Vinylskivorna petar CD efter 35 år på tronen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

House of the rising sun är verkligen en favorit!

Helt klart, har för mig att Single å LP versionerna inte är samma, dock i slutet av låten.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har en sådan, tycker den är sjukt smidig!

Kopplad till hemmabiosystemet i vardagsrummet blir det riktigt smidigt att lyssna på en Vinyl.

I övrigt så började jag lyssna på Vinyl för två år sedan och började nära på discogs sedan dess. Dock gillar jag inte det här "Köpa vinylskiva från random artist för att den kan bli dyr-grejen" jag köper skivor från band jag gillar, och roligaste är att köpa dom utgåvor som är limiterade för dom dels kan va sjukt läckra ibland och dels för det är kul att ha något som inte alla har.

Just när det kommer till hårdrock finns det mycket coolt att köpa tycker jag. Gillar hela upplevelsen med vinyl, när det är en redig gatefold känns det nästan som man får en liten comic book och skiva I ett.

Håller helt med, jag köper för att lyssna. Satt och letade efter Kraftwerk-grejer på discogs och hittade Radioactivity hos en jag redan lagt flera skivor i varukorgen från men den var fortfarande inplastad och tidig utgåva, inte bara att den blir dyr då men man vill ju inte använda en sådan skiva heller. Så då kollar jag efter den någon annanstans istället.

Och ja, materialiteten är viktig faktisk, känslan med omslagen men också att man lyssnar på en skiva från början till slut och att man (i alla fall jag) då sätter sig ner och lyssnar. Det är riktigt fint!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vid modern allmän användning rullband eller inte alls, dvs man graverade direkt till pressmatriserna men en del (nog mer än många vinylkramare tror) är också digitalt inspelat för det började man med i början på 70 talet.
Var det en lite större, normal studio så har de nog använt nån 2" bandare >
https://images.reverb.com/image/upload/s--P4x4u2Lr--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progressive,g_south,h_1600,q_80,w_1600/v1461972654/uqcztvbtwgmsaooz4lh9.jpg
Och desto färre kanaler och högre bandhastighet desto bättre blev det, det finns 2" stereobandare som kör 30 ips (76cm/sekund) i bandhastighet om man vill få upp bandförbrukningen

Nej kompaktkasetten kommer från Holland/Philips så 8-track blev aldrig särskilt populärt i Europa för de kom ut på marknaden ungefär samtidigt, 8-track var nog faktiskt mest populärt i amerikanska bilar för det var inte så stort i hemmen där borta heller även om formatet förekom.

8-track hade i teorin ganska bra ljudkvalitet, problemet var att mekaniken var känslig, både i kassetterna och i spelarna, och förstås att de flesta spelare inte riktigt var fokuserade på ljudkvalitet, så det lät för det mesta inte så bra ändå. Speciellt inte med gamla kassetter. Men det blev aldrig någon hit utanför nordamerika vad jag förstår, en del påstår att de var vanliga bland annat i Sverige, men det stämmer inte alls. Första gången jag såg både kassetter och en spelare var när jag sommarjobbade på en återvinningscentral i tonåren i mitten av nittiotalet och någon amerikan kom in och slängde grejer exempelvis.

Citat:

Det har spelats in digitalt i stereo på videoband och man gjorde även en del försök att få till det för hemmabruk typ denna som använde vhs kassetter.
Technics SV-P100 Digital Audio Cassette Recorder (1981-84) Den var alltså före cd.
https://www.hifiengine.com/images/model/technics_sv-p100.jpg

Men även en vanlig hifihvs låter oftast väldigt bra, ofta bättre än nån vinylsvarv.

Problemet med kassetter och andra former av analoga magnetband är ju att de slits på olika sätt. En ny VHS kan ge rätt bra bild och riktigt bra stereo-ljud, men de håller ju aldrig så värst läge. Vinyl slits alltid dock, om man inte har någon form av optisk läsning, och det gäller inte kassetter utan de kan i teorin hålla länge även om de spelas mycket, men i praktiken slits banden av att spelas, spolas och förstås av damm och så, så de brukar inte hålla lika länge som vinyler. Mycket kommer säkert av att man ju tar hand om vinylskivor, det är lite ritual över att plocka fram den försiktigt, använda dammborsten innan man lägger på nålen väldigt försiktigt också och så. Kassetter var man inte så försiktig med.

Citat:

Jag tycker inte att lp är nått att hurra för ljudmässigt och det konstaterades ju på 80 talet när "formattesterna" gjordes, allt en lp kan återge kan en cd göra exakt likadant men en lp kan aldrig återge en cd så att man inte kan höra att det är en lp och inte cd man lyssnar på.

