än digitalt. Jag kan dock inte undvika att bli sjukt arg över att dessa myter överlever hos så många. Som "micron värmer inifrån" eller "man får kramp om man badar inom en timme efter att man ätit".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Jo men visst....

Sen har vi ju det lilla problemet med den sjukt vidriga miljöpåverkan tillverkning av vinylpellets för vinylskivor orsakar.

Permalänk
Medlem

Gammal bil med CD-spelare, pappa har också i sitt vardagsrum som används en del

Annars är det verkligen nada

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Flickvännen köpte en skitsnygg Crosley, vi var båda lyriska till vi lade på en fräsch vinylskiva och ljudet lät kasst och skivnålen hoppade från och till. Skickade tillbaka den som DOA / retur (kändes som den iaf bör spela utan hoppande). Letar nu efter en riktig vinylspelare

Tja, ett alternativ är att sätta vinylskivan i en bildskanner och digitalisera ljudspåren från bilden: https://www.nyteknik.se/nyheter/skannern-klarar-skivan/214616

Sliter inte på skivan, ingen nål som hoppar och man får äkta digitalt vinylljud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gammal bil med CD-spelare, pappa har också i sitt vardagsrum som används en del

Annars är det verkligen nada

Kör också en del CD i bilen. Kan koppla in mobil men bara via 3,5mm vilket de flesta inte har längre.

Lyssnar dock lite på CD i gammal hederlig CD läsare kopplad till receiver hemma. Mozart tex Tycker kvaliten är bättre än tex youtube.

Men det är verkligen inte ofta. Några gånger om året.

99% av tiden är det youtube Music på mobilen som gäller eller radion i bilen för man inte orkar sätta i ny skiva eller fixa en gammal iPod eller nått att koppla in.

Har LP spelare och skivor. Lyssnade rätt mycket på det runt 2007-2010 men tycker det tar plats så inte använt det på länge. De bästa skivorna har problem med att de är repiga med åren också. Är från 70 80 talet de flesta. Bara köpt en ny skiva som inte är ärvd eller köpt på loppis och det är Nightwish Limited Edition skiva från 2007 när jag köpte spelaren.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Som folk sagt är vinyler kapabla att lagra fullständig ljudinformation. Det betyder att man får höra hela låten och inte bara de första två minuterna, som på en CD. En annan bra sak med vinyl är att den roterande plattan skapar en luftström uppåt, så ifall man inte har hyllor kan man stapla saker på luftströmmen, som böcker eller en kopp te. Nackdelen med vinyl är att spelarna inte innehåller laserstrålar, så de kan inte användas till försvar om det blir rymdkrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

https://www.google.com/amp/s/www.inverse.com/input/culture/th...

Bah... du ligger efter. Måste ju skaffa en sån här vinylrecorder. Sen behöver du givetvis även en lp-spelare i bilen med. Sen jäklar 😉

Fränt med vinylsvarv, hade jag haft oändligt med resurser skulle jag skaffat en och svarvat fram riktigt fina vinyler innehållande alla mina gamla dåliga 128kbit MP3:or från tidigt 2000-tal som ligger och skräpar på div externa diskar 😃

Och med dåliga menar jag både ljudmässigt och själva musiken i sig, ingen som nånsin vill höra skiten...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tragiskt med tanken på hur farligt PVC är. Men det skiter väl vi i, vinylpellets tillverkas ju inte här.
https://www.theguardian.com/music/2020/jan/28/vinyl-record-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Vad menar du? Tror du att det är oändlig precision när man pressar och sen spelar upp LP-skivor?

Visst, det finns inte ett exakt mått på hur ofullständigt ljudet är till skillnad från digital överföring. Men tro inte att det är perfekt. Tvärtom så vet vi ju att t ex signal-brusnivåer är mycket högre på LP-skivor.

Så här kan spåren se ut, de är knappast perfekta.

https://www.varldenshaftigaste.se/artiklar/en-grammofonskiva-...

Permalänk
Avstängd

Har en fin vinylspelare som jag ärvt av min bortgångne morbror.
Hans samling var över 2000 skivor.
Måste säga att musik på vinyl är av en helt annan klass. Den håller jag så länge jag lever.