Vist är det så. Allt snack om "analog känsla" är ju egentligen imperfektioner liksom, och det gäller inte bara vinyl utan också rörförstärkare och så. Samtidigt är ju högtalarna analoga och färgar ljudet hur man än gör, och de flesta föredrar ju någon färgning över rent "kliniskt" ljud.

Citat:

Men hårdvaran runt lp är rolig, lite som att gilla ångmaskiner,inte så användbart men en rolig hobby.

Jo, ritual som sagt.

En aspekt är också hela DJ-grejen, scratching är svårt på CD eller digitala filer liksom, även om man börjar närma sig något nu, dock blir det ju vinylspelare och speciella skivor som styr digital uppspelning då. Det var mycket det som fick mig att gilla vinyl på nittiotalet. Kanske inte så mycket att kunna scratcha, för det var svårt, men att kunna loopa ett beat "hantverksmässigt" med två vinylspelare, två ex av skivan och en mixer, var ju riktigt coolt. Digital sampling och loopning är ju superenkelt i jämförelse men lika coolt blir det ju aldrig. Att se typ DJ Supreme eller Grand Master Flash mixa, loopa och scratcha är ju imponerande, att se någon EDM-snubbe stå på scen och vrida på något reglage med ena handen medan den andra fistpumpar däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Antar att du också väljer analog TV och film på VHS och Laserdisc framför modern digital HD skit?

För precis som vinyl är det ju analoga tekniker som använder ett antal "hack" för att få acceptabel prestanda med begränsad teknik.

Analoga studioinspelningar på band säger ja inget om, absolut inte, men vinyl är ett format med rätt mycket begränsningar som man trixat med för att få bra ljud. Det är också helt underlägset CD gällande korrekt återgivning.

Sen att LP / vinyl är ett mysigt format är odiskutalbelt.
(det är också lika odiskutalbelt ett teknisk sämre format)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Antar att du också väljer analog TV och film på VHS och Laserdisc framför modern digital HD skit?

För precis som vinyl är det ju analoga tekniker som använder ett antal "hack" för att få acceptabel prestanda med begränsad teknik.

Analoga studioinspelningar på band säger ja inget om, absolut inte, men vinyl är ett format med rätt mycket begränsningar som man trixat med för att få bra ljud. Det är också helt underlägset CD gällande korrekt återgivning.

Sen att LP / vinyl är ett mysigt format är odiskutalbelt.
(det är också lika odiskutalbelt ett teknisk sämre format)

En youtuber jag gillar kom precis med en video om hur vinyl funkar, ganska intressant. Kanske inte det bästa ljudformatet direkt, men tekniskt imponerande ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Antar att du också väljer analog TV och film på VHS och Laserdisc framför modern digital HD skit?

För precis som vinyl är det ju analoga tekniker som använder ett antal "hack" för att få acceptabel prestanda med begränsad teknik.

Analoga studioinspelningar på band säger ja inget om, absolut inte, men vinyl är ett format med rätt mycket begränsningar som man trixat med för att få bra ljud. Det är också helt underlägset CD gällande korrekt återgivning.

Sen att LP / vinyl är ett mysigt format är odiskutalbelt.
(det är också lika odiskutalbelt ett teknisk sämre format)

Jämförelsen är konstig eftersom analog video också har en hårt satt gräns för upplösningen, plus att kvaliteten på det digitala beror mycket på komprimeringen, som särskilt från början var hård och inte så avancerad. På tal om att trixa...

Permalänk
Medlem

Mycket ska man vara med om.... Snart springer väl folk omkring med kassett-Walkmans för det perfekta ljudet och hyr en Movie-box på vägen hem på fredag för den perfekta analoga bildupplevelsen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Jämförelsen är konstig eftersom analog video också har en hårt satt gräns för upplösningen, plus att kvaliteten på det digitala beror mycket på komprimeringen, som särskilt från början var hård och inte så avancerad. På tal om att trixa...

Från början fanns det inga komprimerade digitala format, det var inte tekniskt möjligt att komprimera för beräkningskraften räckte inte för det.
När cd lanserades så fanns det inte heller nått annat överkomligt prissatt lagringsmedium som hade i närheten av samma kapacitet utan den var åtminstone 20 ggr så stor som en normal hdd på den tiden,m, om man ens hade en hårddisk i datorn för de flesta körde disketter för hdd var fruktansvärt dyrt i början på 80 talet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Från början fanns det inga komprimerade digitala format, det var inte tekniskt möjligt att komprimera för beräkningskraften räckte inte för det.
När cd lanserades så fanns det inte heller nått annat överkomligt prissatt lagringsmedium som hade i närheten av samma kapacitet utan den var åtminstone 20 ggr så stor som en normal hdd på den tiden,m, om man ens hade en hårddisk i datorn för de flesta körde disketter för hdd var fruktansvärt dyrt i början på 80 talet.

Det jag skrev avsåg jämförelsen med tv/video.